Miten se nimi sitten "virallistetaan" jos ei nimiäisiä/ritiäisiä pidetä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiiru
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tiiru

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
14 798
5
38
Kun ensimmäistä kertaa asiaa edes ajattelen, kun alunperin piti ensi kuussa olla ritiäiset. Juhla kuitenkin aiheuttanut niin paljon pelkkää pahaa ja riitaa sukulaisille että ilmeisesti parempi jättää pitämättä.

Eräät ovat mm ottaneet oikeudekseen päättää lisävieraista ja "kun tuo ei pääse ei tuokaan" "jos läheinen tätisin tulee, pitää myös noiden päästä +perheet"(vaikka olen elämäsäni kerran moikannut ko henkilöä) loppupeleissä jos olisimme ilman itkua selvinneet olisi vieraita ollut n.50...
Nätisti yritettiin sanoa, mutta kinasteluhan siitä tuli. Uskomatonta, että asiasta joutuu KINASTELEMAAN...

On se kiva järjestää vauvalle juhlaa, kun aiheutamme vain pahaa mieltä...parempi olla pitämättä koko juhlaa kun siitä vain haittaa :ashamed:

Ottaapa päähän... :headwall:
 
No jos juhlat haluatte järjestää. Niin sanotte vain suoraan, että meidän lapsi ja meidän pojan juhlat. Ja niitä juhlitaan meidän perheen säännöillä ja rahoilla joten me voidaan päättää ketä ristiäisiin tulee.

Tai sit vaan maistraattiin paperi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No jos juhlat haluatte järjestää. Niin sanotte vain suoraan, että meidän lapsi ja meidän pojan juhlat. Ja niitä juhlitaan meidän perheen säännöillä ja rahoilla joten me voidaan päättää ketä ristiäisiin tulee.

Tai sit vaan maistraattiin paperi.

Näin me yritettiin sanoa. Sitten sitä vinkua kun kuuluu joka puolelta ja ajauduttiin kauheeseen riitaan kotonakin, meni maku koko p***ta.
Kai niihin ristiäisiin sitten TÄYTYY kaikkien PÄÄSTÄ. Haluisko joku täältäkin tulla?! Sekaan vaan! :D:D:D

Haluttiin pienet ihanat ja LÄHEISET perhejuhlat, muttei ilmeisesti kelpaa. :headwall:
 
Me ilmoitettiin kaksosten nimet maistraattiin ja ajateltiin myöhemmin kastaa. No, vieläkään ei olla ristiäisiä saatu aikaiseksi. Mutta eiköhän nuo sitten viimeistään tule kastettua, kun/jos kirkkohäät haluavat :laugh:

Suku vain toivoisi, että lapset saisivat pyhän kasteen. Meille se ei niin merkityksekäs ole (ollaan tapakristittyjä :ashamed: )
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja sdfg:
ei kastaminen oo nimen edellytys, tai nimiäiset. Paperi viranomaisille on. J ase tarvii tehdä kahden kuukauden sisällä syntymästä

Tai muuten?

Käsittääkseni sillä ei kummempia seurauksia ole. Jossain vaiheessa saattavat muistutella.
Lapsi saa kela-kortin vasta, kun nimi on virallinen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ettekö osaa pitää puolianne?! Sanokaa vaikka, että kutsumme vain kummit ja isovanhemmat. Näin me tehtiin kuopuksen kohdalla, kun esikoisen ristiäisissä oli vähän sitä sun tätä porukkaa.

Osaamme, asia tulikin jo selväksi, mutta maku meni koko juhlasta, kun ihmisille tuli niin paha mieli, vaikka tarkoitus oli kyllä ihan muu...
 
jos kaste on tärkeä, pitäkää ristiäiset niin, että kutsutte pelkät kummit. Jos taas seurakunnan jäsenyydellä ei ole merkitystä, sitten ilmoittakaa nimi maistraattiin. Ihmetyttää kylläkin että millaiset ihmiset kutsuvat vieraita toisen perheen perhejuhliin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ettekö osaa pitää puolianne?! Sanokaa vaikka, että kutsumme vain kummit ja isovanhemmat. Näin me tehtiin kuopuksen kohdalla, kun esikoisen ristiäisissä oli vähän sitä sun tätä porukkaa.

Olipa kivasti sanottu. :o
 
Älkää antako kellekään periksi. Jos nyt annatte periksi äidille tai anopille, niin voitte olla varmoja, että he järjestävät juhlanne jatkossakin.

Me kutsuttiin ihan vaan "pakolliset": mun ja mieheni sisarukset perheineen, kummankin vanhemmat, miehen isovanhemmat ja vauvan kummit.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Älkää antako kellekään periksi. Jos nyt annatte periksi äidille tai anopille, niin voitte olla varmoja, että he järjestävät juhlanne jatkossakin.

Me kutsuttiin ihan vaan "pakolliset": mun ja mieheni sisarukset perheineen, kummankin vanhemmat, miehen isovanhemmat ja vauvan kummit.

Ei anneta. EI TODELLA! Siinähän se soppa vasta olisikin! :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Sanokaa vaikka, että kutsumme vain kummit ja isovanhemmat. Näin me tehtiin kuopuksen kohdalla, kun esikoisen ristiäisissä oli vähän sitä sun tätä porukkaa.

Tästä on hyvä aloittaa. Jos haluaa vähän laajentaa niin vanhempien sisarukset perheineen, muttei ketää setiä, täteja, enoja tms.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja sdfg:
ei kastaminen oo nimen edellytys, tai nimiäiset. Paperi viranomaisille on. J ase tarvii tehdä kahden kuukauden sisällä syntymästä

Tai muuten?

Käsittääkseni sillä ei kummempia seurauksia ole. Jossain vaiheessa saattavat muistutella.
Lapsi saa kela-kortin vasta, kun nimi on virallinen.

väestörekisterikeskus toivoo/tahtoo niin
"...Lapsen etunimet tulee ilmoittaa väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä..."
 
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja bud:
Ettekö osaa pitää puolianne?! Sanokaa vaikka, että kutsumme vain kummit ja isovanhemmat. Näin me tehtiin kuopuksen kohdalla, kun esikoisen ristiäisissä oli vähän sitä sun tätä porukkaa.

Osaamme, asia tulikin jo selväksi, mutta maku meni koko juhlasta, kun ihmisille tuli niin paha mieli, vaikka tarkoitus oli kyllä ihan muu...

No sitten se on vierailtanne lapsellista tyhmyyttä ja henkistä kypsymättömyyyttä, jos eivät ymmärrä ja ottavat nokkiinsa. Pitäkää nyt pienelle juhlat, ne on niin koskettavat ja ikimuistoiset kumminkin. :)
 
Voi harmi :( Voi kun sukulaiset tajuaisivat että kyse on teidän ja pojun juhlista, ei mistään missä heillä on määräysvalta. Laittakaa paperit vaan maistraattiin ja tosiaan kuten joku jo neuvoi, hoitakaa kaste vain kummien kesken jos se on tärkeä, tai sitten voisitte pitää vaikka jotkut pienet kesäjuhlat ihan vain lähimmille kun pöly on laskeutunut ja samalla sitten yllärinä juhlitte pojun nimiäisiä :)
 
Ilmoitimme lapsen nimen kauniilla tekstarilla (vs aiemmin valokuva ja kaunis viesti tyyliin "tässä rakas tyttäremme Vilma Tuulia ... S. 22.09.97. Mitat olivat... Jne." ). Ja maistraattiin ilmoitus. Sitten kutsuimme kotiimme vieraita pikkuhiljaa perheittäin sitä mukaa kuin halusimme. Saimme näin nauttia kaikista vieraista.

silti harmittaa puolestanne, kun ajattelemattomat ihmiset ovat sotkeutuneet asiaan, jonka järjestely olisi ollut vain teidän päätettävissänne. En lähtisi muuttamaan omia järjestelyjäni liikaa muiden vuoksi ellei ole ihan pakko. T. Nimim. Melkein häissä tuli sama ongelma...
 
Alkuperäinen kirjoittaja vf:
Alkuperäinen kirjoittaja Hipkukka:
Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja sdfg:
ei kastaminen oo nimen edellytys, tai nimiäiset. Paperi viranomaisille on. J ase tarvii tehdä kahden kuukauden sisällä syntymästä

Tai muuten?

Käsittääkseni sillä ei kummempia seurauksia ole. Jossain vaiheessa saattavat muistutella.
Lapsi saa kela-kortin vasta, kun nimi on virallinen.

väestörekisterikeskus toivoo/tahtoo niin
"...Lapsen etunimet tulee ilmoittaa väestötietojärjestelmään kahden kuukauden kuluessa lapsen syntymästä..."

Ok no ehditään vielä, kun vauva on 6vk :)
 
Meidän lapset on kastettu vain meidän oman perheen (me vanhemmat+lapset) ja isovanhempien läsnäollessa. Kummitodistukset kummeille annettu sitten erikseen ja kahviteltu heidän kanssaan samalla. Kukin tyylillään.. Meillä on niin iso suku että mulle oli vähemmän vaivaa siitä että järjestin kymmenelle porukalle pienet kahvitukset, kuin että kaikki olisi tulleet samaan aikaan.
 
älä ny peru juhlia sukulaisten tyhmyyden takia joa kerran ne olisitte halunnu pitää.. varmaan kaduttaakin myöhemmin. Kutsutte vaan vaikka ne isovanhemmat ja kummit? ehkäpä myös omat sisarenne?
 

Yhteistyössä