Miten saada imetys onnistumaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kukkuk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kukkuk

Vieras
Olen sellaista miettinyt että miten saan imetyksen onnistumaan kun minulla on todella matalat rinnanpäät, melkeinpä sisäänpäin kääntyneet. En ymmärrä miten vauva voi saada imettyä rinnasta jos nänninpäätä ei ole ollenkaan. Neuvolassa sanoivat että ainahan voi käyttää rintakumia mutta sekään ei kuulema ole hyvä juttu, kun se haittaa aivan alussa maidon nousua. Mitä sitten pitäisi tehdä? Miten imetyksen saa onnistumaan? Onko mitään muita apuvälineitä?

Rinnanpäät usein venyy kun vauva niitä imee. Ja aika monet käyttää alussa rintakumia, voihan se vähän häiritä mutta ei siitä nyt niin paljon haittaa ole. Eikä vauva oikeastaan sitä nänniä pelkästään ime vaan pitäisi nimenomaan olla ns. hampurilaisote rinnasta, eli koko nännipiha suussa (kuulostaa ehkä hämärältä, mutta katso vaikka kuvaa jostain imetysoppaasta). Voi olla, että huomaat huolesi turhaksi kunhan pääset imetyksen alkuun, synnärillä kyllä neuvovat. Älä turhaan sure etukäteen!

Minä en ihan ymmärrä tuota neuvolan maidonnousu-kommenttia? Eihän siihen pitäisi ulkopuolelta minkään vaikuttaa, hormonien temppujahan se on. Korkeintaan heruminen voi olla vaikeampaa jos ei tunne sitä vauvan imua suoraan rinnalla, mutta vauvan lämmön tuntee kuitenkin samalla tavoin sylissä. Onnistuuhan maidon pumppaaminenkin, vaikka vauvan suu ei ole siinä kosketuksessa eikä välttämättä koko lasta samassa huoneessa.

Rintakumesta oli minulle ainakin pelastus. Meidän vauva oli ensin keskolassa, jossa tottui pulloruokinnalle. Vauvalle oli hirveän vaikeaa opettaa oikeaa imuotetta enää sen jälkeen, ja totuteltiinkin ensin rintakumen kanssa. Se väärä ote nimittäin sattui tosi kovasti. Tavallinen vauva kyllä osaa imuotteensa eikä syö rintaa niinkuin tuttia vaan osaa ottaa koko alueen suuhunsa nännien koosta riippumatta. Minullakin on pienet nännit, mutta hyvin lapsi oppi kun alkuun päästiin ja vetkuteltiin sen rintakumen kanssa.

Ilman rintakumea ei olisi meillä lähtenyt käyntiin ja toisaalta siitä oli helppo vieroittautuakin kun oli parempi korvike antaa tilalle, eli se harjaantunut ja aidosti maidon tuoksuinen tissi :)

Sellainen laite on olemassa kuin niplette. Avent valmistaa niitä (eli sama joka tekee rintakumit ja maidonkerääjätkin). Niplette imaisee nännin näkyville ja enemmän käytettynä nänni muokkaantuu pysyvästi näkyväksi.

Alkuperäinen kirjoittaja hiksu:
Sellainen laite on olemassa kuin niplette. Avent valmistaa niitä (eli sama joka tekee rintakumit ja maidonkerääjätkin). Niplette imaisee nännin näkyville ja enemmän käytettynä nänni muokkaantuu pysyvästi näkyväksi.

Tuttavani kehui sitä Nippletteä, ja on ollutkin sen vaikutukseen varsin tyytyväinen. Kuitenkin samasta (matalat nännit) ongelmasta kärsineenä kävin seksikaupasta ostamassa vastaavanlaiset nännin suurentajat. Olivat n. puolet halvemmat hinnaltaan Aventin tuotteesta. Tehoa on riittävästi, ja nännit ovat vuoden käytön jälkeen ihan eri koko luokkaa, sekä jatkuvasti esillä.

kaytin rintakumia aluksi ja nyt taysin ilman. ehka pieni opettelu rintakumin kayton lopetettua, mutta no problem. kaytin rintakumia nannin muodon vuoksi ja sen takia etta maito nousi niin kovasti etta olivat rinnat olivat niin kovat eika vauva saanut enaa kunnon otetta rintaan.
Kannattaa siis vahan nahda vaivaa imettaa ilman rintakumia, koska se on parempi rinnan tyhjenemisen kannalta.

Tuo niplette on tosi kätevä, mutta aika kallis jos ostaa merketista. Huutonetissa olen joskus nähnyt halpoja käyttämättömiä. Itse en tarvinnut imetettäessä rintakumeja ollenkaan, kun käytin Nipletteä ja alun perin minulla oli tosi matalat rinnat.

Ekan vauvan suu oli niin pieni, ettei tuo rintakumikaan tuonut apua. Ekaksi kun oppi ja jaksoi imeä oli tutti apuna siitä vähitellen siirryin tuohon rintakumiin ja siitä sitten rinnasta suoraan.... Hieman hommia, mutta kyllä kannatti alkuun nähdä vaivaa, niin sitten kulki nuo eväät mukana sen puolivuotta täysin ja reippaan vuoden aina tarvittaessa lisänä.

Yhteistyössä