Miten saan 2,5-vuotiaan syömään itse vai vaadinko liikaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mude"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mude"

Vieras
Tuossahan tuo kysymys tulikin. Lapsi osaa kyllä syödä ja lempijutut häviää lautaselta heti mutta sitten monien ruokien kanssa haaveilee vaan pöydässä. Ja puuron kanssa ihan sama juttu. Näen jo punaista kun mikään ei auta vaikka on yritetty niin hyvällä kuin "pahallakin". En haluaisi hirveästi lapselle huutaa vaikka ääntä joskus tietysti korotankin. Lapsi on kotihoidossa. Vinkkejä pliiisss.

Kaikkein tärkeintä olis että lapsi oppis itse syömään sen verran kun on nälkä ja vähän vanhempana itse arvioimaan miten paljon ruokaa haluaa syödä.
Jos lapat haaveilijalle ruokaa suuhun niin sitten tuo ei toteudu.
Niinkuin edellinen jos sanoi niin älä kiinnitä lapseen mitään huomiota, anna istua pöydässä sen aikaa kun itsekin syöt ja kysyt sitten onko valmis. Jos haluaa vielä jatkaa ruokailua niin voi hetken vielä syödä. Jos ei syö niin seuraavalla aterialla sitten lisää

Yllämainittujen vinkkien lisäksi me ollaan kerrottu pöydässä itse keksittyä tarinaa, joka jää aina jännään kohtaan ja jatkuu vasta kun tyttö on ottanut uuden lusikallisen. Johan alkok ruokaa mennä itsenäisesti.

Kiitos vastauksistanne. Tuntuu jotenkin kurjalta ottaa lautanen pois, mutta oikeassa olette että ei pidä tehdä liian suurta numeroa asiasta ja seuraavalla ruualla onkin jo sitten varmaan eri meininki. Tuputan liian hanakasti ruokaa ja kehotan varmaan liian "agressiivisesti" lasta syömään.

Meillä tyttö päätti alkaa syömään ruokaa itse 1v2kk iässä ja sen jälkeen en ole syöttänyt häntä kertaakaan (nyt on 2,5-vuotias). Välillä syö paremmin ja välillä huonommin. Kun päättää ettei syö enää ja lähtee pöydästä niin sanon, että hienosti syöty (vaikkei ole syönyt paljon mitään). Seuraavan kerran saa ruokaa sitten seuraavalla välipalalla/ruoalla. Laitan lautaselle kaikkea mitä me aikuisetkin syödään ja joskus maistaa ja syö kaikkea ja joskus ei. Jos tiedän, ettei tekemäni ruoka ole sitä hänen mielestään herkkua, niin en tee mitään vaihtoehto ruokaa hänelle.. Syö annettua ruokaa, jos on syödäkseen.. Jos ei syö niin olkoon syömättä. Oikein hyvin kasvaa omalla sirolla käyrällään.

Tyttö on mukana ruoanlaitossa aina ja saa maistella kaikkia ruoka-aineita mitä haluaa (paitsi raakaa lihaa ja kalaa). Tykkää raa'asta sipulista :D

Lopeta ap syöttämästä omaa lastasi ja anna lapsesi itse opetella syömään omalla tavallaan. Ota mukaan ruoanlaittoon.

Yhteistyössä