Miten saan 3-vuotiaan nukahtamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TaikaSäde
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TaikaSäde

Jäsen
17.12.2007
200
0
16
Meillä on nyt keinot lopussa miten saamme 3-vuotiaan villiviikarimme nukahtamaan ilman riehumisia ja hillumisia sängyssä.

Kertokaa omia kokemuksia ja antakaa neuvoja miten saisimme lapsen rauhottumaan nukkumaan.

Kiitos. =)

Meillä on 3-v poika joka ennen nukahtanut hyvin itsekseen iltasadun jälkeen ja nyt ei haluaisi jäädä lainkaan yksin nukkumaan. Apuna on löytynyt oma pieni cd-soitin yöpöydälle ja sinne hiljaisella soimaan unilauluja tai pojan lempparia muumia. Poika saa itse valita illalla haluaako muumia vai unilaulua soimaan ja siihen sitten kuunnellessa nukahtaa. Tosi hiljaisella on soimassa ettei häiritse unta.

julius-jellona, meillä sama tekniikka. Ensin luen pienen sadun, laulan pari laulua ja laitan radion hiljaselle soittamaan unilauluja. Ennen jouduin istumaan vieressä niin kauan kun vanhempi (4,5v) nukahti mutta nyt saan mennä itsekin nukkumaan kun olen laittanut radion soimaan. Nuorempi (kohta 3) nukahtaa jo sadun tai oman laulun aikana.

Aluksi mua vaa mietitytti "opettaa" poikaa sille unimusiikille. Mutta kun vaihtoehtona näytti olevan huutokuoro tai viereen nukahtaminen niin tuntui tuo musiikkikin jo ihan hyvältä vaihtoehdolta. Pojalla alkanut selvästi olla enemmän mielikuvituksellista ajatustoimintaa eli pelkää iltaisin ääniä, mörköjä jne. ei uskalla nukahtaa itsekseen. Onneksi tuo musiikki auttaa pelkoihinkin. =)

Kertokaapa nyt ihan tarkasti mitä levyjä kuuntelevat. Tarkoitan, että ovatko pelkkiä musiikkia sisältäviä vai onko siinä jotain satuakin mukana? Kuullostaa aika hyvältä idealta. Kauanko lapsillanne menee nukahtaessa?

Ja lisääkin saa vinkkejä laittaa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja TaikaSäde:
Kertokaapa nyt ihan tarkasti mitä levyjä kuuntelevat. Tarkoitan, että ovatko pelkkiä musiikkia sisältäviä vai onko siinä jotain satuakin mukana? Kuullostaa aika hyvältä idealta. Kauanko lapsillanne menee nukahtaessa?

Ja lisääkin saa vinkkejä laittaa. =)

Meillä on semmonen unilaulu cd, jossa on rauhallisia lastenlauluja. Nukkumattia, pieni tytön tylleröinen, aja hiljaa isi, lapin äidin kehtolaulu jne. ihan ovat laulettuna mutta rauhallisia kuunnella. Tosin pojalla on kyllä suosikkina kuunnella muumien cd:tä jossa on muumilauluja. Kaikki ei niin rauhallisia mutta hyvin senkin kanssa nukahtanut. Satuja ei ole vielä halunnut nukahtaessa kuunnella. Hyllyssä olisi kyllä ihan instrumentaalisiakin lastenlauluja cd:llä mutta ei ole poika sitä halunnut kuunnella. Varmaan mikä vain käy millä lapsi suostuu rauhoittumaan. Ainakin mellä niin oman pään pitävä 3-v että haluaa itse päättää mitä kuuntelee nukahtaessa. Nukahtamis aika vaihtelee päivittäin. Toisinaan menee enemmän aikaa ja toisinaan vähemmän. Kun uni on tullut käyn jossain vaiheessa sammuttamassa soittimen ettei koko yötä pimputtele. =)

Meillä ainoa keino iltojen rauhoittamiseksi on ollu päikkäreiden poisjättäminen kokonaan. Nyt haen pojan hoidosta puolilta päivin (itse laiskottelen vauvan kanssa kotona) ettei nuku päikkäreitä hoitopäivinäkään.

Illalla aletaan rauhtoittumaan klo 19 lukemalla kirja. Sitten iltapalalle ja iltapesulle. Sitten vielä yksi kirja jos poika jaksaa ja haluaa ja sitten sänkyyn viimeistään klo 20. Sängyssä poika saa kuunnella satukasettia, satuCDtä tai tuutulauluCD:tä. Pojalla on oma mankka sängyn vieressä. Jos poika ei näillä keinoilla rauhotu, niin haen olkkarin CD hyllystä jotain klassista musiikkia ja siihen ainakin nukahtaa.

Sama ongelma meilläkin. Tyttö haluaa aina äidin viereen (joskus harvoin isi kelpaa)

Ei koskaan nukahda itekseen. Olen koittanut huijata että äiti käy vaikka pissillä ja tulee kohta takaisin, mutta tää tulee kyllä hakemaan sitten jos unohdat palata rakkaan tyttäresi luo.

Toisaalta on kyllä ihanaa nukkua tuon tuhisijan vieressä.
Bye Bye isin ja äitin välinen läheisyys.

Pitäiskö kanssa kokeilla tota unilaulumusiikkia??

Meillä poika (3v) saa valita mukaan yhden lelun tai muutaman kirjan, joiden kanssa lähtee hampaiden pesun ja iltapissin jälkeen sänkyyn rauhoittumaan. Jätän pienen valon päälle, minkä valossa näkee "lukea". Vaikka sänkyyn lähtö on usein hankalaa (välillä taas rupee jo ite valkkaa kirjoja), saan aika monesti käydä jo 15min päästä sammuttaa valon ja kerää kirjat pois... pisimmillään on tainnut mennä yli 2t... mut jos hiljaa leikkii tai lukee sängyssä itekseen, oon antanut tehdä, kun ei mulla riitä keinot pakottaa uneen. Pääasia, että jo rauhoittuu!
Joskus aiemmin auttoi unilaulu (laulettiin yhdessä) ja silittely. Päiväuniakin ollaan karsittu, eikä poika nuku niitä joka päivä, kun muuten kukkuu puolille öin...
Niin ja yks varma keino on ottaa poika nukkuu viereen, jos menee ite aikasin nukkuu.

Yhteistyössä