Miten tähän pottailuun saa jotain järkeä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja voihan potta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

voihan potta

Vieras
Poika 2v kyseessä.

Inhoaa vaippaa, suuttuu yleensä kun sitä puetaan. Jostain syystä ei yleensä kyllä tykkää sen riisumisestakaan, välillä ottaa sen hienosti itse pois ja käy silloin tällöin heti perään potalla.Vaippaa takaisin laitettaessa hirmustuu. Olen yrittänyt selittää, että jos hän alkaa käydä potalla, saa olla ilman vaippaa.

Kun kakka on jo tullut vaippaan, lapsi tulee usein kertomaan asiasta. Kun otan vaipan pois, lapsi tahtoisi potalle, kun ei ole ilmeisesti vielä ymmärtänyt kokonaan, että potalle mennään ENNEN kuin se kakka tulee. Kuitenkin kakan tulosta on hänellä joku ennakkokäsitys, sillä hän menee usein jonkin taakse/alle kakalle, eikä vain kakkaa vaippaan kesken touhujensa.

Jos ollaan ilman vaippaa, pissaa on vähän siellä ja täällä, mikä on ihan ymmärrettävää. Kakka eteisen matolla ei ole niin kiva juttu. Lapsi vedättää vanhempia saadakseen vaipan pois ja kertoo kakkahädästä, jota ei oikeasti ole olemassakaan. Toisaalta taas joskus pojan kertoma pitää paikkansa ja hänellä todella ON kakkahätä, mutta kun ehdotan potalle/pytylle menoa, lapsi todennäköisesti kieltäytyy. Muutaman minuutin kuluttua on taas kakka vaipassa. Välillä pottailu onnistuu, yleensä ei. Joskus lapsi riisuu vaipan oma-aloitteisesti ja käy potalla asioillaan, mutta se on tosi harvinaista.

Äsken tuli taas kakat vaippaan, vaipan poisotosta tuli meteli, lapsi kävi sen jälkeen istumassa potalla, mutta luonnollisesti mitään ei enää tullut. Seuraava äläkkä nousi pyllyn pesusta ja nyt muksu narisee edelleen. Kohta joko laitan vaipan ja lapsi suuttuu taas tai en laita ja kuivaan pissat lattialta. Miten tähän saa jotain järjen häivää? Apua!

tuntuu se avippaa vaan hämmentävän sitä lasta. mitä jos koittaisitte olla vaikka muutamn pivän kokonaan ilman vaippaa, yöksi voisi ehkä laittaa. matot pois lattioilta ja vuoratte sohvat pyyhkeillä ja lahjotte sen lapsen sinne potalle esim tarrojen avulla.
toinen vaihtoehto on jättää pottailu hetkeks vähemmälle ja käyttää potalla vain jos lapsi pyytää ja koittaa vähän myöhemmin sitten uudelleen voihan se olla että apsella on vaan liikaa paineita pottailusta ja homma ei sen vuoksi toimi

jos lapsi ei ole vielä ns. valmis potalle ja jättämään päivä vaippaa kokonaan pois nii ei se pakottamalla onnistu ja silloin on sitten niitä lätäköitä joka paikassa. meillä neiti täyttää elokuussa 3 ja nyt kun tuli kesä niin päivä vaippa jäi viikossa pois eikä ole vahinkoja sattunut eli oli ns valmis pottailuun. eli nyt meillä ollaan oltu noin kk ilman päivä vaippaa kokonaan. silloin sen ensimmäisen viikon aikana kun ei ollut vaippaa niin silloin meni monet housut päivässä mutta nyt tulee pisut ja kakit aina pottaan.

Tuollaistahan se on, meillä ei tosin kakannut lattialle. Anna mennä potalle, ei kai sillä järjestyksellä ole näin alkuvaiheessa väliä, kun poika kuitenkijn yhdistää kakan ja potan.

Kiitos. Mulla ei ole tullut pieneen mieleenkään, että aiheesta voisi olla kirjojakin. Pakottaa en lasta tahdo/aio, mutta olen ihan ulalla kun en tiedä onko kyseessä vain viha vaippaa kohtaan vai lapsen halu pottailla. Tahtoikä vielä tähän päälle ja esikoisen äiti onkin jo pihalla kuin lintulauta.

jotenkin tuntuu, että jos ei vaippaa halua niin olkoon sitte ilman... kun on kesäkin. Tietty kauemmas kotoa lähtiessä pitää olla vaippa ettei kyläpaikan matolle pissaa :D

meillä 2,5 oppi potalle niin että lopetettiin vaan kotona vaippojen käyttö. Tarpeeksi usein vaan käytti potalla ja välillä siivoiltiin lattioita. Aika nopeasti se siitä jutun juonen ymmärsi.

Vaippa pois ja puskapissiä ja lattian kuivausta. Helpot löysät sortsit niin ettei lapsi luule enää vaippaa olevan. Syönnin jälkeen ja ulos ja unille mennessä pissille. Siitä se lähtee ihan ilman kirjoja.

No, me kokeillaan nyt seuraavaksi olla mahdollisimman paljon vaipatta. Pitää hommata tarrojakin, jos vaikka poika tykkäisi niistä. Millähän muulla voisi palkita? Karkilla lahjominen ei kuulu tapoihin.

Kiitos teille! :)

Vaippa vaan kokonaan pois ja alushousut ja housut päälle. Ei oo kovin mukavaa kakata ja pissata housuun joten lopettaa varmasti aika pian. Älä myöskään palkitse potalla käymistä, se tuo lapselle paineita. Käsittelee asiaa arkisesti ja anna lapsen itse ilmoittaa hädästään, älä pakota potalle.

Mä yritin ja stressasin kauan tytön kuivaksi oppimista. Siivosin miljoonat pissat lattialta. Ihan turhaan. Lopetin stressaamisen ja eräänä päivänä vajaa 2,5 vuotias tyttö halusi mennä itse potalle. Viikon verran oli hieman epävarma tilanne, mutta sen viikon jälkeen tytöstä tuli kerralla sekä päivä- että yökuiva. No okei muutama yövahinko on vuoden aikana sattunut mutta lienee normaalia.

Poika on nyt 1,5v enkä edes yritä pottailua ennenkö tuntuu siltä että se hommasta oikeasti jotain tajuaa.