Miten saada isompi vauva itse pitämään pulloa/mukia?

LaTristesseDurera

Uusi jäsen
26.11.2007
12
0
1
Etsiskelin täältä ja taaperopuolelta, mutta silmiini ei osunut vinkkejä muusta kuin pullosta kokonaan luopumisesta (mikä sekin kyllä alkaa olla meillä toivottavaa ;) . Poika 10 kk ei kerta kaikkiaan osaa/halua/viitsi ? pitää itse pulloa tai minkäänlaista mukia, tai osaa kyllä, muttei osaa sitten kallistaa sitä suuhunsa eli ei hiffaa homman jujua...Pitää siis kyllä nokka- tai taikamukia käsissä ja imeskelee sitä, mutta heti kun yritän kallistaa sitä, niin päästää irti. Ja sama homma pullon suhteen. Onko muilla ollut samanlaista, vinkkejä? Vai eikö auta muu kuin aika ja odottaminen...
Eihän tässä sinänsä varmaan kauhea hätä ole pullosta eroon pääsemisen kanssa (tähtään tuonne 1 v tienoille ;) mutta välillä tuntuu, että poika haluaa tuon syömisen suhteen pysyä ihan pikkuvauvana (ei myöskään osaa yhtään syödä lusikalla itse, on kyllä harjoiteltu) vaikka muuten jo tekee liikkeellelähtöä kävellen. Toinen ongelma noiden mukien kanssa meillä on, että poitsu purskauttelee useimmiten maidot ja välillä vedetkin ulos suustaan. Pitäisköhän rauhottaa tilanne muutamaksi viikoksi ja antaa kiltisti vaan se pullo vai mitä? On kokeiltu siis nokkamukit, taikamukit, tavan mukit, pilli, kaikki...Eniten mua oikeastaan tässä häiritsee se, ettei poika suostu pitelemään sitä mukia itse, ei niinkään nuo sotkemiset sun muut. :/

Meillä oli sama ongelma pojan kanssa pienempänä (nyt 1v2kk, ja juo hyvin itse). Yritin opettaa poikaa nokkamuksita juomaan, mutta kun ei tuota kallistamista hoksannut niin jätin nokkamukin hetkeksi pois, ja siirryin takas tuttipulloon. Tuttipulloakaan ei alussa osannut kallistaa itse, mutta kun joka ruokailulla oli maitoa tuttipullosta tarjolla, niin pikkuhiljaa poika tuon kallistamisen oppi. Samoin jätin pojan leikkien ulottuville tuttipullon, jossa on vettä. Alussa tuota vettä tippui pullosta joka paikkaan, mutta aika pian poika hoksasi sen juomisen. Nyt ollaan jo parin kuukauden ajan juotu nokkamukista sekä maidot että vedet, ja tuttipullot ovat poistuneet. Kärsivällisyyttä vaan mukista juomisen opetteluun! Eihän nuo pienokaiset kävelemäänkään opi saman tien, joten tässä lienee sama juttu. Hiljaa hyvää tulee!

Aikaa, aikaa ja aikaa. Yleensä tollaset jutut tulee sitten itsestään kun lapsi on siihen valmis. harva 10kuinen syö itse mutta 1v4kk voi jo ihan hyvin syödä itse ja siististikin.

Meillä poika tykkää narskuttaa pehmeää juomanokkaa joka on tuttipullossa ja nyt juokin siitä itse vettä, mutta nokkamukista ei osaa juoda ja ikää 9,5 kk. Velipoika oli 8kuinen kun alko juomaan nokkamukista itse, joten eroja on myös saman perheen lapsissa.

Meillä tuo 7 kk ikäinen alkoi juoda tuttipullosta itse kun laitoimme vain tytön selälleen lattialle ja annoimme pullon käteen. Kun oli tarpeeksi nälkäinen, vei pullon itse suuhun ja irrotti heti. Annoimme toistamiseen pullon vain käsiin, emme suuhun asti ja hokasihan tuo nopeasti että itse on juotava. Istualtaan tuo homma ei onnistu.

Uusimmat

Yhteistyössä