Miten saada koululainen järkevään aikaan yöpuulle (nukkumaan)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhoijaaaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohhoijaaaaaa

Vieras
Haluaisi kukkua vaikka kuinka myöhään ja itse kun olen tenavien kanssa täällä yksikseen, niin en jaksa itse kuin kymmeneen asti + sitten on päästävä petiin.

Mutta en voi siltikään nukahtaa, koska isompi "komppaa" hereillä ainakin yhteentoista asti ellei pitempäänkin. Koko ajan vain kuulostelen, että mitä isompi täällä yksinään oikein tekee & kuhkaa. Käyn kyllä tasaisin väliajoin muistuttamassa häntä siitä, että nyt pitää nukkua ja pysyä omassa huoneessa. Vaan toinen vain hokee, että hällä on pirteä olotila ja ei häntä vain väsytä. Ikää on 9,5v.

Huoh.....

Vaikka kävis klo 23 nukkumaan niin tuleehan tuossa unta liki 10 tuntia. Riittänee tuonikäiselle. Ettekö voi sopia jotain turvallista aktiviteettia, jota voi jatkaa, kunnes uni tulee? Monella autistilla myös univaikeuksia, joitain melatoniini auttanut, toisia ei.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30012854:
Herätään puoli ysiltä ylös

Meet nukkumaan 22 ja heräät 8.30? Nukut liikaa ja siksi olet väsynyt.

Mutta herätä se valvova lapsi muutamana aamuna viimeistään 6.00 niin tuskin monena iltana enää sinun jälkeen jää valvomaan.

Minä sanon klo 19, että sisälle, kohta on iltapala. Kello 20 sanon, että iltapalalle. Kello 21 sanon, että sänkyyn. Siitä puolituntia ja käyn laittamassa valot pois. Sillä lailla se menee yhdeksänvuotias nukkumaan ajoissa. Niin viikolla kuin viikonloppuisin, kesät talvet. Totta kai saa joskus sanoa kahdesti, mutta lapsi tekee niin kuin äiti/isä sanoo, eikä asiasta ole tarvinnut suurempaa ongelmaa tehdä. Lapsi herää klo 7 joka päivä ihan joka tapauksessa, joten yhdeksältä on mentävä nukkumaan, jotta tuon ikäiselle taataan riittävästi yhtäjaksoista unta.

vakio nukkumaan meno aika, ´ja siitä pidätte kiinni. olkoon se sitten kymmenen tai yksitoista illalla. pistät telkat tietsikat yms. kiinni ja lapselle, että nyt nukkumaan. nukkmaan mennään, ja ei mitään huomauttamassa käymisiä

viisikypänen, kyllä täältä on töllöt ja masinat kiinni ja tenava menee kanssa kymmenen maissa huoneeseensa, kuten minäkin. Silti hän vain huoneessaan kuhkaa ja puhkaa omiaan. Usein sitten tulee kuitenkin tänne olkkariin tai keittiöönkin jotain komuamaan. Pakko sitä on aina käydä varmistamassa mitä hän tekee. Ja käydä sanomassa, että nyt nukkumaan.

Kyl meillä tuonikäinen ("normi" lapset tosin) on menneet nukkumaan lomallakin tuossa 21.30 viim. usein aiemminkin. Nyt tuo meidän erityislapsi on 8v, 21-21.30 on nukkumaanmenoaika...tiedä sit kun tuosta kasvaa...
Teini 15v saa kesällä valvoa niin pitkään kun haluaa, kunhan huolehtii, että ehtii aamulla ajoissa duuniinsa :)

Apua sentään, jos minun olisi pitänyt mennä nukkumaan 9 vuotiaana jo klo 21. Omat lapset on 13v 11v ja 8v ja saavat valvoa puolille öin. Ei tulis mieleenkään hätyyttää nukkumaan iltaysiltä. Itsekin valvon aina ja siis lapsesta saakka.

Mutta voisikin tenava valvoa, kun osaisi olla täällä. Vaan kun ei ikänä tiedä mitä hän täällä yksinään keksii. En vain saa itse nukutuksi, kun toinen kuhkii ja huhkii täällä omiaan.

Enkä itsekään siis vielä kympiltä nuku, vaan vasta reilusti yli yhdentoista jälkeen. Sen jälkeen, kun olen kuullut, että muksun huoneessa on taatusti hiljaista eikä hän esim; enää pelaa tabletillaan pelejä. Siksi nukutaan puoli yhdeksään asti aamulla.

Mitä se tekee siellä huoneessaan? Josko tykkäis lukea vaikka sängyssään niin vois pysyä siellä sängyssä. Mut silti sun pitää hyväksyä että josse menee ajoissa nukkumaan niin sen pitää myös herätä aikaisin.

Meillä myös autistipiirteinen poika, jolla ei meinaa millään tulla uni ja toisekseen heräilee aamullakin tosi aikaisin...ihan sama mihin aikaan menee nukkumaan, herää joka aamu samalla kellon lyömällä. Ollaan kokeiltu melatoniinia, sillä kyllä nukahtaa mutta sitten heräilee kesken unien yöllä. Meillä tää rasittaa siksi kun pikkuveli nukkuu samassa huoneessa ja tämä häiritsee myös hänen untaan.

Mä oon nyt sanonu lapsille, että olen vielä itse töissä ja aamulla pitää herätä aikasin, joten lapsienkin pitää menna ajoissa nukkumaan, jotta minä pääsen nukkumaan. Jos ei sana kuulu, niin sitten ärähdän vähän kovempaan ja sängyissä ollaan.

Veera; hän pelaa tabletillaan kai enimmäkseen ja lukee toki myös kirjoja, mutta silti komppaa huoneestaan pois tasaisin väliajoin.

Vieras äiti, meillä lapsella aloitettiin tähän nukahtamispulmaan ja muihinkin juttuihin, Ketipinor - lääkitys viime viikon loppupuolella ja alussa hän menikin ajoissa nukkumaan, vaan ei ole sitten enää mennyt. Noh tällä viikolla hälle pillereitä aloitetaan antamaan 2 kpl (yht.50mg) jospa sitten nukahtaisi paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30012854:
Herätään puoli ysiltä ylös

No ei mikään ihme jos ei nuku ajoissa! Rauhallisella lomalla lapsesi pärjää 8-9 tunnin yöunilla, laske siitä sopivat nukkumaanmeno- ja heräämisajat! Ja lisää päivään liikuntaa ja toimintaa, eikä liian runsasta iltapalaa.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30013039:
Veera; hän pelaa tabletillaan kai enimmäkseen ja lukee toki myös kirjoja, mutta silti komppaa huoneestaan pois tasaisin väliajoin.

Vieras äiti, meillä lapsella aloitettiin tähän nukahtamispulmaan ja muihinkin juttuihin, Ketipinor - lääkitys viime viikon loppupuolella ja alussa hän menikin ajoissa nukkumaan, vaan ei ole sitten enää mennyt. Noh tällä viikolla hälle pillereitä aloitetaan antamaan 2 kpl (yht.50mg) jospa sitten nukahtaisi paremmin.

Ai kauheeta, melkoisen tuju annos! Oletko varmasti kokeillut aikaisempaa herätystä ja enemmän toimintaa päivään? Eikä pelaamista enää 19 jälkeen!

Masiinat kiinni, mutta silti pelaa tabletillaan...??

Minä herättäisin lapsen vaikkapa tuntia aikaisemmin aamulla ja järjestäisin runsaasti liikuntaa ja muuta aktiviteettia, jotta varmasti uni tulee illalla. Sopisin lapsen kanssa, että hän voi illalla vaikkapa lukea omassa huoneessaan, mutta mitään pelejä tms. ei ole lupa puuhailla.

Joillakin oma sisäinen kello on vahvempi kuin toisilla. JOs oma kello on kovin vahva, sen kääntäminen yhteiskunnan tai vanhempien käskyjen mukaan on työllästä. Meillä keskimmäisellä on tää ongelma. Ikää on jo 15, mutta tilanne on aina ollu sama; uni ei vaan tule, iltaa kohti alkaa piristyä.
Lomilla homma ei ole ongelma, mutta kouluaikoina illat on sitten viellä sitä ahdistusta, pari vuotta sitten jatkuvaa itkua, kun on jo tietoisuus siitä, että aamulla on noustava ja uni ei vaan tule!
Vanhin (16v) taas menee nukkumaan joka ilta ennen kymmentä, lomillakin, ja on aina ylhäällä ennen yhdeksää. Jos sen joskus pitää valvoa, on vastassa sen sortin perkele, ettei sitä kestä kukaan :D!.
Keskimmäinen sopeutuu kaikkein parhaiten vallitseviin olosuhteisiin, vaikka hänbelläkin on taipumusta mieluummin valvoa, mutta ei tunnu tarvitsevan unta yhtä paljon, noin 8 tuntia riittää, vaikka ikää on vasta 8.
Mä itse kuulun niihin, jotka nukahtaa kun menee vaakatasoon on vuorokauden aika mikä tahansa ja haluis nukkua viellä vähän, on kello mitä hyvänsä:xmas:. Mies taas pärjää pitkiäkin jaksoja vähällä unella ja nukkuu sitten taas varastoon ja kyllä todellakin jokainen on yrittänyt sopeutua jonkunsortin 22 nukkumaan, 7.00 ylös rytmiin.

Apua sentään, jos minun olisi pitänyt mennä nukkumaan 9 vuotiaana jo klo 21. Omat lapset on 13v 11v ja 8v ja saavat valvoa puolille öin. Ei tulis mieleenkään hätyyttää nukkumaan iltaysiltä. Itsekin valvon aina ja siis lapsesta saakka.

Ilmankos nykypäivän lapset ovat levottomia koulussa, kun nukkuvat liian vähän.

Itse olin 9 v. nukkumassa klo 21 ja niin on meidän 10 v.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30013039:

No ei ole ihme jos valvoo ja pelaa noin myöhään, meillä tabletti, kännykkä, tv ja tietokone sulkeutuvat klo 19, sängyssä ollaan klo 21.

Meillä 11v valvovat jopa yhteen tai kahteen ja heräävät yhdentoista, kahdentoista maissa. Mäkin Tykkään valvoa, tosin nousen kymmenen aikoihin.

Vähän harmittaa kun kohta loppuu loma ja alkaa aikaiset aamuherätykset, siis seiskalta.

Aikaisemmin nukkumaan. Meilläkin 8 v menee nyt nukkumaan noin 22 aikoihin ja heräilee aamulla ehkä 8 aikaan. Mutta tiedän että kun koulu taas alkaa ja kasin aamut, joutuu heräämään 6.30-7 aikoihin niin silloin on nukkumaan mentävä 20-20.30 aikoihin. Tuo lapsi tarvitsee paljon unta.

Yhteistyössä