Miten synnytyksessäsi toimi "kevyempi" kivunlievitys?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "J.ketkupolkka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"J.ketkupolkka"

Vieras
Ja mikä oli se parhaiten toimiva? Ihan mielenkiinnosta vaan kyselen, kun omaa synnytystä muistelen.. Minulla kokeiltiin jos jonkinlaista keinoa, mutta ainoa noista keveämmistä vaihtoehdoista oli vesi. Suihkussa vietin varmaan useamman tunnin, ja se auttoi (toisin kuin olisin uskonut) hyvin siinä alkuvaiheessa. Sen sijaan ilokaasu oli ihan yhtä tyhjän kanssa (en tajua miten joku voi mennä siitä jopa humalan kaltaiseen tilaan) ja ne ihme tens (?) laput sai supistukset tuntumaan entistä kovemmin mahan puolella. Kohdunkaulan puudutus ei myöskään vaikuttanut mitään. Ainoa joka auttoi lopulta oli epiduraali.

Mä oon synnyttänyt kaks kertaa veden voimin :) Ekalla kerralla olin ammeessa vähän lyhyemmän aikaa, ja sängyllä auttoi lämmin kauratyyny tosi hyvin (supparit tuntui selässä). Tokalla kerralla nousin ammeesta vain ponnistamaan, vesi vei kivut niin tehokkaasti.

kuuma suihku ja alaselän hieronta, supparit ja poltot kun tuntu lähinnä sielä. Ilokaasukin aikansa auttoi kun opin sitä ottamaan oikeassa kohdin. Lopulta sitten epiduraali. En mäkään tajua miten siitä kaasusta menee pää sekasin ja luulee aivan harhoja.

Kevyempi kivunlievitys kuopuksen synnytyksessä toimi siten, että lapsi syntyi ilman kivunlievitystä ja mies sai mustelmia. Eli epiduraalikanyyli laitettiin paikoilleen, vaikka sanoin, että nyt pitäisi ponnistaa. Eivät uskoneet, että olisin vielä auki, kun hetki sitten oli tsekattu vasta viiteen senttiin. No, kanyyli saatiin paikoilleen, enkä pystynyt mitenkään olemaan paikallani, vaan halusin ponnistaa. Eli ponnistin kanyyli selässä, mutta lääkettä ei ehditty laittaa sinne.

Kuuma suihku toimi ja olisi siellä enemmänkin aikaa viettänyt jos olisin itse päättänyt. Lämpöpussit oli kans pop avautumisvaiheessa, mulla tuntui pahiten kipu tuolloin alaselässä niin helpotti. Taisin ottaa pari panadolia jotka taisin aika tehokkaasti oksentaa pois, mutta tuli vauva ihan tällä setillä tehtyä ja ihan ok muistot jäi :)

Ilokaasu alkoi oksettamaan eikä helpottanut kipua, aquarakkulat auttoivat ehkä vähän alaselkään, mutta kipu tuntui pahempana muualla joten ei ollut merkittävää apua, kohdunkaulan puudute yhtä tyhjän kanssa. Ekassa synnytyksessä olin ammeessa mutta mulle tulikohtutulehdus ja kuumetta, ja siellä oli paha olla. Kuuma suihku ja liikkuminen auttoivat parhaiten. Siihen asti että pyysin kunnollista kivunlievitystä :D

Kotona lilluin lämpimässä kylvyssä, ja toimi sen verran hyvin että sairaalaan tullessa olin jo 8cm auki. Sairaalassa ehdin hönkäillä ilokaasua (ei tuntunut suuntaan tai toiseen) ja saada lämpimät hauteet, sitten alkoikin ponnistelu.

Mulla toimi kylpy ja suihku tosi hyvin ja kaurapussikin. Kätilö kuitenkin sitä mieltä että mun täytyis nukkua, joten sain valita petidiinin ja epiduraalin väliltä. Taysissa on kyllä huono se kylpyamme. Se sais olla isompi tai lähinnä huomattavasti syvempi, semmonen ihan synnytykseen tarkoitettu amme. Suihkussa oli jakkara, itse olisin halunnut selkä ja käsinojallisen suihkutuolin. Lisäksi se suihkutila oli tosi pieni ja siinä oli kai joku suihkuverhokin. Synnyttäneiden osastolla 2B:llä oli kiva suihku.

En tarvinnut mitään kivunlievityksiä, avaavat supistukset olivat pientä mahan kipristelyä kuin mahataudissa. Loppuvaiheessa sain spinaalin, kun mentiin kiireelliseen sektioon vauvan sydänäänten laskun vuoksi.

Aquarakkulat toisessa synnytyksessä toimivat aivan mainiosti :) Eivät niinkään vieneet kipua pois mutta palauduin todella nopeasti suppareista ja hihittelinkin siinä lomassa että "onpas hassua kun on niin iloinen olo vaikka sattuu ..keleesti".

Ekassa oli epiduraali, joka pysäytti vain koko synnytyksen, jonka jälkeen sain sitten oksitosiinia käynnistämään kaiken uudelleen ja se jos mikä oli ihan hirveetä :x
Pudendaalin laitto sattui ihan pirusti ekassa ja tokassa synnytyksessä mutta mitään tehoa sillä ei ollut..

Kolmannessa sain öö, oliko se spinaali? Ja se oli kyllä ihan pop. Toimi täydellisesti ja sen lisäksi kun sain tuntea synnytyksessä hallitsevani itse tilannetta, ja kätilö oli siinä auttamassa ja tukemassa, ei pakottamassa tai käsittelemässä kuin jotain liukuhihnalehmää niin oli täydellinen synnytys. Ihana :)

No hupsista, tulipahan lörpöteltyä...

Niin kaasustakin tykkäsin. Helpotti hyvin ja pää ei mennyt mitenkään sekaisin. Vertaisin ehkä semmoseen 3 siiderin känniin :D Olin siis nauravainen ja puhelias, mutta tajusin koko ajan missä mennään. Ehkä tuon kaasunkin vaikutukst riippuu siitä määrästä.

Vesi, savihaude ja lämpöpussi toimivat erinomaisesti :) Omalla kohdallani tosin paras kivunlievitys- ja rentoutumismenetelmä on ollut tasainen aaaaaaaaAAAAAAaaaaaaa supistuksen alusta loppuun :D

Mulla ensimmäisessä synnytyksessä annettiin ilokaasumaski, josta muka sitä hörpin, mutta vasta lopussa huomasivat ettei letku ollut missään kiinni. Ilmanko ei tuntunut auttavan. Toisessa kokeilin taas ilokaasua, mutta pisti vaan oksentamaan, ei siitä apua ollut. Ei myöskään ammeessa likoamisesta. Kuumaksi lämmitetty geelipussi kyllä tuntui kivalta alaselälle ja alavatsalle.

Ekan synnytyksessä oli kaikki keinot käytössä ja oli ihan hel... pitkä synnytys (yli18h) ja ponnistusvaiheessa, joka kesti yli tunnin supistukset loppu kokonaan ja vauva autettiin lopulta ulos imukupilla. Kauratyyny-ilokaasu-aqua rakkulat-epiduraali. Mulle jäi sellanen fiilis, että synnytys vaan pysähty kun otettiin noi kovemmat tropit käyttöön. Eppari+repeämät.

Kakkonen pelkkä suihku ja ilokaasu, lyhyt helppo synnytys ja ponnistusvaiheessa napakat supistukset alta 15 minuuttia ja vauva oli ulkona vaikka tuli avotarjonnassa käsi vielä poskella. Eppari tuon tarjonnan takia ei repeämiä.

Kolmas pelkkä suihku ponnistusvaiheessa kerkesin kerran ottaa ilokaasua, nopea ja helppo synnytys ponnistuvaihe 5 min kokonais synnytys puol tuntia. Ei epparia, ei repeämiä.

Toki tuossa nyt saattaa vaikuttaa sekin, että enempi synnytyksiä takana niin nopeempi synnytys, mutta kyllä mä edelleen 4. synnyttämään lähtiessä olen sitä mieltä, että se esikoisen synnytys piteni ihan turhaan niillä kovimmilla kivunlievitys metodeilla. Sen opin, ettei enää ikina aqua-rakkuloita, sattu niin maan ***** se lämpö huusin siitä kivusta.

Miedommat keinot on mulla siis toimineet mahtavasti, suihku-ilokaasulla mennään seuraavakin jos vaan normisynnytys tulee...

Kotona olin aika pitkään (8 senttiä auki kun pääsin sairaalaan), kävin kotona monesti suihkussa ja liikuin paljon ympäri kämppää. Ne auttoi, sekä se että mies hieroi alaselkää.

Sairaalassa käytin ilokaasua ja keinutuolia (:D) imppasin sitä kaasua kunnolla ja keinuin samalla kiikkustuolissa. Mulle ei tullut ilokaasusta yhtään paha olo, vaan sellanen "hyvä pössis". Se kyllä pitää olla tarpeeksi kovalla ja sitä pitää impata oikealla tavalla ja oikealla hetkellä (jo ennen supistuksen alkamista) :) Imppailin sitä varmaan vähän liikaakin, kun kätilön piti välillä vähän toppuutella. Jos se maskin jättää naamalle niin tuntuu siltä kuin pyörtyis hyyyyyvin hiiiitaaaaasti...

Keinuttelu, kävely, hengittäminen, mielikuvaharjoittelut. Lopussa ei sitten ne enää piisanneet kun lähdettiin sektiosaliin :)

Kaveri synnytti kotona, olin mukana. Avautumisvaiheessa oli lämpimässä suihkussa, ja sen lisäksi käytti synnytyslaulua, muutamia jooga-asentoja, pysyi liikkeellä ja pystyssä mahdollisimman pitkää, keinutteli jumppapallolla ja nojaili siihen, painettiin voimakkaasti alaselkää supistusten aikana, ponnisti konttausasennossa. Eipä tuo juuri kipua valitellut, mahtavaksi kokemukseksi kuvasi ja parin tunnin kuluttua synnytyksestä istui lounaspöydässä kuin ei mitään ihmeellistä olisi tapahtunut :D

Ilokaasua osasin käyttää kolmannessa synnytyksessä, oli kivaa jonkun aikaa. Sitten olis suihkussa ja se oli taivaallista. Sitten kun supisti tauotta, niin tiesin että nyt menee enään tunti ja sit on ohi. Sen ajan makasin paikallani ja hengitin vaan. Se oli kaikista paras juttu siinä tilanteessa.
Ensimmäisen synnytyksessä epiduraali vei jalat, tokassa sitä kans yritettiin laittaa mut liian myöhään.

Muuten muistin että tuossa kolmannessa laitettiin kohdunkaulalle se puudutus mutta sekin vaan puudutti toisen jalan?!

Kevyempi kivunlievitys kuopuksen synnytyksessä toimi siten, että lapsi syntyi ilman kivunlievitystä ja mies sai mustelmia. Eli epiduraalikanyyli laitettiin paikoilleen, vaikka sanoin, että nyt pitäisi ponnistaa. Eivät uskoneet, että olisin vielä auki, kun hetki sitten oli tsekattu vasta viiteen senttiin. No, kanyyli saatiin paikoilleen, enkä pystynyt mitenkään olemaan paikallani, vaan halusin ponnistaa. Eli ponnistin kanyyli selässä, mutta lääkettä ei ehditty laittaa sinne.

Mulla kävi toisessa synnytyksessä samalla tavalla, kätilö sanoi jälkeen päin ettei ikinä olis uskonut että niin käy. :D oon kolme kertaa auennut 7 cm tunnissa ja sitten alkanut ponnistamaan.

Hyvin erilaiset kokemukset ensimmäisen ja toisen kohdalla. Ekalla kerralla ei auttanut ei niin mikään, eivät edes kaksi epiduraalia jotka eivät vaikuttaneet oloon millään lailla.

Tokan kohdalla taas jo ilokaasu ja kipupiikki tekivät paljon.

Yhteistyössä