Miten saan miehelle järkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Siis apua, miehellä on taas huono päivä. Haukkuu mua jatkuvasti lasten kuullen ja kiroilee. Saatanan lehmä, vittu jne. Eilen heitti vauvan ruoat mun päähän lasten edessä, kun ilmoitin, että on mun vuoro mennä suihkuun ja hänen vuoronsa syöttää. Käytös on kuulemma oikeutettua ja mun vika, koska arvostelen häntä koko ajan (hän oli juuri tiuskunut pojalle koko ajan). Mitä ihmettä teen? Hän ei suostu lopettamaan eikä muuttamaan pois, meillä on omistusasunto. Eilen suutuin niin, että pakkasin kamat ja lapset ja olisin lähtenyt hotelliin, mutta missään ei ollut enää tilaa. Pienten lasten kanssa on vain vaikea lähteä ja heillekin pelottavaa. Mitä teen?

Voi ei, olen pahoillani. Oma isäni oli ja on edelleen tuollainen, minulla oli tosi kurja lapsuus. Pelkään isääni vielä aikuisenakin enkä halua nähdä häntä.

Pyydä apua joko neuvolasta tai lastenvalvojalta. Jos teidän paikkakunnalla on turvakoti, soita sinne. Miehen nykýisestä käytöksestä ei ole pitkä matka pahoinpitelyyn. Ole kiltti ja ajattele lapsiasi. Voimia!

No eiköhän niille lapsille ole pelottavampaa elää tuommoisessa ympäristössä.
Miten mä nyt en oikein usko, ettei mistään hotellista löytyny tilaa??? Mä olen sentään matkustellu lastenkin kanssa ilman hotellivarauksia, eikä yhtään yötä ole tarvinu viettä taivasalla, eli kyllä nyt kyse on taas siitä, että ei rohkeus riitä todellisiin ratkaisuihin.
Tuntematon pelottaa. Tutusta irottautuminen pelottaa silloinkin, kun se tuttu on oikeasti jopa hengenvaarallista (mitä mä nyt en vielä väitä tuon teidän perhe-elämän olevan) mutta ratkaisut helpottavat oloa.
Oletko siis kertonut miehelle miltä sinusta tuntuu ja miten sinä hänet koet? Asetanut rajasi, kertonut mitä olet valmis sietämään ja mitä et? Jos olet, eikä mies kunioita rajojasi, silloin sinun on joko mietittävä voitko siirtää rajojasi tai kerrotava, ettet voi elää suhteessa, jossa rajojasi ei kunoiteta, mutta jatkuva syyttely puolin ja toisin ei johda mihinkään ilman toimintaa.

Välittömästi pois tommosen luota!! Kukaan ei saa koskan lasten aikana haukkua äitiä! Varsinkaan isä! Ja muutenkin: maailmasi on muualla, lähde etsimään onneasi jostain ihan muualta, siellä missä nyt olet, sitä ei löydy.

Siis sun miehes ja järki on yhtä kaukana toisistaan kun opiskelija ja raittius. Paikkakunnallasi on varmaan turvakoti tai kriisikeskus johon voi mennä milloin vain.

Mielipiteitä? Mulla on mieheni kanssa ollut ongelmia jo vuosia. Itse on vaikea nähdä omaa osuuttani tapahtumiin, miehen mielestä tietysti olen syyllinen kaikkeen. Keskustelen itse ihan asialliseen sävyyn ja jos olen riitaisalla tuulella, en sittenkään hauku enkä nimittele miestä. Asioista, jotka vaivaavat mieltä, haluaisin jutella, mutta yleensä mies hermostuu ja kaikki syy kaatuu mun niskaan. Siis tällaisia parisuhteeseen liittyviä asioita, kuten raha-asiat, kotityöt, lasten kasvatus jne.
Meillä on hyvin haastava 6-vuotias ja hänen kanssaan tulee usein vääntöä ja esim. tänä viikonloppuna, kun oltiin lähdössä juhliin, ei hänen kanssaan päässyt yhteisymmärrykseen mistään, siis pukemisesta, hiustenlaitosta jne. Alkoi olla jo kiire ja mun piti tietysti laittaa itseni ja pienempi lapsikin kuntoon. Pyysin epätoivoissani apua kun en meinannut pärjätä raivoavan lapsen kanssa muiden hommien ohessa, mutta mies alkoi mesota, että "itseäs saat syyttää, että lapsi käyttäytyy noin ja hoida homma jne." Tämä siis sen takia, että jouduin moneen kertaan pyytämään ja hoputtamaan lasta, josta tietysti raivostui entisestään. Pienemmän lapsen voi napata kainaloon ja pukea ym. mutta isomman kanssa pitäisi pärjätä puhumalla, koska itkupotkuraivareissa olevaa isoa lasta on hemmetin hankala pukea (tämä tiedoksi pienempien lasten vanhemmille...). Otti sentään pienemmän lapsen (muttei tietenkään muita tavaroita, lahjaa ym.) ja meni autoon istumaan. Istuivat siellä, vaikka oli jo kova kiire eikä mies edes vaivautunut tulemaan katsomaan, missä viivymme. Lapsi siis raivosi ja potki sisällä. No päästiin lopulta matkaan, mutta mun mielestä mies käyttäytyi v-maisesti.
Juhlissa sitten mun piti saada ottaa pari-kolme lasia viiniä, mutta ekan lasillisen jälkeen mies olikin täyttänyt toisen lasillisen ja sanoi, ettei hän pysty enää ajamaan. Ajattelin, etten tee tästä numeroa, katsoin vaan suu auki ja lopetin sitten juomisen itse. No, niin teki mieskin, muttei maininnut asiasta mulle enkä siis tiennyt hänen juomisestaan tai juomatta jättämisestään, sai kuitenkin hyvän syyn mustamaalata mua sukulaisille muka niin että kielsin häntä juomasta, mutten itsekään kuitenkaan juo.
Tänään sitten kun näistä mainitsin niin haukkui mut monilla termeillä ja tavoilla. Monesti haukkunut mut henkisesti sairaaksi, luonnevikaiseksi ääliöksi, huonoksi, jopa kelvottomaksi äidiksi jne jne. Lopulta kun jätin hänet selviytymään lapsen kiukuttelusta (yleensä se on siis mun homma ja hoidan asian miehen mukaan väärin ja provosoiden) niin hän hermostui niin, että tempoi melkoisen kovakouraisesti lapsen huoneeseensa ja sen jälkeen kun puutuin tähän niin mut yhtä kovakouraisesti myös toiseen huoneeseen. Eikä ollut eka kerta, nämä vain esimerkkinä. Onko nämä normaaleita riitatilanteita perheissä? Mua ahdistaa ihan helvetisti, mutten tiedä, miten pariskunnat riitelevät niin että se on vielä normaalia. Omasta lapsuudenkodista mulla ei ole muuta kuin väkivaltainen ja tosi pelottava malli riitelystä.

[QUOTE="harmaa";24511330]Onko nämä normaaleita riitatilanteita perheissä? [/QUOTE]

Ei, ei todellakaan ole normaalia ja missään nimessä tollasta ei tarvitse hyväksyä.
Puhut kovakouraisuudesta ja ilmeisesti sitä tapahtuu enempikin, hanki ulkopuolista apua neuvolasta tai sossusta sillä noita ongelmia et voi yksin ratkaista.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;24511409:
Ei, ei todellakaan ole normaalia ja missään nimessä tollasta ei tarvitse hyväksyä.
Puhut kovakouraisuudesta ja ilmeisesti sitä tapahtuu enempikin, hanki ulkopuolista apua neuvolasta tai sossusta sillä noita ongelmia et voi yksin ratkaista.

Tarkoitat mitä? Lapselle terapiaa vai koko perheelle? En taida ainakaan jäädä tähän liittoon...

[QUOTE="harmaa";24511490]Tarkoitat mitä? Lapselle terapiaa vai koko perheelle? En taida ainakaan jäädä tähän liittoon...[/QUOTE]

Sain siis kirjoituksestasi sen mielikuvan että et ollut eroamassa, mutta joo, onhan ero yksi vaihtoehto..joka tapauksessa keskustelisin tilanteesta jonkun "ammatti-ihmisen" kanssa, sillä eronkin jälkeen miehesi tapaa lasta ja on varmasti hyvä olla mustaa valkoisella että tällaisia asioita on tapahtunut avioliiton aikana.

Ensinäkin tämmöisiä asioita ei pidä lähestyä kysymyksellä "mikä on normaalia" koska se, mikä on yhdelle normaalia on toiselle hyvinkin epänormaalia.
Pitää miettiä mitä ITSE on valmis sietämään, mikä on omata mielestä oikein, miten juuri minä annan lähesiten kohdella juuri minua. Ei voi ajatella, että jotain pitää sietää, koska se on normaalia sillä persuteella, että esim. lapsuudenkodissa tai naapurissa on tehty niin. Jos se tuntuu pahalta se on väärin ja piste.
JOkainen on ihan itse vastuussa itsestään ja omasta hyvinvoinnistaan eikä se perustu normaaliin vaan todellisuuteen, siihen miltä minusta tuntuu.
Toisekseen jos lapuudenkotisi on ollut väkivaltainen ja hankala, olet luultavasti saanut jo sieltä tunnevamman, jonka vuoksi et osaa asettaa rajojasi etkä tiedä mitä haluat ja mikä on sinusta parasta vaan elät muiden ihmisten kautta -joka voidaan päätellä tästä "mikä on normaalia"-kysymyksestä.

Mun mielestä näissä tilanteissa vaikka molemmilla olis halua ja motivaatiota parantaa asioita asumusero on usein hyvä ratkaisu. Kumpikin saa tilaa miettiä mitä elämältä tahtoo!

Yhteistyössä