Miten saada isompi lapsi hoksaamaan sen, että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
vauvaa ei mennä aamulla makkariin herättelemään, kun hän vielä nukkuu uniaan?

Isompi on jo koululainen (8v), mutta silti hän harrastaa aamuisin sitä, että on kiva mennä makkariin katsomaan nukkuvaa vauvaa ja sitten tulla ilmoittamaan minulle, että vauva nauraa makkarissa tai vauva itkee makkarissa ( riippuen millä tuulella vauva on herätessään ).

Usein vauva on tuota itkuista-mallia, kun on menty herättämään liian aikaisin. Vaikuttaa siltä, että vauva on aamu-uninen. Nyt kun on nämä muutamat päivät oltu täällä kotona pelkästään vauvan kanssa, hän on ollut paremmalla tuulella aamupäivällä, kun on saanut nukkua kaikessa rauhassa.

Sitäkin mietin, että jos laittaisi makkarin oven lukkoon, mutta eipä tuokaan mitään hyödytä, jos isompi menee kahvaa loksuttamaan ees'taas - niin heräähän vauva tuollaiseen meteliinkin.

Kai sitä on joku palkkiosysteemi tehtävä tms. Nyt olen toki käyttänyt sitä taktiikkaa isommalle, että " kun annat vauvan nukkua rauhassa, niin saamme syödä kahdestaan rauhassa aamupalan " vaan ei tuo silti usein tepsi. Kun puuro on tulossa mikrossa ja teevesi lämpiämässä vedenkeittimessä, niin sillä välin isompi menee makkariin katsomaan vauvaa, vaikka kuinka hyvällä tai vähemmän hyvällä sanon hälle, että "älä mene sinne - anna vauvan nukkua. "

Itseä sitten harmittaa vauvan puolesta, kun toinen on niin itkuinen koko aamupäivän ajan eikä millään tahdo enää uudestaan nukahtaa.

Ei tuon ikäinen mitään palkkiosysteemiä tuohon tarvitse. Jos ei 8-vuotias ymmärrä selvää käskyä, että "älä mene vauvan luo aamulla", niin ihmettelen. Mulla on itselläni 8-vuotias ja kun mä sanon jostain asiasta, että näin ei tehdä, niin sitten ei tehdä. Ja jos vielä kerran tekee, siitä tulee rangaistus. Puhelin tai tietokoneaika pois, niin johan alkaa mennä perille. Mutta ei mitään "jos et mene herättämään vauvaa, saat tarran" -systeemiä, tuollainen palkitsemishomma on sen ikäisille, jotka eivät vielä kunnolla ymmärrä miksi pitäisi toimia niin kuin käsketään.

• Tykkää
Reactions: Glenn.
30v sitten toimi avari poskelle hyvänä tehosteena jos ei sana mennyt jakeluun. Tuskimpa evoluutio on lapsia niin paljon ehtinyt välissä muokkaamaan etteikö toimisi vieläkin..

Mulla ei ole 8 vuotiasta, mutta ihan perus " makuuhuoneeseen ei mennä silloin kun vauva nukkuu" pitäis riittää. Jos kieltoa uhmaten ja rikkoen silti sinne makkariin menee, niin siitä on sitten seuraamus. Pois määräajaksi jotain, mikä on 8vuotiaalle mieluista.

Yhteistyössä