Miten saada imetys onnistumaan? Neljäs tulossa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras..

Vieras
Minulla on kolme lasta, ja odotan nyt neljättä. Kaikkien kolmen kohdalla imetys on mennyt pieleen, ja koen edelleenkin jonkinsorttista epäonnistumisen tunnetta näistä, vaikka lapseni ovat hyvin ja terveinä tähän mennessä kasvaneetkin. Mitään päivittäistä itsesyyttelyä tämä nyt ei tietenkään ole, mutta vähän on sellainen "Mä en osannut, taaskaan"- olo, ja tätä on tietysti tullut mietittyä nyt neljättä odottaessa.

Kun mä haluaisin kokea edes kerran sen, että onnistuisin imetyksessä ja että saisin imettää vauvaa edes muutaman kuukauden. Aiemmat imetykset on siis lopahtaneet pian.

Esikoisen kohdalla maitoa kyllä tuli, mutta se ei ehtinyt kaiketi nousta kunnolla kun vauvan painosta alettiin jankkaamaan neuvolassa (ei ollut romahtanut mitenkään normaalia enempää, kun asiaa myöhemmin tutkailtiin) ja painostamaan, että on otettava korvike käyttöön. Ja koska korvikkeen käyttö vei tietysti pohjaa imetykseltä, sille linjalle oli helppo lähteä ihan kokonaisesti. Tuoreena äitinä en itsekään osannut kysellä imetykseen apua, mulle kun sanottiin ainoastaan että maitoa tulee tarpeeksi jos imettää ja että rinta suuhun vain - no, neuvolassa ei selvästikään oltu samaa mieltä.

Toisen vauvan kohdalla puhuin imetykseen liittyvistä tunteista ja ajatuksista jo raskausaikana. Kerroin toiveistani ja minulle luvattiin neuvolan taholta imetykseen liittyvää ohjeistusta ja tukea, mutta ilmeisesti lapseni synnyttyä tähän ei sitten kuitenkaan ollut resursseja. Sairaalassa pyysin imetysohjausta, mutta uudelleensynnyttäjän kohdalla ei tähän lähdetty. No, koetin kuitenkin imettää, mutta viikon iässä vauva ei kuitenkaan enää halunnut imeä. Huusi vaivojaan ja sittemmin selvisi, että kyse oli maitoallergiasta, joka oli niin paha että pienetkin määrät aiheuttivat vatsavaivoja ja myöhemmin ihottumaa. Koin helpoimmaksi antaa vauvalle apteekista saatavaa korviketta.

Kolmannen kohdalla kävi samoin kuin esikoisen kohdalla. Imetysotetta katsottiin ja se todettiin hyväksi. Varailin heti kotiin päästyämme aikaa neuvolaan, ja käytiin neuvolassa kun vauva oli neljän päivän ikäinen (päästiin kotiin, kun vauva oli 1,5 vuorokauden ikäinen). Siellä valiteltiin taas vauvan painon tippumisesta, sanottiin kyllä että ei tämä nyt vielä mitenkään huolestuttavaa ole mutta ota nyt kuitenkin käyttöön se korvike. Tyyliin todettiin että ei tosta mitään tule.

Nyttemmin olemme muuttaneet ja asioin uudessa neuvolassa, joka kysyikin miten mun aiemmat imetykset on sujuneet. Kerroin hänelle tunteistani ja toiveistani ja ajatuksistani ja hän lupasi, että käydään imetysasiat rauhassa ja tarkasti läpi, ja sanoi että ei kannata etukäteen huolehtia tai hermoilla, että eiköhän me imetys saada onnistumaan sitten kun on sen aika. Jotenkin tämä terkkari on sellainen, että uskon tosiaan imetysohjausta ja tukea asiaan häneltä saavanikin ilman hysteriaa.

Mutta nyt sitten teiltä, muut äidit, kysyisin... Miten saada imetys onnistumaan? Anna oma vinkkisi, se todellakin on kullanarvoinen :)

Ottamalla aikaa. Korvikkeita en ole antanut, koska kuten sanoit ne vie helposti pohjan imetykseltä.

Olen varannu tietokoneen, elokuvia ja lehtiä, jotta itse viihdyn pitkätkin ajat vauvan kanssa paikoillaan ja sitten vaan tissiä suuhun joka välissä ja ihan rauhassa on möllötelty kotona.

Vauvan rintaraivarit meinasi katkasta kamelilta selän mutta sinniteltiin niistäkin ja kävin lukemassa paljon maitolaiturista vinkkejä miten huijata tissiä vauvan suuhun.

Meillä allerginen lapsi lohduttautui tissillä ja se oli melkoinen rumba ennen apteekin maitovaraston puoleen kääntymistä.

En tiedä onko vinkeistäni kovinkaan paljon apua… itse olen ollut onnekas, sillä kahden lapsen imetys on sujunut ilman kummempia ongelmia, joten en ole joutunut turvautumaan erityisiin kikkakolmosiin. Ainoa mieleentuleva vinkki on se, että imettävä äiti muistaa syödä hyvin ja paljon (aika rasvaistakin ruokaa), koska energialle on tarvetta (ja synnytyksen jälkeen syöminen meinaa helposti kaikessa touhussa unohtua). Toinen tärkeä juttu on runsas juominen ja maidon nostatukseen olut!

Paljon tsemppiä, eikä saa masentua tai tuntea huonommuutta jos imetys ei sujukaan - kyllä vauva kasvaa hienosti myös korvikkeella :) Varsinkin tuon maitoallergian kohdalla voisin kuvitella, että itse olisin nostanut kädet ilmaan.. pienen vauvan (ja kolmen muun lapsen) kanssa jaksamisessa lienee riittävästi haastetta muutenkin, saati sitten imetyksestä stressaamisessa.

Jos pitää antaa korvikettä, kun maito ei ole vielä noussut niin hörpytä älä anna pullosta ja AINA ennen sitä anna tissiä tarpeeksi pitkään. Paha tohon on mitään sanoa, kun ite vaan laitoin tissin suuhun ja oletin luonnon hoitavan homman niin kuin kuuluukin, kyllä se paino laski, mutta olin luottavainen. Loppujen lopuksi maitoa tuli ihan liikaakin mun mielestä.
Mä annoin sairaalassa luovutettua maitoa jos vauva oli vielä 2h imettämisen jälkeen nälkäinen (mulla nous maito 4päivänä vasta) Maitoa sai aina joku 15ml tissin päälle, kotiin kun päästiin niin kait se maito sit nous kerta korvike ei enää kelvannu.

Oman kokemukseni pohjalta kehottaisin käyttämään paljon aikaa omien tunteiden läpikäymiseen. Mulla kävi niin että kasasin esikoisen imetyksen onnistumiseen niin paljon paineita että kahdessa kuukaudessa se oli ohi. Toisen lapsen kohdalla päätin että voin epäonnistua eikä imettäminen ole mitenkään pakollista. Paljon tärkeämpää on oma ja vauvan hyvinvointi.. ja niinpä siinä kävi että toisen kanssa sain kokea pitkän imetyksen.

Mulla ainakin on kestänyt maidon tulla, joten paino on alussa lähtenyt laskuun, mutta on se siitä sitten noussut. Mä tosin sain tukea imetykseen ja jaksoin sitten odotella ja imettää ympäri vuorokauden. Kurjaa, että sä et oo saant tukea vaan päinvastoin huonoja neuvoja millä juuri saadaa imetys loppumaan. Saitkin jo neuvoja omasta syömisestä jne. Netistä saa esim. maitolaiturista/imetystukilista(?) neuvoja ja apua. Vaadi sairaalasta apua imetysohjaajalta. Yritä olla stressaamatta ja jos ei onnistu, niin pääasia lapsen elämässä on rakastavat vanhemmat ei imetys.

Lähde sairaalasta vasta kun olet varma, että imetys onnistuu. Ja kun olet lähtenyt sairaasta ja jos ongelmia tulee, soita imetystuen puhelimeen tai käy imetyspoliklinikalla, jos sua lähellä sellainen on.

[QUOTE="vieraana";29960863]Lähde sairaalasta vasta kun olet varma, että imetys onnistuu. Ja kun olet lähtenyt sairaasta ja jos ongelmia tulee, soita imetystuen puhelimeen tai käy imetyspoliklinikalla, jos sua lähellä sellainen on.[/QUOTE]

Mulle se sairaalassa olo oli niin ärsyttävää et se esti maidon nousun, ahdisti olla siellä hälyn keskellä. Heti kun pääs kotisohvalle omaan rauhaan vauvan kanssa niin johan sai vauva ravintoa ilman apuja.

Lueppa tuolta. Imetys - Kolmen kauppa
Jos korviketta menee niin ensin korvike ja sitten tissiä, lapsi yhdistää kylläisyyden tunteen rintaa eikä korvikkeeseen. Ja soita imetystukipuhelimeen ajoissa jos tulee ongelmia tai menet tukiryhmään kåymään. Parasta apua saa sellaiselta joka asiaan on perehtynyt. Ainakin itse hyödyin.

Jos lisämaidolle tulee tarvetta, se kannattaisi koittaa pumpata omista tisseistä. Tietysti vaikeaa, jos vauva on jatkuvasti rinnalla, mutta jos vauva nukkuu imetysten välissä pitkät tovit, kannattaa pumppailla. Sillä tavalla sain itse maidontulon pysymään vauvan tahdissa, vaikka aluksi vauva ei jaksanut imeä tissistä riittävästi rintakumin kanssa eikä ilman rintakumia saanut otetta ollenkaan. Kun vauva parissa viikossa vahvistui ja virkistyi, imetys alkoi sujua kierrättämättä maitoa pullon kautta. Korviketta ei tarvittu missään vaiheessa.

Ja liian herkästi ei tosiaan kannata lisämaitoa/korviketta antaa. Jos on vähän siinä ja siinä onko se tarpeem, niin koittaa vaan lisätä imetystä ja sopia tarkistuspunnituksen neuvolaan jo parin päivän päähän. Selvitä myös, onko paikkakunnallasi imetystukiryhmää. Siellä voi käydä jo odotusaikana.

Jos korviketta menee niin ensin korvike ja sitten tissiä, lapsi yhdistää kylläisyyden tunteen rintaa eikä korvikkeeseen. Ja soita imetystukipuhelimeen ajoissa jos tulee ongelmia tai menet tukiryhmään kåymään. Parasta apua saa sellaiselta joka asiaan on perehtynyt. Ainakin itse hyödyin.

No eipä sitä maitoa ala tulee jos sitä ei tilata tarpeeksi, jos on mahassa korviketta niin vauva ei tilaa sitä maitoa niin paljon kuin sitä oikeasti tarvitsisi. Sen seurauksena maitoa ei ala koskaan tulemaan tarpeeksi jotta siitä saisi mahan täyteen.
Tissit tuottavat vain mitä niiltä tilaa.
Tämän takia 70-luvulla tuli paljon korvikelapsia koska ohjeistettiin imettämään aina 15min. yhtä tissiä ja sitten vaihto. Maitoa ei loppujen lopuksi tullut tarpeeksi koska sitä ei tilattu tarpeeksi ja piti antaa korviketta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="vieraana";29960863]Lähde sairaalasta vasta kun olet varma, että imetys onnistuu. Ja kun olet lähtenyt sairaasta ja jos ongelmia tulee, soita imetystuen puhelimeen tai käy imetyspoliklinikalla, jos sua lähellä sellainen on.[/QUOTE]

Riippuu niin sairaalasta ja jopa siitä, ketkä kätilöt sattuu vuorossa olemaan, onko sairaalassa notkumisesta hyötyä vai ei. Kaikki ei tuntuneet ollenkaan imetysmyönteisiltä ja nekin jotka auttoi, oli sen verran kiireisiä että ehti vaan nopeasti auttamaan vauvan tissille. Joten itse pääsin rauhassa opettelemaan imetystä ja keräämään itseluottamusta vasta kotona. Äitiysneuvolan puolelta kotikäynnille tullut terkka oli ihan loistava, vaikka hänet tapasin vaan sen yhden kerran. Lisäksi lyösin onneksi Maitolaiturin, sieltä sai paljon vinkkejä.

On se kyllä valitettavasti aika tuuripeliä, millaista tukea saa sairaalasta ja neuvolasta vai saako peräti vaan imetystä vaarantavia ohjeita.

Tavallasi puuhippa lisäät rintaraivarien mahdollisuutta ja protestointia rintaa kohtaan. Hetki sitten kuulemma vielä suositeltiin tissi ensin ja sitten pullo, nyt päin vastoin.

Ennen suositeltiin imettämään vain 3h välein, mikä teki sen että maidon tulo tyrehtyi monelta. Nykyään on lapsentahtinen imetys suosiossa, ihan niin kuin luonto on asian tarkoittanutkin ja jos se ei riitä niin päälle HIUKAN avustusta, mutta ei tippaakaan enenpää.

Tämån neuvon sain imetystukiäidiltå jonka turvin saatiin lisämaidon määrä våhenemään ja vauva malttoi olla rinnalla. Luotan että he antavat parasta ja ajanmukaisinta neuvoa. Kurjaa että sinulla on huonoja kokemuksia.

Luulenpa kyllä, että tässä on ihan ideaakin :) Nyt kun mietin omalle kohdalleni esikoisen imetykseen, josta on kyllä jo kahdeksan vuotta, tämä taktiikka olisi ollut varmaankin parempi, kuin se "ensin tissit, sitten korvike".

Jouduimme aloittamaan lisämaidon jo sairaalassa ja sain tosiaan ohjeeksi, että ensin vaikka molemmat tissit, sitten korvike jos ei vauvalla nälkä lähde. Sama jatkui kotona, ensin imetin molemmat tissit ja sen jälkeen annoin korviketta, pullosta. Siinä sitten tosi nopeasti huomasi sen, että pikku hiljaa, joka syötön jälkeen, vauva söi vähemmän ja vähemmän rintaa ja lopulta kolmen viikon jälkeen hylki tissiä kokonaan.

En tiedä, miten olisi käynyt jos olisin ensin tarjonnut korvikkeen, vaikkapa hörppyyttämällä ja sitten rintaa.

Toki minä olen luonnonoikku siinä mielessä, että mulla ei ole rinnat tarkoitettu imettämistä varten. Maito kun ei nouse lainkaan. Ei noussut yhdenkään kolmen lapsen kohdalla. Mutta luulen, että vauva olisi jaksanut rinnalla olla pidempään, jos olisikin tehnyt toisin päin tuon korvikkeen annon kanssa.

Taidanpa kokeilla tämän neljännen kanssa, sitten kun hän syntyy muutaman kuukauden päästä :)

Yhteistyössä