Miten siivoatte? Miten jaksatte sitä jos on lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -a---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En tarkoita norm ylläpitoa tai pyykin koneeseen heittoa/kuivumaan nostoa/ruuan laittoa, vaan siis ihan lattioiden luutuamista joka päivä :o Kyllä meidän 1,5v auttaa tiskikoneen tyhjennyksessä, kauppakassin purkamisessa, pyykin koneeseen laitossa yms pikku toimissa. Mutta jääkö teillä aikaa olla / leikkiä lastenne kanssa? Istahtaa alas ja lukea/laulaa/paijata ja olla vaan vai hyppäättekö heti seuraavaan kotityöhön?

Alkuperäinen kirjoittaja Liplatus:
En tarkoita norm ylläpitoa tai pyykin koneeseen heittoa/kuivumaan nostoa/ruuan laittoa, vaan siis ihan lattioiden luutuamista joka päivä :o Kyllä meidän 1,5v auttaa tiskikoneen tyhjennyksessä, kauppakassin purkamisessa, pyykin koneeseen laitossa yms pikku toimissa. Mutta jääkö teillä aikaa olla / leikkiä lastenne kanssa? Istahtaa alas ja lukea/laulaa/paijata ja olla vaan vai hyppäättekö heti seuraavaan kotityöhön?

Peseekö joku muka lattit päivittäin :o Siis koko asunnon?
Mä kyllä imuroin ja siivoan muutenkin päivittäin eikä siihen mene niin paljon aikaa etteikö sitten lasten kanssa ehtisi ulkoilla, leikkiä, lukea satuja ja pelata.

Ööö? Kerkeshän ne naiset ennen muinoin lypsää lehmät, kuoria kerman, olla heinänkorjuussa apuna, hoitaa 12 lasta, auttaa vanhoja appivanhempia, keittää vettä, jauhaa kahvia ja silti siivota tuvan ja ohjata piikoja. Ajanhallinta- ja järjestelykysymys. Lapset voi ottaa siivoukseen mukaan jo hyvin pienenä, joten se ei ole aikaa pois lapsen kanssa olemisestakaan. Kannattaa mitoittaa oma koti omien voimavarojen mukaan, ei siis hukkaneliöitä likaisena pidettäviksi.[/quote]

Työssäkäyvillä vanhemmilla onkin sitten kyllä aika vähän aikaa kotona fiksailla paikkoja. Työpäivä +työmatkat pois huushollaamisesta ja sitten sen ilta-ajan haluaisi isolta osin olla lapsilleen läsnä. Emme elä enää agraalikulttuurin mukaisesti - ainakaan useimmat meistä - vaan työ säännöstelee ajankäyttöä melkoisesti.
Oli omasta mielestäni yhtä "työllistetty" vanhempain vapaalla ja hoitovapaalla kuin nyt työssäkäyvänä äitinä, mutta kotona ollessa esim. pikainen keittiön imuroiminen onnistui lapsi sylissäkin, kuten myös pesukonen lataaminen ja purkaminen. Huusholli pysyi paremmassa kunnossa silloin ehdottomasti kuin nyt työssä käydessä.

Me maksamme siistijälle joka toinen viikko siivouksesta, että lapsilta ei olisi aina siivousaika pois. KOtitalousvähennys auttaa maksamaan.

Oli mulla silloin heidän ollessaan pieniä. Tosin laulaminen tapahtui ulkona, koska se vauhditti kävelyä. Iltasadut luettiin ihan normaalisti. Minusta äiti ei kuitenkaan ole lapsen mediakeskus, vaan kotona on tavallisten juttujenkin toimittava. Uskon ja ymmärrän, että esim. lemmikkiperheissä tai pölypunkille allergiset kaipaavat päivittäistä lattioiden pyyhintää. Olen toiminut siivoojana, eikä siihen niin kauhean kauan mene, kun suurehkon päiväkodinkin lattiat pyyhkii parissa tunnissa ja neliöitä kuitenkin moninkertainen määrä.

Nyt muksut jo niin isoja, että menevät kavereidensa kanssa. Eivät kaipaa äitiä paijailemaan, soittavat vaan, että voisko olla pihalla vähän kauemmin.

Just siivosin. Imuoroin, pyyhin pölyt ja pesin lattiat ja järjestelin ja nyt on ruoka tulossa. Tänään oli suht helppo siivota kun vauva nukkuu ulkona, 2v leikkii hyvin itsekseen ja 5v pojalla on tänään hoitopäivä. Imuroin ja järjetelen kyllä joka päivä ja kerran viikossa pesen lattiat. Hiekkaa tulee hirveästi nyt sisälle lasten kengissä ja koiran tassuissa.

lapsia on kolme ja ihan hyvin sitä jaksaa siivoilla.
yleensä imuroin sillävälin kun muksut vetää aamupuuroo. jokapäivä pyrin imuroimaan kun nuorin ryömii lattioilla.
pölyt pyyhin jokatoinenpäivä.
lattiat pesen harvemmin.

Minä taidan vetää pohjat. Siivoan silloin kun huvittaa, vaikka meillä on kaksi koiraa. Eli en todellakaan pese lattioita kerran viikossa. En edes uskalla sanoa milloin nämä on viimeksi pesty, en edes muista, mutta ei tänä vuonna :kieh: Miksi siivous on aina kotiäideille hirveän tärkeää? Onko siitäkin tulossa (imetyksen lisäksi) jokin äitiyden mittari? Meillä imuroidaan kerran viikossa ja pölyt pyyhitään ohimennen kerran kahdessa viikossa. Veski pestään silloin kun likainen, ehkä kahden viikon välein. Kaapit saa olla, samoin jatkuva saunan tms siivous. Hyvin pärjätään.

Tähän voisin vastata, että kyllä se tuntuu joillekin joku mittari olevan, kuinka siisti/sotkuinen koti ihmisellä on... Luepa vaikka tuo ketju, jossa kysyttiin onko tekosyy sotkuisuudelle kun on monta lasta. Enpä tahtoisi omasta kodistani, saatikka itsestäni tuohon tyyliin kirjoiteltavan. Meillä neljä lasta, siivoan lähes koko ajan, eikä silti tule valmista..

Alkuperäinen kirjoittaja tupu:
Minä taidan vetää pohjat. Siivoan silloin kun huvittaa, vaikka meillä on kaksi koiraa. Eli en todellakaan pese lattioita kerran viikossa. En edes uskalla sanoa milloin nämä on viimeksi pesty, en edes muista, mutta ei tänä vuonna :kieh: Miksi siivous on aina kotiäideille hirveän tärkeää? Onko siitäkin tulossa (imetyksen lisäksi) jokin äitiyden mittari? Meillä imuroidaan kerran viikossa ja pölyt pyyhitään ohimennen kerran kahdessa viikossa. Veski pestään silloin kun likainen, ehkä kahden viikon välein. Kaapit saa olla, samoin jatkuva saunan tms siivous. Hyvin pärjätään.

Tähän voisin vastata, että kyllä se tuntuu joillekin joku mittari olevan, kuinka siisti/sotkuinen koti ihmisellä on... Luepa vaikka tuo ketju, jossa kysyttiin onko tekosyy sotkuisuudelle kun on monta lasta. Enpä tahtoisi omasta kodistani, saatikka itsestäni tuohon tyyliin kirjoiteltavan. Meillä neljä lasta, siivoan lähes koko ajan, eikä silti tule valmista..

Minä olen myös miettinyt tätä, että miksi ihminen, joka ei pidä siistiä kotia tärkeänä, on automaattisesti laiska ja saamaton. Miksi siivous on ihmisarvon mittari?

Itse olen ja olen aina ollut enemmän semmoinen homssuinen. Ei meillä mitään järkyttävän likaista ole ja kävelemäänkin mahtuu, mutta aika liki tuon liplatuksen kanssa samoilla linjoilla mennään. Silloin siivoillaan, kun se sopii muuhun aikatauluun ja tuntuu hyvältä.

Suurin osa tuttavapiiristäni ei ole asiasta mitään maininnut - osa varmaan haluaisi, mutta ei kehtaa. Jotkut ovat sanoneet, että meillä on ihana käydä, kun on niin leppoisa ja kotoisa tunnelma. Yksi tuttavamme kieltäytyy käymästä meillä, koska ei voi oleskella tilassa, jossa on sekaista (omien sanojensa mukaan ).

Itse en pidä tätä niinkään laiskuutena tai saamattomuutena. Ei siivoaminen ole minulle mikään ylivoimainen tehtävä, mutta siisteys ei vaan ole minulle tärkeää. Viihdyn vähän sekaisemmassa kodissa ihan hienosti. Samoin puoliso. Jos jotakuta tilanne häiritsisi, niin toki asia hoidettaisiin sitten toisin.

Pyyhitään pölyt ja imuroidaan kerran viikkoon, kerran kuussa meillä käy siivooja pesemässä lattiat ja viemässä matot ja petivaatteet pihalle jne. :)

Tavaroita järjestelen paikoilleen vähintään 2 x päivässä, kaappeja sun muita järjestelen tarpeen mukaan. Pyykkiä tulee nyt vauvan ja pulautusten myötä valtavasti, joten sitä saa pestä ja pistää kaappiin pari koneellista joka päivä.

Yks lapsi ja laiska mutsi täällä! :wave:

Mä siivoon vapaapäivänä tai silloin kun työvuorot sallii. Oon 3-vuorotyössä ni myös viikolla on vapaata tai ilta/yövuoroja jolloin ehdin siivota paremmin. Yritän ehtiä imuroimaan 2-3 krt viikossa, koiralla on karvanlähtöaika, joten jokapaikassa on karvatupsuja :)
Tyttö on nyt 1v10kk ikäinen ja haluaa "auttaa" siivoamisessa, vie pikkuroskia roskikseen ja huiskuttelee pölyrätillä :D

Yhteistyössä