Miten suhtautuisit tälläiseen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tyttöjen Äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tyttöjen Äiti"

Vieras
Olen hieman sanoisinko hämmentynyt,tai lähinnä mietin pitäisikö asiaan puuttua.

Tyttöni kertoivat tänään,että heidän ollessaan mummollassa hoidossa,on heidän serkkunsa näytellyt heille pippeliään ja kosketellut heidän pippejään .Tämä on tapahtunut alakerrassa,johon menevät keksenään leikkimään.Ikää tytöilläni on 3.5v ja 5v. Serkku on myös 5v.

Tiedän ,että tuollainen tutkiskelu on normaalia.Kuitenkin tytöt sanoivat ,etteivät tykkää kun noin tapahtuu.
Pienempi oli ihan nolona,ja meni hiljaiseksi kun isompi kertoi asiasta ja sitten keskustelimme jututsta. Pienempi vain sanoi ,että ei saa koskea,kun pimppi tulee kipeäksi.

Nyt sitten mietin pitäisikö asiaan puuttua? Serkku aina pyytelee tyttöjä alakertaan leikkimään ja ovat usein siellä olleet keskenään leikkimässä. Serkku melkein asuu mummolassa,joten emme oikein voi mennä sinne,kun poika ei ole siellä.
Tuo pippelin näyttäminen jne.. ovat kuitenkin tapahtuneet monia kertoja,ei ole kyse yhdestä kerrasta.

En antaisi lasten leikkiä valvomatta. Lapsesi ovat kokeneet koskemisen selvästi epämiellyttäväksi, joten en altistaisi heitä sellaiselle tilanteelle. Jos serkkupojalle annetaan edelleen mahdollisuus koskea lapsiasi, tyttäresi saavat ehkä sellaisen kuvan asiasta, että heidän koskettelemisensa myöhemminkin ilman lupaa on hyväksyttävää. Parempi antaa lapsillesi sellainen viesti, että toisten ei tarvi antaa koskea, kun itse ei halua. Ja miten tarpeellista se lasten kesken muutenkaan sitten on...

[QUOTE="Hop";23599729]En antaisi lasten leikkiä valvomatta. Lapsesi ovat kokeneet koskemisen selvästi epämiellyttäväksi, joten en altistaisi heitä sellaiselle tilanteelle. Jos serkkupojalle annetaan edelleen mahdollisuus koskea lapsiasi, tyttäresi saavat ehkä sellaisen kuvan asiasta, että heidän koskettelemisensa myöhemminkin ilman lupaa on hyväksyttävää. Parempi antaa lapsillesi sellainen viesti, että toisten ei tarvi antaa koskea, kun itse ei halua. Ja miten tarpeellista se lasten kesken muutenkaan sitten on...[/QUOTE]

Peesi! Lisäksi poikaa tulee jututtaa asiasta.

[QUOTE="vieras";23599751]Peesi! Lisäksi poikaa tulee jututtaa asiasta.[/QUOTE]

Tämä voi mennä vähän vaikeaksi. Poika on vilkas ja reihuu koko ajan, ei muutenkaan kuuntele mitä hänelle sanotaan. Aikuisia ei kunnioita pätkääkään.

Olemme miettineet miehen kanssa ,että mies sanoo vanhemmilleen että pitävät poikaa silmällä eikä päästä heitä keskenään alakertaan.

[QUOTE="Tyttöjen Äiti";23599767]Tämä voi mennä vähän vaikeaksi. Poika on vilkas ja reihuu koko ajan, ei muutenkaan kuuntele mitä hänelle sanotaan. Aikuisia ei kunnioita pätkääkään.

Olemme miettineet miehen kanssa ,että mies sanoo vanhemmilleen että pitävät poikaa silmällä eikä päästä heitä keskenään alakertaan.[/QUOTE]

Onko teidän pakko viedä lapset mummolaan silloin, kun ette itse voi jäädä sinne? Minä en veisi vähään aikaan.

[QUOTE="Hei";23599776]Onko teidän pakko viedä lapset mummolaan silloin, kun ette itse voi jäädä sinne? Minä en veisi vähään aikaan.[/QUOTE]

Välillä on.
Keskustelu alkoi itseasiassa siitä ,kun kysyin tytöiltä ,että haluavatko mennä mummolaan hoitoon.

[QUOTE="Tyttöjen Äiti";23599767]Tämä voi mennä vähän vaikeaksi. Poika on vilkas ja reihuu koko ajan, ei muutenkaan kuuntele mitä hänelle sanotaan. Aikuisia ei kunnioita pätkääkään.

Olemme miettineet miehen kanssa ,että mies sanoo vanhemmilleen että pitävät poikaa silmällä eikä päästä heitä keskenään alakertaan.[/QUOTE]

Eikö pojalle sanoa suoraan, että maijasta ja lisasta tuntui tosi pahalle, kun teit niin. He eivät halua leikkiä kanssasi, jos käyttäydyt vielä niin.

Täytyyhän ihmisen oppia kunnioittamaan toisen ihmisen oikeutta koskemattomuuteen?!

[QUOTE="Tyttöjen Äiti";23599791]Välillä on.
Keskustelu alkoi itseasiassa siitä ,kun kysyin tytöiltä ,että haluavatko mennä mummolaan hoitoon.[/QUOTE]

Minusta tämä asia on niin vastenmielinen, että olisi erittäin vaikea keksiä sellaista tilannetta, jolloin en voisi hankkia lapselleni ketään muuta hoitajaa. Jos teillä ei esim. ole varaa maksaa ulkopuoliselle hoitajalle, keskustelisin vakavasti isovanhempien kanssa. Heidän suhtautumisestaan riippuisi lapsen meno sinne. Jos asenne on "pojat on poikia", vähättelyä tai muuta typerää, sinne ei sitten mentäisi.

Olen samaa mieltä kuin aikaisemmat. Tutkiskelut toki kuuluvat tiettyyn ikään ja on ihan ok. Mutta vain silloin, kun se on kaikkien mielestä ok. Jos tyttösi kokevat asian epämiellyttävänä, niin silloin asiaan on laitettava ehdoton stoppi. Ja myös pojan kanssa keskusteltava. Myös hänelle on tärkeä tehdä selväksi, että tutkiminen on ihan ok, mutta jos joku sanoo ei, niin silloin se myös tarkoittaa ei.

Poika on 5 vuotias ja teistä tuntuu, ettei enää saa opetettua :O Kannattaisi ehkä kuitenkin yrittää selittää pojallekin. Mielestäni mummolan välttäminen ja se, ettei asiaa käsitellä antaa tytöillekin väärän kuvan asioiden hoidosta. Pitäähän tuollaiset pystyä hoitamaan ja keskustelemaan.

On muuten mahtavat eväät tuolla pojalla tulla oikein kunnon sikasovinistiksi. Mulla on pieni arvaus minkälainen isä hänellä on. Varmaan olis vaan ylpee jos kuulis tosta. Hyi Helvetti.

[QUOTE="vieras";23599751]Peesi! Lisäksi poikaa tulee jututtaa asiasta.[/QUOTE]

JOo. Poikaa tulee jututtaa. Ja sitten todellakin toivoisin, että asia ei heti käänny jo ennen keskustelua siihen, että pervo ja ilkeä poika yritti satuttaa näitä herranterttutyttöjä, jotka ovat uhreja ja viattomia. Poikakin on viisivuotias, ei mikään rikollinen pedofiili. Kukaan ei tiedä, mitä oikeasti on tapahtunut, ja monet lapset, niin tytöt kuin pojatkin, osaavat sepittää asiat itselleen edullisessa valossa tyyliin "en se minä ollut".

Joten koittakaa viimeiseen saakka välttää etsimästä syyllisiä. Näissä tilanteissa se on tosi usein vain luontaisesti poika, kuten 15-vuotiainakin kun tyttö tulee raskaaksi. Poikahan sen on paksuksi pamauttanut, tyttöparan. Koitetaan välttää tällaisten asenteiden leviämistä.

JOo. Poikaa tulee jututtaa. Ja sitten todellakin toivoisin, että asia ei heti käänny jo ennen keskustelua siihen, että pervo ja ilkeä poika yritti satuttaa näitä herranterttutyttöjä, jotka ovat uhreja ja viattomia. Poikakin on viisivuotias, ei mikään rikollinen pedofiili. Kukaan ei tiedä, mitä oikeasti on tapahtunut, ja monet lapset, niin tytöt kuin pojatkin, osaavat sepittää asiat itselleen edullisessa valossa tyyliin "en se minä ollut".

Joten koittakaa viimeiseen saakka välttää etsimästä syyllisiä. Näissä tilanteissa se on tosi usein vain luontaisesti poika, kuten 15-vuotiainakin kun tyttö tulee raskaaksi. Poikahan sen on paksuksi pamauttanut, tyttöparan. Koitetaan välttää tällaisten asenteiden leviämistä.

Minä en ainakaan ajatellut näin. Mutta on poika on paksukalloiseksi havaittu jo aikaisemminkin, eikä häneen saada otetta ainakaan mummolassa, keskustelulla ei välttämättä ole mitään vaikutusta. Totta kai pojalle pitää sanoa, että toisia ei saa kosketella ilman lupaa. Eri asia sitten on, että mitenkä se tehoaa. Siksi en jättäisi ilman valvontaa.