Miten saisin miehen terapiaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitix3"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitix3"

Vieras
Mun miehellä on ollut ihan kamala lapsuus. Vanhemmat erosivat, kun mies oli pieni ja äiti meni uusiin naimisiin. Isä muutti ulkomaille ja soitteli pojalleen ehkä kerran vuodessa, tapasivat seuraavan kerran vasta aikuisiällä. Nuorempia sisaruksia on kolme. Isäpuoli on täysi alkoholisti ja muutenkin sekopää, ollaan juteltu, että käyttäytyy narsistisesti eikä välitä muista ihmisistä pätkääkään. Biologinen isä tuli tosiaan takaisin kuvioihin uudelleen miehen aikuisiällä ja äidillä ei ole ex-miehestä mitään hyvää sanottavaa. Kun biologinen isä kertoo vaikka jutun kuinka he mieheni kanssa menivät pienenä aina sunnuntaisin kahdestaan kaupungille ja kokkasivat yhdessä, pitää miehen äidin sitten kertoa kuinka koko juttu on täyttä potaskaa ja miehen isä ei koskaan edes ollut kotona.

Äiti ei ole sen parempi, välillä ihan kiva ja mukava, mutta täysin tunteeton. Ei ikinä ole ollut lapsiensa puolella, kun isäpuolella on ollut erilaisia kuritusmenetelmiä, esim. lasten seisottaminen jääkylmässä suihkussa. Äiti on pelkän rahan perään, siksi varmaan isäpuolen touhuja katseleekin.

Miehen lapsuudenkodin naapurilta kuulin, että siellä kännättiin joka viikonloppu ja lapset pelkäsivät, välillä pyysivät naapureilta apua, ettei kotiin tarvitsisi mennä. Mutta kukaan ei ole tehnyt lastensuojeluilmoitusta. Varsinaisesta väkivallasta en tiedä, mutta isäpuolen jutut ovat sellaisia tyyliin "lapsia pitää hakata."

Äiti suosii kahta muuta lastaan vieläkin ja isäpuoli tykkää sitten siitä kolmannesta. Veljelle ostettiin mopo, mies ei saanut edes fillaria. Haukkuivat aina tyhmäksi ja naureskelivat, miehellä on lukihäiriö. Nytkin suhtautuminen on sisarustenkin osalta vähän sellaista, että ei susta mihinkään ole. Mitään tukea ei äidiltä heru nykyisinkään, en edes ymmärrä miksi mies suostuu olemaan äitinsä kanssa tekemisissä.

Musta mies hyötyisi paljon siitä, että kävisi jonkun kanssa menneisyydestään juttelemassa. Ei koskaan halua kertoa minulle lapsuudestaan, sanoo aina, ettei muista siitä mitään. Muutaman jutun on kertonut, esim. oli kerran päässyt koulusta aikaisemmin ja mennyt kotiin ja ajatellut auttaa äitiä siivoamalla koko kodin. Ja sitten äiti oli tullut kotiin ja nauranut ja siivonnut kodin uudestaan. Oma lapsuuteni oli ihan päinvastainen, monen mielestä ehkä idyllinenkin, vaikka vanhemmat eivät asuneetkaan yhdessä.

Mies on mitä ihanin isä meidän lapsille, mutta selvästi näen, että sitä välillä vaivaa jokin. Katsoo mielenkiinnolla lastenkasvatusohjelmia ja yrittää olla hyvä isä. Mutta on todella huono näyttämään tunteitaan ja tunnistamaan isomman (4-vuotiaan) viestejä ja tunteita( lapsi kiukuttelee ja isä uhkaa rangaistuksella, lapsi jatkaa kiukuttelua ja kiusaamista, isä suuttuu enemmän, lapsi jatkaa ja jatkaa, koska yrittää vaan hakea isän huomiota...).

Miehen veli kertoi käyneensä terapiassa pariin otteeseen lapsuutensa takia. Sanoi, ettei hänellä ole yhtään hyvää lapsuuden muistoa, jossa isä on mukana. Kuitenkin sisarukset ovat kaikki aina vanhempiensa puolella ja selittelevät asioita parhain päin.

Miten saisin tuon miehen juttelemaan lapsuudesta minulle tai jollekkin muulle, uskoisin, että siitä voisi olla apua.

Ihmiset käsittelee vaikeita muistoja eri tavoin. Toisilla on tarve puhua, toisilla ei. Pakottaa ei voi. Jos miehesi on nykyisellään onnellinen noi asiat vaivaa sitä vain joskus, niin voi oikeasti olla, ettei kannata yrittää saada sitä puhumaan. Jos sillä itsellä tulee halu puhua, niin sitten eri asia tietysti.

Jos siellä lapsuudessa on vaikeita traumoja, niin niiden aukominen voi oikeasti pistää elämän ihan uusiksi. Vanhoja haavoja ei kannata väkisin kaivella auki, mieli pyrkii suojautumaan niiltä traumoilta ja eheytymään.

Häiritseekö tilanne enemmän sinua vai miestäsi? :)

Aika vaikea tilanne =(
Jos mies on sitä luokkaa ettei se puhu niin paha siinä on auttaa.
Ehdottaa tietysti voi että kävis juttelemassa jonkun kanssa asiasta ja ilmaista selvästi että olet kuuntelevana korvana jos vaan kelpaa mutta pakko ei ole puhua jos ei tahdo.
Mies saattaa mennä enemmän lukkoon jos kokee ikäänkuin painostuksena sen että olis 'pakko' puhua.
Vaikka puhuminen on tosi tärkeää se ei kaikilta onnistu.Itse koen sen ahdistavana kun mulla olis tarve puhua ja selvitellä jotain asiaa joka vaivaa mun mieltäni mutta mies ei puhu.
Ja mua loukkaa se että me eletään yhdessä mutta silti mua ei kelpuuteta kuuntelevaksi korvaksi.

Ihmiset käsittelee vaikeita muistoja eri tavoin. Toisilla on tarve puhua, toisilla ei. Pakottaa ei voi. Jos miehesi on nykyisellään onnellinen noi asiat vaivaa sitä vain joskus, niin voi oikeasti olla, ettei kannata yrittää saada sitä puhumaan. Jos sillä itsellä tulee halu puhua, niin sitten eri asia tietysti.

Jos siellä lapsuudessa on vaikeita traumoja, niin niiden aukominen voi oikeasti pistää elämän ihan uusiksi. Vanhoja haavoja ei kannata väkisin kaivella auki, mieli pyrkii suojautumaan niiltä traumoilta ja eheytymään.

Häiritseekö tilanne enemmän sinua vai miestäsi? :)

Mies on muuten ihan fiksu ja järkevä, mutta kun tulee puhe hänen perheestään tuntuu, että hän taantuu lapseksi. Miehen äiti käy meillä tasaisin väliajoin ja mies käyttäytyy silloin aina todella oudosti. Ja se sama jatkuu jonkin aikaa äidin vierailun jälkeen. On todella riidanhaluinen ja oikukas. Ei yleensä suostu vastaamaan puhelimeen äitinsä soittaessa, joten miehen äiti soittaa sitten minulle. Sisaruksiensa kanssa ei puhu kuin ehkä parin kuukauden välein puhelimessa. Ja noiden puheluiden jälkeen kiukuttelee taas minulle.

Minua tilanne häitsee paljon, tuntuu, että miehen suku pilaa meidänkin suhteemme, jos hän on heidän kanssaan tekemissä. Kun unohtaa taas perheensä, niin meillä sujuu taas paremmin. Isäpuolen kännäämisen takia emme käy miehen äidillä ollenkaan, eikä hän ole tervetullut meille, mutta tätä ei miehen äiti ja sisarukset osaa sulattaa, vaan syyttävät meitä tilanteesta.

[QUOTE="akka";25917501]Aika vaikea tilanne =(
Itse koen sen ahdistavana kun mulla olis tarve puhua ja selvitellä jotain asiaa joka vaivaa mun mieltäni mutta mies ei puhu.
QUOTE]

Vähän sama täällä, itse olen sellainen höpöttelijä ja haluan puhua asioista. Ja mies kyllä puhuu muista asioista kunhan kyse ei ole hänen perheestään.

Mä luulen, että sä hylkäät tän idean, mutta ehdotan silti: Mitä jos menisit itse juttelemaan jonnekin? Kun tilanne sua painaa ja vaivaa. Ja siis voit totta kai yrittää pehmeästi ehdottaa miehelle, että olet miettinyt, että sen voisi olla hyvä käydä jossain juttelemassa. Että olet huomannut noihin perheasioihin liittyvän paljon vaikeita tunteita ja käytöksen muuttuvan, kun on niiden kanssa tekemisissä. Ja että se hiertää teidän parisuhdettakin. Mutta jos mies ei halua, niin sille ei mahda mitään. Sen ymmärrän hyvin, ettei halua ehkä sulle puhua niistä asioista, vaan haluaa pitää parisuhteensa "vapaana" noista ikävistä jutuista.

Mutta jos mies ei halua keskustella ja tilanne painaa teidän suhdetta ja vaivaa sua, niin voit tosiaan itse mennä juttelemaan jonnekin. Voihan olla, että mieskin sen myötä innostuisi - ei välttämättä, mutta ehkä.

Mä ehdotin miehelle, että mentäisiin vaikka yhdessä johonkin puhumaan, meillä menee sinänsä ihan hyvin, mitä nyt aina tasasin väliajoin miehen äidin visiittejä ennen ja jälkeen tulee tapeltua ihan miehettömästi. Ja kolmen pienen lapsen kanssa yhteistä aikaa on liian vähän.

Mulla on kieltämättä paha mieli, kun mietin miten miehen äiti nykyisinkin kohtelee lastaan,saati sitten kun mies oli vielä pieni. Mun kaveri on koulutukseltaan parisuhdeterapeutti ja sen kanssa olenkin usein jutellut miehen lapsuudesta ja tilanteesta ja nykyisestä menosta.

[QUOTE="äitix3";25917634]Mä ehdotin miehelle, että mentäisiin vaikka yhdessä johonkin puhumaan, meillä menee sinänsä ihan hyvin, mitä nyt aina tasasin väliajoin miehen äidin visiittejä ennen ja jälkeen tulee tapeltua ihan miehettömästi. Ja kolmen pienen lapsen kanssa yhteistä aikaa on liian vähän.
[/QUOTE]

Mitä mies vastasi? :)

Yhteistyössä