Miten selvittää kiusaamisasiaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja keinot lopussa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

keinot lopussa

Vieras
Auttakaahan nyt, viisaat äidit.

10-vuotiaalla tyttärelläni on samanikäinen kaveri, tyttö hänkin. Kyseessä ei ole mikään erityisen läheinen ystävä, jokusen kerran ovat toistensa luona käyneet. Tytöt ovat samalla luokalla ja asumme lähekkäin, joten he kulkevat useimiten yhtä matkaa kouluun. Koulussa kummallakin on aina ollut omia kavereita.

Viime keväänä tyttäreni ja kaverin luokalle tuli uusi tyttö, jonka kanssa tyttäreni ystävystyi. Uusi tyttö asuu ihan toisella suunnalla, joten koulun jälkeen tyttäreni tapaa häntä harvoin, mutta koulupäivän aikana he ovat usein kahdestaan.

Yllättäen vähän tämän uuden ystävyyden alettua tämän toisen kaverin äiti otti minuun yhteyttä ja sanoi tyttäreni kiusaavan hänen tytärtään. Hän kertoi tyttäreni syrjivän kaveriaan ja tiuskivan hänelle. Otin tyttäreni puhutteluun, mutta hän ei kielsi koko asian. Tilanteet tyttäreni muisti samanlaisina kuin kaverinsa ja myös myönsi sanoneensa niinkuin kerrottiin, mutta kielsi tiuskineensa tai katsoneensa ylimielisesti yms. Otin uudelleen yhteyttä kaverin äitiin ja ehdotin, että koska en pääse kiinni tapahtumiin, olisimme yhteydessä kouluun.

Koulussa asiaa käsiteltiin opettajan ja oppilashuollon ohjaajan voimin. Sovittiin, että tyttäreni kiinnittää huomiota ystävälliseen puhumiseen ja kaverinsa taas pyrkii olemaan tekemättä tulkintoja tyttäreni ilmeistä tai eleistä. Oppilashuollon ohjaaja ja opettaja lupasivat seurata tilannetta.

Muutama kuukausi myöhemmin sain hieman edellistä kiukkuisemman puhelun kaverin äidiltä. Hänen mukaansa kiusaaminen jatkuu edelleen ja on jopa pahentunut. Kaverin mukaan tyttäreni tiuskii, huutaa ja on ylimielinen häntä kohtaan. Lisäksi ei halua olla hänen kanssaan välitunneilla. Otin asian jälleen esille tyttäreni kanssa ja tällä kertaa vaadin tiukasti selitystä. Tyttäreni pysyi kannassaan: hän ei ole tiuskinut eikä syrjinyt. Otin opettajaan yhteyttä ja hän oli hyvin hämmästynyt: hän ei ollut havainnut mitään ongelmaa. Vaadin koulua selvittämään asia ja niin tehtiin. Koulussa asiaa selvitettiin muulta henkilökunnalta sekä luokkakavereilta. Kukaan ei ollut huomannut mitään.

Otin itse yhteyttä tytön äitiin ja pyysin, että hän neuvoisi tytärtään olemaan aina tuoreeltaan yhteydessä johonkin koulun aikuiseen, jotta tilanne saataisiin selvitettyä. Näin sovittiin ja kevätlukukausi kului loppuun ilman mitään yhteydenottoja mistään.

Kunnes tänään sain todella äkäisen puhelun kaverin äidiltä. Hän vaati mm. minua siirtämään lapseni toiselle luokalle ja hankkimaan ammattiapua "kun en itse näemmä osaa opettaa normaaleja käytöstapoja". Hänen mukaansa tyttäreni oli koko kesäloman ajan "terrorisoinut" hänen tytärtään ja että tytär nyt pelkää lähteä kouluun. Kysyessäni tarkempia päivämääriä tapahtumille, hän kertoi tyttärensä kertoneen muutamista tapauksista, joista yksi oli tapahtunut edellisenä päivänä. Kerroin pahoittelevani kaverin pahaa mieltä, mutta myös sen, että oma tyttäreni ei ole ollut edes paikkakunnalla kerrottuina ajankohtina.

Tunti puhelun jälkeen äiti soitti jälleen ja sanoi nyt tyttärensä erehtyneen päivistä. Koska uusistakin päivistä osa oli sellaisia, joina tyttäreni ei ole paikkakunnalla ollut, sanoin, etten voi enempää työaikana asiasta keskustella. Lupasin palata asiaan illalla ja pyysin häntä varmistamaan, että ovatko tapahtumapäivät nyt varmasti oikeat. Yritin soittaa äidille illalla, mutta hän ei vastannut puhelimeen.

En todella tiedä enää mitä tehdä. Tyttärelleni en ole tästä uusimmasta käänteestä vielä puhunut, koska hän on toisella paikkakunnalla mumminsa luona. Viime keväänä hän koki valtavan ahdistavaksi sen, että häntä syytettiin omasta mielestään aiheetta ja ensimmäisen kerran alan itsekin uskoa, että asia on niin. Epäilen, että oman tyttäreni ystävystyminen tuon uuden kaverin kanssa on jotenkin laukaissut tämän tilanteen.

Mitä voin enää tämän asian suhteen tehdä? Mihin rajaan asti minun pitää tätä selvittää?

No jos asia on niin että jutut ovat perättömiä (päivämäärät eivät täsmää) niin sanoisin äidille suoraan että hankkii tytöllensä keskusteluapua että loppuis nuo valheitten kertomiset.

Tuo alkaa kuulostaa että se tyttö kiusaa sun lasta noilla valheilla eikä toisinpäin.

Kuulostaisi siltä, että tämä tytön kaveri on kiukkuinen tyttösi uudesta ystävästä. Ja kun öitinsä kysyy, miksi eivät ole enää yhdessä, on purkanut kiukkunsa selittämällä täyttä soopaa yttäresi käytöksestä. Valitettavasti omalla tytölläni on myös tälläinen "ystävä", joka pistää kaiken muiden syyksi.
En ole kauheasti puuttunut asiaan, koska tilanne ei ole mennyt noin pahaksi.Lähinnä tyttöjen keskinäistäkähinää, johon ei ole aikuisia tarvittu. Ikävä tilanne!:( Mutta jotenkin uskoisin tässä enemmän omaa tytärtäsi. Teidän pitäisi varmaan istua alas: sinä, tyttäresi ja tämä kaveri äiteineen. Voipi olla, että eivätpä halua koskaan tulla tapaamaan teitä, koska mitään tuollaista ei todellisuudessa ole tapahtunutkaan...

Tuo toinen tyttö on kateellinen tyttäresi uudesta kaverista ja luulee että valehtelemalla saa kaverinsa takaisin :( Todella törkeää käytöstä syyttää turhaan toista, tuo toinen tässä tytärtäsi kiusaa.

Tuo toinen tyttö on kateellinen tyttäresi uudesta kaverista ja luulee että valehtelemalla saa kaverinsa takaisin :( Todella törkeää käytöstä syyttää turhaan toista, tuo toinen tässä tytärtäsi kiusaa.

Näitä riittää. Tiedoksi vain, että jotkut perheet kaikesta huolimatta sokeasti uskoo sitä omaa lastaan, joka juuri näitä valheita levittää. Sääliksi käy tytärtäsi, mutta pitäkää puolenne. Mun mielestä kannattaisi olla heti koulun alkaessa yhteydessä opettajaan, jotta tietää tilanteen. Saattaa olla helpompi (jos mahdollista) selvitellä puolueettomalla maaperällä ja ainakin ennen kuin tyttärestäsi on levitelty juttuja jo opettajan korviin.

Mä muistan kans olleeni saman kaltaisessa tilanteessa eli mua syytettiin kiusaajaksi. Tosi asia oli se etteä mulla ei kemiat törmänneet toisen tytön kanssa ja en halunnut leikkiä sen kanssa. Tytön vanhemmat valittivat ensin kouluun ja opettaja puhutteli mut ja mun vanhemmat ja sanoi itsekin ettei uskonutkaan et kiusaisin sitä toista tyttöä ja en siis kiusannutkaan. Lopulta tytön äiti soitti mun vanhemmille ja juttua setvittiin ja on vaikea selvittää asiaa jossa en ole ketään kiusannut. Ja mun vanhemmatkin oli sitä mieltä ettei ne voi pakottaa mua leikkimään sen toisen tytön kanssa ja mulla oli muutama hyvä ystävä joiden kans leikin kouluss ja vapaa-ajalla. Lopulta sen tytön vanhemmat tuli valittamaan koko perheen voimin mulle asiasta kun pääsin koulusta niin ettei mulla ollut ketään tukea ja turvaa ja se oli kaamea tilanne. Mun vanhemmat lopulta otti kaikkiin tahoihin yhteyttä ja sanoivat sen toisen tytön vanhemmille et jos tytöllä on noin vaikeaa niin olisiko aiheellista vaihtaa koulua et tollasta ei enää saa tapahtua. Onneksi sit jo olikin viimeinen vuosi siinä koulussa mut voin kertoa ettei ole kivaa olla syytettynä asioista joita en ole tehnyt. Ja kun pääsin eroon tästä kyseisestä tytöstä niin päätin että en edes moikkaa sitä ja sitä en tee vielä tänä päivänkään ja olen tosi viainen siitä mitä tapahtui.

Saa syyttää jos on aihetta mut se ettei leiki toisen kanssa ei ole aihe syyttää kiusaamisesta.

Yhteistyössä