Miten saada isä motivoitumaan lapsen kuivaksi opetteluun?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kaisa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kaisa"

Vieras
Minusta tuntuu et meillä tuo isä on melkeinpä vaikeampi saada motivoitua siihen et laps alkas opetteleen kuivaksi, mitä lapsi ite. Niin ja kyse 2½v:stä, joka pysyy kuivana tai lähes kuivana ku muistaa vain et käydään säännöllisesti pissalla.
Tyttö on päivän kaks hyvinki innostunu asiasta, mut sit motivaatio laskee ku tulee useampi pissavahinko (en ole moittinu, lähinnä sanonu ettei haittaa ja kehunu ku pissa tulee pottaan/pyttyyn).
Ni nyt "ongelmana" on isän motivointi. Eli kun isä ja lapsi jää kotiin ni isä laittaa lapselle vaipan ja lapsi mielellään sen ottaa, koska ei tarvi vaivotella vaan voi pissata suoraan sinne. Eilen oli tilanne, et tyttö ois halunu pissavahingon jälkeen vaipan. Oon selittäny lapselle etten ole ostanu uusia vaippoja, et niitä on vain yöksi tuolla kaapissa. No sit laps otti pikusiskonsa vaipan ja käveli isän luo et isä laittaa..
.. muissa asioissa olemme pitkälle samoilla linjoilla, et jos toinen kieltää/lupaa ni toinen on samaa mieltä.. mut nyt :/
Toki asialla ei mitään kiirettä ole, mut ku lapsella kuitenki alkaa jo siihen valmiuksia olemaan, ku vain aikuinen muistaa muistutella ja huolehtii et vessassa käydään. Pissalle ei kuitenkaan yleensä omatoimisesti mene, ni siks pitäs saada isäki motivoitua mukaan.. vai teenköhän mä nyt kärpäsestä härkäsen ja pitäskö odottaa vielä et lapsi itse alkaa käymään pissalla ja sit vasta vaippa pois?

Musta sä oot ihan oikeella linjalla. Mutta siihen en kyllä keksi mitään, miten aikuisen ihmisen voisi saada motivoitua toimimaan samoin sun kanssa, muuten kuin puhumalla siitä että pitää olla molempien johdonmukaisesti samoilla linjoilla, ja että mitäs tässä nyt tehdään.

Voisit myös ostaa tai lainata vaippalainaamolta kolmet sellaset kestovaippaharkkahousut, jotka on kuin pikkuhousut, ja silloin ei tartte vaippoja ostaa. Se vaippa ei tunnu kuivalta märkänä niinkuin kertis, ja se voi auttaa tyttöä huomauttamaan pissahädästä ennenkuin tulee housuun?

Hyvä vinkki toi vaippalainaamo, täytyy pistää oman korvan taakse tulevaisuuden varalle!

Mutta joo. On huomattu meilläkin että miehen mielestä vaippa on selkeästi helppo ja kiva laittaa/vaihtaa. Jos lapsi sattuu poistamaan vaippansa omatoimisesti (mitä tapahtuukin nykyään aika usein) niin isänsä laittaa vaipan varsin pian pienten torujen kera takaisin. Eli me ollaan varsin eri linjoilla tämän asian suhteen, etenkin tuota torumista mä en siedä. Olen yrittänyt miehelle sanoa että tekee siinä kohtaa väärin, ettei lasta pidä liki kaksivuotiaana enää millään muotoa kannustaa vaippaan tekemiseen, vaan päinvastoin mielummin kannustaa siihen ilman oloon ja potalle menoon, mutta ilmeisesti miestä sitten ällöttää niin paljon se mahdollisten sotkujen siivoaminen...

Mutta jatkamme vääntämistä, ja kyllähän mä kuitenkin voitan!

Mul on parit kuivaksiopettelu housut ja niitä on käytetty sit päiväunien aikaan varulta.

Tuohan se just ärsyttävää onki, ku oon yrittäny sanoa et nyt ois hyvä aika opetella ennen talvea ja vauvan syntymää (syntyy jouluna), sama oli aikanaan tutin kans kun sen 1½V:nä vain laiton roskiin, mies useampana iltana kävi kattoon nukkuvaa lasta ja sit tuumas "siinä se nukkuu ilman tuttia". Se vain oli silleen helmompi ku pysty tekeen kerrasta poikki menetelmällä.
Sit ku nuo tilanteet tulee silleen ettei hirveästi voi alkaa pauhaamaan toiselle lapsen kuullen..

Onko kellään muulla ollu samanlaista ongelmaa?

Voisin kyl vuokrata tai sit huutonetistä ostaa muutamat harkkahousut lisää, et voitas niitä käyttää. Isää mun käsittääkseni inhottaa ne pissaset housut ja se et ku neiti kakkaa houtuun

kamomilla!! IHANA et jollain on samalaista.. mä aattelin et meil ollaan jotenki kummallisia :D
Naapurissa nimenomaan on ollu isä joka ottanu lapsilta vaipat pois, äiti ois pitäny pidempään :D

Nuo harkkahousut mitä meillä on, ni pitävät aika huonosti isompia pissamääriä, siis et väistämättä on aina myös housut märkänä. Mietin et jos tekis ihan kestovaippoja, mut housumallisia ja mukavista kuoseista ni vois silleenki motivoida pitämään niitä.
Mua itteä nuo pissavahingot ei haittaa, ku kuitenki päivittäin pyykkiä pesen ni ne pissaset vaatteet on helppo laittaa aina koneeseen

[QUOTE="Kaisa";21889606] Isää mun käsittääkseni inhottaa ne pissaset housut ja se et ku neiti kakkaa houtuun[/QUOTE]

No silloinhan se ois kätevää, jos tarjolla ois vain niitä harkkahousuja, joita ei voi vaan helposti heivata roskiin, niin miehellekin tulis motivaatioo koittaa saada se tyttö ajoissa potalle ;) Vähän kieroilua peliin, niin saa laiskemmankin miehen ruotuun :D

No silloinhan se ois kätevää, jos tarjolla ois vain niitä harkkahousuja, joita ei voi vaan helposti heivata roskiin, niin miehellekin tulis motivaatioo koittaa saada se tyttö ajoissa potalle ;) Vähän kieroilua peliin, niin saa laiskemmankin miehen ruotuun :D

se ois kyl totta, mut mä luulen et meil on kuitenki vielä pitkämatka siihen et tyttö ois yökuiva, tai niin kuiva et harkkahousut riittäs. On yleensä aamulla vaippa ihan märkä. Tietty en ole nyt illalla rajottanu juomisen määrää, mut ei tuo neiti mitenkään hirmusesti juo muutenkaan.

Yhteistyössä