Miten sanoa kaverille? Pitkä teksti...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "sia"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"sia"

Vieras
Mulla on yksi kaveri, joka tykkää vierailla lastensa (3kpl 1-5v) kanssa meillä suht usein. Kutsuu itsensä kylään eikä lähde millään ennen kuin mun vihjailut käy jo turhan selkeiksi. Eilenkin kyläilivät 4 tuntia. Yritin 2 tunnin jälkeen vihjailla, että heidän nuorimmainen näyttää kyllä väsyneeltä, että pitäisikö päästä nukkumaan päiväunia. Lopulta sanoin, että pitäisi meidän lasten päästä jo unille, kun päiväuniaika oli venynyt jo 2 tunnilla. Meillä siis 4 lasta iältään 1kk-6v. Sitten ymmärsi, että olisi kai korkea aika vierailla nostaa kytkintä.

Minun mielestä 2 h on varsinkin lapsiperheessä kohtuullinen lyläilyaika, jonka jaksaa sekä talonväki etä vieraat. Siinähän tulee jo itsellekin ruuan nälkä. Tällä kaverilla on kyllä lapsille purkkiruokaa mukana, että yleensä ruokkii lapsensa siten välillä, mutta monesti minä tarjoan samaa esim. edellisen päivän ruokaa heillekin, jos omillenikin annan lounasta. Yleensä se ei kuitenkaan heidän lapsiaan maultaan miellytä, joten jää syömättä.

Tämä perhe on meitä varakkaampia, ja perheen äiti tuhlaa surutta ruoka-aineita, meilläkin, kun ei ole tottunut säästämään ja jatkamaan. Ja kahvileivät tulee yleensä muutamia poikkeuksia lukuunottamatta meidän puolesta.

Lapset heillä ovat tosi villejä ja kurittomia. Joka ikinen kerta löytyy jostain piilotettuna rikinäisiä leluja ja muita tavaroita. Joskus ehdin löytää ne ennen heidän lähtöään, mutta äitinsä van hymähtelee tai vaihtoehtoisesti alkaa rääkymään jostain muusta asiasta vaikka pitäisi keskittyä siihen rikottuun tavaraan. Ja tiedän, että meidän lapset eivät ole niinä kertoina rikkoneet, koska tulevat kyllä sanomaan jos jotain heillä menee rikki. Vieraan lapset piilottavat rikotut lelut kotonaankin, joten tiedän tavat...

Tämä kaveri huutaa lapsilleen joka asiasta ja todella niskavilloja nostattavasti oli paikalla sitten vaikka minun anoppi tai kuka tahansa. Ihan hävettää joskus.

Ovat muuten ns. hienompaa väkeä, mutta lasten kanssa on tuommosta tuolla äidillä julkisellakin paikalla.

Miten siis sanon tälle kaverille, että en jaksa tuollaisia koko päivän vierailuja varsinkaan nyt kun talossa on uusi vauva ja minun pitää olla vieraankin lapsille silminä ja komentajana ympäri taloa juoksemassa ja vahtimassa, että taulut pysyy seinillä??? Eilen miehen kanssa annettiin lapsille uusia leluja lahjoiksi, mutta tiesin, että ei kannata antaa ennen kuin vieraat on lähtenyt, ettei heti mene rikki :/

On hyvä kaveri ja läheisimpiä, sellainen jolle vpoin puhua kaikesta muuten ja hän minulle, mutta loukkaantuu todella helposti enkä jaksaisi vääntää mitään riitoja nyt. Enkä yleensäkään ole mikään tappelija...

Siis soittaako kuitenkin etukäteen ja ilmoittaa tulostaan?

Jos näin tekee, voi varmasti sanoa että tänään ei nyt sovi, on muita suunnitelmia. Ja miksei niin voi sanoa silloinkin kun tulla pyllähtää lapsineen oven taakse. Voi sanoa vaikka että tervetuloa, nyt on sitten vierailuaika vain puolitoista tuntia, koska sitten meidän pitää olla toisaalla. Tai muuta.

Rehellisempää olisi tietysti sanoa suoraan, että en oikein pidä siitä että rikkinäisiä leluja löytyy teidän jäljiltä. Ja että voisitteko kyläillä vähän lyhemmän aikaa, kun mä en meinaa nyt jaksaa näitä kyläilyjä. Jotkut kun eivät tajua itse. Tämäkin kukaties luulee tekevänsä sinulle palvelusta ihan silkkaa viattomuuttaan: ehkä ei itse meinaa jaksaa olla keskenään lastensa kanssa ja luulee että omien lasten kanssa oleminen keskenään on kaikille muillekin niin rasittavaa kuin hänelle.

Yksi mahdollisuus on pistää rouva reippaisiin töihin. Kiva kun tulitte, ajattelin juuri silittää kaikki lasten vaatteet/ pestä olohuoneen ikkunat/ desinfioida koko kylppärin. Nytpä sainkin apua. Jos mää katson näitä lapsia, tuolla on rätti, olepa hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja tarkenna vielä;25152332:
Siis soittaako kuitenkin etukäteen ja ilmoittaa tulostaan?

Jos näin tekee, voi varmasti sanoa että tänään ei nyt sovi, on muita suunnitelmia. Ja miksei niin voi sanoa silloinkin kun tulla pyllähtää lapsineen oven taakse. Voi sanoa vaikka että tervetuloa, nyt on sitten vierailuaika vain puolitoista tuntia, koska sitten meidän pitää olla toisaalla. Tai muuta.

Rehellisempää olisi tietysti sanoa suoraan, että en oikein pidä siitä että rikkinäisiä leluja löytyy teidän jäljiltä. Ja että voisitteko kyläillä vähän lyhemmän aikaa, kun mä en meinaa nyt jaksaa näitä kyläilyjä. Jotkut kun eivät tajua itse. Tämäkin kukaties luulee tekevänsä sinulle palvelusta ihan silkkaa viattomuuttaan: ehkä ei itse meinaa jaksaa olla keskenään lastensa kanssa ja luulee että omien lasten kanssa oleminen keskenään on kaikille muillekin niin rasittavaa kuin hänelle.

Yksi mahdollisuus on pistää rouva reippaisiin töihin. Kiva kun tulitte, ajattelin juuri silittää kaikki lasten vaatteet/ pestä olohuoneen ikkunat/ desinfioida koko kylppärin. Nytpä sainkin apua. Jos mää katson näitä lapsia, tuolla on rätti, olepa hyvä.

Pakko nauraa tuolle lopulle, mahtava idea! Ja tuo on totta että ei jaksa olla paikallaan kotona omien lastensa kanssa, aina jossain liikkeellä. Tykkään minäkin, että lapsilla on kavereita, mutta kun se heidän kanssa on sellaista sirkusta koko ajan, että loppupäivä veetuttaa sitten heidän lähdön jälkeen kun lapsetkin ylikierroksilla ja hermoheikkoina iltaan asti.

Ilmoittaa aina kyllä tulostaan etukäteen, edellisenä päivänä yleensä. Ajattelin ennen, että kerran viikkoon voisin ottaa tuon porukan vastaan, mutta en kyllä taida niinkään usein tuota sirkusta...

Itse puhuisin suoraan.
Ystävä saattaa loukkaantua, mutta suurimman pettymyksen mentyä ohi hän ehkä itsekkin ymmärtää, että 4h on pitkä aika ja varsinkin silloin, jos vierailu aika ajoittuu ruokailuun/päiväuniin.
Ja sitten menee koko päivän rytmit pilalle, jos ei lapset pääse nukkumaan vanhaan totuttuun aikaan.

Sinun kotisi, sinun sääntösi. Jos ystävä ei tätä osaa eikä halua noudattaa, menkää te vierailemaan heidän luokseen.

Itse puhuisin suoraan.
Ystävä saattaa loukkaantua, mutta suurimman pettymyksen mentyä ohi hän ehkä itsekkin ymmärtää, että 4h on pitkä aika ja varsinkin silloin, jos vierailu aika ajoittuu ruokailuun/päiväuniin.
Ja sitten menee koko päivän rytmit pilalle, jos ei lapset pääse nukkumaan vanhaan totuttuun aikaan.

Sinun kotisi, sinun sääntösi. Jos ystävä ei tätä osaa eikä halua noudattaa, menkää te vierailemaan heidän luokseen.

Tuohan se olisi reiluinta häntäkin kohtaan. On vaan niin tuulella käyvä ihminen, että pitää arpoa milloin on sopiva hetki kuukaudesta, vuodesta, päivästä, viikosta, perhe-elämästä, työkuvioista jne. että uskaltaa ottaa puheeksi ;)

Me harvoin päästään heille ja en jaksa itse tämän oman porukan kanssa kyläillä kun asuvat kuitenkin pitemmän automatkan päässä. Tykkän siis ennemmin että meillä käy vieraita, kuin että itse lähtisin kyläilemään lasten kanssa, kunhan vaan nämä vieraat älyäisivät lähteä kohtuullisen ajan kuluttua pois :)

Kukaan ei voi sun ajatuksiasi lukea sopivasta vierailuajasta, jollet asiasta kerro. Mun kaveripiirissäni on ihan normaalia kyläillä viisikin tuntia. Lapset leikkii keskenään, pienemmät laitetaan pihalle unille kun väsyttää ja jossain vaiheessa syödään lämmin ruoka ja kahvit siihen päälle. Vauvojen syntymä ei muuta mitään, siinähän nuo joukon jatkona kulkevat.

Jollet halua alkaa asioita setvimään sen enempää, valehtele tekosyy, ettei vierailu sovi. Se on ihan sallittua. Kutsu itseäsi enemmän heille, niin saat itse olla passattavana.

[QUOTE="Henna";25152404]Kukaan ei voi sun ajatuksiasi lukea sopivasta vierailuajasta, jollet asiasta kerro. Mun kaveripiirissäni on ihan normaalia kyläillä viisikin tuntia. Lapset leikkii keskenään, pienemmät laitetaan pihalle unille kun väsyttää ja jossain vaiheessa syödään lämmin ruoka ja kahvit siihen päälle. Vauvojen syntymä ei muuta mitään, siinähän nuo joukon jatkona kulkevat.

Jollet halua alkaa asioita setvimään sen enempää, valehtele tekosyy, ettei vierailu sovi. Se on ihan sallittua. Kutsu itseäsi enemmän heille, niin saat itse olla passattavana.[/QUOTE]

Tässä varmaan tarkemmin mietittynä on kyse nimenomaan tästä kaverista ja hänen lapsistaan. Kun ovat niin villejä ja koko ajan on semmosta vikinää ja kätinää ja riidanhaastamista. Kaikesta ovat keteellisia ja heillä pitäisi aina olla ne tietyt lelut käytössä ja vinkuvat jostain asiasta koko ajan. Semmosta huomionhakuista väsynyttä kätinää koko ajan. Ja meidän lapset on kans tosi levotomia koko vierailun ajan ja loppupäivän myös.

Jos vertaan vaikka toiseen kaveriini, jolla myös kolme lasta ja kerrankin kyläilivät 7 tuntia tässä eikä tehnyt tiukkaakaan, kun lapsilla leikit sujuu ja ruoka kelpaa, mitä annetaan, ja yleensä yhdessä tämän perheen äidin kanssa tehdäänkin. Aivan erilaisia nämä vierailut. Itsekin olen oikein rentoutunut kun ovat käyneet kylässä ja lapsilla menee leikit yksiin.

Kummassakin perheessä lapset suht saman ikäisiä kuin meillä ja samaa sukupuolta. Taitaa ongelma olla vain tuossa kyseisessä perheessä. On semmosta härdelliä koko ajan niiden kanssa.

Meillä on myös kolme lasta (kuopus vauva). Mulla on muutama lapsellinen kaveri joiden kanssa treffaillaan toistemme luona lapsineen. Osan kanssa harvoin ja osan kanssa kerran kuussa suurinpiirtein. Vuoron perään kyläillään toistemme luona ja sovitaan aina aika siten, että sopii kaikkien unirytmiin. Tapana on myös se, että emäntä laittaa koko porukalle ruoan, koska tapailu on muuten tosi hankalaa pikkulasten kanssa, kun niillä on aina ruoka-aika. Neljä tuntia ei tällöin tunnu pitkältä ajalta, kun vierailuja ei tapahdu noin usein. Kerran viikossa on aika raskasta.

Mä yrittäisin sopia tollasen vuorottelusysteemin. Onhan sekin vähän hassua, että sä vaadit tän toisen äidin raahautumaan aina teille. Eikö olis kohtuullista, että välillä te raahaudutte heille. Ja silloin, kun meille tulee sellasia lapsia, että tiedetään menon villiintyvän, me mennään lasten kanssa ruoan ja kahvien jälkeen ulos. Siellä lapset saa vapaasti riehua ja äidit jutella.

Noi rikki menevät lelut on kyllä harmi, koska lelut ovat kalliita. Nykyään tosin menevät helposti hajalle. Mä laittaisin helpoimmin rikki menevät kaappiin piiloon näillä lapsivierailulilla. Meillä oikeestaan esikoinen itse laittaa lempilelunsa aina pois, kun tietää, että tulee kavereita kylään. Ja voisitte ehkä sopia tämän äidin kanssa, että he korvaavat rikotut lelut.

[QUOTE="sia";25152443]Tässä varmaan tarkemmin mietittynä on kyse nimenomaan tästä kaverista ja hänen lapsistaan. Kun ovat niin villejä ja koko ajan on semmosta vikinää ja kätinää ja riidanhaastamista. Kaikesta ovat keteellisia ja heillä pitäisi aina olla ne tietyt lelut käytössä ja vinkuvat jostain asiasta koko ajan. Semmosta huomionhakuista väsynyttä kätinää koko ajan. Ja meidän lapset on kans tosi levotomia koko vierailun ajan ja loppupäivän myös.

Jos vertaan vaikka toiseen kaveriini, jolla myös kolme lasta ja kerrankin kyläilivät 7 tuntia tässä eikä tehnyt tiukkaakaan, kun lapsilla leikit sujuu ja ruoka kelpaa, mitä annetaan, ja yleensä yhdessä tämän perheen äidin kanssa tehdäänkin. Aivan erilaisia nämä vierailut. Itsekin olen oikein rentoutunut kun ovat käyneet kylässä ja lapsilla menee leikit yksiin.

Kummassakin perheessä lapset suht saman ikäisiä kuin meillä ja samaa sukupuolta. Taitaa ongelma olla vain tuossa kyseisessä perheessä. On semmosta härdelliä koko ajan niiden kanssa.[/QUOTE]

No sittenhän toi on ihan selvä juttu. Sä et siis pidä niistä lapsista ja lapsilla ei mene leikit yksiin. Ikävä tilanne, jos kuitenkin haluat olla tän äidin kanssa tekemisissä. Voisitko ehdottaa, että te tapaisitte kahdestaan ilman lapsia? Ja kun kutsuvat itsensä lapsineen kylään, keksit jotain miksi se ei käy. Varmaan jossain vaiheessa ymmärtää vihjeen.

Alkuperäinen kirjoittaja kolme pientä;25152444:
---

Onhan sekin vähän hassua, että sä vaadit tän toisen äidin raahautumaan aina teille. Eikö olis kohtuullista, että välillä te raahaudutte heille.

---

Noi rikki menevät lelut on kyllä harmi, koska lelut ovat kalliita. Nykyään tosin menevät helposti hajalle. Mä laittaisin helpoimmin rikki menevät kaappiin piiloon näillä lapsivierailulilla. Meillä oikeestaan esikoinen itse laittaa lempilelunsa aina pois, kun tietää, että tulee kavereita kylään. Ja voisitte ehkä sopia tämän äidin kanssa, että he korvaavat rikotut lelut.

Sehän tässä onkin, etä en vaadi heitä meille tulemaan, pärjäisin helpostikin vaikka kolme kuukautta ilman heidän kyläilysessiotaan, voidaan soitella kyllä äidin kanssa vaikka päivittäin ja vaihtaa kuulumisia. Mutta kun itse itsensä kutsuu kylään. Kun mennään heille, meno on samanlaista. Heidän lapset ei anna meidän lasten koskea mihinkään ja kauhea kätinä jos koskee, kun menee kuulemma rikki kaikki heti.

Laitankin kaikki kynät ja esikoisen uudet Top Model -kirjat ylähyllylle kun ovat tulossa ;) Meillä ei edes ole mitään piperrysleluja, siis jotain hienoja ja kalliita ja helposti rikkoutuvia. Siis lego-laatikossa tässä yksikin kerta hyppivät, niin oli Dublot murskana! Kaikki lelutko pitää laittaa ylähyllylle kun ovat tulossa? ;)