miten saada 3v syömään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miimu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
no olen antanut lapsen olla mukana ruuanteossa mutta sekään ei innosta syömään.
meillä on monenlaisia lautasia mutta ei nekään onnistu. aina ollut huono syömään tuo neiti ja hermot menee.

Toi onkin avainlause tuo hermo menee. Syömisestä on teillä tullut valtataistelu. Mä lopettaisin sen enkä hetkeen kiinnittäisi tosiaan mitään huomiota siihen mitä lapsi annoksestaan syö.

nokun enhän minä lapselle tästä edelleenkään mainitse jos hän ei syö niin ei syö. kiittää ja lähtee pöydästä pois. näin ollut aina.

vai onko nyt sitten kyse juuri siitä että pitäisikö alkaa ihan kunnolla tuputtamaan?

Luulet, että lapset ei vaistoa?

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
no olen antanut lapsen olla mukana ruuanteossa mutta sekään ei innosta syömään.
meillä on monenlaisia lautasia mutta ei nekään onnistu. aina ollut huono syömään tuo neiti ja hermot menee.

Toi onkin avainlause tuo hermo menee. Syömisestä on teillä tullut valtataistelu. Mä lopettaisin sen enkä hetkeen kiinnittäisi tosiaan mitään huomiota siihen mitä lapsi annoksestaan syö.

nokun enhän minä lapselle tästä edelleenkään mainitse jos hän ei syö niin ei syö. kiittää ja lähtee pöydästä pois. näin ollut aina.

vai onko nyt sitten kyse juuri siitä että pitäisikö alkaa ihan kunnolla tuputtamaan?

Luulet, että lapset ei vaistoa?

en luule. ja tinkaamaan en nyt jaksa alkaa jotenka niin. neuvot ovat edelleen tarpeen.

Laita salaatit / kasvikset / hedelmät pöytään tarjolle, mutta älä puhu niihen syömisestä sen enempää. Meillä toimi ton supernirson kanssa (söi kyllä kasviksia mut ei sit juuri muuta), se että ruoka oli pöydässä ja lautanen tyhjänä. Sitten kipot kiersi pöytää ja jokainen otti mitä otti, koskaa ei kehoitettu ottamaan / maistamaan vaan kippo eteen ja otti siitä tai siirsi seuraavalle - joskus kysyi että mitä toi on ? pikkuhiljaa huomasin että saattoi ottaa t-lusikallisen, mutta sitäkään ei huomioitu millään muotoa ei hyvällä eikä pahalla.
Nyt syö jo paljon paremmin vaikka vielä on montaa lajia mitä ei ees maista

Mä varmaan sortuisin vielä johonkin "etpäs saakaan" -leikkiin, eli herkuttelisin itse oikein näkyvästi, mutta pitäisin sen hedelmälautasen kyllin korkealla lapsen ulottumattomissa. Ja toivoisin, että "kielletty hedelmä" herättäisi mielenkiinnon.

(voi huokaus, johan on aikuismainen ehdotus)

Älä luisu valtataisteluun, tilanne vaan pahenee..

Meillä on kaikkiruokainen lapsi ja nirso lapsi. Nirsoa yritettiin saada syömään vaikka millä, ja stressi oli kova, kun ei lapsi vaan syönyt. Sitten vihellettin peli poikki, kun ei pakko/lahjonta/houkuttelu jne vaan toiminut. Nykyään tehdään niin, että kaikki aterialla tarjottavat ruuat ja lisäkkeet nostetaan pöytään ja jokainen kokoaa niistä lautaselleen sellaisen annoksen kuin haluaa. Mitään tarjolla olevaa ei ole pakko ottaa, jos ei halua. Ruokaa ei jaeta "hyviin" ja "huonoihin", vaan kaikki pöydässä tarjolla oleva on samalla viivalla. Nirsoilijaa ei siis moitita vaikka jollakin aterialla söisi vain makaronia tai pelkät hedelmänpalat. Seuraavalla aterialla pöydässä on kuitenkin eri valikoima ruokia ja lisukkeita, eli sellaista tilannetta ei synny, että lapsi söisi päiväkausia pelkästään makaronia.

Aluksi nirsolle kelpasivat vain ne tutut ja turvalliset ruuat, mutta nyt pikku hiljaa on alkanut itse haluta maistella muuta ja totulla muihinkin ruokiin ja makuihin. Meillä nirsolle lapselle on äärimmäisen tarkeää että hän saa itse valita syömisensä, joten tuo kaikkien aterian osien tarjolle laitto ja se että lapsi saa ihan "itse" päättää mitä lautaselleen ottaa, toimii meillä hienosti. Ja mikä parasta, ruokailuista hävisi stressi. Lapsi on tyytyväinen päättäessään itse mitä syö, äidillä on kuitenkin ohjat, koska äiti päättää mitä sortteja pöydässä on tarjolla ja kaikki ovat tyytyväisiä :)

Alkuperäinen kirjoittaja jojo:
Mä varmaan sortuisin vielä johonkin "etpäs saakaan" -leikkiin, eli herkuttelisin itse oikein näkyvästi, mutta pitäisin sen hedelmälautasen kyllin korkealla lapsen ulottumattomissa. Ja toivoisin, että "kielletty hedelmä" herättäisi mielenkiinnon.

(voi huokaus, johan on aikuismainen ehdotus)

:D hahahhahah :D kiellettyä hedelmää

uhraa yks barbi koska sen saa hyvin pestyä...tee salaatti teille molemmille tietenkin pieniä paloja ja kokoot sen sen barbin ympärille niin että jalat jää piiloon "salaattihameen" alle.

Alkuperäinen kirjoittaja nunnu:
uhraa yks barbi koska sen saa hyvin pestyä...tee salaatti teille molemmille tietenkin pieniä paloja ja kokoot sen sen barbin ympärille niin että jalat jää piiloon "salaattihameen" alle.

hmm... miten kun tuo minun neiti ei oikein ole näyttänyt kiinnostusta nuihin barbeihin vielä... pitäisköhän koittaa tehä vaikka muumilaakso saalatista? onnistuisinkohan siinä =)

Yhteistyössä