Miten saatte kodin pysymään siistinä???????? VINKKEJÄ KIITOS!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Turhautunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Turhautunut"

Vieras
Ehkä en vain osaa tai viitsi kun aina kertyy joka paikkaan tavaraa, jotain ihme pientä sälää tms. Seinät, keittiön ovet, kaikki pienet kodinkoneet aivan jossain töhnässä.
Turhaudun kun siivoaa niin kohta on taas kaaos.

Pitäisikö olla koko ajan rätti kädessä että homma pelittäis, niinkö te rouvat teette?
Antakaas jotain erinomaisia vinkkejä jotta ei kertyisi sitä "ihme krääsää" joka paikkaan.

Entäs mitkä ovat PARHAIMMAT siivousvälineet? Mikä yleispesuaine teillä on?

Pieniä sottapyttyjä on talossa .

Kaikki säläläjät/ihme krääsät roskiin.
Kodinkoneet puhdistetaan tietyin välein. Pöydällä olevat joka päivä samalla kuin muu keittiö ruuan jälkeen.

Ei tarvitse olla koko ajan rätti kädessä mutta ei se haitaksikaan olisi ;) Itse unohdan aina lattian pöydän alta, ja se on kyllä sen näköinenkin.

Kyllä sä tiedät mistä se krääsä tulee. Seuraavan kerran krääsää kohdatessasi, muista, että se on vaan riesa. Krääsä kirpparille ja roskiin, pakolliselle pikkusälälle oma kori johonkin strategiseen paikkaan. Ja sinne vaan ronskisti heittelet kaiken ylimääräisen ja välillä käyt läpi.

• Tykkää
Reactions: MorbidMama
pikkusälät yhteen laatikkoon ja sieltä valkkaat että tarvitseeko niitä tosiaan ja nakkaat surutta roskiin!
lapisille opetan että astiat syömisen jälkeen lavuaariin (ei ole tiskikonetta) . Illalla iltapalan jälkeen keittiö siistiksi. ruoat syödään keittiössä, ei olkkarissa.
Mulla ehkä helpottaa kun makkarit ovat yläkerrassa, niin ei ole lelut alhaalla. joitakin saa joskus tuoda, mutta ne viedään takaisin.
mukava aloittaa siistillä keittiöllä aamu.
joka pv joutuu jotain siivoamaan, ei auta muuten.
en mä käytä ihmeempiä siivousmyrkkyjä, ihan luutu ja tiskiainetta jos tarttee putsata ovia esim keittiössä.

Meillä kans sitä ihmesälää ja mainoksia&aikakauslehtiä tuntuu olevan joka paikka täynnä,ja se ON rasittavaa ja mulla on tavotteena päästä siitä eroon kesän aikana.
Lelut siivotaan paikoilleen joka ilta ennen iltatoimia. Keittiö siistitään (tiskit,pinnat,lattia) periaatteessa joka ruokailun jälkeen,mutta jos kiire tms niin viim illalla. Ihana tulla aamulla siistiin keittiöön. Ovet ym paikat pyyhitään puhtaiksi aina kun töhnää tms havaitaan. Eteisestä lakastaan/imuroidaan hiekat pari krt päivässä,eli yleensä kun on tultu kotiin+illalla vielä tarvittaessa.

Säännöllisesti siivotaan ja meillä on tavara ihan minimissä. Keittiöstäkin ollaan karsittu koneet ja tavarat minimiin, koska ei ole kaappitilaa ja jos ne on tasoilla niin ne on sotkussa ja on sekaisen näköistä sitten. Vedenkeitin ja leivänpaahdinkin haluttaisiin ostaa, mutta ei ole tilaa.

Joka päivä keittiö järjestetään eli pinnat puhtaiksi vähintään kerran, tiskit hoidetaan pois, pöytätasot pyyhitään. Koiraperhe ollaan, joten imurointi päivittäin. Pyykkihuolto toimii lähes päivittäin. Lasten leluja ei tuoda lastenhuoneista pois. Sormenjälkiä pyyhitään ovista lähes päivittäin. Koirat nojailee seiniin ja välillä rapajälkiä saa pyyhkiä. Ei meillä kuitenkaan mene kodin ylläpitosiivoukseen kuin n. tunti päivässä.

Siivouksessa meillä imurin lisäksi ihan tavallisia sifonet keittiöliinoja vai mitäs ne nyt onkaan. Seinille ja lattioille sini-mikrokuitulattialiina ja sini -lastamoppi. Puhdistusaineena fairy ja tolu. Veskipönttöön Domestos.

Viimeksi muokattu:
Nyt sokea taluttaa sokeaa, mutta näin mä yritän elää: Vie aina jotain paikoilleen kun kuljet huoneesta toiseen. Pidä vähintään kerran päivässä vaikka kahvin tippumista odotellessa järkkäilyhetki, jonka aikana laitat 10 esinettä omalle paikalleen. Lopeta ilmaisjakeluiden vastaanotto. Säästät siten myös rahaa, kun ei tarvitse pomppia jokaisen pakko saada -tuotteen perässä. Karsi kaikkien vaatekaappeja siten, että kerran pidetyt melkein puhtaat vaatteet mahtuvat yhdelle hyllylle, jolloin niitä ei tarvitse levitellä tuolien selkämyksille. Karsi lasten leluja rankalla kädellä.

• Tykkää
Reactions: Kumipuu
[QUOTE="vieras";26522919]pikkusälät yhteen laatikkoon ja sieltä valkkaat että tarvitseeko niitä tosiaan ja nakkaat surutta roskiin!
lapisille opetan että astiat syömisen jälkeen lavuaariin (ei ole tiskikonetta) . Illalla iltapalan jälkeen keittiö siistiksi. ruoat syödään keittiössä, ei olkkarissa.
Mulla ehkä helpottaa kun makkarit ovat yläkerrassa, niin ei ole lelut alhaalla. joitakin saa joskus tuoda, mutta ne viedään takaisin.
mukava aloittaa siistillä keittiöllä aamu.
joka pv joutuu jotain siivoamaan, ei auta muuten.
en mä käytä ihmeempiä siivousmyrkkyjä, ihan luutu ja tiskiainetta jos tarttee putsata ovia esim keittiössä.[/QUOTE]

Komppaan! Lapset 8,-ja 4vee, pienestä asti ovat laittaneet tavarat paikoilleen kun se on kauniisti opetettu :) Ruokalujen jälkeen pyyhkäistään keittiö, ei pääse kertymään "ylimääräistä" likaa. Tavarat paikoilleen päivän päätteeksi, näin ei pääse syntymään kaaosta. Ja tosiaan, kaikki turha krääsä pois! Meilläkin makkarit yläkerrassa, mutta sielläkään ei kaaosta, lapset huitaisevat illalla lelut paikoilleen, ja se käy helposti kun leluille on oma paikkansa :) Kerran viikossa perussiivo. Tarvittaessa liiat roskat pois lattialta. Siinä se :)

No siivoomalla.
Ei tää kämppä itte itteänsä puhdista.

:D harvinaisen ytimekäs vastaus db
Itsellä se onnistuu vaihtelevasti. Jostain syystä silloin paremmin ku kuljen töissä. Homma hoituu ihan ku vahingoisa rutiinilla. Mutta kun olen päivän kotona niin kämppä on ku hävitetty. Pyykit on ihan vihoviimeiset saada silloin viikattua.

Mä olen yrittäny karsia kaikki ylimääräiset pois. Hommannu hyvät siivousvälineet. Meillä ei mies osallistu juurikaan kodinhoitoon mut lapset joutuu osallistuun omalta osaltaan kaikki. Jokaisen on laitettava omat ulkovaatteet oikeisiin paikkoihin tai mä mätkätän niin kauan että ne menee.

Matot minimiin, joka ilta kuivamoppaan lattian (laminaatti), kerran viikossa imuroidaan. Lapset korjaa omat lelunsa illalla ennen iltapalaa ja seilläaikaa mä siivoon tasoja puhtaaks.
Vie mennessäsi, tuo tullessasi. Siivomista ei ehdi tekemään tarpeeks jos se pitää aina alkaa, mutta kylläkin jos sen tekee enimmälti muun elämän muassa. Eli joo, rätti kädessä koko ajan.
Paras saamani siivousneuvo: tee se heti, jos suinkin voit. Tällä pysyy paikat siistinä, kun heti tekee kun huomaa. Pientä ja kokoajan, sitten pari kertaa vuodessa isommin ja kerran viikossa imuroinnit+pesut jne.

Ilmuroin joka päivä. Meillä on kuus lasta ja pari elukkaa ni hiekkaa tulee väkisinki sisälle. Keittiön luutuan pari kertaa viikossa ja vessat pesen myös.
Pyykkiä pesen joka päivä vähintään koneellisen ja viikkaan sitten ku kerkeen.
Lelut pysyy kamarissa ja en jaksa niitä joka päivä edes kerätä. Siellä ne on piilossa ;)

kaikki osallistuu osuudellaan yhteiseen siivoukseen. Mies ja vaimo tekee samoja töitä kaiken aikaa. Eli ohi mennessään korjaa, siistii paikkoja.
Ruokailun jälkeen tiskit yhdessä koneeseen.
Lasten lelut vain yhteen huoneeseen, ei koko taloon.

Ei perheen äiti yksi saa joutua pitään huushollia kunnossa.

Iltaisin on raivaushetki, keittiö siivotaan ja lapset raivaavat lelunsa. Jokainen pistää vaatteet, astiat yms paikoilleen pesua odottamaan. Koneet pyörii päivittäin ja kerran viikkoon järjestellään kaikki tasot ja krääsäpaikat. Loppuviikosta näyttää vähän kaaottiselta, mutta on nopsaan hallussa.

Jokaisella tavaralla on oma paikkansa!

Yritän noudattaa kovasti omaa ohjettani eli tavara minimiin. En pysty pitämään muuta kuin hyvinyksinkertaisen asunnon puhtaana. Kahvinkeitin voi olla tasolla ja mikro, mutta vedenkeitin ja paahdin ovat saaneet lähtöpassit (samoin kuin matot, suurin osa verhoista, koristetyynyt, päiväpeite..).

Vielä piti pohtia tätä... kun jostainhan se säläkuorma ja töhnä alkaa kertyä. Lasket käsistäsi yhden tavaran jonnekin väliaikaiseen paikkaan... kohta siinä vieressä on toinen jne... ja kaaos on valmis alkamaan. Eli summa summarum, tavaroille oma paikka =)

Kaikki ylimääränen hus pois. Tavarat samantien sinne mistä ne on ottanutkin eikä jätä lojumaan. Kaiken tekee heti eikä huomenna.. ÖÖ. Keittiön siivoan jokapäivä ja samoin WC. Lattiat pyyhin murusista ja pölystä niin ei tartte impparoida niin usein.. Mjaa. Siinä mun vinkit.

Meillä ei ole ikinä töhnää missään, pyyhin ne heti pois jos tulee. Siltä osin siis melkein koko ajan rätti kädessä. Ainakin monta kertaa päivässä. Muutenkin pitkin päivää ohimennen järjestelen tarvittaessa jotain jne. Oikeasti olen laiska siivoaja, mutta se ei tunnu edes siivoamiselta kun sitä tekee aina ja jatkuvasti vähän kerrallaan. Esim. meillä ei ole ikinä, ei ikinä siivouspäivää.

Kannattaa tehdä se siivoaminen helpoksi. Esim. pitää kaikki siivousvälineet helposti saatavilla. Keittiössä voi vaikka seistä harja&rikkalapio, ellei jopa akkuimuri. Vessan kaapissa voi pitää vessansiivousvälineitä, että voi aina tarvetta huomatessaan pesaista ja pyyhkäistä. Ettei se homma jää tekemättä sen takia, että pitää könytä talon toiseen päähän etsimään jotain, mitä ei sitten edes löydykään... Lelulaatikoita tarpeeksi. Jos vaikka olohuoneessa tuppaa aina lojumaan leluja, sinne olohuoneen nurkkaan yksi laatikko. Samoin lehtikoreja, kynäkoteloita ja muuta säilytystilaa.

Yhteistyössä