Hiv ja sen pelko!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton.

Vieras
Hei! Olen todella peloissani, kun luin artikkelin lehdestä koskien hiviä. Sehän tarttuu helposti keneen tahansa. Itse olen raskaana ja onnellisessa parisuhteessa. Olen todella iloinen tulevasta vauvasta, mutta elämääni rupesi tosiaan varjostamaan se hiv. Itse olen melko nuori ja joskus 4 vuotta sitten olin toisessa parisuhteessa. Silloin mies ystäväni väitti käyneensä kaikissa testeissä ja uskoin häntä. En tiedä tietenkään puhuiko hän varmasti totta, kun muutenkin jouduin elämään ainaisen pelon ja väkivallan uhrina. Tulin raskaaksi ja silloisen elämän tilanteeni takia jouduin tekemään abortin mikä oli elämäni pahin kokemus. Kai minulle on silloin tehty se testi? Kai ne tekevät vaikka en ole neuvolassa silloin käynyt? Tämä raskaus on alussa ja olen vasta yhden kerran käynyt neuvolassa. Tarkoitus olisi maanantaina mennä verikokeeseen. Kuinka pian vastauksen saa? Tietääkö kukaan? Pelon aiheutti se koska luin myös netistä siihen liittyviä oireita. Nykyisellä avomiehelläni oli muutama vuosi sitten mononukleoosi ja se oli melko paha. Se todettiin verikokein. Luin netistä, että se juuri voidaan sotkea hivin aiheuttamiin alku oireisiin. Voiko olla mahdollista, että verikokeesta huolimatta lääkäri olisi erehtynyt? Itselläni tuntuu olevan myös sellainen oire, kun mahani on aina sekaisin. Muuten olemme terveitä. En ole esim. laihtunut. Tietysti testi antaa varmuuden, mutta en ole pystynyt nukkumaan koska tämä asia pyörii aina mielessäni joten olisin todella kiitollinen jos joku voisi auttaa jos tietää jotakin. Pelkään myös sitä, että olisin sen tartuttanut nykyiseen puolisooni.

Kiitoksia kovasti rohkaisevista sanoistanne! Tiedän, että asioita pitää ajatella järjellä, mutta pelko tulevan vauvan elämästä ja omasta tulevaisuudesta tuntuu vaan olevan niin "herkässä". Tuntuu, että oireetkin sopisivat siihen. En toivoisi sitä sairautta kenellekkään ja tietysti olisin onnellinen jos olen terve. Pitää koittaa vaan ajatella hyviä asioita elämässäni :)

Alkuperäinen kirjoittaja Onneton.:
Kiitoksia kovasti rohkaisevista sanoistanne! Tiedän, että asioita pitää ajatella järjellä, mutta pelko tulevan vauvan elämästä ja omasta tulevaisuudesta tuntuu vaan olevan niin "herkässä". Tuntuu, että oireetkin sopisivat siihen. En toivoisi sitä sairautta kenellekkään ja tietysti olisin onnellinen jos olen terve. Pitää koittaa vaan ajatella hyviä asioita elämässäni :)

Jos oireita lukee lähes mistä taudista tahansa, ja omaa hyvän mielikuvituksen, sairastaa kohta mielestään mitä tautia tahansa.

Käsittääkseni sukupuolitauti testit otetaan kaikilta raskaana olevilta, jos sinulta silloin aikaisemmin otettiin verinäyte (uskoisin että otettiin) niin silloin se on testattu..

Tota -ei kuulosta kovin riehakkaalta sun edesmennyt seksielämä. Meidän monen muun pitäisi ennen sua pelätä hiviä.
Vatsasi on sekaisin, koska stressaat helposti ja keräät turhia huolia.

Itse aikoinaan samaa pelännyt, täysin syyttä ja tiesin sen. Mieli ei vaan antanut rauhaa.
Kun menet maanantaina kokeisiin ja jos sinuun ei olla sen viikon aikana yhteyttä, ei ole hiviä tai kuppaa löytynyt.
Näin minulle sanottiin, kun paniikissa aikoinaan odotin hiv testin tuloksia ja soitin itse Oulun ktl:ään kysyäkseni vastauksia jota ei puhelimessa anneta. Sen sanoivat, että jos jotain löytyy, ottavat heti puhelimitse neuvolaan yhteyttä. Hepatiitista eivät ilmoita.

Hei

Sanoit, että sulle on tehty abortti. Silloin otetaan aina kaikki sukupuolitestit automaattisesti, myös HIV, joten ainakaan silloin sulla ei sitä ole ollut ja tuskin nytkään. Eräs ystäväni pelkäsi myös hiviä ihan sairaalloisesti ja saipa aikaan ihan oireitakin, kuten ihottumaa sun muuta. Uskalsi sitten testeihin ja tulos oli nega. Onnea sulle raskauteen, nauti siitä!
Voiskohan sinulla tuosta edellisestä, ilmeisesti kamalasta suhteesta vielä jäänyt jotain pelkoja/syyllisyyksiä, jotka saa sairaudenpelon muodon?

hivistähän saa pikatestinkin mikä valmistuu vartissa.
Multa otettii pari viikkoa sitten hiv ja sain tietää olevani puhdas 2päivää kokeen oton jälkeen.huh helpotti.
aina se hiv testi pelottaa vaikka "tietäisi" ettei ole mahdollisuutta ollut saada sitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Naksu:
Hei

Sanoit, että sulle on tehty abortti. Silloin otetaan aina kaikki sukupuolitestit automaattisesti, myös HIV, joten ainakaan silloin sulla ei sitä ole ollut ja tuskin nytkään. Eräs ystäväni pelkäsi myös hiviä ihan sairaalloisesti ja saipa aikaan ihan oireitakin, kuten ihottumaa sun muuta. Uskalsi sitten testeihin ja tulos oli nega. Onnea sulle raskauteen, nauti siitä!
Voiskohan sinulla tuosta edellisestä, ilmeisesti kamalasta suhteesta vielä jäänyt jotain pelkoja/syyllisyyksiä, jotka saa sairaudenpelon muodon?

ei kyllä otetta abortin yhteydessä kaikkia tauteja.
Multa otettiin vain ja ainoastaan hiv!

Alkuperäinen kirjoittaja Naksu:
Hei

Eikä oteta! Ne mitä otetaan automaattisesti keskeytyksen yhteydessä on veriryhmä ja klamydia.

Alkuperäinen kirjoittaja perhoinen84:
hivistähän saa pikatestinkin mikä valmistuu vartissa.
Multa otettii pari viikkoa sitten hiv ja sain tietää olevani puhdas 2päivää kokeen oton jälkeen.huh helpotti.
aina se hiv testi pelottaa vaikka "tietäisi" ettei ole mahdollisuutta ollut saada sitä.

Niin, mistä se johtuukin?
Se, että pelottaa. :/

Mua ihmetyttää, että miksi sitä hiv-testiä ei tehdä useammin esim. lääkärissä käydessä. Kun ei aina voi etes arvata siihen sairastuneensa on se sen verran salakavala tauti. Kuten Jenni87 kirjoitti, että hiv voi olla oireeton vuosikausia. Aluksi voi sairastaa normaaliksi luulemansa flunssan joka sitten paljastuukin ensi oireeksi. Näin olen lukenut. :( Ja se hirvitti, että joillakin hiv havaitaan vasta siinä vaiheessa, kun se on muuttunut aidsiksi ja sitten on liian myöhäistä. Toisilla se tapahtuu vuodessa, kun taas toisilla 10 vuodessa. On hyvä kyllä lukea muidenkin mielipiteitä ja olo jo vähän helpotti, Kiitos :) *halaus* Rupeaa jo vähän omakin järki tulemaan takaisin :D Kyllä on totta, että viime suhteesta jäi pahat "traumat" ja se on vaikuttanut elämääni. Juuri stressaan nykyään helpommin kaikesta ja pelkoa joissakin asioissa jäänyt. Onneksi älysin viimein lähteä siitä suhteesta ja koitan päivä päivältä rakentaa uutta elämää. Sen takia varmaan on takaraivossa ajatus, että kaikki hyvä voitaisiin viedä multa. Mutta pitää sitä vaan koittaa unohtaa ja toivoa nyt vaan parasta! Olisi ihanaa nauttia tästä raskaudesta ilman huolta..

Itsekin painin täällä hiv-pelon kanssa. Minua rauhoitti tuo Jenni87 kommentti. Kävin itse viime viikon maanantaina neuvolan hiv-testissä, joten kaiken järjen mukaan sieltä olisivat olleet minuun yhteydessä, jos jotakin olisi ollut testeissä. Nyt on kuitenkin reilu viikko mennyt siitä, kun testi tehtiin.

Kauheaa tää pelko on ollut. Yöllä herää painajaisiin ja elimistö koko ajan stressitilassa. Ei ole kyllä vauvallekaan hyväksi. Onneksi tuo Jenni87 kommentti vähän rauhoitti, ehkä voin nyt vähän rennommin suhtautua asiaan.

minäkin kävin eilen hiv testissä. johtuen siitä että käytiin grillipaikalla siskon kanssa ja roskia viedessä jokin tökkäsi selvästi sormeen tai siis kynnenalle ihan kynnen viereen että koski mutta verta tai mitään ei tullut mutta pelko on kamala. äitini joka on lähihoitaja sanoo että semmoinen piikki ei noin vaan uppoa ja että se koskee jos näin käy mutta tiedä sitten. tästäsiis aikaa vähän yli 2 viikkoa ja kaikki oireet oon jo kehittänyt. minulle tavanomaista on kesäisin tai varsinkin aurinkoisilla säillä semmoinen laikukas ihottuma jota nyt ei oo viimekesästä ollenkaan ollut mutta nytten niitä laikuja taas on ehkä vähän vaaleampina ja tulivat juuri viikko tapaturmasta sitten lämpöjäkin olen mittaillu on ollut 37 asteen pintaan mutta pitäisi vissiin olla ihan kuumetta ainakin noilla sivuilla lukee että korkea kuume olisi yksi oire. päätäkin särkenyt jonkinaikaa aina hetkittäin.

hyvin pieni todennäköisyyshän se on että grillipaikalla joka on lenkkipolun vieressä noin kilsa lähimmältä tieltä niin siel joitain huume hörhöjä liikkuis tai ainakaan semmoisia joilla ois hiv mutta ikinä ei tiedä. :( kun enimmäkseen lenkkeilijöitä on vastaan kävellyt ku siellä ooon käynyt nyt pari kertaa tapahtuman jälkeen..

Yhteistyössä