mutta minä vaan ihmettelen yhä, että miten ihmeessä tässä näin pääsi käymään. Ja voin pahoin.
Taustoja: Tapasin nykyisen aviomieheni kesällä 2010. Kihlauduimme hänen aloitteestaan kolmen kuukauden kuluttua tapaamisesta ja häitä vietettiin 2011.
Olin tavatessamme kaikin puolin tasapainoinen nainen ja erostani ex-liitosta oli kulunut pari vuotta. Minulla on hyvä ja vaativa ammatti, raha-asiat kunnossa, urhelijatausta - ystäviä ja harrastuksiakin oli sopivasti, energiaa ja iloa vaikka muille jakaa. Ex-mieheni on (tai oli) parhaimpia ystäviäni, enkä ole siltoja polttavaa tyyppiä: mielestäni kaikki ihmiset ovat luottamuksen arvoisia, kaikilla meillä on omat ongelmamme ja omat vahvuutemme. Elämä on tehty oppimista varten, emmekä me koskaan ole liian "valmiita".
Intuitioni kertoi minulle heti miehen tavattuani, ettei kaikki ole kunnossa. En tajunnut miksi. Analysoin syitä ja päädyin siihen, että miehen epälooginen ja ristiriitainen käytös ja tunteet olivat se, mikä minua sisimmässäni pelotti. Käytös oli kuitenkin niin hyvin naamioitua ja aina löytyi selityksiä, useitakin, joten minua vietiin. Sain kuulla olevani yliherkkä ja aistivani aivan liikaa, eikä minulla ollut huumorintajuakaan, sillä kaikki ne oudot jututhan olivat jälkikäteen aina "huumoria". Ja sitten seurasi taas rakkaudentunnustuksia: "Kukaan ei voi rakastaa sinua yhtä paljon kuin minä." Ja minä uskoin, koska halusin, vaikka jokin sisälläni kertoi etteivät asiat ole kunnossa.
Miehessä on ulospäin kaikki kohdallaan: on ulkonäköä, miehekkyyttä, jämeryyttä, se luotettavistakin luotettavin ammatti, ahkeruutta, tunnollisuutta, analyyttisyyttä, luotettavuutta, huumoria, rentoutta, letkeitä juttuja jne. Hän hurmaa muut ihmiset helposti ja hetkessä - ainakin omasta mielestään. Katselen usein vierestä, kun muita viedään: mies pyöräyttää hetkessä esiin oman shown, jossa hänellä on pääosa, johto ja vitsien heittorooli, muille on varattu naurajien roolit. Jos muut osallistujat eivät ymmärrä nauraa, seuraa astetta isompi show ja lopulta seuraan lähes myötähäpeän vallassa kun muut nauravat vaikka väkisin, kun huomaavat ettei showsta muutoinkaan pääse eroon. Tämä sama toistuu jokaisella kaupan kassalla, palvelutiskillä jne.
Miehessä on myös toinen puoli, joka lähti tosisssaan avautumaan minulle vasta viime kesänä, vaikka aloin voimaan huonosti jo suhteen alussa, näkyvimmin heti kun olimme muuttaneet asumaan yhteen. Tilanteet kärjistyivät riidellessä aina exponentiaalisiksi käsittämättömyyksiksi. Huomaan ettei minulla riitä sanoja niitä kuvaamaan. Ensin yritin, yritin ja vielä kerran yritin. Yritin pitää oman pääni järkevästi ja siinä sivussa vääntyä solmuun, auki ja taas solmuun, mitä ikinä mies halusikaan jotta ne kauheat riidat vain loppuisivat. En ymmärtänyt riidoista oikein mitään. Vielä vähemmän ymmärsin siitä, miten riitoja ei mukamas voinut ikinä sopia, vaan viha oli ääretön ja loppumaton. Minulla oli aina sovittelijan ja anteeksipyytelijän rooli, minähän ne riidat kuulemma aiheutin omalla hankaluudellani. Mies halusi vain elää rauhallista elämää.
Ensimmäinen fyysinen väkivaltaisuus tuli miehessä esiin viime kesänä. Jälkikäteen ajatellen se ei ollut niin karmean suuri tapahtuma, mutta minuun ei ole koskaan kukaan ihminen käynyt sitä ennen väkivaltaisesti käsiksi ja minulle se tuntui karmaisevalta. Minuun tartuttiin, retuutettiin ja ranteita väännettiin nurin. Olen miestäni n. kolme kertaa pienempi hento ja pieni nainen. Soitin poliisit ja isäni paikalle. Mies pakeni lähiseudun metsiin ja vain häntä seuraamalla sain poliisipartion paikalle, miehen kyyristellessä pusikossa poliisien saaapuessa. "Jos poliisit tulee se on ero!" kuulin tuolloin. Ei raksuttanut. En tajua edelleenkään mitä tekemistä poliisien paikalle tulemisessa on eron kanssa. Metsäjuoksun aikana kuulin myös, että "tästä tuleekin jännä pahoinpitelyoikeudenkäynti kun katsotaan miten paljon sinä mua oot lyönyt" ???? - nuo kysymysmerkit kuvaavat omia ajatuksiani. Mitä, mitä, mitä?
Arvaattekin varmasti jo, ettei homma jäänyt tähän. Eikä se kyllä vasta tuosta kaikkine hulluuksineen alkanutkaan, mutta tästä tulisi romaani jos kertoisin kaiken. Poliisioperaation jälkeen kotiin palasi seuraavana aamuna marttyyrimies, joka laati saman tien avioerohakemuksen ja vaati sormuksiani takaisin. En antanut, vaan lähdin pois kotoa. Poissa ollessani mies oli käynyt upottamassa fillarini mereen ja piilottanut kaikki timanttikoruni (löytyivät puolen vuoden kuluttua hänen laukustaan). Sitten mies häipyi. Itkin kotona viikon, päälimmäisenä valtava ihmetys siitä, että mitä ihmettä oikein tapahtui. Mitä, mitä, mitä? No minä ainakin olin syyllinen, se oli miehen puheiden perusteella selvää.
Päädyin sitten kesän lopussa sairaalaan, kun kuntoni oli laskenut rivakasti miinukselle. Olin siinä vaiheessa ollut sairauslomalla jo 4 kk, painoni oli laskenut siten että olin pelkkä luuranko (175 cm/42 kg - miehen mielestä kuulemma oikein sopiva!), eikä mikään ruoka enää pysynyt sisällä. Oksensin päiväkaupalla ja vajosin tajuttomuuteen. Mieheni katseli tuohua vierestä pari päivää: olin siis tajuton, makasin eteisen lattialla tiedottomana ja oksensin. Todettakoon nyt vielä, että mies on lääkäri. Lopulta hän soitti ambulanssin ja jälkikäteen kuulin hänen sanoneen kuskille, että "viekää se nyt pian pois sehän pilaa koko kämpän tolla oksennuksellaan".
Paranin ja palasin kotiin, vaikka siinä vaiheessa kaikki sukulaiseni ja ystäväni viestittivät jo hyvin suoraan, että pakene ja äkkiä. No enhän minä. Ja mies tietysti kertoi oppineensa ja muuttuneensa. Bullshit. Mutta minä uskoin, sillä kaikenhan se kestää, uskoo ja toivoo. Luulin edelleen, että olen tekemisissä ihmisen kanssa ja ihmisethän ovat erehtyväisiä ja oppivaisia. Kaikki kyllä järjestyy. Jep jep, ja lehmätkin lentää.
Istun tässä nyt yötä, jälleen yksi riita nimittelyineen ja kiroiluineen takana. Eteenpäin on menty siten, että minä olen ostanut n. 50 kpl ihmissuhdekirjoja, myös niitä joissa kerrotaan narsisteista ja psykopaateista. Osan niistä mies on jo ehtinyt tuhoamaan. Kolmas yksipuolinen avioerohakemus ja sen peruuttaminen on meneillään - mies vääntää hakemuksen aina isoimman raivoriidan aikana kuulemma "ihan vaan tunnekuohussa". Ja minä olen kääntynyt solmuun aina vain uudestaan, ymmärtänyt ja ymmärtänyt - ja sitten taas kuullut mikä "itsekäs kusiaivo" olen, "järjetön", sellainen "jolta saa vain paskaa", joka "jauhaa aina samoja juttuja" ja joka on se "läpipaha narsisti". Sekä tietysti "syyllinen". Syyllinen mihin? Sitä minäkin kelaan - vastauksena nousee päälimmäisenä mieleen, että varmaan ihan kaikkeen mahdolliseeen pahuuteen maailmassa, olenhan se "pahuuden ruumiillistuma".
Kuten aina ennenkin, mies nukkuu syvään ja kuorsaa omassa makuuhuoneessaan. Minulla on ihan liikaa ajatuksia ja ihmeteltävää, että pystyisin nukkumaan. Pääsen uneen vain huumamalla itseni kunnon lääkecocktaililla. Edes hetkeksi helpottaa, vaikka lääkkeistä en pidä yhtään. Vaihtoehdot vaan ovat aika vähissä. Niin, ja tietysti minä olen se "hullu", "mielisairas" ja välillä tietty ihan "raivohullu" ja "hoidon tarpeessa" - ihan vain tiedoksi niille, jotka eivät sitä jo arvanneet.
Kysymys kuuluu, että mitä helvettiä minä, kaunis, fiksu ja filmaattinen, ennen niin hyväitsetuntoinen ja vahva nainen teen tässä??? Kulissit ovat hienot, on taloa ja lääniä, mutta sisällä on niin tyhkää ja mustaa, etten ole sellaista tiennyt olevan olemassakaan. Ilmeisesti en usko vieläkään, että sellaista on olemassa. Kai minä muuten olisin jo häipynyt. Minä kai luotan, että kyllä tämä tästä kunhan nyt vaan opin ymmärtämään tuota miestä, ihan niinkuin se aina pyytää. Opin olemaan vähemmän itsekäs.
Ja mikä on tuo makuuhuoneessa nukkuva tyyppi? Onko se ihminen lainkaan? Susi ihmisen vaatteissa? Vaan eipä taida sudetkaan tehdä vastavaa lajitovereilleen.
Katselin keskikesällä sydän raastaen varista, joka yritti pelastaa toisen variksen moottoritieltä auton alta omaa henkeään uhmaten. Ei onnistunut. Itkin holtittomasti, enkä tajunnut miksi. Kunnes: minua ei kukaan pelastaisi - jos olisin niin tyhmä, että vaaraan itseni änkeäisin, niin olisin kuolemani ansainnut. Näin elävästi silmieni edessä mieheni selittävän asian rauhallisen asiallisesti ja välinpitämättömästi, ihan kuten hän aina tekee. Julmuus ja kylmäverisyys kuuluvat asiaan, muu on heikkoutta.
Ja juu, joka toinen päivä se aina kertoo oppineensa ja ymmärtäneensä kaiken, vaikka mistään ei haluakaan puhua.
Karsean pitkä stoori ja silti vain niin pieni osa kaikesta. Lukekaa, ihmetelkää, haukkukaa, huutakaa, neuvokaa - ihan mitä vaan.
Kyllä minä kestän - olen näemmä suht vahvaa tekoa, vaikka minulla onkin nykyisin lääkitystä vaikka muille jakaa (post-traumaattisen stressin oireet, kilpirauhasongelmia, jatkuvasta stressistä johtuva kortisolin erityksen puute jne.), enkä enää pääse sängystä ylös kuin max. tähän koneen ääreen, joskus menee 24h ihan vain pimeässä makuuhuoneessa itkien.
Minulle saa oikein mielellään myös kirjoittaa emailitse os.
sara.linna1@gmail.com - jos olette kokeneet jotakin vastaavaa, tai ihan vain sanoaksenne moi - kaikki käy