Miten suhtautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Naive88
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Naive88

Jäsen
16.11.2009
253
3
18
Hyvä ystäväni kärsii mielenterveysongelmista, jotka aika-ajoin äityvät melko rajuiksikin. Juttelimme pitkästä aikaa syntyjä syviä ja pääsimme tietysti naisina melko pian puhumaan parisuhteista ja perheistä. Ystäväni on seurustellut parisen vuotta nykyisen avomiehensä kanssa ja mies on oikein mukava ja kaikinpuolin varmasti hyvä valinta. He ovat menneet kihloihin aikaisemmin tänä vuonna ja nyt ovat keskustelleet vauvan hankinnasta. Tietysti olen iloinen ja onnellinen ystäväni puolesta, joka kärsii kovasta vauvakuumeesta hänkin. En kuitenkaan voi olla ajattelematta sitä, kuinka oikea aika on hankkia vauva tilanteeseen, jossa itse on henkisesti täysin rikki ja ruhjeilla? Voihan olla, että vauva voisi eheyttääkkin mieltä, mutta entä jos ei? En väitä etteikö mielenterveysongelmista kärsivä voisi olla hyvä vanhempi tai ettei sellainen ihminen saisi hankkia lasta, mutta ystäväni tilanteessa itse miettisin haluaisinko hankkia lasta kun en voi olla varma voinko vauvasta huolehtia. Mies oli myös ilmaissut huolensa ystäväni tämän hetkisestä henkisestä tilasta ja vauvan mahtumisesta siihen mukaan. Miten voisin nätisti enkä tungetellen sanoa, että voisi olla viisasta miettiä vielä ajankohtaa vaikka tahto on kova? Tai suositella, että ystäväni kysyisi esim. psykiatrinsa mielipidettä perheenlisäykseen. Olen huolissani sekä ystävästäni, että mahdollisesta tulevasta vauvasta jos se tähän tilanteeseen tupsahtaa. Kommentteja?

Tuo nyt vähän riippuu, että miten pahaksi ne menee? Minkälaisia onkelmia on?
Onko lääkitys/käykö jossain juttelemassa

Anna heidän itse päättää, mitä tekevät, ja tuet parhaasi mukaan päätöstä

Ite sain tietää olevani raskaana, kun olin mielisairaalassa ja hullun paperit sain
Mutta hyvin on pärjätty. Välillä vaikeeta, mutta onneksi on ihana mies apuna

:heart:

Ongelmia on vähän kaikenlaisia, melko syvältä juurtuvia. Epäilen etten edes itse tiedä kaikkea, eikä tietysti tarvitsekkaan/pidäkkään. Lääkitys on, mutta tulosta eivät kamalasti kuulemma tuota. Juttelemassa käy kyllä, terapiassa säännöllisesti. Siinä mielessä asiat ihan hyvällä tolalla.

Suurimmat ongelmat ovat ystäväni mukaan unettomuus (ei nuku edes unilääkkeiden avulla) ja kaksisuuntaisen mielialahäiriön oireet. Unettomuus esiintyy yleensä jaksoina, pitkinä valvomisina (viikkoja) ja vastavuoroisesti jaksoista kun ei muuta tee kun nuku. Harhaisuutta on myös, tosin se voi johtua kaiketi myös unettomuudesta. Kai itsekukin näkisi/tuntisi harhoja jos ei kahteen viikkoon nuku.

Syvimmät ongelmat juontavat juurensa omasta perhetaustasta ja siksi olen pohtinut toistaako historia itseään jos ystäväni saa lapsen tähän tilanteeseen. Toisaalta, se voi olla hyväkin asia ja "korjata" vanhoja haavoja. Ystävä on ehdottomasti sellainen, jolle lapsen soisin ja hänestä varmaankin tulee hyvä äiti kuhan saa itsensä jaloilleen. :)

Kuulostaa ihan eräälle miun kaverille :o
Maniavaiheessa hänkään ei paljoa nuku

Toivottavasti saapi sitä lapsuuttaan siellä terapiassa purettua
Tuostakaan taudista kun niin vaan ei parannuta

Niin se on epäilty, että unettomuus ois maniavaiheen oire. Uskoisin, että päätohtori on hyvä ja heillä pelaa yhteen, koska on pitempään jo samalla kaverilla käynyt.

Lääkäri ei kuulemma puhukkaan parantumisesta, vaan "tasapainon löytymisestä" tms, sitä todella toivon, että se joskus löytyy.

Yhteistyössä