Miten saan passin kun mulla ei ole muuta henkkaria kuin ajokortti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mahza
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jep! Kyllä se ajokortti kelpaa passia hakiessa todistamaan henkilöllisyyden! Sehän on poliisin myöntämä!

Passia haettaessa on oltava mukana:
1 valokuva (enintään 6 kuukautta vanha)
passi tai henkilökortti (Huom. ei ajokortti)
alle 18-vuotiaalla hakijalla: jokaisen huoltajan kirjallinen suostumus (mikäli huoltajat eivät ole paikalla passia haettaessa) Huoltajan suostumus -lomake
18 -30-vuotiaalla miehellä: sotilaspassi, siviilipalvelustodistus tai kutsuntatodistus. (Jos asevelvollinen ei osoita että maanpuolustusvelvollisuus ei ole esteenä passin antamiselle, hänelle voidaan myöntää passi enintään sen vuoden loppuun, jolloin hän täyttää 28 vuotta.)

Ekan kerran kun passia hain alaikäisenä n15v sitten, riitti että isä oli mukana todistamassa. Toisen kerran sain passin tuota vanhaa passia näyttämällä. Kela-kortti tietysti on myös olemassa, vaikka kuvaton onkin, en muista pitikö sitä näyttää.

Juuri soitin poliisilaitokselle, miten saan passin, kun vanhentunut passi on niin hyvässä tallessa, etten löydä sitä. Multa kysyttiin, onko muita kortteja. Kun kerroin, että on, niin sanottiin, että ajokortti ja opiskelijakortit riittävät.

Mies haki uuden ajokortin ilman mitään henkkaria

Kyselivät paljon kysymyksiä, äidin tyttönimeä, osoitetta, omaa entistä osoitetta, lasten syntymäaikoja, puolison lasten kokonimiä, puolison henkkaria jne jne

Ei hän muistanut läheskään kaikkia mutta sai silti korttinsa. Ajokortti oli siis varastettu ja meni hakemaan uutta

Aika helposti mun mielestä sai uuden kortin, varsinkin kun vanhan ajokortin kuvassa ei näyttänyt ollenkaan itseltään, kuka tahansa olis saanu selville ne kysymykset mitä häneltä kysyttiin. Olin mukana niin miksei minun henkkarit riittänyt todisteeksi kun yhdessä asutaan? Ei ees kysytty henkkareita multa, olisivat nyt senkin varmistaneet

Yhteistyössä