Miten saada koululainen järkevään aikaan yöpuulle (nukkumaan)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhoijaaaaaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Lissu";30013755]Aikaisemmin nukkumaan. Meilläkin 8 v menee nyt nukkumaan noin 22 aikoihin ja heräilee aamulla ehkä 8 aikaan. Mutta tiedän että kun koulu taas alkaa ja kasin aamut, joutuu heräämään 6.30-7 aikoihin niin silloin on nukkumaan mentävä 20-20.30 aikoihin. Tuo lapsi tarvitsee paljon unta.[/QUOTE]

Eli siis aikaisemmin ylös aamuisin piti sanomani...

Minäkin töissä, mutta onneksi tuo teini osaa olla hiljaa, vaikka valv ookin. Yökyöpelinä lähden puolilta öin nukkumaan ja jaksan herätä aamulla. Työharjoitteluaikaan teinikin halusi ajoissa nukkumaan, aikainen herätys ja töitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Täh;30012873:
Minä sanon klo 19, että sisälle, kohta on iltapala. Kello 20 sanon, että iltapalalle. Kello 21 sanon, että sänkyyn. Siitä puolituntia ja käyn laittamassa valot pois. Sillä lailla se menee yhdeksänvuotias nukkumaan ajoissa. Niin viikolla kuin viikonloppuisin, kesät talvet. Totta kai saa joskus sanoa kahdesti, mutta lapsi tekee niin kuin äiti/isä sanoo, eikä asiasta ole tarvinnut suurempaa ongelmaa tehdä. Lapsi herää klo 7 joka päivä ihan joka tapauksessa, joten yhdeksältä on mentävä nukkumaan, jotta tuon ikäiselle taataan riittävästi yhtäjaksoista unta.

Vähän tähän tyyliin meilläkin..paitsi n.kasiin asti ovat saaneet olla pihalla nyt lomalla ja siitä sitten sisälle rauhottumaan ja iltapalalle. klo 21.30 mennessä ovat yleensä unilla jo.
Vaan kyllä täälläkin pihalla näkyy joinain iltana kymmenenkin aikaan vielä naapurin lapset, jotka on nuorempia kuin meijän 9v. esikoinen.

Eilen ehtoolla tenava sitten simahti unille vasta 1:00 aikaan. Että on hän kyllä melkoinen yökyöpeli. Tänään päivällä sitten vaikutti äreältä ja levottoman oloiselta, ihmekös tuo, kun taatusti väsytti. Komensin hänet huoneeseensa hetkeksi aikaa lepäämään. Nyt lähti lomille mummolaan, siellä hän onneksi menee ok aikaan (22:00) nukkumaan. Saapahan nukutuksi univelkansa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;30017481:
Eilen ehtoolla tenava sitten simahti unille vasta 1:00 aikaan. Että on hän kyllä melkoinen yökyöpeli. Tänään päivällä sitten vaikutti äreältä ja levottoman oloiselta, ihmekös tuo, kun taatusti väsytti. Komensin hänet huoneeseensa hetkeksi aikaa lepäämään. Nyt lähti lomille mummolaan, siellä hän onneksi menee ok aikaan (22:00) nukkumaan. Saapahan nukutuksi univelkansa pois.

Miksi menee mummulassa aiemmin nukkumaan kuin kotona?

Ilmankos nykypäivän lapset ovat levottomia koulussa, kun nukkuvat liian vähän.

Itse olin 9 v. nukkumassa klo 21 ja niin on meidän 10 v.

Mä sain kesällä valvoo tuossa iässä sinne klo 22-23, en tosin muista aivan tarkkaan. Meillä sanoi ope koulussakin olikohan tokaluokan vai kolmosluokan keväällä kun tuli kellonajoista puhetta, että ei teistä varmaan kukaan mene enää näin valoisaan aikaan ennen klo 21.30 nukkumaan? No sitten ope siihen totesi, että ehkä joku voi mennä, mutta tuskin suurin osa ainakaan.

Jenis, niimpä - sen kun tietäisin. Yöpuulle tenava käsketään yhdeksän jälkeen ja kymmenen pintaan hän on jo unessa. Täällä kotona siis itse menen "nukkumaan" kymmenen pintaan ja käsken tietysti tenavankin omaan huoneeseensa nukkumaan. Mutta eipä hän sitten kuitenkaan siis rauhoitu nukkumaan, vaan kuhkaa ja komppaa täällä omiaan. En voi itsekään siis nukkua ennenkuin tenavan huoneessa on täysi hiljaisuus. Mutta onneksi tämä ajanjakso on nyt ohitse.

Ensi viikon olen tenavien ja isovanhempien kanssa pienellä kesälomareissulla + reissulla lapsi menee kanssa järkevään aikaan nukkumaan (siis viimeistään kymmeneltä on jo unessa). Sen jälkeen on tulossa meidän oman perheen retki ja siellä kanssa rauhoitutaan viimeistään kymmenen pintaan nukkumaan.

Selkeät ja toistuvat iltarutiinit, joista autistinen lapsi tietää yöunien olevan tulossa. Perusasia autistisen lapsen hoidossa---< rutiinit, aina samalla tavalla toistuvat asiat.
Kaikki virikkeet minimiin, iltasatu sängyssä, lupa lukea itsekseen tiettyyn kellonlyömään asti jne...

Yhteistyössä