P
pop
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja wesuwius:Mitä mieltä ootte, kannattaako/voiko/onko teillä hyviä vinkkejä siihen miten saisi ronkittua vauvan unirytmin niin että se nukkuis yön. Vai voiko sitä ronkkia, esimerkiksi niin että vaikka nukkuis kun ite menee nukkumaan, niin herättäis sen ja syöttäis hyvin ja pistäis jatkamaan unia että masu ois taas täys ja nukkuis yön paremmin?
Voi kuule, aika harvinaisia taitaa ne vauvat olla, jotka 1 kk:n iässä alkaisivat öitä nukkua putkeen. Tässä tosi hyvä linkki, jossa kerrotaan miten vauvan uni poikkeaa aikuisen unesta: http://www.hus.fi/default.asp?path=1,28,824,2547,6444,6445,7649 Tosiasia on, että rytmi (niin päivisin kuin öisin) muuttuu koko ensimmäisen vuoden ajan. Kannattaa pitää se mielessä. Juuri kun luulet rytmin löytyneen tai öiden helpottaneen tulee jotain: liikkumaan oppiminen, hampaat, kiinteät ruuat, rokotukset, helteet, oikeastaan mikä tahansa voi sekoittaa vauvan elämää.
Mun kokemuksen mukaan helpointa on mennä lapsentahtisesti, säästyy aika monelta stressiltä. Meillä nukutaan perhepedissä, vauva on nyt reilu 7 kk:tta. Herää öisin syömään kaksi kertaa, ensimmäisen kerran silloin kun menen itse nukkumaan ja toisen kerran aamuviiden aikaan. Meillä oli vaihe, jolloin heräili pari kuukautta 2 tunnin välein. Hammasta purren kestin, ja meni ohi itsestään. Hampaiden tullessa haki lohtua rinnalta myös öisin.
Olisin tullut jo hulluksi, jos olisin unikouluttanut, ja sitten olisikin kaikki mennyt liikkumaan oppimisen ja hampaiden myötä uusiksi. Helpommalla olen päässyt näin.