Miten se säästää rahaa ettei heitä ruokaa menemään

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höhlä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"höhlä"

Vieras
"säästämme rahaa niin ettei heitetä valmista ruokaa pois". No eihän sillä mitään säästä jos se ei mene niin että esim- yksi syö sitten lounaalla eri ruokaa kuin muut.

Kaupasta sekin ruoka on ostettu ja maksettu sinne. Jos idea on, kuten isoäidilläni, että pitää tunkea kaikki jääkaapissa ja kattilassa oleva ruoka kurkusta alas, oli mikä oli, niin eihän sillä saa kuin ison mahan ja pahan olon ....

Toki sillä säästää rahaa ettei osta mitään ylimääräistä, ja jalostaa.

Näin se vaan menee. Kyllä siihen päällä voi ostaa niitä vihanneksia jos tuntuu että on pakko niitäkin vetää, ja eihän vihanneksetkaan nyt heti mene pilalle. Voi säästää vaikka käy joka päivä kaupassa ja ostaa 2 päivässä ruokaa.

[QUOTE="vieras";27815707]Kenelle se säästöä tuo, ne jotka heittää pois ostaa uutta tilalle. Tuo työtä lisää ja kulutus kasvaa. Ei köyhät heitä mitään pois.[/QUOTE]

Ihminen on köyhä, jos ei osaa säästää.

Mä en ymmärrä, mitä ap ei ymmärrä. Ajatteletko, että ruokaa ostetaan aina vakiomäärä, heitettiin sitä pois tai ei. Eli kaikki, jota ei heitetä pois, on jotenkin ylimääräistä?

Perusjuttu on se, että ostaa ja tekee ruokaa vain niin paljon kuin syö, mahdolliset tähteet voi ottaa vaikka seuraavana päivänä evääksi töihin. Edellisen päivän ruoan voi myös jatkojalostaa seutaavan päivän ruuaksi tai ruoda sen seuraavan ruuan osana. Mikä näistä ei ap:n mielestä säästä ihan oikeaa rahaa? Jos joutuu heittämään viidestä banaanista kolme roskikseen, olisiko kannattanut ostaa vain kaksi?

Meillä esim. ylijääneestä makaronista tai vaikka perunoista voidaan tehdä seuraavana päivänä pieni salaatti, pihvin voi mies syödä vaikka iltapalaksi leivän päällä, monesta jämästä saa vaikka munakkaan tai pyttipannun...

[QUOTE="vieras";27815772]jos on mitä tuhlata eikä ole itseltä pois niin mitä köyhyyttä se on.[/QUOTE]

Ne joilla sitä ylimääräistä on niin ovat yleensä hyvin tarkkoja siitä etteivät tuhlaa. Niin se raha kertyy. Sitä sillä ehkä tarkoitettiin.

[QUOTE="vieras";27815833]Kansanedustajat on varmaan hyvä esimerkki. Ministerit, niillä kun tuloja riittää niin sanotko että ne eivät tuhlaa?[/QUOTE]

Sanotko tosissasi kansaedustajia rikkaiksi?

Suomalaiset kotitaloudet heittävät muistaakseni neljänneksen, kolmanneksen ostamastaan ruoasta roskiin keskimäärin. Eikö ois säästöä käyttää ne, jolloin tarttis ostaa vähemmän ruokaa?

Ja miten monta TUHATTA kiloa menee päivässä roskiin, kouluilta, hoivalaitoksissa! Eilen uutisoitiin ruokapulasta. Naurettavaa itkeä ruokapulasta, kun kaadetaan ruokaa bioskaan!

Mä oon tosi huono tähteiden hyödyntämisessä ym,meillä siis menee aika paljon ruokaa roskiin. Paljon tapahtuu myös sellasta että esim päivällistä jää lapsen annoksen verran. Ajattelen antaa sen hänelle seuraavan päivän lounaana mutta sitten aamulla/aamupäivällä meiän suunnitelmat muuttuu,ei ollakaan lounasaikaan kotona tai meille tulee vieraita jolloin tietysti laitan kaikille uuden ruoan. Se yksi annos sitten unohtuu jääkaappiin,parin päivän päästä sen sieltä löydän ja tiedän ettei tule enää syötyä -> roskiin.

Nyt olenkin antanu itselleni+miehelle uudenvuodenlupauksen: Lupaamme opetella olemaan tarkempia ruokien kanssa,hyödyntämään tähteet paremmin ja pakastamaan yksittäiset annokset suoraan.

Onhan se tietysti säästöä, että syö jo ostetut ruoat eikä heitä niitä roskiin ja osta tilalle uutta ruokaa (ja sitäkin taas liikaa). Kai sen nyt kaikki tajuaa.

Jos näyttää siltä, että tuli tehtyä paljon ruokaa, niin kannattaa pakastaa samantien (ruuan jäähdyttyä) osa sopivan kokoisina annoksina rasioihin. Mulla tulee ne syötyä, ja on kiva kun on aina hätävarana iltaruoka pakkasessa valmiina jos ei jaksa laittaa. Myös töihin tulee otettua evääksi, ei tarvi maksaa kalliita lounasravintolan hintoja.

Kaikki ei ilmeisesti osaa syödä ruokaa pakastimesta, silloin kannattaa miettiä tosi tarkkaan paljonko sitä ruokaa alunperin laittaa.

Minä teen usein esim. lasagnen vasitella siten, että siitä jää minulle ja lapsille vielä lounaaksi seuraavalle päivälle. Eihän se ole kuin suunnitella hiukan viikon ruokalistaa =) Meillä heitetään todella vähän ruokaa pois.

Meillä ainakin pidetään välillä sellainen jämäruoka päivä, että syödään jääkaapista kaikki jämäruuat pois eikä heitetä niitä siis roskiin ja kyllähän se rahaa säästää, kun ei tartte siksi päiväksi osataa ruokaa kaupasta.

vanhemmat ihmiset on nähneet pula-ajan joten ruuan heittäminen on melkein rikollista. no kumminkin olen itse kanssa elänyt lapsuuden köyhissä oloissa. joten meinaan kaikki loputkin syyä lihomisenkin kustannuksella ja jos jotain kuitenkin menee roskiin mietin mietin mitä tuhlausta koska osa maailmasta näkee nälkää
ruokaan on jokaisella jonkinlainen tunne suhde

Meillä lähtökohta on se että ruokaa tehdään reilusti, sen verran että siitä riittää koko porukalle seuraavan päivän lounaaksi. Joskus jos ruokaa jää vain vähän yli voi sen pakastaa ja sitten jonain päivänä sulatellaan erilaisia jämiä ja kukin syö mistä eniten tykkää.

Yhteistyössä