Miten suhtautuisit mieheen, joka on ollut lapsena pedofiilin uhri?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Friikistä suvusta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
F

Friikistä suvusta

Vieras
Olen luullut olevani ennakkoluuloton. Olen harmitellut sitä, että minuun on lyöty leima otsaan lapsuuteni ja sukulaisteni perusteella. Suvussamme on alkoholismia, skitsofreniaa, kaikki mahdolliset muut mielenterveysongelmat, suurin osa ei ole kovinkaan kouluttautunutta, paljon eläköityneitä jo nuorella iällä, itsemurhia, väkivaltaisuutta..

Jostain syystä tilastollisesti minä olen yksi harvoja ennakkoasetuksista poiketen kouluttautunut, elämässä pärjännyt, siis kaikinpuolin täysjärkinen ja tavallinen noin yleisellä tasolla.

Niin.. luulin siis olevani ennakkoluuloton, mutta sitten tapasin kaukaisemman sukulaisen ja kuulin hänestä juoruja, että on ollut lapsena pedofiilin uhri. Mieleeni välähti tilastot siitä, että useat pedofiilit ovat olleet itse uhreja lapsuudessaan. Tietenkään se ei tarkoita sitä, että kaikki pedofiilien uhrit kasvaisivat pedofiileiksi.. mutta minulla tuli kuitenkin pelko tuota miestä kohtaan. Ja mietin, olenko minä nyt samanlainen kamala ennakkoluuloinen ihminen kuin ne, jotka ovat minut leimanneet sen takia että itse olen perheestä, jossa on ollut väkivaltaa, alkoholismia ja niitä mielenterveysongelmia.. osa on tuntunut alkavan vältellä minua siksi, osa on sanonut suoraan, ettei kestä toisella sellaisia taustoja.

Järkytyin tässä eniten omasta reaktiostani. Miten sinä reagoisit tai onko jollain kokemusta henkilöstä, jonka tietää olleen pedofiilin uhri? Tiedän myös jonkun naisen, mutta koska kyseessä on nainen, minulla ei ole jotenkin ikinä tullut mieleenkään, että hänessä olisi pedofilian piirteitä.. vaikka tapahtuuhan sitäkin, mutta toisaalta tunnen naisen paremmin ja hän on minulle itse asiasta puhunut ja olen ymmärtänyt, että hän tietää tapahtuneen olleen hirveää ja väärin, eikä itse sitä toistaisi..

No sori, olet tosi ennakkoluuloinen ja suorastaan epäluuloinen. Sulla ei ole mitään muuta tietoa kuin kuulopuheet siitä, että toinen on tullut lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetyksi. Ja juorujen perusteella olet kehittänyt jonkun ajatusketjun, jonka perusteella sun pitää pelätä tätä henkilöä.

Varmaan ainakin tuhat kertaa todennäköisempää varmaan on, että tuollaiset oudot luulot ja pelot liittyvät johonkin mielenterveysongelmaan kuin se, että tuttusi olisi pedofiili.

Varmaan tuntui aika hurjalta huomata itsessään tuo puoli! Eikö niin, että ei hutkita ennenkuin tutkitaan...? Pedofiiliys periytyy yhtä lailla kuin sinun tapauksessasi mt-ongelmat...? Eli muista, että teitä poikkeuksia on :)

Itse en varmaankaan suhtautuisi kuvailemallasi tavalla. Maailmaan mahtuu hirveitä kohtaloita, ja mielestäni ilman mitään pätevää syytä olisi tosi julmaa suhtautua karsaasti ihmiseen, jolla on noin hirveä taakka lapsuudestaan.

[QUOTE="vieras";24754599]Varmaan tuntui aika hurjalta huomata itsessään tuo puoli! Eikö niin, että ei hutkita ennenkuin tutkitaan...? Pedofiiliys periytyy yhtä lailla kuin sinun tapauksessasi mt-ongelmat...? Eli muista, että teitä poikkeuksia on :)

Itse en varmaankaan suhtautuisi kuvailemallasi tavalla. Maailmaan mahtuu hirveitä kohtaloita, ja mielestäni ilman mitään pätevää syytä olisi tosi julmaa suhtautua karsaasti ihmiseen, jolla on noin hirveä taakka lapsuudestaan.[/QUOTE]

Niin, en nyt kaivannut tähän mitään vastausta siitä, miten hirveä ihminen minä olen reaktioni vuoksi. Osalta taisi jäädä ymmärtämättä se, että sukulaisistani suuri osa tosiaan on melkoisen friikkejä ja välteltäviä tapauksia, joten vaikka meitä poikkeuksia on kourallinen, niin silmissäni siintää se tilastomäärä siitä, että suurin osa sukulaisistamme on enemmän tai vähemmän pöpejä joltain osin.

Minua jotenkin voisi lohduttaa edes joku tilastotieto, että miten moni pedofiilin uhri ei aikuisena omaa samoja taipumuksia.. sanotaanhan sitä myös, että suurin osa vangeista on perheväkivaltaisista perheistä ja kuitenkin ymmärrän, että perheväkivaltatausta (joka on itsellänikin) ei tee ihmisestä väkivaltaista tai rikollista..

Hyvää ystävääni on lapsena käytetty seksuaalisesti hyväksi. Tieto ei muuttanut suhtautumistani häneen varmaan yhtään. Näen hänet uhrina, enkä potentiaalisena pedofiilinä. En usko, että suhtautuisin miespuoleiseen pedofiilin uhriin toisella tavalla. Jos ihminen on ollut minusta OK tähänkin asti, niin tuskin se muuksi muuttuisi, jos saisin tietää häntä hyväksikäytetyn.

Alkuperäinen kirjoittaja Friikistä suvusta;24754652:
Niin, en nyt kaivannut tähän mitään vastausta siitä, miten hirveä ihminen minä olen reaktioni vuoksi. Osalta taisi jäädä ymmärtämättä se, että sukulaisistani suuri osa tosiaan on melkoisen friikkejä ja välteltäviä tapauksia, joten vaikka meitä poikkeuksia on kourallinen, niin silmissäni siintää se tilastomäärä siitä, että suurin osa sukulaisistamme on enemmän tai vähemmän pöpejä joltain osin.

Minua jotenkin voisi lohduttaa edes joku tilastotieto, että miten moni pedofiilin uhri ei aikuisena omaa samoja taipumuksia.. sanotaanhan sitä myös, että suurin osa vangeista on perheväkivaltaisista perheistä ja kuitenkin ymmärrän, että perheväkivaltatausta (joka on itsellänikin) ei tee ihmisestä väkivaltaista tai rikollista..

No jos olisit vaivautunut guuglaamaan, niin suomalaisista tytöistä 6-8 % ja pojista 1-3 % on tullut seksuaalisesti hyväksikäytetyksi.

Sulla taisi jäädä ymmärtämättä se, että seikkailet omissa aika kummallisissa ajatuskuvioissasi, jotka eivät ole kiinni todellisuudessa. Kannattaisi varmaan puhua asiasta jonkun ammattilaisen kanssa, jos mietit usein tuollaisia.

Siihen pedofiilin uhrin itse pedofiiliksi "alkamiseen" vaikuttaa myös varmasti perheolot, hyväkisikäytön kesto ja se, että onko uhri itse tiedostanut, että teko oli väärin häntä kohtaan. Onhan pedofiilien uhreja valitettavasti vaikka kuinka paljon, mutta vain harva heistä alkaa itse pedofiileiksi. Minua myös inhottaa se, että miten helposti pedofilian uhreihin lyödään se leima, että heistä tulee isona itsekin pedofiilejä.

• Tykkää
Reactions: idunnor
Alkuperäinen kirjoittaja Friikistä suvusta;24754510:
Niin.. luulin siis olevani ennakkoluuloton, mutta sitten tapasin kaukaisemman sukulaisen ja kuulin hänestä juoruja, että on ollut lapsena pedofiilin uhri. Mieleeni välähti tilastot siitä, että useat pedofiilit ovat olleet itse uhreja lapsuudessaan. Tietenkään se ei tarkoita sitä, että kaikki pedofiilien uhrit kasvaisivat pedofiileiksi.. mutta minulla tuli kuitenkin pelko tuota miestä kohtaan. Ja mietin, olenko minä nyt samanlainen kamala ennakkoluuloinen ihminen kuin ne, jotka ovat minut leimanneet sen takia että itse olen perheestä, jossa on ollut väkivaltaa, alkoholismia ja niitä mielenterveysongelmia.. osa on tuntunut alkavan vältellä minua siksi, osa on sanonut suoraan, ettei kestä toisella sellaisia taustoja.

Kyllä sä olet pahempi. Sinut leimanneet tietävät, että sinä olet ongelmaperheestä. Sinä olet leimannut sukulaisesi huhun perusteella.

Suhtautuisin häneen täysin tavallisesti.
Ja olen suhtautunutkin. En ajattele, että uhrista tulee hyväksikäyttäjä automaattisesti. En edes mieti sellaista vaihtoehtoa.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="...";24754772]Jaa, ei tuo AP:n ajattelutapa nyt minusta mitenkään erikoinen ole! Itsellenikin tulisi kyllä mieleen, olisi se sitten perusteltua tai ei.[/QUOTE]

Kiitos.

Ja sille, joka sanoi etten vaivautunut googlaamaan. En kysynyt, kuinka moni on pedofiilin uhri. Kysyin tilastoa, kuinka monelle pedofiilin uhrille kehittyy taipumus itselleen pedofiliaan. Esim. skitsofreniastakin on tietyt periytymisprosentit.

Sukumme kieroutuneisuudesta kertoo sekin, että kun minä kysyin tästä miehestä toiselta sukulaiselta, että millainen hän on, niin minulle kerrotaan ensimmäiseksi miehen oman lapsuuden pedofiliatausta. Ihan sairasta tuoda se heti ensimmäisenä esille ja toki, kun se kasvoilleni läväytettiin, niin ilman että tiedän ihmisestä yhtään mitään muuta, se valitettavasti jäi päällimmäisenä mieleen, kun ei ollut vaihtoehtojakaan.

Yhteistyössä