Miten saan vauvan oppimaan juomaan pullosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyjä"

Vieras
3 kuukauden ikäinen vauvani ei suostu enää juomaan pullosta. Syntymän jälkeen ei suostunut/osannut imeä rinnasta, vaan pumppasin ja annoin pullosta, nyt ongelma on se, ettei enää suostu/osaa juoda pullosta, johon olen pumpannut maitoa. Miten saisin vauvan oppimaan? Minulla on reilu kuukauden päästä töitä sovittuna, jota ei voi enää perua. Ja salillekin pitäisi mennä, laskutus on jo alkanut, eikä voi uudelleen jäädyttää. Vauva siis hermostuu ja alkaa huutamaan paljon, ei suostu nielemään, vaan sylkee kaiken pois tai varastoi hetken maitoa suussaan.. Isä on yrittänyt syöttää, jolloin olen ollut toisessa huoneessa hiljaa. Mitä on tehtävissä?

Minkälainen tutti pullossa on? Silikonia vai luonnonkumia? Vai onko ne niitä pulloja, joiden tutit on tarkoituksella muotoiltu hankalaksi imeä, jotta rinta vielä kelpaisi? Luonnonkumituteista on helpompi imeä, koska ovat pehmeämpiä, muttei ne silikonisetkaan ylivoimaisia ole..

Oma vauvani osasi heti synnyttyään imeä rintaa, mutta lopetin imettämisen muista syistä. Pullo kelpasi heti, ja imeminen onnistui.

[QUOTE="vieras";24026157]Minkälainen tutti pullossa on? Silikonia vai luonnonkumia? Vai onko ne niitä pulloja, joiden tutit on tarkoituksella muotoiltu hankalaksi imeä, jotta rinta vielä kelpaisi? Luonnonkumituteista on helpompi imeä, koska ovat pehmeämpiä, muttei ne silikonisetkaan ylivoimaisia ole..

Oma vauvani osasi heti synnyttyään imeä rintaa, mutta lopetin imettämisen muista syistä. Pullo kelpasi heti, ja imeminen onnistui.[/QUOTE]

Luonnonkumisia tutteja ainoastaan käytössä. Toinen on Mam koliikkipullo ja toinen Ainun peruspullo. Tuttiosat mielestäni helppoja tarttua ja imeä, maitoa tulee hyvin. Tyttö on selvästi tottunut imemään rintaa, eikä kelpuuta pulloa, pakko olisi oppia, vaikka imetystä jatkankin..

Millaisenkohan pullon tuttiosa olisi nänninpäätä muistuttava, tietääkö kukaan?

[QUOTE="kysyjä";24026214]Luonnonkumisia tutteja ainoastaan käytössä. Toinen on Mam koliikkipullo ja toinen Ainun peruspullo. Tuttiosat mielestäni helppoja tarttua ja imeä, maitoa tulee hyvin. Tyttö on selvästi tottunut imemään rintaa, eikä kelpuuta pulloa, pakko olisi oppia, vaikka imetystä jatkankin..

Millaisenkohan pullon tuttiosa olisi nänninpäätä muistuttava, tietääkö kukaan?[/QUOTE]

Ainun peruspullosta on omankin kokemuksen (tai perustuen siihen, mitä olen oman lapseni toiminnasta huomannut) helppo imeä. Maito tosiaan tulee hyvin tutista, vaikka meillä silikonisia tutteja käytetäänkin. Tosin olen huomannut, että tyttö saa pullosta maitoa paremmin nimenomaan tutin ollessa tietyssä asennossa, eli siis se "aukko", josta maito tulee, alaspäin.

Meillä myös on osattu imeä alusta asti sekä pullosta että rinnasta, nykyään tyttö on ihan pulloruokinnalla. Tiedä sitten, johtuuko siitä, että pulloruokinta on aloitettu meillä niin varhaisessa vaiheessa.. Oletko kysynyt neuvolasta apuja?

En osaa kyllä yhtään sanoa tuosta nänninpäätä muistuttavasta tutista, mutta jostain lastentarvikeliikkeestä jossa myydään muutenkin kaikkia vauvojen tarvikkeita, voisi löytyä. Myös nettiä voi koettaa selailla, jospa jotain löytyisi.

Minä olen kuullut tuon makeaan liemeen kastamisjutun tavallisten turvatuttien (ei siis pullotuttien) kohdalla, mummoni mukaan ovat ennen vanhaan tehneet paljonkin niin. Mutta miksipä ei voisi toimia ihan pullotutinkin kohdalla.

Neuvolasta en ole kysynyt apua, huomasin asian vasta muutama päivä sitten, kun yritin antaa ensimmäistä kertaa kuukauteen pullosta maitoa. Harmittaa ja stressaa koko juttu. :/ Mitä jos vauva ei ollenkaan opi? Pitäisikö pumpata joka päivä ja yrittää antaa?

Mitäs jos vauva tykkääkin siitä sokeriliemeen kastetusta tuttipullosta niin paljon, ettei kelpaa enää rinta sen jälkeen? Vai hermoilenkohan nyt turhia?

Onneksi asutaan lastentarvikeliikkeitä lähellä, täytynee sieltä käydä kysymässä pullosta.

[QUOTE="kysyjä";24026494]Enkö tarpeeksi selvästi kertonut? Minulla on töitä sovittuna ja salille pitäisi päästä, ei huvita maksaa 70 e kuussa turhaan, jos en sinne kertaakaan pääse! En pyri siihen, jatkan imetystä niin pitkään, kun maitoa riittää.[/QUOTE]

osta suurempivirtauksinen tutti, kun ne pikkuvauvatutit ei välttämättä enää kelpaa isommalle vauvalle. miten kauan siellä salilla oikein menee jos sitä varten pitää olla maitoa pumpattuna?

Meillä ei oppinut millään, hörppyyttämällä ja silikonisella nokkamukilla mentiin jos oli pakko antaa muuta kuin tissiä. Ja näistäkään ei ottanut kuin rintamaitoa, yksikään korvike ei kelvannut.

osta suurempivirtauksinen tutti, kun ne pikkuvauvatutit ei välttämättä enää kelpaa isommalle vauvalle. miten kauan siellä salilla oikein menee jos sitä varten pitää olla maitoa pumpattuna?

Täytyy käydä lastentarvikeliikkeessä kysymässä noista erilaisista tuttipäistä, josko apu löytyisi sieltä. Salilla menee pari tuntia matkoineen, pakko pumpata varmuudeksi, jos nälkä sattuisi yllättämään tai jos venyisi. Ja vauva syö muutenkin aika tiuhaan päivisin..

Kyllä salille voit mennä ku olet juuri imettänyt ei siihen pulloja tarvita. Kyllä 3kk ikäinen pärjää sen aikaa syömättä. taidan kyllä olla imetysfanaatikko :D

Meillä kuopus ei kertakaikkiaan vaan suostunut pullolle. Synnyttyään söi ensimmäiset pari päivää käytännössä pelkästään pullosta äidinmaitoa, mutta kun pääsi tissille ei pullot enää kelvaneet. Meillä meni aikamoiseksi venkslaamiseksi, kävin mm käräjillä ja tentissä kuopuksen ollessa ihan pikkuinen ja mies sai taiteilla vauvan kanssa ettei toinen huuda pää punasena nälkäänsä. Ja hän oikeasti mielumin huusi kuinka kauan tahansa pää punaisena ennemin kun otti maitoa pullosta.
Kuopus oppi syömään tuttipullosta vasta kun oppi syömään kunnolla kiinteitä. Sillon tosin tuttipulloilu olikin jo ihan turhaa.

[QUOTE="kysyjä";24026494]Enkö tarpeeksi selvästi kertonut? Minulla on töitä sovittuna ja salille pitäisi päästä, ei huvita maksaa 70 e kuussa turhaan, jos en sinne kertaakaan pääse! En pyri siihen, jatkan imetystä niin pitkään, kun maitoa riittää.[/QUOTE]

Salilla käynti tuskin vaatii pullotusta? Siis jos aikataulunne osuvat yksiin.

Ja voihan sitä yrittää antaa lapsen hörppiä mukin reunalta, joillakin se onnistuu helposti.

Miten imetys estää salillakäymisen? Kuka lasta hoitaa, isä vai lapsiparkki? Jos isä, niin isä voi tulla salin läheisyyteen (jos se on esim ostoskeskuksessa niin siellähän voi hengailla) ja soittaa jos lapsi tarvitsee tissiä, jos lapsiparkki, niin voit treenata hetken, käydä kurkkaamassa vauvaa ja imettää tarpeen tullen, treenata taas hetken ja sitten imettää. Ei siihen pulloja tarvita.

Jos välttämättä haluat jättää lapsen kotiin isänsä kanssa, niin kokeilkaa hörppyyttämistä. Se ei riittäisi lapselle jos hän ei saisi lainkaan rintaa, mutta voi pitää pahinta nälkää poissa kunnes sinä palaat.

Yhteistyössä