Miten siivoatte? Miten jaksatte sitä jos on lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -a---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

-a---

Vieras
Niin kuinka usein siivoatte ja miten siivoatte? kuinka usein esim. pyyhitte pölyt ja järjestelette sotkuiseksi menneet kaapit?

meillä on vauva ja tuntuu että joutuu tinkimään perfektionismista, aina jossain on sotkua, harsoja, leluja jne... samoin pölyä tuntuu tulevan paljon kun kotieläimiäkin on. tuntuu että pitäisi aina olla siivoamassa, muttei jaksa!

eli kertokaas siivoamisestanne :)

Siivouspäivä on jokapäivä, lelujen keräystä, imurointia, pöytien pyyhkimisä jne. kerran viikossa sitten vessat ja lakananvaihdot jne. Eihän sitä aina jaksaskaan, mutta kun pakko edes yrittää. Jos ollaan kipeenä eikä vaan jaksa siivota niin täällä on ihan hirvee siivo

Imuroin joka toinen päivä,pesen lattiat kerran viikossa samoin pölyt.Kaapit saa olla sekaisin kun ei ne sieltä mihinkään näy.Lelut laitetaan paikoilleen aina illalla ennen iltapalaa

Kyllähän tuota on kuuden lapsen kanssa oppinut kattomaan välillä läpi sormien. Ei vaan yhden aika enää riitä kaikkeen. Ja ei noille lapsille saa perille asti että laittasivat tavaransa paikoilleen. Siivoavat kyllä sitte kaverina, mutta kaaos on välillä melkoinen.

joka päivä jotain pientä puuhastelen. tykkään siivoilla.
meillä kaks lasta.poika 5v siivoo oman huoneensa kun käsketään.

isompia siivousprojekteja ( esim.kaappiensiivous ), teen sit kun mies on kotona , niin ei tarvi mun huolehtia lapsista silloin vaan saan tehtyy homman joutusammin.
perjantaisin on meillä yleensä isompi siivouspäivä et matot ulos ja lattiat pestään. laitan vauvan nukkuu ulos ja isompi auttelee sitte minkä auttelee.
mut ei turhaa stressii hei.

joka päivä teen nää

-imuroin ainakin kerran
-moppaan lattiat
-pyyhin ovien kahvat
-pyöritän pesukonetta/kuivuria
-täytän ja tyhjennän astiakonetta
-lelujen/tavaroiden paikallaan laittamista/pöytien pyyhintää
-petien laittoa
-pölyjenpyyhintä tarvittaessa

1x viikossa
-vessa
-vaatekaapit jos tarvis
-parveke
-petivaatteiden vaihto/pyykkäys/tuuletus

Neljäs lapsi tulossa ja olen luopunut toivosta, että meillä olisi paikat tiptop. 1v ja 2,5v pitävät kyllä huolen, että jos yritän siivota niin toisesta päästä taloa he sotkevat kahta kauheammin. Lähinnä se, että muutaman kerran viikossa imuroidaan, kerran vkossa moppaillaan ja lelut siivotaan päivittäin on perussiivousta. Kaapit järjestelen ehkä 2-3-4 krt vuodessa inspiraation mukaan.

Minä taidan vetää pohjat. Siivoan silloin kun huvittaa, vaikka meillä on kaksi koiraa. Eli en todellakaan pese lattioita kerran viikossa. En edes uskalla sanoa milloin nämä on viimeksi pesty, en edes muista, mutta ei tänä vuonna :kieh: Miksi siivous on aina kotiäideille hirveän tärkeää? Onko siitäkin tulossa (imetyksen lisäksi) jokin äitiyden mittari? Meillä imuroidaan kerran viikossa ja pölyt pyyhitään ohimennen kerran kahdessa viikossa. Veski pestään silloin kun likainen, ehkä kahden viikon välein. Kaapit saa olla, samoin jatkuva saunan tms siivous. Hyvin pärjätään.

Joka päivä yritän (tai on pakkokin) tehdä jotain. Imuroin hiukan, järjestelen tavaroita jne. Kaappeja en kyllä järjestele kuin silloin kun päässä jotenkin naksahtaa ja saan vimman raivata jotain :laugh: Sellaista tapahtuu joskus iltaisin kun lapset ovat jo nukkumassa :)

Lisään vielä, että monen standardien mukaan meillä on aina sotkuista, vaikka joka päivä yritänkin taistella sotkua vastaan.

En jaksa luetella mitä teen, mutta siivoilen paljon ja teen kokoajan kotihommia suunnilleen (ellen vietä aikaa lasten kanssa). Näin se on. Mutta jos olet perfektionisti, niin siitä joudut tinkimään, mutta se on vaan hyvä. Huomaat, että elämässä on muutakin. Eikä tarvi silti olla homssuinen.

Alkuperäinen kirjoittaja Liplatus:
Minä taidan vetää pohjat. Siivoan silloin kun huvittaa, vaikka meillä on kaksi koiraa. Eli en todellakaan pese lattioita kerran viikossa. En edes uskalla sanoa milloin nämä on viimeksi pesty, en edes muista, mutta ei tänä vuonna :kieh: Miksi siivous on aina kotiäideille hirveän tärkeää? Onko siitäkin tulossa (imetyksen lisäksi) jokin äitiyden mittari? Meillä imuroidaan kerran viikossa ja pölyt pyyhitään ohimennen kerran kahdessa viikossa. Veski pestään silloin kun likainen, ehkä kahden viikon välein. Kaapit saa olla, samoin jatkuva saunan tms siivous. Hyvin pärjätään.

mä viihdyn itse paremmin, kun ympärillä on siistiä ja puhdasta. mutta eipä mua toisten kotien kaaos haittaa.

2 lasta ja siivoan kun siltä tuntuu. Kaikkein siisteintä meillä varmasti oli lasten vauva-aikaan, koska eivät vielä kyenneet roudaamaan hiekkaa sisälle tms. Imuroin noin kerran viikossa, sama pölyjen pyyhinnän kanssa. Lattiat pesen ehkä kerran kuukaudessa. Normaalitahti ois kerran viikossa sitäkin, mutta töistä tultua en jaksakaan. :( Eipä sen kummempia.

Lisäys: vessan ja kylppärin pesen vähintään kerran viikossa. Keittiönpinnat itsestäänselvästi useampia kertoja päivässä. Harjalla otan roskia lattialta päivittäin. Ikkunat pesen 3 kertaa vuodessa, suunnilleen. Keittiö ja wc ovat puhtauden kulmakivet. Oma makkarini on sekaisin, muttei likainen. Muualla on puhdasta ja tavarat järjestyksessä. Lapsilla ei ole koskaan ollut lupa leikkiä muualla kuin omassa huoneessa tai ulkona.

Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
joka päivä teen nää

-imuroin ainakin kerran
-moppaan lattiat
-pyyhin ovien kahvat
-petien laittoa

1x viikossa
-vessa
-vaatekaapit jos tarvis
-parveke

Siis MIKSI moppaat lattiat ja pyyhit ovenkahvat päivittäin :o

No ei se niin tärkeää olekkaan mut musta tuntuu et höperöityisin nopeesti jos en touhuaisi koko ajan jotain :D
Meillä pestään lattiat kerran viikossa, useammin jos tuntuu tarpeelliselta.
Imuroin joka päivä, joka päivä pyykinpesua ja lelujen siivoiluja ja tavaroiden paikalleen panemista, isommat siivoaa tietty itse jälkensä.
Kerran viikkoon muutenkin suurempi siivous missä hoitelen pölyt, vessan ja kypyhuoneen.

Kun poju oli vauva, tuntu tosi raskaalta siivoaminen yöt valvoneena ja poika vielä huusi koko ajan jos en ollut "saatavlilla" eli hetkeäkään yksin ei ollut huutamatta..

Siivoukset hoidin silloin kun mies viihdytti vauvaa, jos silloinkaan

kerran viikossa siivouspäivä jollion imuroidaan koko talo, siivitaan vessat vaihdetaan lakanat ja pyyhkeet, pyyhitään pölyt. Jokapäivä kerätään lelut, pyyhitään keittiönpöydät, pestään pyykkiä, silitetään vaatteita (tarvittaessa) vähän kerrallaan, imuroidaan kyseinen paikka esim. jos ulkoa on tullut hiekkaa/lattialla on ruoanmuruja. Tuntuu että vauva kanssa siivous oli helppoa sehän nukkuu niin hirveesti (ainakin meidän tytöt). Vaikein aika siivota on sellaisen lähes vuosikkaan kanssa joka on enemmän hereillä, mutta ei vielä leiki itsekseen/sisarusten kanssa ;) Ja joo, ei jaksais siivota...

Alkuperäinen kirjoittaja Jellonainen:
Alkuperäinen kirjoittaja karoline76:
joka päivä teen nää

-imuroin ainakin kerran
-moppaan lattiat
-pyyhin ovien kahvat
-petien laittoa

1x viikossa
-vessa
-vaatekaapit jos tarvis
-parveke

Siis MIKSI moppaat lattiat ja pyyhit ovenkahvat päivittäin :o

koirulin takia..... ovenkahvat taasen tuppaa olee ton nuorimmaisen tahmanäpin asnsiosta aian täynnä jotain kökköö....

Miten teillä on aikaa siivota joka päivä? Minä ainakin istun tytön kanssa mieluummin sohvalle lukemaan satukirjaa tai rakennellaan legoilla lattialla. Sit kun tyttö päikkäreillä, teen käsitöitä tai istun koneella tai muuta omaa juttua, en ala siivota silloin.

koirulin takia..... ovenkahvat taasen tuppaa olee ton nuorimmaisen tahmanäpin asnsiosta aian täynnä jotain kökköö.... [/quote]

Siis miten lapsen kädet sotkee ovatkahvat? Ei meillä sellaista ongelmaa ole ollut. Lapset syö ruokapöydässä, jonka jälkeen pestään kädet. Ei ne lapsen kädet ole silloin sen likaisemmat kun minunkaan.

Miten teillä on aikaa siivota joka päivä? Minä ainakin istun tytön kanssa mieluummin sohvalle lukemaan satukirjaa tai rakennellaan legoilla lattialla. Sit kun tyttö päikkäreillä, teen käsitöitä tai istun koneella tai muuta omaa juttua, en ala siivota silloin.

Ööö? Kerkeshän ne naiset ennen muinoin lypsää lehmät, kuoria kerman, olla heinänkorjuussa apuna, hoitaa 12 lasta, auttaa vanhoja appivanhempia, keittää vettä, jauhaa kahvia ja silti siivota tuvan ja ohjata piikoja. Ajanhallinta- ja järjestelykysymys. Lapset voi ottaa siivoukseen mukaan jo hyvin pienenä, joten se ei ole aikaa pois lapsen kanssa olemisestakaan. Kannattaa mitoittaa oma koti omien voimavarojen mukaan, ei siis hukkaneliöitä likaisena pidettäviksi.

laps mukaan siivoileen .
eikähän se ylläpitosiivous vie paljoo aikaa päivässä. siinä samallahan se menee :xmas:

lapsia on viisi
Kerran viikossa siivoan imuroimalla, luutuamalla lattiat, pyyhkimällä pölyt ja pesemällä vessat.
Muuten imuroin vain keittiössä ehkä joka toinen päivä ja samalla saatan käydä huiskimassa muuallakin. kaapit tursuaa yli äyräiden, pöytä saattaa olla monta tuntia luutuamatta ja pöydät notkuu tavaraa, mutta en halua hukata suurinta osaa elämästäni siivoamiseen joten ei haittaa minua.

Yhteistyössä