miten saada 2kk vauva nukkumaan omaan sänkyyn??

24.03.2007
125
0
16
tarkoitus olis tänäiltana alkaa totuttaa poikaa omaan sänkyyn.ei ole siinä nukkunu kuin päivisin ja nyt sekin jäi pois.vieressä vaan nukkuuu yöt ja itse oon ihan jumissa ja hikinen aamulla kun 3 ihmistä nukkuu samassa sängyssä.oon vaan ajatellu että niinkauan ku nukutaan vauvan kans hyvin yöt ni ongelmia ei ole mutta oppiiko isompana sit helpommin vai onko vielä vaikeampaa saada omaan petiin?

onko kellään kokemusta.kauanko mahtaa mennä että oppii omaan sänkyyn? tiedän että ainaki sen pari yötä varmasti huutaa ja kitisee ku on tottunu viereen.

meillä kaks ekaa lasta oppi heti alussa omaan sänkyyn,en ymmärrä miks tää kolmas ei opi millään. ja sukulaiset toki syyllistää ku en osaa opettaa poikaa omaan petiin. :(

Pah, noita syyllistäjiä! Saat nukuttaa vauvaa vaikka sylissä. Kuka on sanomaan mikä on oikein ja mikä ei. Meidän vauva on niin rakas (kenempä ei) että ensiviikot nukutin aina sylissä :heart:

Tyttö oli vaikeaa saada tottumaan omaan sänkyyn :whistle: Noin 1,5kk iässä tein niin, että kun hän nukahti syliin, niin siirsin pinnasänkyyn kun oli syvässä unessa eikä havahtanut liikutteluun. Siirsin pinnasängyn aivan kiinni omaan sänkyymme ja pidin vauvaa kiinni kädestä. Viimeisen yösyötön jälkeen n.5-6 aikaan nostin tytön sänkyymme loppuyöksi. Tyttö tottui omaan sänkyyn vajaassa viikossa :)

Nyt vajaan 3kk:n iässä tyttö nukkuu jo tottuneesti omassa sängyssä. Silti pidämme aina välillä käsistämme kiinni (on niin ihanaa) ja nostan tytön sänkyyn viimeistään 8 aikaan aamulla jatkamaan yöunia.

Ei 2kk ikäistä oikein pysty "opettamaan" tuon nukahtamisen suhteen. Syliin ja tissille on ainakin meillä kaikki sammuneet vielä tuossa iässä. Illalla/yöllä kun nukahtaa syödessään, nostan sänkyyn . Jos ei vatsa vaivaa ja on tarpeeksi väsynyt niin siellä jatkaa uniaan.

Meidän poika "oppi" nukkumaan pinnasängyssä vasta neljän kuukauden iässä. Sitä ennen nukkui meidän keskessämme. Alussa oli hankalaa kun poika heräsi heti jos äiti nousi pois vierestä, pinnasänkyyn laittamisesta heräsi heti. Me siirrettiin pinnasänky sivuvaunuksi omaan sänkyymme ja siten omaan sänkyyn opettelu aloitettiin. Nyt (poika 7½kk) nukkuu suurimman osan yöstä omassa sängyssään ja loput meidän välissämme. Jotenkin se ihana tuhisija vaan jää siihen väliin :heart:

Älä turhaan huolestu vaikka vauvanne välissänne nukkuisikin - omaa tahtia vauvan voi totuttaa omaan sänkyyn. Hiljaa hyvä tulee :)

Meillä esikoinen oli 5kk kun ihan yht'äkkiä alko rauhottumaan itsekseen omaan sänkyynsä iltasin. Siihes asti olin kanniskellu pari kuukautta iltasin niin että nukahti ja sitten laittanu sänkyyn.

Nyt kuopus nukkuu meidän välissä tai paremminkin mun kainalossa ja välillä samassa sängyssä on myös esikoinen ja ihmeesti mahdutaan kaikki neljä nukkumaan. Uskon, että vauva oppii vielä nukahtamaan omaankin sänkyyn, kun vähän kasvaa. Vauvalla on nyt ikää 1,5kk.

Tassuttelu varmaan auttaa kun masu on täynnä ja uni tulossa. Kärsivällisyyttä varmaan tarvitaan. Katsekontaktia ei kannata vauvan kanssa ottaa, koska se aktivoi. Kokeilemalla oppii tietämään mikä on omalle lapselle se paras tapa rauhottua ja saada uni silmään. Tosia auttaa silittely masusta, tosia korvan hierominen jne.

Meillä poika nukkunut alusta asti suurimman osan yöstä omassa sängyssä (ja omassa huoneessa). Aamuisin otan pojan tuhisemaan/pölisemään siihen viereen ja aivan ihana tunnehan se on :hug: Joku sano mulle, että alle 3kk ei vielä opi pahoille tavoille, joten jos haluatte vauvan nukkuvan omassa sängyssä, niin nyt kai ois aika aloittaa totuttelu, jos maltatte =)

Meillä laitettiin muutaman viikon iässä omaan huoneeseen omaan sänkyyn nukkumaan koska piti niin kovaa meteliä unissaan. Siitä asti koko perhe on nukkunut paremmin. Teemme niin, että illalla kun tyttö nukahtaa tissille, viedään varovasti omaan sänkyyn ja sinne jää nukkumaan. Nyt on jo 3kk ja nukkuu täysiä öitä. Nukutan tyttöä päivällä myös omaan sänkyyn ilman tissiä, kun alkaa olla väsynyt ja kitisee. Nytkin nukkuu tossa vieressä pinniksessä kun tässä naputtelen... :)

Yhteistyössä