Miten SINÄ reagoisit? Anoppiasiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nyt nimettä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nyt nimettä

Vieras
Kyse on anopista. Oli käymässä meillä. Läheinen ja tärkeä on minulle mutta niin perus anoppi ja joskus onnistuu myös loukkaamaan.
Kerroin mikä tulee lapsemme toiseksi nimeksi. Ekan nimen tiesi jo.
Sanoin että toinen nimi tulee olemaan ......! Ei ihan tavallinen nimi mutta nätti nimi, ei mikään megaerikoinenkaan.
Anoppi pyöritti silmiä päässään kuin hedelmäpelissä ja sanoi:" JÄRKYTTÄVÄ"!!!! Tällä ilmeellä: :o

Kuinka olisit reagoinut tai mitä ajattelet tästä? Raskaana kun olen viimesimmilläni niin aloin itkemään kun hän lähti. Kolahti tosi lujaa kun joku rakas ja läheinen sanoo noin.

Tekstasin myöhemmin mitä mieltä olin \|O ja anoppi alkoi itkemään ja pyysi hirveesti anteeksi ja sanoi ettei tiedä mikä häneen meni.
Asia siis hoidettu nyt pois alta, vaikka kyllähän se vielä vähän harmittaa. Etenkin kasteessa sitten tulee varmaan anopille paha olo kun pappi lausuu nimen ja se näkee mut ja muistaa mitä sanoi. :/

Muilla anopit noin "ihanasti" kommentoineet lasten nimiä???

Meillä kans anoppi kerran tuhahti pojan nimestä "mitäs annoitte semmosen nimen!!!" Oli puhetta kun anopin uus mies käänteli nimestä vaikka mitä "lempi"nimiä ja minä sanoin että lopettais ja kutsuis poikaa ihan oikeella nimellä. Noh sanoin vaan että meidän lapsi ja meidän valitsema nimi että yritä vaan totutella asiaan. Meidän anoppi on semmonen marttyyri ja itketän sitä tasasin väliajoin, pitää pitää eukko ruodussa. ELi sanon aina asiat niinkuin ne minusta on, eipähän jää epäselväksi :saint:

Joo on, sanoi tuntia ennen ristiäisiä kun kuuli nimen että ei voi olla totta jne. Vihdoin ja viimein tuli sitten mulle ämpäri täyteen ja ei olla oltu tekemisissä sen jälkeen. Siis ei ollut eka kerta kun sillä naisella suu sylkee ihan mitä tahansa ulos.

No, voi surku.
Meillä mun äiti meinas kuopuksen ristiäiskahvilla, ku vauva itkeskeli, että se varmaan itkee, ku ei pidä nimestään.
Näin aikaisemmin jo äitin ja isän ilmeistä, että olivat hämmästyneitä nimivalinnasta, mutta eipä se oikeestaan haittaa.
Tosin, voisi pitää mölyt mahassaan kuitenki....

Olihan toi töykeesti sanottu. Meillä anoppi kyllä tietää, että itse päätetään nimet. Tytölle kylläkin ehdotti toiseksi nimeksi jotain osittain suvussa kulkevaa nimeä, mutta ei laitettu sitä. Eikä anoppi siitä hermostunut. Mutta sitä ihmettelen, miten jotkut voi jo ihan varmaksi päättää lapsen nimen, ennen ku lapsi on edes syntynyt... Itse mietin kyllä nimiä jo odotusaikana, mutta päätös tulee vasta kun lapsen on nähnyt :)

No meillä kyllä ei ole nimiasiaan puututtu, mutta ei kyllä ole nimeäkään kuullut vasta kuin kastettaessa eli ei ole ollut varaa enää valittaa...mutta kaikesta muusta kyllä on sanomista löytänyt. Meillä anoppi on erittäin liukaskielinen ja suorasanainen, siihen tottumattomana olen loukkaantunut monesti hänen sanoistaan. Harmittaa vaan että hän ei edes ymmärrä pyytää anteeksi, jos kerron hänen satuttaneen sanoillaan!

Sympatiani sinulle, :flower:

Ps. Älä vaihda nimeä, oli se mikä tahansa, niin se on sinun valitsemasi ja SINUN lapsesi =)

meillä kans "iso-anoppi" (eli siis mieheni mummo) sanoi useaan otteeseen että kunhan ei ..... kun hänen isällä oli aika samanlainen nimi ja lapsena muistaa vaan kun lapset kiusasivat..sitte ristiäisissä alkoi itkemään,aattelin että tosi kiva itkee sitä nimee, mutta kertoikin että oli niin odotuksesta jännittyny ja tykkää nimestä ja lapsesta (ainoa lapsenlapsenlapsi)niin paljon..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 18:55 Riquli kirjoitti:
No meillä kyllä ei ole nimiasiaan puututtu, mutta ei kyllä ole nimeäkään kuullut vasta kuin kastettaessa eli ei ole ollut varaa enää valittaa...mutta kaikesta muusta kyllä on sanomista löytänyt. Meillä anoppi on erittäin liukaskielinen ja suorasanainen, siihen tottumattomana olen loukkaantunut monesti hänen sanoistaan. Harmittaa vaan että hän ei edes ymmärrä pyytää anteeksi, jos kerron hänen satuttaneen sanoillaan!

Sympatiani sinulle, :flower:

Ps. Älä vaihda nimeä, oli se mikä tahansa, niin se on sinun valitsemasi ja SINUN lapsesi =)

Juu en piruuttanikaan vaihda :whistle: :hug: kiitti. Miehen valitsema ja minäkin tykkään siitä, siksi se on ja pysyy.

Jos mulla olis niin fiksu anoppi, että se ymmärtäis loukanneensa ja pyytäis anteeks, antaisin asian olla. Anopilla saa olla omat mielipiteensä, mutta vanhemmat päättää.

Meillä pojan toinen nimi on Valo, ja siitähän anoppi riemastui. Sanoi, että onneksi se on vain toinen nimi niin ei tarvi niin paljon hävetä kun pojanpojan nimeä ihmisille kertoo :o.

hih hih kyllähän toi meidänkin äiti ja anoppi luetteli nimiä et kunhan ei vain ole se ja se. mut sit kävi niin et tais tulla molempien inhokkinimi lapselle, mut nykyään se on kuulemma ihan paras nimi :D viis veisaat mitä mieltä muut on, vaik nimi aluksi jostain voi kuulostaa erikoiselta tai oudolta niin kunhan henkilöön tutustuu niin eikös siitä kummasti tuu ihan kiva nimi :)

Reaktio oli törkeä. Hyvä, että sanoit hänelle niin ei loukkaa tahtomattaan sinua uudelleen.

Nyt anopillasi on aikaa totutella nimeen ja jo muutaman päivän kuluttua hänenkään mielestä lapsellenne ei muu nimi sopisikaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 12.05.2007 klo 19:00 napajää kirjoitti:
Reaktio oli törkeä. Hyvä, että sanoit hänelle niin ei loukkaa tahtomattaan sinua uudelleen.

Nyt anopillasi on aikaa totutella nimeen ja jo muutaman päivän kuluttua hänenkään mielestä lapsellenne ei muu nimi sopisikaan.

Anoppi sanoi jo anteeksipyynnössään että kirjoitti oikein nimen paperille ja katseli ja makusteli sitä ja tottui siihen ja kuulemma hyvä nimi.

Huh, aika nolo tilanne. Tosin tunnen sellaisia ihmisiä joiden nimi on aluksi tuntunut ihan kummallisilta ja kamaliltakin, mutta sitten kun niihin tottuu niin ne jotenkin muutuu tosi kivoiksi.

Olen aika yllättynyt että meidän pojan nimeen kaikki tykästyi ihan kamalasti vaikka se onkin vähän erikoisempi. Tytön nimestä veljeni (teini-iässä) tokaisi että se on ihan hölmö nimi, mutten ottanut nokkiini... veli-kulta kun nyt on tuommonen hössö muutenkin.

Meillä anoppi mietiskeli ennen vauvan syntymää, että tuleekohan siitä se tai se tai se... Kehitteli mielessään hyviä nimiä. Ei kerrottu hänelle ennakkoon vauvan nimeä. No ristiäisissä sitten kun hän papin suusta kuuli vauvan nimen niin ilme oli kuin myrkyn nielleellä..Ja kahvipöydässä hän oli koko suvun kuullen julistanut, ettei aio lasta sillä nimellä kyllä koskaan kutsua vaan sanoo Eetuksi (Edviniä).

:D Ihana anoppi.

Ihanaa että saitte asian kuitenkin sovittua ja selvitettyä. Uskon että hän loppujen lopuksi mieltyy nimeen.

Oma anoppini on samantyylistä laatua. Vaikka kuinka yritämme pysyä väleissä ja vaikka hän onkin ihan mukava ja fiksu ihminen tuntuu aina jostain tulevan kädenvääntöä ja pahaa mieltä kummallekin. Todennäköisesti myös meillä kiistellään nimestä lähitulevaisuudessa. Anoppi ei tosin vielä edes tiedä minun olevan raskaana mutta kunhan kuulee saan varmaan kuulla puheen suvun miehillä jo ainakin kolmessa polvessa kulkeneesta nimestä. Nimessä ei sinänsä ole mitään vikaa mutta olemme ajatelleet antaa (jos lapsesta nyt ylipäätään edes tulee poika) Miehen isoisän nimen (jolla siis on ollut tuo suvussa kulkeva nimi myös toisena nimenä mieheni ja hänen isänsä lisäksi). Tarkoitus ei kuitenkaan ole paljastaa nimeä ennen ristiäisiä joten kun kerromme ettei lapsi saa sitä suvussa kulkevaa nimeä ainakaan syntyy taatusti taas suukopu. Täytyy vain yrittää jaksaa ristiäisiin asti ja ymmärtää kärkästä anoppia.

Mulla ei oo vielä kokemusta ja en oikein anopin kanssa ole tekemisissäkään. Ensimmäistä lasta odotan ja mielenkiinnolla odotan mitä mieltä oma äitini tulee olemaan nimivalinnoista. Sen mukaan kun kaikkien pitäs olla Henna, Minna, Mikko, Jukka linjaa... Koiran nimivalintaakin se protestoi, mutta myöhemmin on kyllä todennut että eihän se mikään muu voisi ollakaan, kun on ihan nimensä näköinen. Toivottavasti niin käy lapsenkin suhteen.

Yhteistyössä