miten saada 3v syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miimu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miimu

Vieras
meidän neiti ei syö mitään terveellistä. ei hedelmiä,vihanneksia, kasviksia, salaatteja. haluaisi vain aina ruuaksi nuudeleita pelkästään :/ olen aina yrittänyt tarjota salaattia ja vihanneksia lautaselle mutta ne jää aina koskemattomaksi. kaiken olen jo yrittänyt, kannustanut syömään,koittanut jopa lahjoa (jos syöt tämän kurkun palasen saat jälkiruuaksi tikkarin) ei onnistu.koitettu on että saisi tarran laittaa seinälle olevalle taululle, saanut olla mukana kun kuorin ja pilkon kasvikset, saanut salaatin laittaa omalle lautaselleen. mutta ei hän kun ei suostu maistamaan, hokee vain en tykkää.

joka aterialla sama homma. toki aamulla ja illala leipä menee mutta ei lämmin ruoka jos ei ole makkaraa makaroonia tai kaupan lihapullia.

auttakaa pientä poloista =)

dippikasviksia ? meidän poika ainakin syö mielellään kun on esim porkkanoita ja kurkkua suikaleina.. viinirypäleitä karkit tilalla. Ja sit kesäisin jos menette ulos niin ota sinne mukaan ja syötte pikku välipaloina eemes

teet nyt niin, että tyhjä lautanen nenän eteen, tarjottavat toiselle keskelle pöytää josta itsekin rupeat muina miehinä siirtämään omalle lautaselle ja käyt syömään..älä anna lapsen syömättömyydelle tilanteessa huomiota...kohta hänkin rupeaa siirtämään omalle lautaselle ruokaa ja matkimaan äitiä..:)

ihan hyviä neuvoja kiitos kovasti, mutta nuitakin on jo koitettu paitsi tuota lautaselle laittoa itse. hmm... ja meillä ei ole pakko syödä mitään, jos lapsi katsoo lautasta ja sanoo ettei tykkää niin hän sanoo kiitos ja painelee omaan huoneeseen mutta takasin on ihan turha tulla =)

nooh..tuttavaperheen isä totesi ruokapöydässä 3v:lle ettei kasviksia voi syödä ku kasvaa pupunkorvat...voitte vaan arvata syökö lapsi sitten niitä kasviksia... :/

tarjoat salaatin nätisti, laitoin kaikki eri kuppeihin sillei ettein ne menneet sekaisn. sai sitten siitä itte ottaa mitä halus ja nyt jo ottaa lähes kaikkea. samoin teen hedelmille, nyt 4 v syö jo mitä vain. syökö puuroa ja sen päälle marjoja`?

Meillä on ainakin pienempänä toiminut pojalla se että tehdään hassunnäköinen leipä... esim pyöreä leipä ja kurkuista silmät, paprikasta suu jne. Jos ruokana vaikkapa makaronilaatikkoa niin tehdään ketsupista vaikka naama tai sydän ruoan päälle. Ei kuitenkaan aina vaan tuota on käytetty hätätapauksessa. Cocktailtikkuun laitetut rypäleet, kurkut ym on myös hauska juttu pojan mielestä. Tosin meillä ei ruokailu tuota ongelmaa ja poika haluaa itse maistaa aikalailla kaikkea... viimeksi tänään halusi maistaa raakaa sipulia vaikka sanoin että on väkevää... =) Hän itse pyytää ruoan kanssa kurkkua, keitettyjä porkkanoita ja maissia ja tykkää kovasti hedelmistä ym ja syö niitä paljon. Tätä on moni kaveri ihmetellyt että miten saan lapsen niitä syömään... en tiedä. Pienestä pitäen olen leikannut lautaselle kurkkua ym ruoan kanssa ja hedelmiä on syöty myös aina välipalaksi, aamupalalla jne. Mies sanoo sen johtuvan ehkä suurelta osin siitä että syön itsekin paljon hedelmiä niin poika sitä kautta oppinut ja olen pyrkinyt kannustamaan poikaa sillä että kaikesta ei tarvitse tykätä muttei voi sanoa ettei tykkää ennen kuin on maistanut.

Nämä ovat kummia juttuja. Itse löysin joku päivä taaperon syömästä raakaa kukkakaalia, jonka oli löytänyt jääkaapin alahyllyltä aivan itse. Siitä hän narskutti palasia ja oli tyytyväisen näköinen. Hänelle sen sijaan eivät nuudelit ja riisi maita, hän haluaa pottuja ja "oikeaa makaroonia".

Oletko koettanut tarjota Prinsessa Karoliinan herkkumarjoiksi ristimääsi marjakimaraa hienosta kupista? Siihen saisi vielä itse lisätä mantelilastuja ja kermarahkaa...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
tarjoat salaatin nätisti, laitoin kaikki eri kuppeihin sillei ettein ne menneet sekaisn. sai sitten siitä itte ottaa mitä halus ja nyt jo ottaa lähes kaikkea. samoin teen hedelmille, nyt 4 v syö jo mitä vain. syökö puuroa ja sen päälle marjoja`?

ei meillä marjojakaan mene edes puurossa :/

täytyy kokeilla. kaikki ideat ovat tervetulleita sillä olen jo niin kyrsiintynyt tähän.joka ruokailulla on stressi että kun lapsi ei syö. ja toivoisin hänen alkavan syömään ennekuin tuo toinen lapsi kasvaa, muuten ottaa mallia isostasiskosta :/

Alkuperäinen kirjoittaja Piika-äiti:
Nämä ovat kummia juttuja. Itse löysin joku päivä taaperon syömästä raakaa kukkakaalia, jonka oli löytänyt jääkaapin alahyllyltä aivan itse. Siitä hän narskutti palasia ja oli tyytyväisen näköinen. Hänelle sen sijaan eivät nuudelit ja riisi maita, hän haluaa pottuja ja "oikeaa makaroonia".

Oletko koettanut tarjota Prinsessa Karoliinan herkkumarjoiksi ristimääsi marjakimaraa hienosta kupista? Siihen saisi vielä itse lisätä mantelilastuja ja kermarahkaa...

hmm.. prinsessa marjoja hyvä idea!

meillä jopa ollut semmoinenkin että on saanut lempilelunsa tuoda syömään ja sille on sitten syöttänyt kaikkea mitä tarjolla on ollut mutta lapsi ei vain itse halua syödä :/

Koita vähäksi aikaa, vaikka viikoksi, ihan kokonaan olla kiinnittämättä huomiota lapsen syömiseen. Laita tarjolle sellaista mitä syö ja sellaista mitä ei mutta anna lapsen syödä vaikka vaan se mitä syö. Älä houkuttele maistamaan, älä kiinnitä mitään huomiota lapsen syömiseen. Rupattele ruokapöydässä iloisesti ihan muusta.

Jostain syystä tämä tepsi meillä. Mä luulen, että lapsikin vaistosi mun stressin syömisistä ym.

mites menee pottumuussi?keität mukana välillä porkkanoita ja pursotat hienon keon pursottimella lautaselle tai annat lapsen pursottaa...välillä vaihdat porkkanoitten tilalle parsakaalia,lanttua,bataattia yms. ja tietenkin ne hurjanhienot nimet..porkkanamuussia ampparin herkkuna, parsakaalimuussi vaikka sammakon suklaana tai jotain sellasta :)

mikä on lapsen lempilelu tai lelusarja taikka tv ohjelma? voisit liimata tästä suosikista tarran ruuan pakettiin. jos kyse kattillasta yms. liimaa tarra siihen. kurkun muovikääreeseen tai sellaisiin. meidän 2,5v tytön suosikki baby looney tunes värityskuvia löysin sivuilta color pages, pienensin ne ja tulostin ja väritin. vinkvink: siellä paljon muitankin tällaisia tv- ja sellaisia kuvia. tepsi meillä, kun sanoin että baby looney tunes-hahmotkin syö tätä samaa.

tai teet niistä nuudeleista välillä wokkia,vihannessuikaleita joukkoon ja vaikka broileria.
mä teen välillä tuon pikkusen kanssa et syödään hedelmii välipaloina olohuonees leikin lomassa.

Meillä pieni haluaa myös pelastaa lautasen pohjalla olevat muumit ruuan alta, eli sellaiset kuvitetut lautaset ovat kivat ja näyttävät innostavan ainakin joitakin lapsia syömään.

Ja yhden nirsoneidin äiti ei meinannut millään uskoa, että tyty oli syönyt meillä neljä punajuurilettua... Mutta nepä tehtiin ja paistettiin yhdessä ja annettiin niille nimeksi Bloomin pinkit herkkuletut. Punajuuriletut kruunattiin vielä tillillä maustetulla kermaviilillä, ja neiti sai itse leikata tilliä ja laittaa lusikalla sitruunamehua mukaan.

no kasvissosekeitto menee alas mutta ei sitäkään joka päivä viitsisi syödä :D siinäpä ne mitä terveellistä hän syö. marjakiisselit ei.

myös kaikki missä on kananmunaa tökkii, joten ei syö edes makarooni laatikkoa kun näkee mun laittavan munaa siihen.
nuudeleiesta olen tehnyt vokkia ja kaikkea muutakin mutta neiti vain valikoi ne kanat ja nuudelit sieltä. eikä edes pientä palaista vihanneksista ota :/ ja jos suuhun sattuu menemään se tulee sieltä vikkelää ulos.....

no olen antanut lapsen olla mukana ruuanteossa mutta sekään ei innosta syömään.
meillä on monenlaisia lautasia mutta ei nekään onnistu. aina ollut huono syömään tuo neiti ja hermot menee.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
meillä on monenlaisia lautasia mutta ei nekään onnistu. aina ollut huono syömään tuo neiti ja hermot menee.

Toi onkin avainlause tuo hermo menee. Syömisestä on teillä tullut valtataistelu. Mä lopettaisin sen enkä hetkeen kiinnittäisi tosiaan mitään huomiota siihen mitä lapsi annoksestaan syö.

Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Toi onkin avainlause tuo hermo menee. Syömisestä on teillä tullut valtataistelu. Mä lopettaisin sen enkä hetkeen kiinnittäisi tosiaan mitään huomiota siihen mitä lapsi annoksestaan syö.

nokun enhän minä lapselle tästä edelleenkään mainitse jos hän ei syö niin ei syö. kiittää ja lähtee pöydästä pois. näin ollut aina.

vai onko nyt sitten kyse juuri siitä että pitäisikö alkaa ihan kunnolla tuputtamaan?

Yhteistyössä