Miten saada mies innostumaan autottomuudesta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sari

Vieras

Me ei oikeasti tarvita autoa, kaikki palvelut on lähellä tai bussi/pyörämatkan päässä. Bussit menee 10min välein 100m päästä.. Mies vaan on niin kiinni autossa. Rahansäästöllä olen yrittänyt perustella, mutta pitäisi varmaan ihan paperille laittaa esim. mitä viime vuonna mennyt autoon (useita tuhansia varmasti, kun on ollut korjattavanakin useita kertoja).

Itse haluaisin hypätä pois "oravanpyörästä", viime vuosina elämä kiihtynyt niin että kaiken on oltava hienompaa ja uudempaa ja parempaa ja kalliimpaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
No ei mitenkään! Kuka hullu kulkisi julkisilla jos on mahdollisuus omaan autoon??

:D Tämä hullu.. minä en ole oikein koskaan hyväksynyt yksityisautoilua kaupungeissa. Olen tehnyt kompromisseja avioliitossani, mutta nyt olen alkanut miettimään että miten haluaisin oikeasti elää. Eikä auto kuulu siihen..

Kieltäydy menemästä autolla minnekään ja kieltäydy maksamasta autoon liittyviä maksuja... Esimerkin voima! Ellet saa miestäsi innostumaan, ainakin omallla kohdallasi asia kunnossa. :)

Laskelma kuulostaa ihan hyvältä idealta. Lisäksi voit manita, miten paljon helpommalla pääsee, kun ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa, tankata autoa, raapata ikkunoita ja ajaa itse.

Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
Laskelma kuulostaa ihan hyvältä idealta. Lisäksi voit manita, miten paljon helpommalla pääsee, kun ei tarvitse etsiä parkkipaikkaa, tankata autoa, raapata ikkunoita ja ajaa itse.

Vaan vastaavasti tarpoa tuulessa ja tuiskeessa pysäkille, seistä täpötäydessä bussissa haisevien, äänekkäiden ja ärsyttävien kanssamatkustajien joukossa.
Suunnitella omat menonsa bussiaikataulujen mukaan, myöhästyä jos bussi on myöhässä.
Ei kiitos, ei kuulosta yhtään houkuttelevalta!

Alkuperäinen kirjoittaja flow87:
et mitenkään. auto on miehelle kaikki kaikessa.
Ai yleistatko taman koskemaan kaikkia miehia? Ei pida paikkaansa, toivottavasti ainakaan nuoremmalle sukupolvelle se ei ole enaa automaattinen peniksenjatke.
Mun miehella ei ole edes korttia eika sita ole liiemmin kaivannutkaan. Jos julkiset yhteydet on hyvat (Helsingissa vielapa erinomaiset) niin miksipa niita ei kayttaisi? Verorahoillahan niitakin osin kustannetaan, niin saapa ainakin jotakin takaisin ;).

Me pärjättiin aika pitkään ilman autoa, mutta sitten MINÄ sanoin, että meidän on se hommattava, vaikka luontoa haluaisinkin suojella... Mekin asutaan palvelujen lähellä, mutta kaiken ruoan rahtaaminen kaupasta oli aivan hirveetä! joo, liikuntaa saatiin, mutta silti se oli kauheeta vääntöö kun piti lapset ja ruoat kantaa kotiin. Enkä mä nauti kaupassa käymisestä niin paljon, että kävisin pienemmillä ostoksilla joka päivä. Nyt menee paljon rahaa siihen autoon, mutta edelleenkään ei kaduta. Mummolaankaan ei tarvitse mennä kahdella bussilla ja seistä kahden rasavillin pojan kanssa bussipysäkillä pahimmillaan tunnin ajan. Mies kulkee joinakin päivinä pyörällä töihin, varsinkin nyt kesäsin, joten autoa me tarvitaan nimenomaan niihin kauppa/mummolareissuihin. Eli itse en autosta luopuisi, mutta nostan hattua sellaiselle, joka on tuohon valmis.

Alkuperäinen kirjoittaja PauhaavaSydän:
Ai yleistatko taman koskemaan kaikkia miehia? Ei pida paikkaansa, toivottavasti ainakaan nuoremmalle sukupolvelle se ei ole enaa automaattinen peniksenjatke.
Mun miehella ei ole edes korttia eika sita ole liiemmin kaivannutkaan. Jos julkiset yhteydet on hyvat (Helsingissa vielapa erinomaiset) niin miksipa niita ei kayttaisi? Verorahoillahan niitakin osin kustannetaan, niin saapa ainakin jotakin takaisin ;).

tukehdu palkoosi, mutta niin se vaan on. ainakin SUURIMMALLA osalla miehistä.

Luin, että miten saada mies innostumaan alastomuudesta. :D Tää lukihäiriö tuntuu vaan pahenevan, vaikka lopetin imetyksenkin jo vuosi sitten...

Mutta omani saattaisi luopua autosta, jos siitä olisi todella suurta taloudellista etua. Ympäristöön tms. on turha vedota. Onneksi se on sentään suostunut ostamaan vähäpäästöisen auton. Senkin siksi, koska sillä on halvempaa ajella.

No ei mitenkään! Kuka hullu kulkisi julkisilla jos on mahdollisuus omaan autoon??
Kuka hullu ajaa omalla autolla jos on mahdollisuus kayttaa hyvintoimivia julkisia...?

Varmaan sellainen, joka haluaa itse valita matksaseuransa, musiikin, sisälämpötilan, haluaa saada mukaan kätevästi niin lapset, koira, kissan kun tavaratkin, ja ihminen joka arvostaa helppoutta.

Peniksenjatke? Autoko ei voi olla vaan kulkuväline?
Entäs mikäs auto on naiselle sitten? Meidän talossa kun minä en ole valmis luopumaan ainakaan molemmista autoista, vaikka mies olisikin.

Sama tilanne täällä kuin ap:llakin. Kunhan lapset kasvaa niin että kumpikin kävelee, niin en näe mitään syytä pitää autoa edes mummilamatkoja varten. Junalla ja bussilla kuljettaisiin siis pidemmät matkat ja lyhyemmät pyörällä ja kävellen. Mulle tää on helppo juttu kun en omista ees ajokorttia, mutta mies taas on tottunut autoilemaan kaikkialle.

tukehdu palkoosi, mutta niin se vaan on. ainakin SUURIMMALLA osalla miehistä.
Well, onneksi fiksujakin miehia on olemassa, vaikka ovatkin ehka vahemmistossa. Ja naisia, kuten taman ketjun aloittaja. Toivottavasti onnistuu!

Mä onneksi tunnen hyvin paljon miehiä, joille auto ei merkitse sen enempää, kuin välttämätöntä pahaa. Toki on myös päinvastaisia tyyppejä, mutta ne ei kuulu mun ystäväpiiriin.
Mä suosittelen myös selkeän laskelman tekoa, paljonko autottomuus säästää rahaa, ja mitä sillä rahalla voisi tehdä kivaa.

Varmaan sellainen, joka haluaa itse valita matkaseuransa, musiikin, sisälämpötilan, haluaa saada mukaan kätevästi niin lapset, koira, kissan kun tavaratkin, ja ihminen joka arvostaa helppoutta.
Puhun toki vaan omasta puolestani, mutta jos ratikka lahtee sadan metrin paasta ja bussi ikkunan alta, niin ei se siita helpommaksi mene. Aamulla ei ehtisi edes rapata oman auton laseja, kun on jo kyydissa.
Ja miksei miehelle voisi olla vaihtoehtona myos pyoraily? Jos lapset, naiset ja nuoret paasevat tyo-ja koulumatkansa pyoralla, mika etuoikeus miehella on autoon? Mua arsyttaa jotenkin koko yhteiskunnassa vallitseva itsestaanselvyys, etta tottakai varsinkin kaikki kakslahkeiset ajaa autolla. Tietysti. Huoh.
Ja onko nuo muut mainitsemasi seikat niin tarkeita, esim. musiikki? Voihan julkisissakin kuunnella haluamaansa musiikkia, oma soitin vaan mukaan.

Varmaan sellainen, joka haluaa itse valita matkaseuransa, musiikin, sisälämpötilan, haluaa saada mukaan kätevästi niin lapset, koira, kissan kun tavaratkin, ja ihminen joka arvostaa helppoutta.
Puhun toki vaan omasta puolestani, mutta jos ratikka lahtee sadan metrin paasta ja bussi ikkunan alta, niin ei se siita helpommaksi mene. Aamulla ei ehtisi edes rapata oman auton laseja, kun on jo kyydissa.
Ja miksei miehelle voisi olla vaihtoehtona myos pyoraily? Jos lapset, naiset ja nuoret paasevat tyo-ja koulumatkansa pyoralla, mika etuoikeus miehella on autoon? Mua arsyttaa jotenkin koko yhteiskunnassa vallitseva itsestaanselvyys, etta tottakai varsinkin kaikki kakslahkeiset ajaa autolla. Tietysti. Huoh.
Ja onko nuo muut mainitsemasi seikat niin tarkeita, esim. musiikki? Voihan julkisissakin kuunnella haluamaansa musiikkia, oma soitin vaan mukaan.

Kyllä mainitsemassasi tilanteessa varmaan julkiset onkin hyvä vaihtoehto. Meillä mies kulkee jo pyörällä töihin, vaikka pihassa seisoo kaksi autoa.
Minä taas en koskaan ikinä voisi kulkea pyörällä, sillä päiväkoti on meiltä 10 kilsaa yhteen suuntaan, ja mun työpaikka 20kilsaa toiseen. Kivaa olisi pyöräillä 60 kilsaa päivässä?

Kivaa olisi pyöräillä 60 kilsaa päivässä?
Kunto varmaan kasvais, mutta ehka liika on liikaa :D.

Tuntuu vaan, etta monesti se oma auto on vaan silkasta mukavuudenhalusta. Meidan katukin on usein parkkeerattu aivan tayteen, ja ma aina ihmettelen, etta mihin ne kaikki ihmiset niita autojaan tarvii. Kun sama muutaman kymmenen-sadan metrin patka niillakin on pysakille. Tarkoitan, etta vaikka kuinka helpoksi julkisten kaytto tehtaisiin, niin joillekin sekaan ei riita.

Kivaa olisi pyöräillä 60 kilsaa päivässä?
Kunto varmaan kasvais, mutta ehka liika on liikaa :D.

Tuntuu vaan, etta monesti se oma auto on vaan silkasta mukavuudenhalusta. Meidan katukin on usein parkkeerattu aivan tayteen, ja ma aina ihmettelen, etta mihin ne kaikki ihmiset niita autojaan tarvii. Kun sama muutaman kymmenen-sadan metrin patka niillakin on pysakille. Tarkoitan, etta vaikka kuinka helpoksi julkisten kaytto tehtaisiin, niin joillekin sekaan ei riita.

Ymmärrän kyllä sun pointin ihan täysin!

Yhteistyössä