Miten selitän N-sanan ja muut kielletyt sanat lapselleni?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Dilemmama
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vankilaan väkivaltaiset;30111558:
Jos joku alkaa "kovalla kädellä" muita opettamaan, sietää opettaja itse saada turpiinsa ja joutua vankilaan. Siellä on paskasakin paikka.

Rasistien paikka on myös siellä joten voivat sitten keskenään välejään selvitellä kaltereiden takana.

[QUOTE="Nuuh";30111220]Kerroitko sanan historiasta. Mustien orjuuttamisesta ja eriarvoisesta kohtelusta.[/QUOTE]

Jännä, miten viel reilu 10 vuotta sitten sana oli ihan ok ja nyt yhtäkkiä niin kamala ja loukkaava. Suomi ei ole koskaan ollut mikään kolonialistinen valtio eikä täällä käsittääkseni ole orjuuttakaan harjoitettu.

Onko pahempi sanoa neekeri ja tarkoittaa tummaa vai sanoa tumma ja tarkoittaa neekeri.

Taisi itselläsi loppua keskustelussa tiedollinen osaaminen, kun jouduit menemään sieltä missä aita on matalin ja kävit syyttelemään kanssakeskustelijaa tyhmäksi.

:D Itse asiassa minua hävettää edes osallistua tällaiseen keskusteluun...

Juuri itse muuten todistit, että neekeri-sana ei ole ruma sana ja sen voi Suomessa sanoa, koska meidän kulttuurissamme se sana ei ole loukkaava.
Miksi muuttaisimme kulttuuriamme jenkkiläiseksi siten, että teemme normaalista neutraalista sanasta loukkaavan?

Tuon sanan loukkaavuudesta myös suomen kielessä vallitsee käytännössä yksimielisyys kaikkien muiden paitsi joidenkin kaltaisesi marginaalijankkaajien keskuudessa. Loukkaavuus juontaa ko. käsitteen käytön historiasta; sitä eivät siis ole omalla päätöksellään määritelleet loukkaavaksi mitkään "kulttuurimarxistit" tai ketkään muutkaan.

Mutta enemmän kuin tuosta itsestäänselvyydestä jankkaaminen, minua kiinnostaisi se, miksi sinä aivan välttämättä haluat käyttää juuri ja täsmälleen sitä käsitettä, jota sen viittauskohteet ihan yksiselitteisesti pitävät loukkaavana? Eikö joku muu, ketään loukkaamaton käsite kävisi?

Jännä, miten viel reilu 10 vuotta sitten sana oli ihan ok ja nyt yhtäkkiä niin kamala ja loukkaava. Suomi ei ole koskaan ollut mikään kolonialistinen valtio eikä täällä käsittääkseni ole orjuuttakaan harjoitettu.

Onko pahempi sanoa neekeri ja tarkoittaa tummaa vai sanoa tumma ja tarkoittaa neekeri.

Niin jännä että reilu 10 vuotta sitten ei Suomessakaan ollut niin paljon afrikkalaisia mamuja että ne jotka päättivät siitä oliko sana "ok" olivat varmaan ihan suomalaiset itse.

Näissä tämäntapaisissa keskusteluissa on aina ongelmana se, että jos joku on riittävän päättäväisesti päättänyt olla ymmärtämättä, että sininen ei ole punainen, niin ei hänen päätään kyllä millään argumenteilla käännetä. Itse ajattelen niin, että marinoitukoon omassa liemessän. Eli jos tuollainen tyyppi elää kuten opettaa, niin ongelmissahan hän on ihan takuulla ennemmin tai myöhemmin.

x
Miten ihmeessä selitän N-sanan (viittaa tummaihoiseen) 7-vuotiaalle lapselleni joka on sen jostain kaverilta nyt kuullut?

Enkä tarkoita miten selittäisin sen sisällöllisesti, vaan sen että sitä saa jotkut ihmiset käyttää ja jotkut ei perusteena ihon väri. Tuntuu väärältä kertoa lapselleni että sinä et saa käyttää kyseistä sanaa, mutta naapurin tummaihoinen nuori saattaa sitä käyttää normaalina terminä.
Apua?

Tää keskustelu riistäytyy nyt vähän käsistä...

Olen edelleen erittäin hämmentynyt ja en oikeen tiedä mitä tehdä asian suhteen.
Olen kertonut sanan taustoista niin että sen ikäinen ymmärtää jne, mutta hän myös ymmärtää ja sanoo että mitä väliä on niin kauan aikaa sitten tapatuneilla asioilla jne.

En minä nyt viitsi ruveta omalle lapselle valehtelemaankaan, jotenkin hän aina saa mut sanattomaksi enkä osaa enää argumentoida asiasta... Ei lapsi kylvä sanaa ympäri kylää, mutta asia tulee jotenkin tavallista useammin puheeksi.

Selittäisin lapselle jotenkin että se on ennen ollut ihan normaali arkikäytössä ollut sana, mutta koska sitä on niin paljon käytetty pilkkamielessä se on nykyään haukkumasana eikä ole kohteliasta sanoa niin toisesta ihmisestä

Tää keskustelu riistäytyy nyt vähän käsistä...

Olen edelleen erittäin hämmentynyt ja en oikeen tiedä mitä tehdä asian suhteen.
Olen kertonut sanan taustoista niin että sen ikäinen ymmärtää jne, mutta hän myös ymmärtää ja sanoo että mitä väliä on niin kauan aikaa sitten tapatuneilla asioilla jne.

En minä nyt viitsi ruveta omalle lapselle valehtelemaankaan, jotenkin hän aina saa mut sanattomaksi enkä osaa enää argumentoida asiasta... Ei lapsi kylvä sanaa ympäri kylää, mutta asia tulee jotenkin tavallista useammin puheeksi.

Siis se saa sut sanattomaksi kun lapsi kysyy mitä väliä on niin kauan sitten tapahtuneilla asioilla? Oletko sinäkin hieman yksinkertainen vai miksi et osaa vastata? Sanot vaikka että historia vaikuttaa lähes kaikkeen, koko elämäämme tänä päivänä joten on sillä väliä. Mitä sun muka pitäis lapselle valehdella?

Naapurissamme asuu perhetuttuja, jotka ovat ulkomaalaisia ja tummaihoisia, heidän lapsensa käyttävät n-sanaa toisistaan.

Mitä tulee tähän että muut käyttävät samaa sanaa niin sanot pojalle että meillä ei käytetä sitä sanaa eikä se kuuluu hyviin tapoihin vaikka muut käyttäisivät mitä sanoja tahansa. Jos naapuri huutaa saatanaa ja vittua päivät pitkät ei kai se tarkota että teidänkin muksujen pitäisi?

N? Niin kuin nairobilainen?

Selittäisin lapselle jotenkin että se on ennen ollut ihan normaali arkikäytössä ollut sana, mutta koska sitä on niin paljon käytetty pilkkamielessä se on nykyään haukkumasana eikä ole kohteliasta sanoa niin toisesta ihmisestä

Jotakuinkin näin olen selittänyt omilleni, 6ja 8v. Meillä ei kylläkään lähipiirissä (pk, koulu tms. Ja joo, maalla asutaan!)olekaan tummaihoisia.

Neekeri on nykypäivänä samaa kategoriaa kuin mustalainen, vinosilmä, ryssä, ählämi, maitonaama ja mitä näitä nyt on. Opettakaa niille lapsillenne että joka rotua kunnioitetaan kuten omaa eikä toista rotua halveerata puhekielessä tai missään muussakaan kielessä. Jos ette sitä opeta joku varmaan opettaa vähän kovemman käden kautta sen heille aikuisena.

Juuri näin. Voihan sitä esittää tyhmää ja väittää, ettei muka tiedä neekeri-sanan olevan nykypäivänä loukkaava sana. Varmaan Elias-setä on pirtissään aikanaan kummastellut olympialaisten aikaan lehdessä näkemiään tummaihoisia ihmisiä ja kutsunut heitä samalla nimellä, mutta aika kuluu ja sanojen merkitykset muuttuvat. Joka tämän kiistää, niin kutsuu varmaan myös puhelintaan telefooniksi ja telkkariaan näköradioksi, jos kerran kieli ei elä.

Neekeri on nykypäivänä samaa kategoriaa kuin mustalainen, vinosilmä, ryssä, ählämi, maitonaama ja mitä näitä nyt on.

Mutta tuo käytäntö ei ole ihan yksiselitteinen. Osalle mustista sana Negro valkoisillekin oli ainakin ennen ihan ok, nigger oli ikävä sana, valkoisten käyttämänä. Suomen kielessä tuota painolastia ei sen sijaan ole, sitä vain väitetään olevan. Suomen kielen neekeri-sanan kiellolla on oma historiansa, johon liittynee Suomen perinteiset liberaalisti ajattelevat poliitikot eli vihreiden ja RKP:n edustajat.