Miten sitä jaksaa tätä arkea kun ei saada koskaan lastenhoitoapua :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eipä meilläkään ole lastenhoitajia, ja paikkakunnallamme ei ole MLL lastenhoitotoimintaa.

Kun mies on kotona, pääsen yksin asioille.
Hyödynnän myös Jumbon maksullista lapsiparkkia: vien muksun sinne ja pääsen "itsekseni" vaikka vaan kävelemään ympyrää kauppakeskuksessa, tosin yksin en ole, kun olen vauvan kanssa, mutta kuitenkin.

Miehen kanssa on yksi pieni matka kahdelleen tehty. Seuraava kahden keskeinen on ehkä parin vuoden päässää..??
ehkä ei silloinkaan.

Olemme ratkaisseet ongelman tekemällä ja olemalla yhdessä perheenä. Kahdenkeskeinen aika otetaan siinä leikkipuiston ja hupimaan lomassa, tai kun lapset nukkuu. Ne on toki pieniä ja lyhyitä, mutta mikä sitten olisi vaihtoehto? MArista täällä, että hitto kun tuli lapset tehtyäkin..

KLun asuimma eri paikkakunnalla, meill äoli esikolle MLLn hoitaja, vakkarihoitaja. Joten mikä estää ottamasta MLL.n kautta vakihoitajaa???? Kyllä se onnistuu ja monet hoitajista haluaakin näin, tuttuun perheeseen.

Ensimmäiset 4 vuotta äitinä asuin kaukana sukulaisista, paikassa missä ei muutenkjaan muodostunut kunnon tukiverkkoa siinä mielessä että olisi saanut lapset hoitoon. Nykyään onneksi asutaan lähellä sukulaisia ja tarvittaessa löytyy hoitajia lapsille.

Kuitenkin hieman kummastuttaa tuo ap:n vaatimustaso. Siis jos on ihan poikki kun ei koskaan saa kahdenkeskeistä aikaa niin eikö muutamasta tunnista tai yhdestä yöstä tosissaan ole mitään iloa? Täytyykö heti olla koko viikonloppu?

Saahan jokainen haluta vaikka kuun taivaalta, mutta joskus kannattaa mielummin keskittyä mahdollisuuksien rajoissa oleviin asioihin kuin suuriin haaveisiin. Kyllä minulle noina vuosina oli juhlaa kun jonkun kerran sai maksullisen lapsenvahdin illaksi että pääsi miehen kanssa jonnekin. Tänäpäivänä osaan arvostaa sitä että löytyy sukulaisia jotka voivat noita vapaailtoja järjestää ihan hyvää hyvyyttään, joskus jopa ottaa lapsia koko yöksi.

Kokonaista vapaata viikonloppua ei olla tämän 7 vuoden aikana saatu, mutta en ole siitä katkera vaikka joskus olisikin kiva irrottautua kokonaan. Nyt meille kuitenkin nämä lyhyemmätkin vapaat tuovat iloa arkeen. Ihan oikeasti ap, ehkä kannattaisi edes kokeilla miltä tuntuisi se yksi vapaailta eikä jäädä sitä vapaata viikonloppua odottamaan. Odotus voi olla pitkä.

Alkuperäinen kirjoittaja tuota noin..:
aika hauskaa kun ensin naristaan että ei ole aikaa ja suhde kärsii vaa ei sitten olla valmiita joskus sitä 8? tunnilta maksamaan että sais sitä aikaa miehen kans? Kaikki vaan ilmaiseksi pitää saada joo.. Jättää ne erikseen menot ja säästää rahat hoitajaan ja menee sit kahdestaan loppurahoilla vaikka syömään -tai kävelylle, se ei maksa mitään. Sitäpaiti sitä yhteistä aikaa kyllä on ku vaan viittii järkätä -tenavat aiemmin nukkumaan niin siinähän on yö aikaa mutta tässä taitaa vaa taas olla kyse siitä että pitää päästä baariin miehen kans, siihen on rahaa mut ei hoitajaan.

Tätä minäkin mietin....
Jos kahdenkeskistä aikaa haluaa niin kyllähän siitä luonnollisesti joutuu jotain maksamaan.

Hassua, en ole ikinä mieltänyt isovanhempia lastenhoitajiksi. Heillä on omakin elämä ja minusta oikeus nauttia siitä ilman että heitä syyllistetään siitä, etteivät toimi riittävän usein lapsenvahteina!

Ap:lle ja muille vielä sellainen ajatus, että mun yksinhuoltaja-ystäväni joka asuu monen sadan kilometrin päässä vanhemmistaan, siskostaan ja lapsensa kummeista (ja tuhansien kilometrien päässä entisistä appivanhemmistaan, eli lapsensa isovanhemmista) löysi vakituisen lapsenvahdin lapsensa päiväkodista: siellä oli harjoittelijana mukava tyttö, joka tuli mielellään hoitamaan ystäväni lasta kohtuullista korvausta vastaan =)

Eli jos lapsi on päiväkodissa niin kannattaa katsella siellä olevia harjoittelijoita "sillä silmällä ". Heillä on kokemusta lapsista, he ovat lapselle jo tuttuja...Ja vaikka lapsi ei hoidossa olisikaan, niin lähipäiväkodeista voi varmasti silti kysyä jotain harjoittelijaa lapsenvahdiksi.

Alkuperäinen kirjoittaja piitu pipari:
Hassua, en ole ikinä mieltänyt isovanhempia lastenhoitajiksi. Heillä on omakin elämä ja minusta oikeus nauttia siitä ilman että heitä syyllistetään siitä, etteivät toimi riittävän usein lapsenvahteina!

Hoitavatko he siis koskaan lapsiasi?

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
En lukenut ketjua, mutta miten ois jos kävisit laittaan paikkakuntasi terveys- ja sosiaalialan opiskelijoiden ilmoitustaululle ilmoituksen, että haetaan lapsille hoitajaa muutamiksi tunneiksi tms.

vaan kun se muutama tunti ei riitäkään vaan pitää olla koko viikonloppu. Eikä tuo saisi edes maksaa, joten tuskin vapaaehtoisia paljon löytyy.

Päättäkää jo, ämmät. Ei saa tehdä lapsia jos ei ole tukiverkkoa. Ei saa olettaa että isovanhemmat hoitaa. Niin miten se, ämmät?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:

Päättäkää jo, ämmät. Ei saa tehdä lapsia jos ei ole tukiverkkoa. Ei saa olettaa että isovanhemmat hoitaa. Niin miten se, ämmät?

Sanoin jo aiemmin, että minusta tukiverkko ei ole synonyymi lastenhoitoavulle!!!
Minusta palkatut lastenhoitajat on sitä tehtävää varten ensisijaisesti.

Ei kai tervejärkinen ihminen mielläkään lapsen lähisukulaisia hoitajiksi vaan lähisukulaisiksi. Kun lapsella on läheinen tai edes suhde isovanhempiinsa ja he viettävät aikaa yhdessä, on helppo mieltää tai olla mieltämättä heidät ihan miten vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mutta isovanhemmat lasketaan meillä kuitenkin perheenjäseniksi. Koskas he oppisivat sitten lastenlapsensa tuntemaan, jos eivät koskaan aikaa viettäisi yhdessä? Saa olettaa, että isovanhemmat haluavat viettää aikaa lastanlastensa kanssa, mutta tietenkin tilanne tilanteelta.

Mä peräänkuulutinkin sitä kultaista keskitietä. Eli sitä, että isovanhemmat ja lapsenlapset viettää aikaa yhdessä, mutta isovanhemmat saa silti ihan rauhassa matkustaa ja mökkeillä ilman että heidän täytyy miettiä tarvitaanko lastenlapsille vahtia juuri silloin vai ei. Saavat siis ajatella myös itseään ja omia menojaan.

Ja oppiihan isovanhemmat tuntemaan lapsenlapsensa, vaikka eivät lastenhoitajina olisikaan. Meillä vietetään paljon aikaa yhdessä koko porukalla, siis minä, lapset ja vanhempani, usein myös veljeni on mukana, samoin mieheni aina kun töiltään pääsee. Eli lasten ja isovanhempien välit on läheiset, vaikka vanhempiani ei lastenhoitoautomaatteina käytetäkään, saatikka veljeäni eli lasten enoa. Hoitaahan ne (isovanhemmat siis) aika ajoin jos on tarvis, käyvät meillä katsomassa lapsia ja me käydään heillä, pyytävät esikoista aika ajoin sinne yökylään, mutta esimerkiksi ensi viikon tiistain hoitoapu on ostettu muualta, ja vanhempani saavat rauhassa lähteä veneilemään jos sää sallii.

Ymmärrän hyvin sun pointin, mutta se, että käyttää hoitojärjestelyistä sanoja lastenhoitoautomaatti kertoo siitä, että mielestäsi joku toinen siis tekee käyttää isovanhempia näin? Perheitä on erilaisia ja tilanteita. Meidän tapauksesta joku ulkopuolinen voisi sanoa, että käytämme isovanhempia lastenhoitoautomaatteina, ihan surutta, vaikka todellisuudessa he juuri haluavat tehdä näin. He eivät ole erityisen aktiivisia kotinsa ulkopuolella ja tykkäävät, että lapset juoksevat heillä tuossa naapurissa lähes joka päivä. En usko että juuri kukaan käyttää isovanhempien apua kuvailemallasi tavalla.

Tuo kokonainen viikonloppu on jo aika kova vaatimus sukulaisilta, varsinkin jos/kun on kyse useammasta lapsesta.

Kun itselläni on kaksi pientä lasta, voisin hyvin kuvitella ottavani illaksi tai yöksikin hoitoon siskoni kolme lasta joista yksi on koululainen. Pidempään hoitoaikaan tarvitsisi miehenikin olla reservissä, sillä 4kpl 1-3v lapsia joista yksi erityislapsi olisi aika kova homma yksin. Ei päästäisi tuolla porukalla varmaan edes pihalle täällä... :whistle: Ja vaikka mieheni olisi kotona koko viikonloppu tuon lauman kanssa olisi kuitenkin suhteellisen työläs, koiranpentu siihen mukaan laskien.

Eli vaikka lapsista pidän ja omaisin halun auttaa siskoani, ei tuo olisi kuitenkaan ihan pikku-homma ottaa toisen lapsia hoitoon viikonlopuksi. Tietty sen tekisi jos tarvetta olisi, mutta ymmärrän kyllä jos kaikki ei innostu. Ei välttämättä ole vika tukiverkostossa jos ei lapsenvahtia tuoksi ajaksi löydy.

Ymmärrän hyvin sun pointin, mutta se, että käyttää hoitojärjestelyistä sanoja lastenhoitoautomaatti kertoo siitä, että mielestäsi joku toinen siis tekee käyttää isovanhempia näin? Perheitä on erilaisia ja tilanteita. Meidän tapauksesta joku ulkopuolinen voisi sanoa, että käytämme isovanhempia lastenhoitoautomaatteina, ihan surutta, vaikka todellisuudessa he juuri haluavat tehdä näin. He eivät ole erityisen aktiivisia kotinsa ulkopuolella ja tykkäävät, että lapset juoksevat heillä tuossa naapurissa lähes joka päivä. En usko että juuri kukaan käyttää isovanhempien apua kuvailemallasi tavalla.

Mulla on sekä naapurustossa että tuttavapiirissä näitä isovanhempia, joita käytetään (ihan heidän omien sanojensakin mukaan) lastenhoitoautomaatteina. Ovat liian kilttejä kieltäytyäkseen, eli siinä mielessä oma moka, mutta toisaalta taas pelkäävät (eikä syyttä ) että jos eivät ota lapsia hoitoon niin siitä suututaan eikä anneta lapsia sitten enää ollenkaan kylään :/ . Eli erittäin ikävä tilanne. Eräs isoäiti hoitaa koko oman kesälomansa ajan lapsenlapsiaan, ja toisella näkyi taaaaas tänään olevan tyttären vauva hoidossa vaikka siitä ei ole montaa päivää kun hän mulle kertoi olevansa ihan loppu. Olen sanonut hänelle, että ole rehellinen tyttärellesi, sano että EN JAKSA, EN OTA TAAS VAUVAA PARIKSI PÄIVÄKSI HOITOON, mutta ei hän kai vaan osaa sanoa ei.

Ja sitten tunnen vanhempia, jotka vetävät herneenpalon syvälle nenään, kun isovanhemmat lähtevät Kanarialle joulun aikaan, vaikka ne hyvin tietää että he haluaisivat bilettää uutenavuotena, tai jotain tuontyylistä.

Mulla on sekä naapurustossa että tuttavapiirissä näitä isovanhempia, joita käytetään (ihan heidän omien sanojensakin mukaan) lastenhoitoautomaatteina. Ovat liian kilttejä kieltäytyäkseen, eli siinä mielessä oma moka, mutta toisaalta taas pelkäävät (eikä syyttä ) että jos eivät ota lapsia hoitoon niin siitä suututaan eikä anneta lapsia sitten enää ollenkaan kylään :/ . Eli erittäin ikävä tilanne. Eräs isoäiti hoitaa koko oman kesälomansa ajan lapsenlapsiaan, ja toisella näkyi taaaaas tänään olevan tyttären vauva hoidossa vaikka siitä ei ole montaa päivää kun hän mulle kertoi olevansa ihan loppu. Olen sanonut hänelle, että ole rehellinen tyttärellesi, sano että EN JAKSA, EN OTA TAAS VAUVAA PARIKSI PÄIVÄKSI HOITOON, mutta ei hän kai vaan osaa sanoa ei.

Ja sitten tunnen vanhempia, jotka vetävät herneenpalon syvälle nenään, kun isovanhemmat lähtevät Kanarialle joulun aikaan, vaikka ne hyvin tietää että he haluaisivat bilettää uutenavuotena, tai jotain tuontyylistä.

Sä asut jollakin eri planeetalla kuin minä. Tuollaiseen en ole koskaan törmännyt. Mun vanhempien ikäiset isovanhemmat ainakin osaavat hyvinkin kommunikoida jälkikasvunsa kanssa.

Ihmetyttää miten joku älähtää niin pahasti kun peräänkuulutetaan ennakointia, sitä, että miettii jo ennen lasten hankintaa hieman sitäkin, mitä tulevaisuudessa saattaa olla luvassa. Kai nyt vähemmälläkin älyllä varustettu käsittää ettei tietenkään voi kaikkea varmaksi sanoa vuosien päähän, tai että kuka kuolee ja milloin :headwall: mutta kyllä nyt jonkin verran voi erinäisiin asioihin varautua. Mutta se koira älähtää...

Sä asut jollakin eri planeetalla kuin minä. Tuollaiseen en ole koskaan törmännyt. Mun vanhempien ikäiset isovanhemmat ainakin osaavat hyvinkin kommunikoida jälkikasvunsa kanssa.

Mun vanhemmat osaa myös kommunikoida jälkikasvunsa kanssa, ja kaiketi enemmistö isovanhemmista sen osaakin, mutta sitten on niitä jotka ei osaa sanoa EI, sekä kusipäisiä äitejä/isukkeja jotka käyttää toisten kiltteyttä surutta hyväksi, tai sitten kiristää omia vanhempiaan sillä, että eivät saa nähdä lapsia enää, jos eivät nyt suostu ottamaan näitä hoitoon. Eräs aika hyvä ystävänikin juuri teki tuon tempun (hänen vanhempansa kehtasivat varata kylpyläviikonlopun vaikka hän olisi tarvinnut lapsenvahtia Ruisrock-viikonlopuksi) ja mä pidän sitä kyllä todella typeränä käytöksenä. Hän ei kutsu isovanhempia lapsensa synttäreille, kostoksi.

Mun vanhemmat osaa myös kommunikoida jälkikasvunsa kanssa, ja kaiketi enemmistö isovanhemmista sen osaakin, mutta sitten on niitä jotka ei osaa sanoa EI, sekä kusipäisiä äitejä/isukkeja jotka käyttää toisten kiltteyttä surutta hyväksi, tai sitten kiristää omia vanhempiaan sillä, että eivät saa nähdä lapsia enää, jos eivät nyt suostu ottamaan näitä hoitoon. Eräs aika hyvä ystävänikin juuri teki tuon tempun (hänen vanhempansa kehtasivat varata kylpyläviikonlopun vaikka hän olisi tarvinnut lapsenvahtia Ruisrock-viikonlopuksi) ja mä pidän sitä kyllä todella typeränä käytöksenä. Hän ei kutsu isovanhempia lapsensa synttäreille, kostoksi.

Mulla ja mun ystävillä on ihan toisenlaiset tunnelmat. En ymmärrä missä kohtaat tuollaisia ihmisiä. Esim. omat ja miehen vanhemmat on surutta hoidattaneet meidät, ainoat lapsensa, isovanhemmilla ja sukulaisilla, mutta itse eivät ole valmiita koskaan antamaan lastenhoitoapua. Ei sitä enää kyselläkään, koska ovat ilmoittaneet jo ajat sitten, että heillä on oma elämä ja omat menot (nuorehkoja) eivätkä jaksa hoitaa.

Meillä on vaan nuo 4 v ja 2 v, ja enempää tuskin tulee ennen kun nuorempikin on eskarissa. Nimenomaan siitä syystä, että en halua itselleni suurempaa taakkaa mitä jaksan kantaa :|

Etkös ole täällä kirjottanut joku aika sitten, että teillä on suunnitelmissa kolmonen?!!

Meillä on vaan nuo 4 v ja 2 v, ja enempää tuskin tulee ennen kun nuorempikin on eskarissa. Nimenomaan siitä syystä, että en halua itselleni suurempaa taakkaa mitä jaksan kantaa :|

Etkös ole täällä kirjottanut joku aika sitten, että teillä on suunnitelmissa kolmonen?!!

Juu on, mutta ei nyt, vaan ajatuksissa on heivata ehkäisy sitten, kun esikoinen aloittaa koulun.
Suunnitelmiahan voi tehdä, vaikkei olekaan samantien niitä toteuttamassa... :whistle:

Yhteistyössä