Miten saada äiti tajuamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Olen 20 vuotias mies joka asuu välivuodella äitinsä luona. Äiti on aina jotenkin vaikuttanut omiin päätöksiini tietämällä mikä on "minulle parasta". Nyt olen huomauttanut asiasta, viimeksi kun olin vatsataudissa olin menossa takaisin töitten pariin 2 päivän päästä ja äitini sanoi että tulisi pysyä jotona vielä vaikka tunnen itseni terveeksi ja että "hän kyllä tietää näistä asioista". Sanoin että menen töihin, koska oloni on jo parempi "No sinä olet sitten vastuussa henkilökunnan tartuttamisesta". Hän sanoi että olen ylimielinen kun en uskonut hänen sanomisiaan. Kerroin äidilleni että hän ei aina tiedä kaikesta kaikkea vaikka itse olettaa niin ja että tämä asia ei oikeastaan edes kuulu hänelle.

Kuinka saan äitini tajuamaan että en halua hänen vaikuttavan omiin päätöksiini enää? Äläkä sano "muuta pois" koska se ei nyt tilanteen takia onnistu. Yritin juuri puhua tästä ja mm siitä kuinka hän aina jankkaa minulle että laittaisin piponi päälle kun menen ulos, mutta se loppui niin että hän sanoi närkästyneenä "no mene sitten vaikka perse paljaana ulos!". Vastasin vain että jos hän ei kestä totuutta niin voi sitten olla hiljaa, mutta en ole mikään pikkupoika enää.

Sano, että olet aikuinen ja sinun on opittava itse ottamaan vastuu omista päätöksistäsi. Mikäli äitisi jatkaa vastaan väittämistä, niin kerro hänelle, että jos et opettele nyt, niin et opi koskaan vaan jäät ikuisiksi ajoiksi mammapojaksi, joka joutuu aina kysymään kaiken äidiltään.

Et mitenkään. Minä olen 51 v ja 74 v äitini kertoo minulle mitä mun pitää tehdä ja miten elää. Poikani lapsille moittii minua milloin mitenkin. "Kyllä tuo xxxxxx mummo on vähän tyhmä, eikös olekin. Ei sellasesta tarvii kenenkään tykätä." Ulkonäköäni ruotii ihan avoimesti vieraiden kuullen syntymäpäivillä, ihmettelee kuuluvaan ääneen miten kukaan voi olla noin hirvittävän lihava ja miten voi olla joka kerta lihonut vaan entisestään jne. "Tukkakin on harva ja maantien värinen mutta eipä kai sillä väliä ole kun muutenkaan et ole minkään näköinen." No, minä nyt en sen sanomisista paljoakaan piittaa mutta inhottaa kun lapsille puhuu kaikkea ikävää.

Jaa-a. Voi olla vaikeaa jos ei mahdotonta saada ylihuolehtivaa äitiä lopettamaan aikuisen poikansa hoivaaminen. Ainoa mitä voit tehdä on sanoa juuri tuo että olen aikuinen ja vastaan teoistani. Kiitos huolehtimisesta mutta nyt teen näin. Ja teet, etkä ala väitellä ja jää kuuntelemaan vasta-argumentteja.
Ole ystävällinen mutta tiukka. Äitisi ei varmaankaan lopeta, mutta opettele antamaan sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jotkut äidit heittäytyy tässä vaiheessa marttyyreiksi ja itkee miten ajattelevat vain sinun parastasi. Niin varmasti ajattelevat, mutta kun se on vain niin että äitien täytyy pystyä päästämään aikuinen lapsensa vapaaksi, niin vaikeaa kuin se varmasti voikin olla. Kyseessä on sinun elämäsi ja sinun päätöksesi.

Jaa-a. Voi olla vaikeaa jos ei mahdotonta saada ylihuolehtivaa äitiä lopettamaan aikuisen poikansa hoivaaminen. Ainoa mitä voit tehdä on sanoa juuri tuo että olen aikuinen ja vastaan teoistani. Kiitos huolehtimisesta mutta nyt teen näin. Ja teet, etkä ala väitellä ja jää kuuntelemaan vasta-argumentteja.
Ole ystävällinen mutta tiukka. Äitisi ei varmaankaan lopeta, mutta opettele antamaan sen mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Jotkut äidit heittäytyy tässä vaiheessa marttyyreiksi ja itkee miten ajattelevat vain sinun parastasi. Niin varmasti ajattelevat, mutta kun se on vain niin että äitien täytyy pystyä päästämään aikuinen lapsensa vapaaksi, niin vaikeaa kuin se varmasti voikin olla. Kyseessä on sinun elämäsi ja sinun päätöksesi.
Tuota marttyyriksi heittämistä hän on pari kertaa tehnyt, olen vain yleensä vastannut: ''Tulihan se uhrikortti sieltä''.
AP

Tää on ihan normaalia aikuistumista ja vanhemmista irtautumista. äitisi ei koskaan lakkaa huolehtimasta sinusta ja voi jatkaa tuota nalkutustakin loppuelämäsi. kyse on siitä että jos sinä jaksat loukaantua tuosta ja inttää vastaan niin olet oikeastaan vielä kiinni äidissäsi. Sitten kun irrottaudut ja sen sijaan että loukkaannut ajattelet esim että "hupsu äitimuori se aina jaksaa välittää " niin voit alkaa luoda uutta aikuismaista suhdetta äitiisi.

• Tykkää
Reactions: .....
Tää on ihan normaalia aikuistumista ja vanhemmista irtautumista. äitisi ei koskaan lakkaa huolehtimasta sinusta ja voi jatkaa tuota nalkutustakin loppuelämäsi. kyse on siitä että jos sinä jaksat loukaantua tuosta ja inttää vastaan niin olet oikeastaan vielä kiinni äidissäsi. Sitten kun irrottaudut ja sen sijaan että loukkaannut ajattelet esim että "hupsu äitimuori se aina jaksaa välittää " niin voit alkaa luoda uutta aikuismaista suhdetta äitiisi.
Hmm, eli jos nyt vaikka olen käynyt ostamassa uusia vaatteita ja äiti alkaa nalkuttamaan tyyliin ''Tarvitko sä oikeasti näitä? Sulla on jo niin hirveesti vaatteita!'' Niin hymyilen ja vastaan tyynesti ''kiva että sä jaksat vieläkin välittää siitä että käytän mun rahat huolellisesti :)''
Toimisko tuo?

• Tykkää
Reactions: AivanSama
Juuri näin.
Äidit huolehtivat aina. Se miten siihen suhtaudut, on itsestäsi kiinni. Jos annat sen vaikuttaa noin paljon, olet henkisesti liian kiinni äidissäsi. Kun opit päästämään asiat toisesta korvasta sisään, toisesta ulos, olet kasvanut aikuiseksi, itsenäiseksi ihmiseksi.

Hmm, eli jos nyt vaikka olen käynyt ostamassa uusia vaatteita ja äiti alkaa nalkuttamaan tyyliin ''Tarvitko sä oikeasti näitä? Sulla on jo niin hirveesti vaatteita!'' Niin hymyilen ja vastaan tyynesti ''kiva että sä jaksat vieläkin välittää siitä että käytän mun rahat huolellisesti :)''
Toimisko tuo?
Ei tarvitse liioitella. Meidän äiti muuten AINA sanoo tuota samaa, ja onhan se ihan vitun ärsyttävää, mutta kuten sanoin: pyöritä vaikka silmiäsi ja anna puheiden valua ohi kuin vesi hanhen selästä.

Ainakin aloituksen perusteella käyttäydyt edelleen kuin kakara, vaikka täysi-ikäinen oletkin.

Aikuiset käyttävät niitä pipoja, eikä heille tarvitse asiasta muistuttaa. Ja mahataudin jälkeen on syytä olla oireeton vuorokausi pois töistä, vaikka kuinka olisi terve olo.

Sitten kun käyttäydyt kuten vastuullinen aikuinen, ei ole mitään huomautettavaa. Tämä onkin se tapa, jolla tilanne muuttuu. Toinen tapa on toki muuttaa pois kotoa, hölmöillä kakaran tavoin joitakin vuosia, kunnes alkaa ihan omasta halustaan käyttäytyä kuin vastuullinen aikuinen. Tai jos sattuu menemään naimisiin ennen kuin aikuistuu, käy niin, että vaimo alkaa puolestaan huomauttelemaan kakaramaisesta käytöksestä. Jos siis haluat rauhassa käyttäytyä kuin kakara, muuta pois, äläkä vahingossakaan seurustele.

Ongelma todellakin katoaa ihan itsekseen kun aidosti aikuistut.

Jos maksat vuokran ja oman elämisesi täysin, voit pyytää ihan suoraan äitiäsi olemaan puuttumatta sinun elääsi eli
ole äiti hiljaa ja älä puutu minun, aikuisen ihmsen elämään niin kauan kuin sinä maksat hänelle elämisestä siinä asunnossa.

Jos maksat vuokran ja oman elämisesi täysin, voit pyytää ihan suoraan äitiäsi olemaan puuttumatta sinun elääsi eli
ole äiti hiljaa ja älä puutu minun, aikuisen ihmsen elämään niin kauan kuin sinä maksat hänelle elämisestä siinä asunnossa.
Näin juuri, jos vuokra siis on yhtä korkea kuin vapailla markkinoilla, ja maksat myös syömisesi, jne. Jos taas vuokra on halpa ja käyt vanhempiesi jääkaapilla, pitää sinun ymmärtää, että vanhempasi edelleen kustantavat elämistäsi.

No ei se nyt perhesuhteissa noin mene. Ihan sama, maksaako lapsi oman elämisensä, kyllä vanhemma silti huolehtivat ja puuttuvat elämään. Ja aivan samoin jo aikuiset lapset ohjeistavat ja neuvovat iäkkäämpiä vanhempiaan. Edelleen myös sisaruksien elämään puututaan, vaikka jokainen oman elämisensä maksaa. Sitähän se perheeseen kuuluminen on :D

Yhteistyössä