Miten saisin miehen ymmärtämään... (raha-asiaa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Omillaan toimeentuleva nainen:
Mulla on itellä aina lyhyemmissä seurustelusuhteissa ja muutenkin ollu sellanen periaate, että haluan tulla omillani toimeen enkä ottaa mitään almuja vastaan mieheltä ja olla sitten sille kiitollisuuden velassa. Tällä hetkellä tienaan paremmin kun mun mies, ja ymmärrän sitä tosi hyvin, kun sillä on joskus morkkis, kun se haluis kans maksaa vähintään kaikki omat kulunsa.

Mutta nyt kun me ollaan perhe, niin mun mielestä ehdottomasti raha-asiat on yhteiset. Noi omillaan toimeentulemisen periaatteet on sopivia sillon, kun ei vielä olla varmoja, tuleeko hommasta mitään ja kestääkö suhde jne, mutta sitten kun ollaan tehty päätös, että me halutaan yhdessä muodostaa perhe, niin kyllä kaiken pitäis olla yhteistä.

Selitäpä ap sille miehellesi esimerkiksi se, että jos joskus meinaatte hankkia lapsia, niin silloin jomman kumman vanhemmista on oltava ensin äitiysvapaalla ja sen jälkeen vanhempainvapaalla. Yleinen käytäntö on, että samaan aikaan toinen käy töissä. Kuitenkin molemmat tekee sitä hommaa, mitä tekeekin, sen PERHEEN YHTEISEN HYVINVOINNIN HYVÄKSI. Ei silloin voi alkaa laskea, kumpi on tuonut enemmän rahaa kotitalouteen. Luonnollisesti perheessä se, jolla on rahaa, maksaa enemmän kuin se, jolla ei ole rahaa.

Ja sen vielä sanon, että jos et saa miestäsi järkiinsä raha-asioiden kanssa, niin ei kannata sitoutua siihen. Joko jatkatte vain kämppiksinä tai etsit uuden miehen, joka ymmärtää mistä parisuhteessa ja perheessä on kysymys.

Tää viimeisin lause oli erittäin hyvin sanottu!!!

Alkuperäinen kirjoittaja miten hoidatte:
kotityöt? Jos sä teet kaikki, ala laittaa niillekin hintaa. Luulis että alkaa talous tasapainottua..

Kotitöitä tehdään aika lailla puoliksi, mä ehkä vähän enemmän pidän siisteyttä yllä... mut en niin paljoa enempää tee että voisin laskuttaa :P

että jonain päivänä otat ja lähdet. Ajatellut noin niinkun etukäteen että ei hän ainakaan menettänyt rahojaan sun kanssa.. Ymmärrän joidenkin vitutuksen, kun vuosia toista elättänyt ja sitten kun tämä elätettävä vihdoin pääsee töihin ja alkaa tienaamaan itsekin rahaa, niin ottaa siinä samalla sitten eron.

Mutta eihän tolleen voi elää, pelko persiissä et jos joutuu vielä maksumieheksi.. Varsinkin jos noin paljon yhteisiä vuosia takana kuin ap:lla ja miehellään, niin kyllä herää kysymys mistä tässä miehellä oikein kiikastaa?

Uskomaton juttu! Älä ainakaan perhettä ala tuollaisen miehen kanssa perustamaan!

Meillä on ollut yhteinen tili siitä lähtien kun muutimme yhteen ja minulla miehen luottokortin rinnakkaiskortti joten kuulostaa to-del-la omituiselta tämä käytäntö! Mitä jos perheessä olisi koira tai lapsia; laskettaisiinko heidän ruoka-annokset, lääkärimaksut ja muut menot myös tarkalleen ja laskutettaisiin toiselta?

Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta:
Uskomaton juttu! Älä ainakaan perhettä ala tuollaisen miehen kanssa perustamaan!

Meillä on ollut yhteinen tili siitä lähtien kun muutimme yhteen ja minulla miehen luottokortin rinnakkaiskortti joten kuulostaa to-del-la omituiselta tämä käytäntö! Mitä jos perheessä olisi koira tai lapsia; laskettaisiinko heidän ruoka-annokset, lääkärimaksut ja muut menot myös tarkalleen ja laskutettaisiin toiselta?

Meillä on kaksi koiraa: ruokakulut maksetaan puoliksi ja rokotukset, tarvikkeet ja vakuutukset maksan minä, koska ne on enemmän mun koiria kun ne olen itse ostanut. Lapsesta en tiedä yhtään miten menisi... samalla logiikalla voisi ajatella että minä maksan kun olen sen synnyttänyt, mutta jospa nyt ei kuitenkaan ihan noin kävisi!

Alkuperäinen kirjoittaja lo:
älä hyvä ihminen tee sen kans lapsia!

Mä olen kyllä hyvin samaa mieltä tästä. Mietipä, kun olet esimerkiksi kotihoidontuella ja mies vaatii sinua edelleenkin osallistumaan puoliksi kaikkiin menoihin, vaikka suhteessa sinun tulosi olisivat paaaljon pienemmät kuin miehesi. Siinä saisi miehesi viilailla pilkkuja ja senttejä, ja sun "velkasi" hänelle kasvaisi huimiin summiin.

Ei tuo kyllä miltään parisuhteelta kuulosta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja uskomatonta:

Meillä on kaksi koiraa: ruokakulut maksetaan puoliksi ja rokotukset, tarvikkeet ja vakuutukset maksan minä, koska ne on enemmän mun koiria kun ne olen itse ostanut. Lapsesta en tiedä yhtään miten menisi... samalla logiikalla voisi ajatella että minä maksan kun olen sen synnyttänyt, mutta jospa nyt ei kuitenkaan ihan noin kävisi!

laskea miten lapsen kulut puolitetaan: sun tulonhankkimisethan olisi miinuksella lapsesta johtuen, sä JOUDUT lasta kantamaan n 9kk, minkä arvoista se on, maksaisiko mies sulle eläkevakuutusta, kun eihän sulla ois mahdollisuutta tienata edes eläkettä itelles kun oot synnyttämässä jne.. Lycka till vaan!

täytyy tunnustaa että meillä oli vähän samanlainen systeemi, mutta molemmat halusi sitä. jos ostettiin juusto laitettiin se konkreettisesti veitsellä puoliksi, koska mies söi oman juustonsa parissa päivässä ja mulla saattoi kestää pari viikkoakin. Ei mua huvittanut maksaa toisen juuston mussuttamista (ja opiskeluaikan juusto oli tosi kallista ) samoin maitotuotteet oli omat koska käytin hylaa jotka oli kalliimpia kuin tavalliset joita mies käytti eikä hän sitten taas halunnut maksaa niistä.

Joo, ei tosiaankaan kannata lähteä hankkimaan lasta. MUTTA voisi olla ihan hyvä idea, jos juttelisit miehen kanssa lapsen hankinnasta. Itse jouduin raskausaikana raskaudesta johtuvien syiden vuoksi sairaslomalle ja palkkani tippui jo ennen äitiyslomaa kolmanneksella, eli sain 2/3 palkastani Kelan sairaspäivärahana + 10 päivää tulottomana omavastuuosuutena. Tällä rahalla ehdin olla useamman kuukauden ennen äitiyslomaa. Äitiyslomalla palkka oli pienempi ja hoitovapaallahan se riemu vasta repeää, kun tulot tipahtavat roimasti. Tähän vielä lisäksi se, että olin työelämästä pois, eikä ura edennyt sillä aikaa lainkaan. Kysäisepä mieheltäsi, että miten suhtautuisi perheen raha-asioihin tämän kaltaisessa tilanteessa.

Sinuna ottaisin raha-asiat ja perhe-elämän ja yhteiset tulevaisuudenhaaveet keskustelun alle. Meinaatteko joskus ostaa asunnon tai muuta isompaa omaisuutta? Oletteko valmiita huolehtimaan toisistanne, jos toinen sairastuu tai joutuu onnettomuuteen? Miten lasten hankinta?

Onhan se hyvä olla tarkka raha-asioiden suhteen ja huolehtia siitä, että parisuhteessakin on ns. omaa rahaa käytössä, mutta missä menevät normaalin rajat ja mihin te kumpikin olette valmiita sitoutumaan? Haluatteko pitää omat tilit, mutta kannattaisiko perustaa yhteinen taloustili, jolle kumpikin laittaa suhteessa saman verran rahaa yhteistä käyttöä varten? Vai millä periaattella lähdette rakentamaan yhteistä elämäänne. Jo pelkkä avoliitto on yhteiskunnan silmissä lupaus siitä, että ollaan yhdessä ja eletään samoilla tuloilla, eli avopuolison tulot vaikuttavat esim. työttömyyskorvauksiin.

Siis uskomatonta että on noin pikkumainen. Vaadit nyt että kotitöistä pidetään minuuttiaikataulua, kirjaat sitte ylös että montako minuuttia on tehnyt vähemmän töitä. Minä en kattelis tuollaista enää päivääkään.

Hehe. Meillä oli kutakuinkin sama systeemi pari vuotta. Sama homma että miehellä isommat tulot jne.

No mutta tässä positiivinen uutinen: siitä voi parantua! Meillä mies tajusi naimisiin mennessä, ettei siinä ole mitään pointtia. Sen jälkeen meillä on ollut aivan päinvastoin, meillä on VAIN yhteisiä tilejä, eikä tosiaan ikinä oo tullut mitään naputtamista mistään rahan käytöstä, vaikka mies on käytännössä kustantanut mun toisen tutkinnon opiskelutkin.

Hän myös ymmärtää, että lasten hoitaminen kotona on myös työtä, eikä tosiaankaan pidä mua millään siivelläeläjänä, vaikka hän meidän perheen tuloista tienaakin varmaan 95% tällä hetkellä.

Tsemppiä siis... Mutta oon samaa mieltä muiden kanssa, että älä tee lapsia ennen kuin toi systeemi on muuttunut. Naimisiin mennessä kaikki omaisuus on yhteistä joka tapauksessa, joten tuollainen rahojen laskeskelu on turhaa.

Yhteistyössä