Miten saatte kotinne pysymään jatkuvasti siisteinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja potki väylä perille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Muutama seikka, meilläkin yleensä aina pommin jäljiltä koti...

Hyvät säilytystilat tai hyvin vähän tavaraa on ykkösjuttu. Samoin kaikille tavaroille pitää periaatteessa olla paikka. (Meillä näistä ei toteudu mikään...)

Mahdollisimman usein imurointi ja pölyjen pyyhintä, näin niitä ei pääse kertymään. (Meillä polttopuut ja takka roskaa ja vaikka imurois joka päivä, sotkua on.)

Pyykkihuolto omassa tilassaan. Näin ei pölyä huushollin puolelle eikä vaatteita loju siellä täällä. (Ei toteudu meillä valitettavasti, kun ei ole kodinhoitohuonetta...)

Jos haluaa että on aina siistiä, pitää periaatteessa siivota koko ajan. Näin oon kokenut. Eri juttu sitten on että kannattaako se...

Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Raatamalla jatkuvasti. Ainakin siltä tuntuu.
Onneksi kotityöt on useimmiten ihan mukavaa puuhaa.

Minä en koe siistinä pitoa mitenkään raatamisena, se on oikeasti kamalan lyhyt aika päivässä joka siihen kuluu kun peruslähtökohdat ovat siistit ja puhtaat. Ja kun tekee vähän joka päivä, esim. aamulla tietyt rutiinit ja illalla tietyt, niin ne tulee niin luonnostaan että suorastaan kevyttä puuhaa, jos sanoisin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:

Minä en koe siistinä pitoa mitenkään raatamisena, se on oikeasti kamalan lyhyt aika päivässä joka siihen kuluu kun peruslähtökohdat ovat siistit ja puhtaat.

Mä koen kyllä raskaaksi joinakin päivinä, ihan jo eläinten vuoksi imuroin ja pesen lattiat joka päivä. En tajua mistä meille sitä siivottavaa edes kertyy joka päivä niin paljon.
Haluan että on siistiä mutta välillä koen olevani raatava marttyyri:saint:

Minä en koe siistinä pitoa mitenkään raatamisena, se on oikeasti kamalan lyhyt aika päivässä joka siihen kuluu kun peruslähtökohdat ovat siistit ja puhtaat. Ja kun tekee vähän joka päivä, esim. aamulla tietyt rutiinit ja illalla tietyt, niin ne tulee niin luonnostaan että suorastaan kevyttä puuhaa, jos sanoisin. =)

Samaa mieltä! En mä ainakaan joudu raatamaan pitkiä aikoja päivittäin. Meillä on koko ajan perussiistiä, jolloin on helppo kerran päivässä kerätä tavarat omille paikoilleen. Kun jokaisella on oma paikka, ei ole mitään epämääräisiä lojuvia kasoja missään. Samalla kun menee johonkin huoneeseen, voi mennessään viedä jotain siihen huoneeseen kuuluvaa tavaraa samalla. Hoituu kaksi asiaa yhtä aikaa. Se on ihan opittavissa oleva tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Muutama seikka, meilläkin yleensä aina pommin jäljiltä koti...

Hyvät säilytystilat tai hyvin vähän tavaraa on ykkösjuttu. Samoin kaikille tavaroille pitää periaatteessa olla paikka. (Meillä näistä ei toteudu mikään...)

Mahdollisimman usein imurointi ja pölyjen pyyhintä, näin niitä ei pääse kertymään. (Meillä polttopuut ja takka roskaa ja vaikka imurois joka päivä, sotkua on.)

Pyykkihuolto omassa tilassaan. Näin ei pölyä huushollin puolelle eikä vaatteita loju siellä täällä. (Ei toteudu meillä valitettavasti, kun ei ole kodinhoitohuonetta...)

Jos haluaa että on aina siistiä, pitää periaatteessa siivota koko ajan. Näin oon kokenut. Eri juttu sitten on että kannattaako se...

-On säiltytstilaa, tavaroille oma paikka.

-Kaksi kertaa viikossa lattioiden imurointi ja kerran kostealla pyyhintä. Keittiön lattia otetaan melkein joka päivä, kun tulee murua ja läiskiä.

-Pyykki pestään kodinhoitohuoneessa ja kuivataan pukuhuoneessa. Ei rasita oleskelutiloja mitenkään. Ja suihkuun/saunaan pääsee pyykkipäivinäkin. Omassa lapsuuden kodissa joutui pyykit aina siirtään tieltä jos suihkuun halusi.

Periaatteessa meillä ei levity pitkin kotia muutakuin lasten lelut. Niitä pitäisi karsia tai keksiä keino miten saisi lapset siivoamaan jälkensä, useinkaan eivät ala ennenkuin uhkailen ;)

Alkuperäinen kirjoittaja järjestelmällisyyttä:

Minä en koe siistinä pitoa mitenkään raatamisena, se on oikeasti kamalan lyhyt aika päivässä

Samaa mieltä! En mä ainakaan joudu raatamaan pitkiä aikoja päivittäin. .

Mulla menee useita tunteja. Mutta kuten sanottu koen sen raatamisen useimmiten mukavana.

Meillä on kohtuusiistiä enkä siivoa paljon.

Paljon auttaa kun laittaa kesävaatteet ja -kengät talveksi varastoon ja päinvastoin. Ja tietty kaikki ekstrakama pois, ja turhaa ei osteta. Meillä ei ole kahvinkeitintä, imuria, mikroaaltouunia, stereoita, silityslautaa, televisiota, sohvaa....

Plus Ikean fiksut säilytysjärjestelmät!

Siivousrutiinit:
- päivittäin klo 11 tiski plus keittiön siivous samalla kun teen lounaan lapsille
- perjantiaamuna alakerran matot ulos plus lattioiden siivous (max 1h!) plus alakerran vessa
- maanantaiaamuna yläkerrassa sama plus yläkerran vessa
- keskiviikkoaamuna kylppäri

Ja jotain ex tempore siivousta silloin tällöin muutenkin. Ja tavarat käytön jälkeen paikoilleen!

Monitoimimoppi pölyliinalla on kätevästi saatavilla koko ajan joten voi pyyhkiä lattiaa muutenkin jos huvittaa. Omat mopit ala- ja yläkerrassa.

Sängyt pedataan aamuisin aina.

Minä en koe siistinä pitoa mitenkään raatamisena, se on oikeasti kamalan lyhyt aika päivässä

Mulla menee useita tunteja. Mutta kuten sanottu koen sen raatamisen useimmiten mukavana.

No sitten teillä ei ole perussiistiä alkuunkaan. Jos tavarat kerran laittaa kaikki oikeille paikoille, niin jatkossa ne on helppo ja nopea kerätä päivittäin takaisin samoihin laatikoihin/kaappeihin tms. Tuskin kukaan ihan kaikkea mahdollista tavaraa levittää joka päivä?? Jos kaikki ei helposti mahdu mihinkään, niin joko säilytystilaa on liian vähän tai tavaraa liikaa.

No sitten teillä ei ole perussiistiä alkuunkaan..

Selvä :D

Alkuperäinen kirjoittaja j:
Meillä on kylppärissä kaapissa kolme pyykkikoria johon kuhunkin mahtuu koneellinen pyykkiä. Perheenjäsenet osaavat lajitella pyykkinsä itse, ja tyhjentävät taskut. Minä heitän korin koneeseen kun se on täynnä, ja ripustan saman tein. Samalla korjaan vanhat pyykit pois.

Meillä pyykkiä ei erityisemmin viikata eikä ikipäivänä ainakaan silitetä!

Alkuperäinen kirjoittaja sunflower20:
Mä luulen että se on vähän kaikilla sama juttu, että siivotaan ennen kuin vieraita tulee. Mä olen niin peruslaiska että illalla kun lapset on mennyt nukkuun niin astianpesukoneeseen laitan tavarat ja siivoan tiskipöydän. Mutta muuten roinat on tasoilla ja viikon lehdet ruokapöydän päässä. Samoin kengät eteisessä sikin sokin ja vaatteet tuolien karmeilla (tosin likaiset heitän pyykkikoppaan).
Jos meille tulee yllätysvieraita niin mä kauhistun, sillä normaalisti koti on hyvin hyvin sekaisen oloinen.

peesi :whistle:

ja en koe kuitenkaan raatamiseksi jos järkään paikkoja muutenkin kun ennen vieraiden tuloa...
ennen vieraiden tuloa kyllä siivotaan ja paikat järkätään...ja harvemmin meille kukaan yllärinä tulee =)

Kun siivoaa sillai huomaamatta :)
Minä siivoan aina keittiön kun siellä on ruokailtu/ syöty aamupalaa ym.
Kaikki tiskit heti koneeseen ja kone
yleensä vasta illalla tai yöllä päälle, kun kone pessyt niin puhtosina aamulla kaappiin kaappiin.
Pyykkikone hurraa ja kuivuri kuivattaa.
Jos silitettävää ne silitän kerran viikossa,
sen verran vähemmän meillä silitettävää tulee :) Ja mankelilla saa kätevästi petivaatteet t-paidat ym. eli aikaa ei siihen juuri mene jollei anna sen puhtosenpyykin vuoren kasvaa liian suureksi.
Kyllä nuo ipanat lelujakin kantaa pitkin taloa mutta aina kun menen lasten huonesiin kannan osan leluista mukana sinne,
ja illalla viimeistään lapset siivoaa loput lelunsa jotta on siistiä taas aamulla herätä.
Viikkosiivous tehdään joko pe tai la jolloin onkin matot ulkona ja lattiat pestään :)
Ikinä en voisi päästää kotiani siihen kuntoon mitä ne on näissä suomenkin sillä siisteissä olleet :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ahtaasti, 70+ neliötä ja kolme ihmistä? :o Miten niin ahtaasti?

+ koirat. Ei tätä tilaa tunnu ylenpalttisesti olevan. Ja jos katsot uudehkoja omakotitaloja, joita asuttaa sama määrä ihmisiä, niin kovin ahtaastihan me niihin neliömäärin verrattuna asutaan....

Tosissaan monilla on tapana siivota ennen vieraiden tuloa...

Mutta itse olen tässä todennut että tällä hetkellä meillä ei tuo jatkuva siisteys onnistu, lasten takia. Siksi otan nyt rennommin, imroidaan jokapäivä, likaiset astiat suoraan koneeseen ja pöydät siivotaan aina heti ruokailuiden jälkeen. Sängyt pedataan aamuisin ja pyykkihuolto toimitetaan - kiitos kuivausrummun ja alakerran pyykkituvan - niin ettei niitä pyykkikasoja loju missään. Sen enempää liakisina kuin puhtainakaan. Peilejä, telkkaruutua, olkkarin ikkunaa jne saa kanssa pyyhkäistä varmaan päivittäin.

Mutta muuten siis kyllä elämisen jälki näkyy vaikka pitkin päivää kuljettelenkin tavaroita paikalleen. Tyttönen on alkanut oppia myös tuota siivoamista ja tavaroidensa järjestelyä mutta pojun kanssa on tosissaan vaiheessa...

En jaksa verrata toisten koteihin, pyrin vain säilyttämään sellaisen siisteystason että itse täällä viihdyn.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ?:
Ahtaasti, 70+ neliötä ja kolme ihmistä? :o Miten niin ahtaasti?

+ koirat. Ei tätä tilaa tunnu ylenpalttisesti olevan. Ja jos katsot uudehkoja omakotitaloja, joita asuttaa sama määrä ihmisiä, niin kovin ahtaastihan me niihin neliömäärin verrattuna asutaan....

Tuo on tosissaan suhteellista. Meitä on kaksi aikuista ja kaksi alle kouluikäistä lasta sekä yksi keskikokoinen koira ja asutaan kerrostalokolmiossa 77m2. Lähiseudun tuttavien mittapuun mukaan tämä on ehkä keskivertoa, löytyy niitä joilla on isommat asunnot ja taas niitä joilla on ahtaammat tilat. Kerrostaloasuntoja siis kaikki.

Meillä hyvä pohjaratkaisu ja avaran tuntuiset, valoisat tilat auttavat kummasti, mutta toisaalta taas esikoisen tarvimat apuväliseet vievät sitä tilaa. Siihen aikaan kun liikkui kävelytuolilla tuntui asunto usein ahtaammalta kuin nyt. Parannellut säilytystilat ja lasten kerrossänkykin tuntuvat antaneen lisätilaa.

Yhteistyössä