Miten saisin miehen ymmärtämään... (raha-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heli

Vieras
Meillä on miehen kanssa omat tilit ja omat rahat, ja kaikki jaetaan tasan puoliksi, sentilleen. Minä opiskelen vielä, valmistun vuoden kuluttua ja miehellä on vakiduuni, joten tienaa enemmän kuin mä. Mies sitten laskee esim. jokaisen kaupasta mulle ostamansa ruokatarvikkeen hinnan, jakaa maitotölkin hinnan puoliksi jne. ja merkkaa listaan paljonko olen hänelle velkaa! Mielestäni tämä on tosi nöyryyttävää! Tokihan tämä on ns. "reilua", ettei toinen joudu elättämään toista kun kaikki lasketaan tarkkaan puoliksi...
mutta luultavasti tämänkin voisi hoitaa jotenkin järkevämmin.

Mutta eihän tämä näin voi pidemmän päälle jatkua! Mielestäni olisi fiksua noin pääpiirteissään laskeskella että miten rahat saadaan jaettua, mutta jokaisen sentin laskeminen on hullua... Tiedän että mies joutuisi maksamaan nyt hieman enemmään, mutta toisaalta kun saisin itsekin opinnot loppuun ja vakityön, niin voisin sitten itse maksella taas enemmän.

Miten selittäisin tämän miehelleni niin että hän ymmärtäisi että tämä on ihan hullun puuhaa? Vai olenko vain väärässä? Onko jossain muissa talouksissa tällainen joka sentin laskeminen käytössä? Lapsia meillä ei vielä ole.

En pystyisi elämään noin, en myöskään haluaisi olla elätettävä, mutta johan tuollaisesta pilkuttamisesta tulee kauhea stressi ja suhde kaatuu siihen. Lapsia en edes harkitsisi...

Voi luoja!! Todella hullua puuhaa! Mieti nyt vielä, että haluatko viettää loppuelämäsi noin pihin miehen kanssa. Älä nyt ainakaan lapsia sille tee.
Meillä on molemmilla omat tilit, mutta käyttöoikeus molemmilla toistemme tileille. Mies maksaa omalta tililtään lainanlyhennyksen ja suurimman osan laskuista. Minä taas maksan kauppaostokset ja lasten vaatteet. Eli sieltä maksetaan, missä on rahaa. Ja siis toki maksan minäkin niitä laskuja ja mies kauppaostoksia jne. Mutta ei siis todellakaan puoliksi jaeta menoja.

Heh, komppaan kanssa tuota puntaria! Ensi kerran kun syötte ruokaa, niin otat sun ja miehen lautaset ja punnitset ne. Pistät ylös annoksen painon ja samaten laitat keittiöön listan, johon merkkaatte syömänne leipäpalat ja kuluttamanne maidon määrän. Tietysti parasta olisi, jos kumpikin merkkaisi omat ruokatarvikkeensa nimiteipillä, niin ei tule sekaannuksia. Sitten voit kysyä mieheltäsi, että mitäs muuta kämppisten pitää ottaa yhteiselossa huomioon, pitäisikö sopia telkkarinkatseluajoistakin. Vai haluaisikohan se mies kuitenkin oikean parisuhteen, jossa puhalletaan yhteen hiileen...?

Tuo on hullua. Jos se laskee joka maitotölkinkin kustannukset, niin tuo ei ole enää normaalia. Minä kattelin tuon tyyppistä ihmistä nuorena, kun oltiin kumpikin työttöminä, ja hän otti kaikki työttömyyskorvaukset, ja antoi mulle vaan pienen osan taskurahaa, kun enhän mä olis osannut rahaa käyttää. Ja minä hullu suostuin. En kyllä suostuisi asumaan tuollaisen ihmisen kanssa enää.

Meillä on omat tilit ja rahat. Niistä maksetaan laskut, ruuat ja vaatteet yhteisesti. Ei jaella pennejä tai lasketa monta kertaa toinen maksanu kaupassa tai ostanut vaatteita lapsille tai itselleen. Meillä on ollut joskus rahat aika tiukilla, nii mulla ei tuu edes mieleen nakuttaan jos mun rahat loppuu. Haen miehen tililtä ruokarahat ta hän minun, mutta tyhjänpäiväistä sieltä en koskaan osta.

Alkuperäinen kirjoittaja ..:
Heh, komppaan kanssa tuota puntaria! Ensi kerran kun syötte ruokaa, niin otat sun ja miehen lautaset ja punnitset ne. Pistät ylös annoksen painon ja samaten laitat keittiöön listan, johon merkkaatte syömänne leipäpalat ja kuluttamanne maidon määrän. Tietysti parasta olisi, jos kumpikin merkkaisi omat ruokatarvikkeensa nimiteipillä, niin ei tule sekaannuksia. Sitten voit kysyä mieheltäsi, että mitäs muuta kämppisten pitää ottaa yhteiselossa huomioon, pitäisikö sopia telkkarinkatseluajoistakin. Vai haluaisikohan se mies kuitenkin oikean parisuhteen, jossa puhalletaan yhteen hiileen...?

Tää ois kyllä hyvä :) Mä tekisin näin ja kattosin reagointia sen jälkeen jos muutosta ei tule nii mietttisin omaa ja ehkä joskus syntyvän lapsen myös..

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Siis meillähän on jonkun verran omia ruokatarvikkeita, esim. omat jugurtit... tosin margariini, juusto jne. ovat yhteisiä... Tämä kyllä tuntuu ihan hiton absurdilta, varsinkin silloin kun mies kaivaa lompakosta kaikki kuitit pöydälle ja alkaa laskemaan niitä... Ja sen jälkeen sitten mun pitää laskea omat kuittini, jotka vähennetään veloista. Ei hitto, pitäisköhän mun näyttää tämä ketju miehelle kun tulee töistä, jokohan tajuaisi sitten miten älytöntä tämä homma on!

Näytä sille! Ja taitaa muuten olla munkin ex!!!Nykyinen taas on ihan päinvastainen, mutta mieluummin olen tuhlaavan elätettävän miehen kanssa kun tuollaisen pikkutarkan nipon!

No joo, mä ymmärrän tuon jos suhde on tuore, mutten kyllä pitempään jatkuneessa jutussa.. :o Meillä ei oo missään kohtaa, ei edes alussa laskettu et kuka maksaa ja mitä vaan se maksaa jolla rahaa on, eikä meidän elosta tulis mitää jos ukko laskis, sekun käy töissä ja odottaa tiettyä elintasoa mitä minä en työttömänä/äprahalla pystyis ylläpitämään.

Uskomatonta..Meillä on oman siipan kanssa yhteiset rahat, omat tilit. Tosin miehellä käyttöoikeus mun tiliin. MIes maksaa talolainan lyhennykset ja automenot, minä lasten hoidot, vakuutukset yms.. Ruokamenot menee aikalailla tasan, itse ostan kattavamman listan mukaan. Joskus kun opiskelin mies maksoi enemmän ja rahan käyttä oli tarkempaa mutta nyt kun yhteisiä vuosia on kulunut enemmän ja miehellä lomautuksia, on rahan käyttä joustavampaa. MInä tienaan enemmän ja maksan ylimääräset menot yms reissut omasta pussistani. Sekin tilanne muuttuu kohta kun jään äippälomalle ja sitten hoitovapaalle. Sen tilanteen mukaan eletään mikä vastaan tulee. Mutta koskaan ei olla niuhotettu noin kovasti.

Tämä juttu ei voi olla totta! Kuulostaa uskomattomalta. En tiedä ketään toista jolla olisi vastaavanlainen tilanne. Meillä mies aina tienannut enemmän kun ollut töissä ja itse oon opiskellut tai ollut hoitovapaalla ja aina KAIKKI rahat on olleet yhteisiä, myös ennen avioliittoa.

Sun pitäisi tuossa tilanteessa alkaa hinnoitella myös tekemäsi kotityöt, esim pyykinpesu 5e, ripustaminen 3e jne..seksistä voisit kanssa alkaa ottamaan korvauksen. Eiköhän mies alkaisi pikkuhiljaa tajuamaan miten tyhmästi toimii ja ettei pidemmän päälle voi elää tuolla tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä tämä vaan on totta, ikävä kyllä... No tämän ketjun vastaukset ainakin antoi tukea sille mun tunteelle että tää ei oo ihan normaalia.

Ei todellakaan oo. Tuollainen on normaalia kun eletään kämppäkavereina jonkun kanssa, mutta parisuhteessa ja varsinkaan avioliitossa tuo ei ole laisinkaan normaalia!! Musta tuntuu, että miehes ei oikein oo kasvanu aikuiseksi, niin valitettavasti käy monelle miehelle.

Näytä tätä ketjua sille miehelles kun tulee töistä. Jospa se avais hänen silmiään, mutta voi toki olla ettei avaa, jos on tarpeeksi tyhmä.

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Kyllä tämä vaan on totta, ikävä kyllä... No tämän ketjun vastaukset ainakin antoi tukea sille mun tunteelle että tää ei oo ihan normaalia.

Ei todellakaan oo. Tuollainen on normaalia kun eletään kämppäkavereina jonkun kanssa, mutta parisuhteessa ja varsinkaan avioliitossa tuo ei ole laisinkaan normaalia!! Musta tuntuu, että miehes ei oikein oo kasvanu aikuiseksi, niin valitettavasti käy monelle miehelle.

Näytä tätä ketjua sille miehelles kun tulee töistä. Jospa se avais hänen silmiään, mutta voi toki olla ettei avaa, jos on tarpeeksi tyhmä.

Me ei olla naimisissa, mutta yhdessä kuitenkin oltu 6 v. ja siitä asuttu yhdessä 4 v., joten kyllä tässä pitäisi jo osata elää muutenkin kuin "kämppiksinä".

Mulla on itellä aina lyhyemmissä seurustelusuhteissa ja muutenkin ollu sellanen periaate, että haluan tulla omillani toimeen enkä ottaa mitään almuja vastaan mieheltä ja olla sitten sille kiitollisuuden velassa. Tällä hetkellä tienaan paremmin kun mun mies, ja ymmärrän sitä tosi hyvin, kun sillä on joskus morkkis, kun se haluis kans maksaa vähintään kaikki omat kulunsa.

Mutta nyt kun me ollaan perhe, niin mun mielestä ehdottomasti raha-asiat on yhteiset. Noi omillaan toimeentulemisen periaatteet on sopivia sillon, kun ei vielä olla varmoja, tuleeko hommasta mitään ja kestääkö suhde jne, mutta sitten kun ollaan tehty päätös, että me halutaan yhdessä muodostaa perhe, niin kyllä kaiken pitäis olla yhteistä.

Selitäpä ap sille miehellesi esimerkiksi se, että jos joskus meinaatte hankkia lapsia, niin silloin jomman kumman vanhemmista on oltava ensin äitiysvapaalla ja sen jälkeen vanhempainvapaalla. Yleinen käytäntö on, että samaan aikaan toinen käy töissä. Kuitenkin molemmat tekee sitä hommaa, mitä tekeekin, sen PERHEEN YHTEISEN HYVINVOINNIN HYVÄKSI. Ei silloin voi alkaa laskea, kumpi on tuonut enemmän rahaa kotitalouteen. Luonnollisesti perheessä se, jolla on rahaa, maksaa enemmän kuin se, jolla ei ole rahaa.

Ja sen vielä sanon, että jos et saa miestäsi järkiinsä raha-asioiden kanssa, niin ei kannata sitoutua siihen. Joko jatkatte vain kämppiksinä tai etsit uuden miehen, joka ymmärtää mistä parisuhteessa ja perheessä on kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja km:

Me ei olla naimisissa, mutta yhdessä kuitenkin oltu 6 v. ja siitä asuttu yhdessä 4 v., joten kyllä tässä pitäisi jo osata elää muutenkin kuin "kämppiksinä".

No joka tapauksessa, vaikka asuis avoliitossakin, niin jos te ootte muuttanu yhteen parisuhteen takia ettekä sen takia, että haluatte olla kämppäkavereita (jolloin teillä olis kummallaki oma huone ja omat tavarat) niin kyllä silloin pitää elää vähän toisella tyylillä. että kannattais kysyä mieheltä että onko se alunperinkin ajatellut teidän olevan vain kämppiksiä vai onko tarkoitus olla pariskunta??!!

Lapsellista ja itsekästä touhua mieheltä, sanon minä. Itse en kattelis päivääkään tollasta tyyppiä.

Yhteistyössä