Miten se lasten pukeminen VOI olla niin vaikeaa??

Jaa-a... Joskus se vaan on hankalaa. itse olen monesti joutunut vaihtamaan vaatetusta (lisäilemään ja vähentelemään) tai sulkemaan/availemaan lämpöpussia ulkoilun aikana kun lämpötila muuttuu riippuen nnyt ollaanko aurinkoisessa tuulettomassa paikassa vai varjoisassa ja tuulisessa.

Mutten muista täällä sitä kyselleeni koska tuntuu että toisten on vaikeampia tietää oikeaa vatetusta kun eivät ole paikan päällä eivätkä tunne lapsiani. Mielummin vaan sitten varmuudeksi vähän lämpimämpää mukaan jos tarviikin lisäillä.

Siis se on todella vaikeaa!
Itsellä lapset 1v9kk ja 4kk ja en todellakaan tiedä mitä heille pukisi päälle kun ei oikeastaan ole vielä kesä mutta mittari huitelee pian hellelukemissa.
Oltiin koko viime viikko kovassa kuumeessa ja senkin suhteen pitäisi olla tarkkana kun vielä menee antibiootitkin.

Viime vuonna tähän aikaan esikoinen oli vielä vaunuissa ja nyt siis ekaa kertaa vaatetan leikki-ikäistä joka vielä on päiväkodissa aamut niin etten pysty itse olla lisäämässä tai vähentämässä vaatetta...

Oon aivan hukassa :headwall:

Oon miettiny ittekkin samaa. Kyllä pitää maalaisjärkee olla sen verran että osaa muksulle pukee päälle "oikeat" vaatteet. Jaa, mitähän tolle 5 veelle pukisi päälle tonne ulos..hmm...toppatakki ja villamyssy varmaan sopivat.

Alkuperäinen kirjoittaja Madicken04:
Jaa-a... Joskus se vaan on hankalaa. itse olen monesti joutunut vaihtamaan vaatetusta (lisäilemään ja vähentelemään) tai sulkemaan/availemaan lämpöpussia ulkoilun aikana kun lämpötila muuttuu riippuen nnyt ollaanko aurinkoisessa tuulettomassa paikassa vai varjoisassa ja tuulisessa.

Mutten muista täällä sitä kyselleeni koska tuntuu että toisten on vaikeampia tietää oikeaa vatetusta kun eivät ole paikan päällä eivätkä tunne lapsiani. Mielummin vaan sitten varmuudeksi vähän lämpimämpää mukaan jos tarviikin lisäillä.

Pointtia tossa mutta siis et tuu tänne kyselee että avaanko ton pussin nyt vai huomenna vasta.

Niin ja ei mitään yleispätevää ohjetta voi edes olla mikä just kävis kaikille samanikäisille... Lapset tarkenee eri lailla. Kokeilemalla sen löytä-ä mikä on omalle lapselle sopiva vaatetus.

Joo, ja ainakin sen verran pitäisi sytyttää että vaatetusta voi sitten muuttaa jos lämpötila kovasti heittelee. Ei se ylimääräinen takki jossain rattaiden alla mukana kauheesti paina tai vie tilaa. Ja jos se on jo päällä ja tulee hiki, niin sen voi varmaan ottaa sitten pois - ei se mitään ydinfysiikka ole se pukeminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Siis se on todella vaikeaa!
Itsellä lapset 1v9kk ja 4kk ja en todellakaan tiedä mitä heille pukisi päälle kun ei oikeastaan ole vielä kesä mutta mittari huitelee pian hellelukemissa.
Oltiin koko viime viikko kovassa kuumeessa ja senkin suhteen pitäisi olla tarkkana kun vielä menee antibiootitkin.

Viime vuonna tähän aikaan esikoinen oli vielä vaunuissa ja nyt siis ekaa kertaa vaatetan leikki-ikäistä joka vielä on päiväkodissa aamut niin etten pysty itse olla lisäämässä tai vähentämässä vaatetta...

Oon aivan hukassa :headwall:

Jos lämpötilan mukaan on kesä niin kesävaatetta vaan. Ei se nyt niin vaikeaa ole ;)

Mutta ei kait se pitäis olla niin paha asia jos siitä kysytään? Mä ainakin olin aika hukassa silloin ku ensimmäinen syntyi, eka vuosi oli sellaista ihmettelyä että mitä päälle miten se hikoo ja miten se kylmettyy. Kaikkia kysymyksiä pyöri päässä. Ja jos joku tällä foorumilla avaa suunsa asiasta joka helpottaisi hänen arkeaan niin miksi ei saisi kysyä?
Kaikki kyllä kasvaa vanhemmuuteeen, toisilla on enemmän itseluottamusta heti alkuun, toiset tarvii potkua pepulle ja kannustusta. Joten annetaan kysyä ja vastataan heille.
Mun mies soitteli pari kertaa nyt mulle töihin, että voiko jättää sukkahousut pois, pitääkö laittaa body päälle, entä takki vai huppari ym ym. Mä luotin nyt itseeni ja kerroin että tuohon säähän tuota päälle ja jos teette sitä niin sitten laitat tätä päälle. Jos lähdette tonne niin sitte mukaan tätä ja tätä...Kuten moni kysyy täältä, miksi nainen/äiti saisi olla epävarma omasta osaamisestaan.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Oon miettiny ittekkin samaa. Kyllä pitää maalaisjärkee olla sen verran että osaa muksulle pukee päälle "oikeat" vaatteet. Jaa, mitähän tolle 5 veelle pukisi päälle tonne ulos..hmm...toppatakki ja villamyssy varmaan sopivat.

no mä ite en oo koskaan tollasia kysyny mutta kai se eri asia on viiden vuoden kokemuksella, kun pukea tänä vuonna syntynyttä esikoista, nyt ensimmäiseen alkavaan kesään. kyllä mulla ainakin ymmärrys näille tuoreille äideille riittää. ja me kun lähettiin eilen ulos niin kyll' meillä kaikenlaista vaatetta, kaks eri lakkiakin, oli mukana ja saatiinkin välillä vaatteita vaihtaa, kun välillä oli helle ja pian taas satoi. ei se aina niin helppoa ole

No, parempia nämäkin keskustelut kun jotkut tyhjänpäiväiset jaarittelut jostain ihmissuhdeongelmista, että laitanko sille varatulle nyt tekstiviestin ja annanko sille talonmiehelle pillua kun se sitä koko ajan kärttää... sopii nää vaatetuskeskustelut kuitenki jotenkin paremmin johonkin kaksplussan palstalle ;) tää siis mun mielipide! Ja niin, mustakin se pukeminen on vaikeeta, esikoinen kun on itsellä eikä aiempaa kokemusta vauvoista. Että antakeehan meitin kysellä, te tietäväiset!

Vaunuikäisen kanssa ehkä ihmettelemistä, mutta isommilla helpompaa, kun osaavat itse sanoa jo että onko lämmin vai kylmä.
Pienelle laittaisin kyllä vielä pitkähihaisen ja jotkut ohuet housut, kun ne samalla suojaavat auringonsäteiltä. Monesti kyllä pieni on varjossa ja siellä yleensä tuulee.

Onko ap koskaan kuullu ettei tyhmiä kysymyksiä olekkaan, vain tyhmiä vastauksia. Eiköhän tällä palstalla saa kysellä mitä haluaa!!! Ei ole pakko vastata mitään jos siltä tuntuu...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

no mä ite en oo koskaan tollasia kysyny mutta kai se eri asia on viiden vuoden kokemuksella, kun pukea tänä vuonna syntynyttä esikoista, nyt ensimmäiseen alkavaan kesään. kyllä mulla ainakin ymmärrys näille tuoreille äideille riittää. ja me kun lähettiin eilen ulos niin kyll' meillä kaikenlaista vaatetta, kaks eri lakkiakin, oli mukana ja saatiinkin välillä vaatteita vaihtaa, kun välillä oli helle ja pian taas satoi. ei se aina niin helppoa ole

Heh, on tuo 5 vuotias ollu vastasyntynyt joskus hänkin :) No, mulla ei oo koskaan kyllä ollut vaikeuksia pukee häntä.

Alkuperäinen kirjoittaja Darwinin leski:
Joo, ja ainakin sen verran pitäisi sytyttää että vaatetusta voi sitten muuttaa jos lämpötila kovasti heittelee. Ei se ylimääräinen takki jossain rattaiden alla mukana kauheesti paina tai vie tilaa. Ja jos se on jo päällä ja tulee hiki, niin sen voi varmaan ottaa sitten pois - ei se mitään ydinfysiikka ole se pukeminen.

Niin, mutta meillä esim tytsy nukahtaa päiväunille sinne vaunuihin, joten jos alan sitten sitä ylimääräistä takkia kiskoa pois niin herää.. ja kyllä - se on iso asia! Meillä huonosti nukutut päikkärit pilaa koko päivän :( Siksi olis hyvä valita sopivat vaattett jo valmiiksi.

Voi vitun pässit. Jos on esim. adhd tai joku muu vastaava neurologinen keskittymistä häiritsevä, on se vaan vaikeaa.

Toinen asia, aamulla on viileä ja päivällä ei. Kahdet varusteetko sinne täytyy laittaa vai aamulla jäädyttää lapsensa?

En mä osaa itseänikään pukea oikein. Aina on joko liikaa tai liian vähän mutta on se hienoa kun teitä täydellisiä on noin monta, voitte yhdessä haukkua meitä muita jotka emme niin hyvin osaa. YEY!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Heh, on tuo 5 vuotias ollu vastasyntynyt joskus hänkin :) No, mulla ei oo koskaan kyllä ollut vaikeuksia pukee häntä.

on se hyvä että tästäkin maasta löytyy ainakin yksi täydellinen äiti joka ei koskaan mieti tai kysele typeriä.

Pointtia tossa mutta siis et tuu tänne kyselee että avaanko ton pussin nyt vai huomenna vasta.

Juu. :D Meillä tosissaan kuopus on kuumaverisempi ja liikkuvaisempi kuin paikallaan pysyväisempi ja helpommin paleleva esikoinen. Eli itse jo lähtökohtaisesti, suurinpiirtein säällä kuin säällä laitan esikoiselle vähän enemmän päälle kuin koupukselle. Ja ventovieraiden palstalaistenhan on näitä vaikea tietää. Ja toki riippuu siitäkin kuinka aurinkoisessa, varjoisassa, tuulisessa jne paikass aon tarkoitus ulkoilla ja kuinka paljon lapset mahdollisesti juoksentelevat ja kiipeilevät ulkoilun aikana. Koluavatko kosteassa metsikössä vai kävelevätkö kuivalla tiellä.

Mutta ehkä näiden kyselyiden pointti löytyy siitä kun täällä näkee noita kauhisteluja kuinka jonkun tutun lapsi oli taas puettu ihan liian lämpimästi tai kevyesti säähän nähden. Kenties jotenkin epärma äiti sitten haluaa muiden näkemyksiä etukäteen siitä onko esim toppapuku liikaa tai välikausipuku liian vähän jollain tietyllä ilmalla?

Se on varmaan halu olla täydellinen ja pelko joutua tunnustamaan , että tekee joskus virhearvion? Tai sitten se ei ole coolia vähän säätää varustusta kesken päivän?

Yhtälailla ulkovaatteen valinta nostaa tunteita. Palstalla on PAKKO löytää yksi ja ainoa täydellinen ratkaisu - senttikin liikaa suhteessa vaatteen ominaisuuksiin on katastrofi. Vai mikä muu selittäisi ikuista toppavaate/välikausivaate taistoa?

Alkuperäinen kirjoittaja niin mutta:

Niin, mutta meillä esim tytsy nukahtaa päiväunille sinne vaunuihin, joten jos alan sitten sitä ylimääräistä takkia kiskoa pois niin herää.. ja kyllä - se on iso asia! Meillä huonosti nukutut päikkärit pilaa koko päivän :( Siksi olis hyvä valita sopivat vaattett jo valmiiksi.

Jos siis vaunuikäisestä vauvasta kysymys niin epävarmoilla säillä olen laittanut esim. vähän kevyemmän fleesehaalarin ja vaikka erilaisiin säihin sopeutuvaa villaa päälle ja sitten vaan lämpöpussia ja peittoa niin että tarvittaessa voi pussia availla ja/tai peittoa poistaa jos tulee liian kuuma jne.

Oon mäkin näitä kyselyitä vähän ihmetellyt. Ei kai palstalla kukaan voi tietää mikä määrä vaatetta on kenenkin lapselle sopivasti, missäkin päin Suomea tai maailmaa. Ja vaikka ei lapsi osais puhuakaan, niin kyllähän se nyt ilmoittaa onko olo hyvä vai ei.

Samaa mäkin olen miettinyt. Kuten sitäkin että miten nämä tyypit osaavat itsensä pukea?

Heheh, just näin! Mut mä kyllä luen mielelläni näitä vaateaiheisia ketjuja, musta on ihan kiva tietää miten muut lapsensa pukevat. Mulla on nyrkkisääntö, että vauvalle yksi kerros enemmän päälle kuin itsellä, ja taaperolle tilanteen mukaan, joskus meidän likka riehuu ja juoksee niin paljon ulkona, että on selkä hiessä, joskus taas istuu hiekkalaatikolla ja mun mielestä maa on, tai ainaskin oli vähän aikaa sitten, aika kylmä. Ja ainahan voi turhan välikerroksen riisua pois ja pistää vaikka vaunuihin, tai sitten ottaa repun mukaan jonne laittaa varmuuden vuoksi vaikka collegeasun.

Pään kyllä suojaan aina hyvin, myös lämpimämmällä ilmalla.

Juu. :D Meillä tosissaan kuopus on kuumaverisempi ja liikkuvaisempi kuin paikallaan pysyväisempi ja helpommin paleleva esikoinen. Eli itse jo lähtökohtaisesti, suurinpiirtein säällä kuin säällä laitan esikoiselle vähän enemmän päälle kuin koupukselle. Ja ventovieraiden palstalaistenhan on näitä vaikea tietää. Ja toki riippuu siitäkin kuinka aurinkoisessa, varjoisassa, tuulisessa jne paikass aon tarkoitus ulkoilla ja kuinka paljon lapset mahdollisesti juoksentelevat ja kiipeilevät ulkoilun aikana. Koluavatko kosteassa metsikössä vai kävelevätkö kuivalla tiellä.

Mutta ehkä näiden kyselyiden pointti löytyy siitä kun täällä näkee noita kauhisteluja kuinka jonkun tutun lapsi oli taas puettu ihan liian lämpimästi tai kevyesti säähän nähden. Kenties jotenkin epärma äiti sitten haluaa muiden näkemyksiä etukäteen siitä onko esim toppapuku liikaa tai välikausipuku liian vähän jollain tietyllä ilmalla?

Varmaan se epävarmuus sitten kyseessä. Ja niksejähän voi antaa tottakai esimerkiksi että kokeiles niskaa vauvalta tms. Itse en ole ollut epävarma vaan luottanut ihan itseeni ja mulla ollut lapsi aika vaikea kun oli ihottumaakin kovasti ja hikoili tosi herkästi. Mun oli pakko alusta asti luottaa itseeni ja en voinut katsoa mitä muut äidit pukevat omillensa päälle. Jouduin sitten käyttämään liian isoikin vaatteita lapsella just ihottuman takia. Ei kukaan tullu sanomaan mitään.

Yhteistyössä