Miten suhtautuisit jos sukulainen ilmoittaisi että tänä jouluna teidän lapset ei saa lahjoja heiltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ei-Niin-rikas-mamma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ei-Niin-rikas-mamma

Vieras
Ollaan ajateltu että tänä jouluna ei lahjoja ostettaisi kuin kolmelle kummilapselle, kuitenkin sisaruksilla on paljon lapsia, joille perinteisesti on ostettu lahjat.. Meille on vauva tulossa toivottavasti ensi vuoden alussa, ja rahanmenoa ei voi estää.

Loukkaantuisivatkohan sisarukset?

Riippuu odotatteko itse saada kuitenkin lahjoja?

TIEDÄN että siskoni ei osta meidän lapsille, mutta vaatii meidän ostaa hänen lapsilleen.
Syy ei ole siinä etteikö heillä olisi rahaa, mutta perheen napa pyörii siskon ja miehen navan ympärillä, he käyttävät kaikki rahat itseensä, edes lapsiaan eivät huomioi. Ja ostan kyllä hänen lapsilleen lahjoja, ei ole lapsien vika että vanhemmat on kuspäitä.

Meillä joka vuosi ollut yhdeksän lasta lahjottavana, kun miettii millainen rahanmeno kyseessä, varsinkin kun molemmat oltiin opiskelijoita vielä. Ei puhettakaan että ei olisi ostettu lahjoja, ja yhteenkin perheeseen meni neljä lahjaa, yksi keksipurkki saatiin takaisin.. mutta siis pointti oli se että aina on ostettu, nyt vaan tilanne erilainen..

Me ollaan sovittu aikojen sitten ettei osteta sukulaisten kesken joululahjoja esim. siskon ja veljen lapsille, sisaruksille jne.. Riittää kun jokainen muistaa omat lapsensa ja kummilapsensa.

Kyllä tuollainen pitää ymmärtää!

Itse olen totuttanut sukulaiset jo aikoja sitten pieniin, itsetehtyihin lahjoihin ja erilaisia elämyspäiviä pullataikinan, metsäretken tai pulkkamäen ja nuotion parissa tarjoaviin lahjakortteihin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä en ole mikään väkertäjä-ihminen, ja mistään huutonetistä en lahjoja ostele! anteeksi nyt vaan

Ebayssä kyllä myydään myös täysin uusia tuotteita. Enemmän siellä olen uusiin tuotteisiin törmännyt kuin käytettyihin. Meinaan itse ostaa Hello Kitty -krääsää sieltä sukulaislapsille jouluksi.

Ei minusta sisarusten lapsille tarvitse lahjoja ostaa. Helposti niitä tulee kohtuuttoman paljon. Kyllä me varmaan lasten ainoalle serkulle nyt jotain ostamme, mutta jos niitä olisi 15, niin ei siinä olisi mitään järkeä.

Alkuperäinen kirjoittaja nih :
Mä en ole mikään väkertäjä-ihminen, ja mistään huutonetistä en lahjoja ostele! anteeksi nyt vaan

Ebayssä kyllä myydään myös täysin uusia tuotteita. Enemmän siellä olen uusiin tuotteisiin törmännyt kuin käytettyihin. Meinaan itse ostaa Hello Kitty -krääsää sieltä sukulaislapsille jouluksi.

Onko mitään järkeä ostaa jotain krääsää vaan se takia, että on pakko lahjoa kaikki suvun lapset ??

Ja tätä "krääsän"ostamista en ymmärrä... ärsyttävää vaan kun lapset saa kaikkea tiimarikrääsää.. mielummin jotain laadukasta, pienempää... jos miettii luontonäkökulmaakin.. Jos ostan lahjoja lapsille, ostan esim. merkkivaatteita tai jotain kestävää lelua, kuten puulelut yms. Ja en ole mikään isotuloinen

Ihan oikeasti kannattaa antaa kunnon lahjat (tarpeeseen), kuin turhaa väkästelyä, pikkukrääsää ("anna suklaalevy, joku tiimaritavara, kynttilä", yöks). Tai sitten voi olla reilusti antamatta. Ei tarvitse antaa lahjoja vain tottumuksesta. Jos siitä joku loukkaantuu, niin lienee asianosaisella peiliin katsomista.

Meille ilmoitti mieheni veljen porukka jokunen vuosi että ostavat vain suvun kummilapsille lahjan. Meidän poika on heidän ainoa kummi meidän suvusta joten hän saa heiltä lahjan. Sukumme toiset pienet jäävät ilman.

Meillä on sopimus, että sisarusten lapsille ei osteta mitään. Tuo lahjahässäkkä ylittää muutenki mun sietokyvyn. Omat ja kummilapset lahjon ja neki käytännöllisesti ja muka viisaasti. :saint:

Yhteistyössä