Miten saatte kotinne pysymään jatkuvasti siisteinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja potki väylä perille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

potki väylä perille

Vieras
Mä tunnen olevani todella siivoton vierailtuani tuttavaperheiden luona, joiden kodit on tiptop-kunnossa. Tavarapaljoutta ei näe missään ja keittiön työtasot ovat rojuttomat ja puhtaat.

Kun tuun omaan kotiini, niin eteisen lattia on täynnä kenkiä ja naulakot pursuaa takeista. Keittön työtasot ovat täynnä tavaraa ja lipostojen päälliset myös vaatekasojen peitossa. Lattialla koirankarvaa ja lastenleluja...

Ja mä raivaan tavaroita joka päivä ja imuroin huushollin joka päivä ja meillä ei ole kuin hetken aikaa siistiä. No asutaan nykymittapuun mukaan varmaan ahtaasti 72 neliön ykstasorivarissa, kaksi aikuista, yksi alle kouluikäinen lapsi ja kaksi koiraa (iso ja pieni). Säilytystilaa on tosi vähän ja keittiö todella pieni.

Isompi asunto olisi haaveena, mutta koska nyt ollaan niin vähäisellä asuntovelalla ja ikää alkaa olla lähellä 4-vee, niin omakotitalovelkoja ei "vanhuusiän" riesaksi haluaisi ottaa näillä keskivertotuloilla. Yhteensä käteen jää reilu 3 tonnia kuukaudessa.

En hamstraa tavaroita, laitan kaiken ei tarpeellisen pois (roskiin, kierrätykseen), lehdet yms. vien heti pois. En omista koriste-esineitä ja huonekalujakin on mininaalisesti. Joten tavarapaljouden keskellä ei elellä, mutta noita vaatteita tuntuu lojuvan juuri tuon säilytytilan puutteen vuoksi kaikkialla....

Mitkä ovat teidän viikottaiset siivousrutiinit tai peräti päivittäiset?

sitähän se elämä on, jatkuvaa siivoamista, jos haluaa kodin pysyvän siistinä. kun tulet siihen eteiseesi, järjestä se, ennenkuin jatkat matkaasi. kun tulet keittiöön, poista tavarat tasoilta oikeille paikoilleen jne. ja imuroit joka päivä, niin saat koirankarvapaljouden pysymään kurissa, näyttää paaaljon siistimmältä...

Mulla sama ongelma. Ihan hävettää katsoa olohuonetta, työhuone on jo ihan kauhistus. Tarttis ja tarttis tehdä se suursiivous, mutta kun en nyt jaksa millään. Minulla nyt vain ei pysy asunto siistinä. Tänäänkin tarttis tehdä jotain, kun pääsiäisen tulee vieraita.

Alkuperäinen kirjoittaja silmänlumetta:
Uskoisin, että ne muut on vaan siivonnu ennen vieraiden tuloa. Niin meki tehdään.. ;)

Sama meillä. Kun tulee vieraita siivotaan, mut normaalisti meilläkin aika sekasta vaikka siivoilenkin jatkuvasti. Auta armias jos tulee yllätysvieraita :/.

No kyllä meilläkin ennen vieraita siivotaan hyvin :D

Ei meillä ole aina siistiä. On tylsää lapsille ja kaikille jos kulkisin kokoajan täällä rätti kädessä. Kuitenkin siivoan suht paljon (ainakin omasta mielestäni). Imuri pörisee joka toinen päivä ja lattiatkin pestään pari kertaa viikossa. Tälläsessa helkutin suuressa kaupungissa kaikki sisätilat muuttuu hetkessä pölyiseksi ja "saasteisiksi". Jos ei siivoa kunnolla ja ahkeraan, on pian pinnat täynnä mustaa möhnää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ä:
Uskoisin, että ne muut on vaan siivonnu ennen vieraiden tuloa. Niin meki tehdään.. ;)

Sama meillä. Kun tulee vieraita siivotaan, mut normaalisti meilläkin aika sekasta vaikka siivoilenkin jatkuvasti. Auta armias jos tulee yllätysvieraita :/.

kuin myös, vaikka kuinka olen yrittänyt ajatela niin että olisi sen verran siistiä ettei haittaisi jos tulisi ylläri vieraita =)

meilläkin on niin paljon tavaraa ja kaikki paikat pursuaa niin se saa näyttämään asunnon niin sekaiselta. vaikkei likainen olisikaan niin sekainen... :/

Koko ajan siivoamista,sitähän se on.Jatkuvasti kerätä kakaroiden jättämiä pyykkejä ja tavaroita,kämppä on kuin atomipommin jäljiltä kun ne lähtee aamulla kouluun.
Siinä se päivä menee rattoisasti,siivotessa,tiskatessa ja pyykätessä.Pienet säilytystilat on täälläkin,se on vaan luovuttava kaikesta turhasta.

Jos haluaa, et on aina edes suht siistiä, saa siivota ihan kokoajan...jos menee puolikin päivää, ettei siivoa, sen kyllä huomaa totisesti. Siivous on loputonta lasten kanssa.

Mä luulen että se on vähän kaikilla sama juttu, että siivotaan ennen kuin vieraita tulee. Mä olen niin peruslaiska että illalla kun lapset on mennyt nukkuun niin astianpesukoneeseen laitan tavarat ja siivoan tiskipöydän. Mutta muuten roinat on tasoilla ja viikon lehdet ruokapöydän päässä. Samoin kengät eteisessä sikin sokin ja vaatteet tuolien karmeilla (tosin likaiset heitän pyykkikoppaan).
Jos meille tulee yllätysvieraita niin mä kauhistun, sillä normaalisti koti on hyvin hyvin sekaisen oloinen.

Paikka kaikelle ja kaikki paikalleen, on joku joskus sanonut...

Eli kaikille tavaroille pitaisi olla se oma paikka, sitten ne tulisi helpommin vietyä paikoilleen, eikä tavarat jäisi lojumaan ympäriinsä. Ja kun tavarat on paikoillaan on yleinen järjetys parempi sekä siivous, imurointi yms. helpompi ja nopeampi tehdä.

Helpommin sanottu kuin tehty, ainenkin meillä.

Minusta teillä on ihan hyvin neliöitä. Sotkua et voi perustella sillä.

vaattteet aina illalla vaatehuoneeseen. Ja jos päivällä vaihda itselleni tai lapsille (2kpl) niin saman tien vaate pyykkikoriin tai puolikäyttöinen vaatehuoneeseen. Puolikäyttöisille on oma hylly. ja puhtaille vaatteille oma hylly. Vaatteita en IKINÄ jätä mihinkään päin asuntoa. Ja lapset ei koske puhtaisiin vaatteisiin, eli eivät omatoimisesti niitä vaihtele tai levittele. Vaan äiti päättää mitä laitetaan ja milloin. Ulkoa tullessa haalarit yms heti henkariin. Lapaset/pipot/kaulahuivit niiden koriin, joita on pitkä rivi. Joka perheen jäsenelle omansa. Näin ne ei mene sekaisin ja asia helpottuu.

Keittiön työtasoille ei mitään muuta kuin keittiövälineitä (kahvinkeitin, veitsiä, leivänpaahdin, leipäpussi jne). Ruokapöydällä on useana päivänä viikossa postiläjä. Eli mainokset yms joita luen pöydän ääressä samalla kun lapset syövät ja odotan heitä. Tärkeille pikku lapuile ja jutuille on 1kaunis rottinkikori keittiön työtasolla ja kaikki pitää mahtua sen sisään. Näin ei näytä sotkuiselta. Jos tuntuu että teillä on paljon ajelehtivaa pikkutavaraa, niin hanki vaikka 4nättiä koria ja laita ne lipastojen päälle ja lajittele kamat aina niihin.

Meillä keittiötasot raivataan astioista ja muruista 1-2krt/vrk ja samalla astianpesukone käyntiin. Yleensä silloin kun lapset syö iltapalaa. Aikuiset herkuttelee sitten ajan kanssa lasten mentyä nukkumaan. Aamulla aamupalan jälkeen tyhjään astianpesukoneen.

Pyykiä pesen 1-2päivänä viikosta. Yleensä viikonloppuna. Imurointi viikonloppuna. Samalla pölyjen pyyhintä. Vessat pesen tiheemmin, tarpeen mukaan. Talossa 2aikuista, 2 lasta , kissa ja koira.

No kyllä minä ainakin siivoilen pitkin päivää itseä enkä vieraita varten, kai se alkaisi masentaa olla jatkuvasti paskan keskellä.
Lisää kaappitilaa ostamalla kaapistoja/hyllystöjä, sängynaluslaatikoita tai -pusseja, säilytyslaatikoita kaapistojen päälle, kuivausrumpu / astianpesukone helpottaa varmasti pyykkien ja tiskien kanssa.

Ei tääl kukaa sotke. Pölyä kertyy vaa, joka päivä lakasen lattian, aina tiskit koneeseen ku on syöty, hellan siivous, keittiön pöydät siistiksi. Kengät on aina rivissä eteisessä.

Alkuperäinen kirjoittaja bb:
No kyllä minä ainakin siivoilen pitkin päivää itseä enkä vieraita varten, kai se alkaisi masentaa olla jatkuvasti paskan keskellä.
Lisää kaappitilaa ostamalla kaapistoja/hyllystöjä, sängynaluslaatikoita tai -pusseja, säilytyslaatikoita kaapistojen päälle, kuivausrumpu / astianpesukone helpottaa varmasti pyykkien ja tiskien kanssa.

Lastenhuoneessa on naulakot lasten vaatteille ja oma pyykkikoppa heille...

On meilläkin välillä sotkuista, mut raivaan tavarat paikoilleen joka ilta. Keittiön työtasolle jäänyt sanomalehti lehtikeräyslaatikkoon, tiskin koneeseen. Likaiset pyykit viedään heti pyykkikoreihin ja puhtaat pyykit laskostan narulta pyykkikoreihin heti kun ovat kuivia. Viikattuna korissa ne ovat paljon siistimmin kuin mytyssä jossain lipaston päällä. Lasten lelut pysyy pääasiassa heidän huoneissaan ja nekin siivotaan ainakin suurinpiirtein paikoilleen aina iltaisin. Myös alakertaan eksyneet lelut viedään takaisin yläkertaan. Lapset 3 ja 4 osaavat itse siivota lelunsa. Jos eivät mukamas osaa, niin vihjaus roskapussista saa heidät siivoamaan välittömästi lelut paikoilleen. Oppivat jo pienenä siisteyteen.

Eli meillä päivittäinen tavaroiden paikoilleen vienti auttaa pitämään paikat järjestyksessä. Kenkiä säilytetään kenkäkaapeissa ja eteisen vaatekaapin alaosassa. Eteisen lattialla on kerrallaan vain yhdet kengät/perheenjäsen. Neljät kengät eivät vielä aiheuta sotkua. Mieskin on muutaman huomatuksen jälkeen oppinut, ettei jätä kaikkia kenkiään keskelle kulkureittiä. Samoin eteisen kaapissa on vain osa ulkovaatteista eli lapsillekin vain yksi toppapuku ja varapuvut on muissa kaapeissa. Näin ei eteinenkään ole koskaan kaaoksen vallassa, kun tulee ovesta sisään. Kun viitsii joka päivä vähän raivata ja kaikilla tavaroilla on selkeä paikkansa, niin ei sitä kaaosta synny. Viikkosiivous on ihan inhimillinen, kun ei tarvitse ensin puolta päivää kaivella siivottavia pintoja esille.

"Vie mennessäs, tuo tullessas" ja "kaikelle on paikkansa", sanoi Mikko Mallikkaan isä :D

Ei siihen oikeasti muu auta. Totaalinen kaappien tyhjennys ja raivaus ja surutta sellaisten vaatteiden/tavaroiden pois heittäminen/kierrättäminen, joita ei ole käyttänyt viimeisen vuoden aikana. Näin tulee tilaa kaappeihin.

Yksi siisteyden salaisuus meillä on sisustuskorit. joihin saa tungettua nopeasti ja kätevästi piiloon kaikenlaista pikkusälää. Erityisesti lasten leluilla nämä ovat ihanteellisia :)

Keittiön yhdellä pöytätasolla on kanssa sellainen nätti kori, johon kerään kaiken krääsän, laskut yms. "tärkeät paperit", joita ei tule heti arkistoitua mihinkään. Sanomalehteä meille ei nyt tule, mutta silloin kun tuli, niin keittiössä oli lehtiteline. Ovessa on "Ei mainoksia" - kyltti.

Eteisessä on myös yksi tuoli, jonka päälle on "sallittua" kerätä niitä vaatteita, jotka riisutaan, kun tullaan kotiin, mutta jotka eivät välttämättä suoraan mene pyykkikoriin. Silloin niitä vaatteita ei loju joka puolella.

Jos lattiat on täynnä kenkiä ja naulakot pursuu takeista, niin teillä on liikaa takkeja ja kenkiä säilytystiloihin nähden ja/tai huonot säilytysjärjestelmät.

Eli joko hankitte paremmat säilytystilat tai laitatte ylimääräiset takit ja kengät pois...tai sitten elätte jatkossakin kaaoksessa :D

Lisään vielä että tosiaan kengistä ja ulkovaatteista yms. ovat näkyvillä vain yhdet kappaleet, eli ne mitä juuri nyt käytetään. Loput on sullottu kaappeihin näkymättömiin.

Mä siivoilen tavaroita aina ohi mennessä omille paikoilleen.
Ei tarvitse vieraiden takia alkaa siivoamaan,meille saa tulla koska tahansa.Perussiistiä on aina.
En jatkuvasti imuroi,pese lattioita enkä pyyhi pölyjä.
Tämäkin tapa on ollut mulle kova opettelu,olen ns.järjestysfriikki eli vihaan kun lehtiä ja tavaroita roikkuu joka puolella,mutta lasten kanssa ei pysty siihen.
Ja tämä häiritsee vain kotona,olen laiska tekemään mitään suursiivouksia joten tuolla tavalla pääsen helpommalla.
Kylässä ei häiritse tuo vaikka leluja jne olisikin pitkin lattioita ja pöytiä jne.

Rutiineista kaikki kiinni. Mä en mene nukkumaan/koneelle/lähde kotoa ilman että paikat ovat siistissä kunnossa. Vie mennessä, tuo tullessa. Silmä harjaantuu katsomaan ohimennen mitä voisi "siinä sivussa" tehdä, mikä auttaisi järjestystä.
Kaiken a ja o on tietysti se, että jokaisella tavaralla on oma paikkansa ja ylimääräistä rojua ei ole nurkissa eikä missään, inventaariota vain siis kehiin. Lähetyskirppuun ja roskiin surutta kaikki mitä ei tarvitse varmuudella.
Minua auttaa se tietysti, että mies on siisti luonnostaan, ei oo ikinä tarvinnu sillekään järjestyksen pidosta naputtaa, kumpikaan meistä ei viihdy jos on sotkuista. Siistissä kodissa lepää ruumis ja mieli. Oon sen verran perfektionisti näissä asioissa, etten esim. ikinä lötkähdä sohvalle katsomaan lempparisarjaa ennen kuin kaikki on kondiksessa.

Yhteistyössä