Miten saan tuon vauvan nukahtaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hohhoi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hohhoi

Vieras
Meillä 5kk vauva joka alkanut nyt valvomaan toden teolla..on aamuisin n. puol toista tuntia heräämisestä tosi väsynyt ja hieroo silmiään ja kitisee ja nukahtaakin pullolle, sitten kun nostan sänkyyn herää ja siitä se alkaa. koko aikainen kitinä ja kitinä..ei oikein itkekään aina mutta kiljuu ja vaatii seuraa. sinnekkun menen hymyilee vain. lopuksi kyllä onkin niin väsy että itkee joskus kurkku suorana silmän ihan punaisina eli väsyneinä. sitten kun rauhottuu itse hipi hiljaa tulen huoneesta pois hän alkaa taas itkeä..tämä on ihan loputon urakka. alan olla tosi väsynyt näihin nukutuksiin ku nukkuu vielä sitten kolmet unet päivässä ja jokainen nukutus samanlainen. kestää sen tunnin..ainakin. sitten kun ei tutti pysy suussa vaan repäsee sen itse pois alkaa huuto...
ulos en aamuunille vielä laita kun ei nuku vaunuissa ei huonostikaan vaan heiluteltava koko ajan, enkä aamun aikana ehdi itse edes aamupalaa syödä saatu vaatteita vaihtaa ym aamutoimia kun isompikin pitäis vaatettaa jne...alkaa olemaan vitutus käyrä korkealla tämän nukutus ruljanssin kanssa. en tiiä mitä pitäis tehdä toisin. kantaa sylissä 2h että nukahtais? ja väsy on..tässä vaiheessa jopa yliväsy kun huutaa vain.

Nukahtaisiko vauva sänkyynsä jos makaat/istut itse vieressä sen aikaa että nukahtaa? Olet siis huoneessa vaikak sen tunnin kunnes vauva on oikeasti unessa?
Tai olisiko kantoliinasta apua? Nukutat vauvan liinaan ja nostat sitten sänkyyn kun on nukahtanut?
Meillä on toiminut sisällä nukuttaessa hyvänä apuna äitiyspakkauksen makuupussi jossa vauva vaunuissakin nukkuu, imetän vauvan siinä ja hytkyttelen sylissä kunnes nukahtaa, sitten siirrän varovasti riippukeinuun nukkumaan.

niin ja säälittää kun isompi lapsi odottaa yökkäri päällä aina aamupalaansa kun en ehdi laittaa kun ei osaa vielä syödä itse pitäis olla vahtimassa mut en kerkeä kun pieni huutaa koko ajan. nytkin nukutus kestäny puoli toista tuntia ja edelleen huutaa..aina jää rauhassa katsomaan kattoon kun lähden mutta heti kun häviän huuto alkaa. olen aika loppu tämän asian kanssa..
mulla ei ole tukiverkkoa ollenkaan et edes joskus sais hengähtää itse. ei koskaan.... mies ei ole enää kuvioissa mukana.

Rintareppua suosittelisin minäkin! Lapsi voi ensin protestoida, mutta meillä tyttö nukahtaa yleensä lähes takuuvarmasti puolen tunnin sisään :) Täältä kans voimia sinne!

Täältä varmaankin saat vinkkejä. Nyt olisi tärkeä "nollata" tilanne. Teille molemmille käy liian vaikeaksi se nukkuminen....

http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/uni/puolivuotias/

js vaihtaisit sen pullon tuttiin ennenkuin kunnolla vielä nukkuu ja siirtäisit sen tutin kanssa sänkyyn nukahtamaan? mutta totta tosiaan, jos sulla on esikoisen tarpeita huoehdittava niin se kantoreppu saattais olla just teidän tilanteeseen kätevin

no kun siis vauva kyllä nukahtaa ilman sitä reppuakin aina syliin mutta huuto alkaakin kunnostan sänkyyn. enhän voi kahta tuntia kannella repussa et nukkuis siinä..kun sittenkun nukahtaa niin nukkuu hyvin. ongelma onkin se sänkyssä unen tulo.. enkä voi vieressä maata kuten joku ehdotti kun isompi ei täällä tuntia yksinään pärjää. huutoa en kestä kuunnella eikä unikouluttaakaan tän ikäistä saa. enkä oo koskaa rintareppua ees kokeillu voiko sitä enää tän ikäselle ottaa? tulee sitten isommallekin sanottua pahasti et "ei saa huutaa tms" kun toinen leikkii vain normaalisti. äsken tuli itkukin ja esikko tuli halaamaan et miksi äiti itkee ;( toinen kun on kans pieni eikä ymmärrä et äiti on tosi väsynyt nuihin nukutuksiin. nyt vissiin hiljeni...ah... äkkiä aamupalalle ja aamutoimille.

tottakai voit ottaa rintarepun käyttöön, vaikka et olisi sitä kokeillut! Ja aloita unikoulu muutaman viikon päästä, kun lapsi 6 kk.

Ratkaisujahan tässä kai olet hakemassa?

Tässä linkki, josta saat apua (jos haluat)
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/uni_ja_ravitsemus/uni/kotiunikoulu/

meillä ei huudeta mutta ei oikeen suostuta nukkumaan kun vaunuihin, auton turvakaukalossa/Kantorepussa tai -liinassa tai sylissä päiväunet ja yöunille sänkyyn tissille eli liikkeessä tai lähellä äitiä.
Äsken pistin pojan 4,5kk sylistä äippälootaan ja ei menny ku pieni hetki ni oli herra hereillä, mutta onneksi ei ole niin väsynyt, että pitäisi suurempaa meteliä. Nyt tosiaan potkii lelukaarenleluja ja kohta toivottavasti nukahtaa vähän pitemäksi aikaa :)

Suosittelisin kantoliinaa tai kantoreppua noihin aamutoimiin,että saisit isomman lapsen syötettyä. Esim manduca kantorepun saa selkään (suositus 6-7kk ) laitettua jos lapsi kannattelee hyvin päätään ja näin on helppo tehdä kotihommia yms . Meillä poika nukkuu kantoliinassa/repussa (etupuolella koska on niin pieni vielä) usein kun ei päästä ulkoilemaan tai on kotihommia tai jos ollaan kaupungilla menossa kun en vaunuja tykkää käyttää... Etupuolellakin ollessa pystyn toimimaan mutta odotan aikaa kun poika on tarpeeksi iso selkään niin saa vähän enemmän näkökenttää :D

Valitse ergonomisesti suunniteltu kantoreppu ergo/manduca yms. (40€->) tai kantoliina (30€->) äläkä mitään babybjöörniä (80€->) joka ei ole vauvalle eikä kantajalle ergonominen ja kantoliinassa/repussa voi lasta kantaa pitempään esim manducassa 20 kiloon asti eli 4-5v asti...Vaikkapa reissuilla jos tulee känkkäränkkä...

Ilta nukutukset meillä kestää sen tunnin puoltoista ja olen onnellinen että vanhemmat pojat on niin omatoimisia että hoitavat iltatoimet itse.

Ei muuta kun tsemppiä ja koita lukea pantleyn pehmeä matka höyhensaarille niin jos vaikka saisit siitä vähän vinkkiä uniasioihin :D

Yhteistyössä