Miten sinä saat "arkirumban" parhaiten pyörimään etenkin iltaisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arkirumba toimimaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Organisointia. Itsekään en käytännössä juuri koskaan tee kotitöitä putkeen tuntikausia, vaan ohimennen ja muitten puuhien sivussa. Aamupuuron kiehuessa ja jäähtyessä voi laittaa tiskit, pesukoneen täyttää kun lapset ovat kylvyssä jne ja näin ollen niissä ei mene päivän mittaan kerrallaan montaakaan minuuttia eikä se aika ole pois lasten kanssa oleskelusta. Meillä vanhin on 4v. enkä ole ikinä pistänyt häntä tvn ääreen kotitöitteni ajaksi, niinpä on pikkusiskon tykö innoissaan vaan mukana pyykinviikkaamisesta lähtien ja ruoat tosiaan laitellaan yhdessä, yhdessä oloa parhaimmillaan, kuten moni jo sanoikin - tavallista arkea. Teen myös isot satsit ruokaa kerralla ja yleensä pakastimessa on n. viikon ruoat valmiina eli hellepäivinäkin oltiin ulkona aamusta iltaan ja helposti vaan lämmitettiin sulanut ruoka tai jos on jotain menoja ruoka-aikojen lähellä, voi käyttää pakasteita (eikä tarvii eineksiä) tai lämmittää edelliseltä päivältä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;21918610:
Kaisa, tuo on kyllä kieltämättä näppärä ratkaisu, muttta se vaatii viitseliäisyyttä. Usein itsekin olen ihan kuitti ja väsyksissä opiskelupäivän jälkeen, etten jaksa mitään kovin kummoista alkaa kokkaamaan, pääasia, että maha tulee täyteen ainakin jonkilaisesta sapuskasta.

Oikeasti se ei vaadi kovinpaljoa et teet illalla seuraavan päivän ruuan valmiiksi (ni sit seuraavana päivänä säästyy siltä ruuan tekemiseltä, ei jää muuta kuin lämmittäminen), ja perunoiden kuorimisessa ei mene kauan. Samalla kuorii 8 perunaa, mitä 4.
Ite olen nyt kotona, mut sillon ku olin töissä ja lapset hoidossa ni toimin aika pitkälle noin. Tai sit tein mureketta kerralla kaks annosta joista toinen pakkasen, samoten kinkkukiuasusta. Jauhelihaa paistaa kerralla samassa ajassa 800g mitä 400g ja sit siitä laittaa pakastimeen osan, ni ei tarvi muuta kuin kipata keiton tai ruuan sekaan.
Opeta laset/mies siihen, et likaiset astiat laitetaan ruuan jälkeen heti koneeseen ja et lapsetki voi osallistua kotitöihin (esim. meil 2½v tyhjentää lusikkakorin ku olen ensin poistanu sieltä terävät kuten puukot), tiskiä voi myös vähentää sillä et ei anna lapselle jokaista vesihörppyä varten uutta mukia vaan ostat lapsille oman teema-mukin jota käytetään juuriki vettä/mehua juodessa ja huuhtastaan välistä + illalla koneeseen.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen;21918590:
vieras, minun lasta ei kotihommat ja siivoaminen pahemmin kiinnosta, hän tykkää leikkiä. Ja en ole häntä opettanut laittamaan likaisia astioitaan tiskikoneeseen, vaan hän jättää ne ruokailun jälkeen pöydälle + minä siivoan jäljet pois. Samaa tekee myös miehenikin. Lisäksi meillä ei toimi tuo, että lapsi menee itsekseen nukkumaan, vaan jos hänet laitetaan nukkumaan, niin jompi kumpi meistä vanhemmista menee hänet nukuttamaan eli luetaan satu ja ollaan hänen vieressä niin kauan kunnes hän nukahtaa. Sitten joko jää itsekin siihen yöunille tai lähtee omille tekemisilleen.

teet karhunpalveluksen lapselle, jos et opeta edes hieman ottamaan osaa kotitöihin. paljon pienemmätkin osaavat, niin kyllä se sunkin lapsi oppii. ei sitä kukaan koulussa enää passaa, ja jos kyseessä on poika, niin huonosti tulee menemään aikuisena. väittäisin, että nykyään ja tulevaisuudessa on hemmetin vaikea löytää naista, joka suostuisi palvelemaan äitinsä paapomaa poikaa. kun lapsi on pienestä asti mukana kodintöissä, niin niiden tekemisestä tulee itsestäänselvyys (ainakin teini-ikään asti). ja kuten jo joku sanoi, niin aina ei voi tehdä elämässä vain mukavia asioita.

Minä olen täällä ihan äkäisenä ja kiukkuisena siitä, kun oli äsken iso pino lautasia sun muuta tiskattavana, kun ei kaikki koneeseen mahtunut. Syy on siinä, että en minä arkena kerkeä pahemmin kotitöitä tekemään ja sitten tämä kaaos kasaantuu näin viikonlopuksi + sitten ei ole hyvä mieli.

Arkena kun haluan olla ja touhuta lapsen kanssa, ei sekään ole lasta kohtaan oikein, että minä painan tukkaputkella kotitöitä ja toinen vain napittaa videoita + kotitöiden jälkeen sitten pikku hiljalleen on nukkumaanmenoaika. Muutenkin kun toinen on pitkän päivän eskarissa + hoidossa, niin on sitä toiselle huomionsa illalla annettava.

Ja kun ei voi mieheltäkään vaatia että tee kotitöitä, kun hän taas painaa iltamyöhään töitä + usein vielä näin viikonloppuisinkin, nytkin hän on töissä.

Sekin välillä hieman nolottaa, kun ei pahemmin jaksa illalla ruokapuoleenkaan panostaa, kun haluaa olla lapsen kanssa ja sitten tekee vain jotain nopeaa esim; jotain keittoa (hernekeitto purkista tai pinaattikeitto pakastekuutiosta, joskus makkaraa + ranskiksia tai sitten jotain
helppoa omaa tekemää kotiruokaa.

En kyllä ymmärrä ongelmaasi...minä siivoan pitkin päivää. Siivoan keittiön aina ruokailun jälkeen. Esim. aamulla laitan aamupala-astiat koneeseen, ku olen pojat syöttänyt. Tässä vaiheessa isompi on leikkimässä ja pienempi istuu yleensä syöttötuolissa vielä hetken.

Uunissa on helppo tehdä ruokaa ja päivällisen valmistelen pienemmän päiväunien aikaan tms.

Iltaisin siivotaan lelut yms. ennen kuin lapset menee nukkumaan. Kerran viikossa isompi siivous. Aamulla on aina siistiä ja sotkeminen alkaa alusta :). Pyykit peseytyy tässä kaiken sivussa.

Kokeileppas innostuisiko lapsesi esim. tekemään salaatin (meillä siihen hinkuvat 3v, 5v ja 6v) yksi repii salaattia, isommat pilkkoo esim. kurkut tomaatit. Hedelmäsalaatin teko on kans tykättyä. Tykkäiskö lapsesii pilkkoa esim. nakkeja kun nakkiruokaa tms. jos löytyisi joku innostava juttu mistä lähtisi käyntiin.

Siivoaako muuten omia jälkiään, jos ei kerran osallistu ruokapyödän siivoukseen tms? Meillä opettelevat lapsista nuo edellämainitun ikäiset viemään astiansa pois pöydästä, välillä täytyy muistuttaa välillä vievät itse. Tiskikonetta ovat myös tyhjennelleet taitonsa mukaan, ei mitenkään pakosti, välillä kysäisen kuka haluaa tyhjentää.

Omat leikit ja lelut pitää viimeistään iltaisin kertätä pois. (paitsi meillä yks poikkeushuone missä saa olla lelut levällään, kerätään kun imuroidaan).

Tuo on tosiaan hyvä vinkki tehdä sitä ruokaa kerralla enemmän. Ja tosiaan se että lapsi leikkii omiaan tai että teette hommat yhdessä ja sen jälkeen lupaat, että kun saadaan homaat pois tehdään yhdessä sitä ja sitä.

Ja se mieskin kyllä varmaan ois hyvä saada ymmärtämään, että kotitöitä riittää molemmille. Meillä kyllä onneksi ei tarvitse siitä tapella, teemme kummatkin kotitöitä, niittä riittää molemmille kun on viisi pientä lasta :)

mulla kolme lasta ja päivät menee jokseenkin näin:töistä kotiuduttua/päiväkodilta n.klo16.30 laitan ruuan,monesti puolieineksiä.Ruuan jälkeen lataan astianpesukoneen kun lapset katsovat pikkukakkosta
Sen jälkeen mulla on aikaa 2-3h olla lasten kanssa ja hoitaa lasten iltatoimet.Kun lapset nukkuu lataan pyykinpesukoneen(noin 2-3krt/vko) ja vähän siistin paikkoja.Lauantaisin siivouspäivä,lapset osallistuvat kukin omalla tavallaan tai katsovat dvd:tä.Siivoukseen menee aikaa pari tuntia.Ruokaa teen pitemmän kaavan mukaan.Meillä ainakin toimii,mutta ei mun mielestä kodin tartte olla koko ajan tip top kunnossa..

En käsitä mikä niissä kotitöissä kestää. Meillä astiat menee koneeseen heti ruokailun jälkeen eikä siihen mene kuin minuutti. Käsitiskejä tiskataan pari kertaa päivässä, mutta ei siinäkään mene kuin max 10 min. Meillä imuroidaan joka päivä 130m2 ja se vie aikaa n. 15 min. Pyykkihuoltoa 4xvko, kone pesee ja kuivuri kuivaa, ei kestä kauaa. Perus arkiruokaa laitetaan 1-2xpv. Yleistä siistimistä useimmiten leikkien lomassa lasten kanssa. Käydään mihen kanssa vuorotellen töissä ja lapsia 0-4v kolme. Molemmat vanhemmat tekee kotitöitä. Perussiistiä on aina.

Yhteistyössä