Miten saada lapsi kiinnostumaan pottailusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja potta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

potta

Vieras
Ei ole selkeää rytmiä kakkaamisessa, joten ollaan sitten silloin tällöin vaipanvaihdon yhteydessä potalla istutettu. Ei jaksa siinä hetkeäkään istua ja sitten menee usein vaan hetki tuon jälkeen, kun kakkaakin vaippaan. Haluaisin saada lapsen kiinnostumaan pottailusta ja että vaipoistakin joskus päästäisiin eroon. On kuitenkin jo yli 2v. Älkääkä sanoko, et alkaa sitten pottailla, kun aika on valmis, mut miten saisi asiasta innostumaan?

Valitettavasti minulla ei ole neuvoja antaa, vaan olen kohtalotoveri! Meillä 2,5v poika istuu pytyllä sen sekunnin että ehtii sanomaan "tuli jo" vaikkei mitään edes yrittänyt, ei edes kunnolla asettunut istumaan. Alkaa jo ärsyttää kun sitä pissaa ja kakkaa tulee kerralla jo sen verran paljon ettei tahdo vaipassa pysyä :headwall: meillä oli joku herkkyyskausi kesällä, mutta ei malttanut silloinkaan istua pidempään ja se meni sitten nopeasti ohi eikä sen jälkeen ole kiinnostunut. Koskahan se seuraava herkkyyskausi voisi tulla? Olen kuullut että joillain olis vaippa vielä 3v-synttäreillä, ennen olen itsekseni sitä suuresti ihmetellyt, mutta en taida ihmetellä enää...

Meillä pojalla 2v7kk oli ehdoton EI potalla istumiseen. Siihen mennessä pari pissaa pottaan eikä yhtään kakkaa. Viime kesänä otettiin sit mökillä vaippa pois ja sanottiin et mee potalle jos tulee hätä. Oppi päiväkuivaksi parissa päivässä vaikka muutamaa päivää aiemmin kieltäytyi edes istumasta pottaan. En tiedä mikä sillä päässä vinksahti. :D

[QUOTE="tinni";22610154]ikävä kyllä aika auttaa. meillä jätkä 3v 7kk eikä suostu edelleenkään kakkalle pottaan vaan ähistää yövaippaan tai housuun.[/QUOTE]

Meillä lapsi ei siis niinkään pihtaa kakkaa, että saisi kakata vasta vaippaan, vaan kakka sattuu sitten aina tulemaan vähän sen jälkeen, kun pottasessio on takana, jos kakka on tullakseen edes silloin.

[QUOTE="aaaaaa";22610168]me aloitettiin pottailu noi 1 vuotiaana vähitellen. Saatin istumaan siihen leikein ja luettiin kirjoja potalla istuess.[/QUOTE]

Meilläkin aloitettiin 1v, ja jonkun aikaa silloin malttoi siinä istuakin, mutta nyt ei suostu millään potalle, pytylle just sen sekunnin.

[QUOTE="kipinä";22610201]Meillä pojalla 2v7kk oli ehdoton EI potalla istumiseen. Siihen mennessä pari pissaa pottaan eikä yhtään kakkaa. Viime kesänä otettiin sit mökillä vaippa pois ja sanottiin et mee potalle jos tulee hätä. Oppi päiväkuivaksi parissa päivässä vaikka muutamaa päivää aiemmin kieltäytyi edes istumasta pottaan. En tiedä mikä sillä päässä vinksahti. :D[/QUOTE]

me ollaan tuota jo kokeiltu muutamaan kertaan, eikä toiminut, pissas alleen eikä muka edes huomannut sitä :headwall: vinksahtaispa silläkin :D

Meillä malttaa kyllä istua siinä potalla mutta sillä sekunnilla kun se kakka tulee niin jo pomppaa pystyyn ja kakat tulee potan viereen lattialle?! Voiko olla et jotkut ei osaa tehdä kakkaa istualleen :D

Alkuperäinen kirjoittaja äskenen vieras;22610233:
me ollaan tuota jo kokeiltu muutamaan kertaan, eikä toiminut, pissas alleen eikä muka edes huomannut sitä :headwall: vinksahtaispa silläkin :D

Eiköhän se vinksahdus tule ennemmin tai myöhemmin. ;)

Meillä meni itse potalle kun oli just täyttänyt 3v. ja aikasemmin kovasti yritettiin housuvaipalla mutta aina teki vain siihen eikä pyytänyt potalle ja jos kysyi onko hätä, niin vastaus oli aina ei. jätettiin kylmästi vain vaippa pois. on se pissa housuun niin epämiellyttävä että ei sitä pitkään jaksa.

Ei ole ohjeita, mutta meillä aloitettiin 6kk iässä hiljalleen, lähinää sen vuoksi kun oli kiinteiden aloituksesta johtuva kovavatsa ja helpotti kun potalla istui ja sai kakan tehtyä helpommin. Meillä otetaan aina joku lelu mukaan niin jaksaa istua ja nyt 8,5kk tykkää kovasti istua potalla ja tekee kakan ja pissankin.

Meilläkin on lapsi nyt lähes 3 v, eikä osaa vielä pottaan tehdä mitään. :) En jaksa tehdä asialle mitään. Toisin sanoen, meillä ei oikeasti ole nyt aikaa alkaa oikein urakalla harjoittelemaan asiaa. Ehkä ensi kesänä yritetään keksiä jotain, jos ei siihen mennessä itse yhtäkkiä haluakin potalle tai pöntölle. Turhaa nyt stressaatte asiaa. Täällä netissä saa aina ihan vääristyneen kuvan siitä, että kaikki muut muka oppisi jo 1 tai 2 vuotiaina potalle. Niinkun tästäkin ketjusta nyt näkee, niin onneksi tähän ketjuun onkin nyt eksyneet paljon meitä, joiden täysin normaalit taaperot ei osaa vielä tehdä asioitaan pottaan tai pönttöön. :)

Ei mulla mitään neuvoja ole antaa, muuta kuin että turhaan asialla stressaat. Tosin varmasti juuri tällaista vastausta vähiten kaipaat :D

Meillä kaikki kävi kuin luonnostaan, kun poika oli vähän vajaa 2,5 -vuotias. Yhtäkkiä vaan huomasin, että vaippa alkoi pysyä tuntikaupalla kuivana ja sitten oikeastaan (oli kesäaika) jätettiin vaipat kokonaan pois. Muutamassa päivässä poika alkoi käydä potalla pissalla. Kakkaamisen kanssa oli hankaluuksia (panttasi kakkaa aina niin kauan kunnes sai yövaipan) mutta pikkuhiljaa sekin muuttui. Ei tähän mitään konsteja tarvittu, kaikki kävi ihan luonnostaan, patistamatta.

Jokainen lapsi oppii ihan varmasti kun on itse siihen valmis.

Yhteistyössä