Miten saisi imetyksen lopetettua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miirulainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miirulainen

Vieras
Meillä on nyt vähän yli vuoden ikäinen poika.. Imetän vieläkin mutta voisin ihan hyvin jo lopettaa. Poika ei suostu pullosta juomaan ollenkaan. Yöllä heräilee tosi usein syömään. (tai lähinnä ottaa tissin suuhun ja nukahtaa) Tuttiakaan ei huoli. Mitä neuvoksi? Päivällä kyllä juo nokkamukista mutta en voi sitä hänelle yöllä antaa..

Lopettamalla vaan. Ei meilläkään pulloa huolinut vasta kun sitten kun imetyksen ihan oikeesti lopetin, eli silloin kun ei olis tarttenut pullolle oppiakkaan. :D Mä vierotin päivätissistä 11kk iässä ja meni ihan vaan lopettamalla. Yösyönti jäi pois vajaa 1v1kk. Ei muuta kuin tassuttelua. Muutama yö vaikeampaa mutta sitten helpotti. Kunhan on päättäväinen, kun päättää lopettaa niin lopettaa.

Jos saat miehen tai jonkun muun tutun ja turvallisen avuksi noihin öihin niin yleensä parissa yössä helpottaa.
Mä lopetin ns. kerralla, tyttö oli vuoden ja söi noin kolme kertaa päivässä, kerran aikaisin aamulla ja se kai oli se joka sai mut lopettamaan, kun en jaksanut sitä aikaista herätystä.
Ja imetys kun loppui niin alkoi tyttö nukkua täysiä yöunia, muutama päivä siinä meni ja tyttö protestoi ja kaiveli paitaa, mutta sen kun kestää ja jaksaa niin jo helpottaa.

onko lapsen isällä vielä lomaa? jos hän hoitaisi jonkin aikaa nuo yöheräämiset,esim tassuttelemalla? oiskohan kokeilemisen arvoinen juttu...
Jos syö kunnollisen iltapalan pärjää kyllä aamuun ilman maitoa...tai tissiä,varmaan kyllä vastustaa,mutta olisi jo hyvä saada yöt rauhallisemmiksi.

Kukahan se täällä oli maalannu tissit siniseksi :D Ei ollu lapselle enään kelvannu enään rinta.

Kaveri oli laittanu laastarit nännienpäihin ja sanonu et ne on nyt pipit ettei voi syödä.

Mut oikeita neuvoja en osaa antaa ku meillä kaikillä jääny itsestään pois tissitys.

Alkuperäinen kirjoittaja Miirulainen:
Alkuperäinen kirjoittaja Aargh:
Meillä tytön kans TÄYSIN sama tilanne! neuvoja mekin kaipaillaan!

itsekkin alkaa olla jo niin väsynyt kun ei saa nukuttua kunnolla

Niimpä, ja tuntuu että nyt kun olen päättänyt imetyksen lopettaa ja vähän vähentänyt päivisin sitä niin tyttö sitten yöt mielellään tankkais maitoa ja mikään muu ei kelpaa kun se maito, ykskin yö tassuteltiin 3h kun ei voinut nukkua ilman maitoa!:O

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mikä kiire on vielä lopettaa?

No ei normaali vuoden ikäinen tarvitse enää öisin ruokaa. Maistuu kunnon ruoka huonommin, jos koko yön kittaa maitoa. Kunnolliset, katkeamattomat yöunet on hyväksi sekä äidille että lapselle. Eikö tässä ole tarpeeksi perusteluja?

Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:

No ei normaali vuoden ikäinen tarvitse enää öisin ruokaa. Maistuu kunnon ruoka huonommin, jos koko yön kittaa maitoa. Kunnolliset, katkeamattomat yöunet on hyväksi sekä äidille että lapselle. Eikö tässä ole tarpeeksi perusteluja?

Tuo nyt ei ole varsinaisesti totta...

Mä itse luotan siihen, että lapsi tietää milloin on hänen kannaltaan sopiva aika lopettaa yösyömiset. Ja vaikka äiti kokisi tarpeelliseksi lopettaa yöimetyksen, niin voihan sitä vielä päivisin jatkaa? =)

Ap:lle en siis osaa antaa neuvoja, sori, oli vaa pakko kommentoida tähän :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Mä itse luotan siihen, että lapsi tietää milloin on hänen kannaltaan sopiva aika lopettaa yösyömiset. Ja vaikka äiti kokisi tarpeelliseksi lopettaa yöimetyksen, niin voihan sitä vielä päivisin jatkaa? =)

Ap:lle en siis osaa antaa neuvoja, sori, oli vaa pakko kommentoida tähän :ashamed:

Mä voin vastata sun puolesta, otat sen lapsen sinne samaan petiin nukkumaan pois sieltä vankilasta, sit ei tartte herätä yösyöttöihin kun lapsi tulee ite tissille, muistat vaan nukkua niin et tissit on saatavilla.
Kyllä ne yösyötöt sitten itsestään loppuu 4-10 vuoden sisällä

osasi 1v2kk sen verran puhuakin et toisti tisu loppu ja näytti surkeelta. Sitten syliteltiin ja aina kun olis halunnu niin sanoin tisu loppu.Johan rupes ruokakin maistumaan ja alkoi heti nukkua täysiä öitä....

Alkuperäinen kirjoittaja No:
onko lapsen isällä vielä lomaa? jos hän hoitaisi jonkin aikaa nuo yöheräämiset,esim tassuttelemalla? oiskohan kokeilemisen arvoinen juttu...
Jos syö kunnollisen iltapalan pärjää kyllä aamuun ilman maitoa...tai tissiä,varmaan kyllä vastustaa,mutta olisi jo hyvä saada yöt rauhallisemmiksi.

Miehelläni on työt keikkaluontoisia. Saattaa olla välillä parikin päivää vaan viikossa kotona. Poika on niin minun perään ettei jää edes iskän viereen nukkumaan.. Oon yrittäny tuota tassuhoitoa mutta meillä ei ole toiminut ollenkaan. :(

Jos sinä olet superäiti, niin kaikki muut eivät silti ole. Joillekin yöunet on tosi tärkeä juttu, jos on useampikin lapsi, eikä voi päivällä nukkua. Mä olin rättiväsynyt lasten imetysaikana, koska en saa nukuttua päivisin ja yöt oli katkonaisia. Yösyötöt lopetin molemmilta lasten ollessa 7-8 kk, jolloin he söivät jo puuroa iltapalaksi. Lopettaminen kävi melko helposti molempien kanssa. Jotkut imettää 5-vuotiastakin, joten ilmeisesti joidenkin lasten mielesetä ei tarvitse vielä silloinkaan lopettaa. Sitten on meitä huonoja äitejä, jotka ei kysy lapselta joka asiaan mielipidettä, vaan käyttävät ihan maalaisjärkeä ja miettivät myös omaa hyvinvointiaan.

Meillä tyttö söi lähes 2v tissiä. Siinä kun oli 1,5 niin ruvettiin puhumaan et on iso tyttö eikä tarvi enään tissiä. Sitä aina välillä hoettiin (ei kait miehenkään kans tiedetty loppujen lopuksi millon se tissi lopetetaan lopullisesti). NO yks päivä sit tokasin miehelle et menee tytön kans ulkoilee jotta minä otan päikkärit et jaksan valvoo ja se loppuu tuo tissin lotkutus.
Eka yö tyttö nukku 3kertaa sylliin.
Toka yö kerran piti nukuttaa sylliin.
Loppujen lopuksi oliko sopiva aika mut mutkattomasti meni.

Mä maalasin tissit vesivärillä siniseksi ja sanoin vaan pojalle 1v3kk, ettei voi enää ottaa maitoa. Ei enää kertaakaan pyytänyt maitoa, kurkki muutaman viikon paidan alle (tietysti piti olla tissit maalattuina) ja päivitteli sotkua. Ensimmäisenä iltana joi kupillisen maitoa :D Poika ei ollut koskaan juonut pullosta, mukista... Meillä onnistui noin todella kivuttomasti.

Samalla siirrettiin myös omaan sänkyyn, poika alkoi nukkua yöt heräämättä, vaikka ennen heräsi kymmenenkin kertaa rinnalle.

Mä voin vastata sun puolesta, otat sen lapsen sinne samaan petiin nukkumaan pois sieltä vankilasta, sit ei tartte herätä yösyöttöihin kun lapsi tulee ite tissille, muistat vaan nukkua niin et tissit on saatavilla.
Kyllä ne yösyötöt sitten itsestään loppuu 4-10 vuoden sisällä

Poika nukkuu minun vieressä.. ekat pari kuukautta nukkui omassa sängyssä mutta sen jälkeen on minun vieressä joka yö ollut. Kyllä siinä joutuu heräämään vaikka lapsi ja tissit on vierkkäin..

Minulle oli vaikeinta tehdä se päätös, että nyt lopetan. Päätöksen jälkeen lopetus on ollut yllättävän helppo molemmille. Itse olen yölläkin vieroituksen tehnyt. lapselle olisi ollut vielä ikävämpää, jos olisi joutunut luopumaan tisun lisäksi äidistä. Muutama yö siihen meni, että lapsi lakkasi tisua tahtomaan. Viekussa hyssyttelin takaisin uneen. Lapset olleet 1v 4-5kk.

Meillä kanssa yöt alkaa olla yhtä imetystä. Välillä heräillään tunninkin välein imaisemaan. Vauva nyt 10 kk ja pahoin pelkään, että meillä imetyksen lopetus tulee olemaan aika vaikeaa. Vauvalla on maitoallergia ja sopivaa korviketta ei ole vielä löytynyt. Tuttelista sai aikoinaan maitoaltistuksessa anafylaktisen reaktion, joten kovin ronskisti en uskalla edes lähteä testailemaan uusia maitoja vain sillä ajatuksella, että kyllä se juo kun imetys loppuu. Tuttipullosta ei ole suostunut koskaan juomaan, vaan altistuskin jouduttiin tekemään ruiskulla suuhun. Toisaalta on myös huono syömään, mikä taas varmaankin johtuu siitä, että tankkaa maitoa yöt läpeensä ja päivisinkin vaatii sitä tosi usein. Mutta kun mitään muuta kalsiumin lähdettä ei ole, niin pakkohan sitä on imettää vielä hamaan tulevaisuuteen saakka... varsinainen oravanpyörä.

Yhteistyössä