miten tästä selviää???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piksis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

piksis

Vieras
Astun tilastoihin, niihin surullisiin eroparitilastoihin... Vielä keväällä en olisi IKINÄ IKINÄ uskonut, että minulle kävisi näin. Lapset 3v ja 9 kk ja jäin yksinhuoltajaksi. Kesäkuussa käytiin vielä talonäytöissä ja talounelmat ovat nyt vaihtuneet kaupungin vuokrakämppään kerrostalossa.

Erosta iso osa on ihan minun omaa syytäni, olen ollut viimeiset 3v tolkuttoman väsynyt ja toinen lapsi ei todellakaan ollut hyvä idea, vaikka häntä tehdessä asiat olivatkin puolisen vuotta jo mallillaan. En vaan kertakaikkiaan jaksanut tukea miestäni ja osoittaa rakkautta, ja jotenkin idioottimaisella tavalla kuvittelin olevani "turvassa" tämän rankan pikkulapsiajan. No, enpä ollut. Maailman kiltein ja ihanin mies päätti että hänelle riittää. Asuttiin kesä erillään, ja vielä tässä syyskuussa yritettiin asua muutama viikko yhdessä.

Olen pohtinut ja analysoinut aiempaa käytöstäni (huonosta itsetunnosta johtuvaa toisen alentamista, kiukuttelua, torjumista...) ihan älyttömästi ja otin koko vastuun koko erosta omille niskoilleni. Mieskin myönsi että olen saanut muutettua käytöstäni paljon parempaan suuntaan, mutta silti hän ei vaan enää tunne minua kohtaan mitään, taitaapa olla jopa niin, että minä ällötän häntä.

No, tästä voisi tarinoida vaikka kuinka pitkään, mutta kysymys kuuluukin, kuinka ihmeessä tästä selviää? Miten selviän tästä syyllisyydestä, että vien lapsilta ydinperheen? Voivatko uusperhekuviot oikeasti toimia, minun on itseni vaikea kuvitella rakastavani tai edes sietäväni toisen ihmisen lapsia saman katon alla (joo olen ihan kauhea ihminen), joten kuka minua ikinä huolii? Miten selviän näistä yksinäisistä illoista? Tekisi vain mieli kuolla pois.

Olen itse yyhoo, olen löytänyt uuden rakkauden (erosta on vuosia), mutta emme asu yhdessä. Yksin tuskin tarvitsee jäädä, mutta suosittelen, että opettelet arjen omillasi lasten kanssa, löydä itsesi ja opi olemaan itsesi kanssa. Kyllä se oikea voi vielä yllättää uskomattomalla tavalla!

Tulevaisuudesta voi tulla vielä paljon parempi! Minä erosin, kun oli vielä kaksi vaippaikäistä hoidettavana. Raskasta oli, mutta nyt olen onnellinen toisen miehen kanssa. :-)

Tsemppiä! Uskon että selviät kyllä. Miten sitten kohtelit miestä? Itseäni myös pelottaa kuinka tuo kumppani jaksaa minua kun olen kyllä varmasti aika kamala. Meillä on lapset kohta 7v ja 5v. Pikkulapsiaika meni hyvin keskityin niin paljon lapsiin, mutta nyt kun ovat isompia eivätkä tarvi äitiä niin paljon niin turhaudun tuohon mieheen niin helposti.

Hyvin siitä selviää. Opettele ensin elämään yksin, laita omat asiasi kuntoon. Käsittele parisuhteessasi pieleen menneet asiat huolella, jottet siirrä niitä mukanasi aikanaan uuteen suhteeseen.

Meille kävi juuri noin ensimmäisen mieheni kanssa. Sillä erolla että minä tajusin jättää hänet, koska huomasin miten minä toista kohtelin. Toinen oli niin kiltti, rakastunut ja mukava että ei olisi ikinä minua jättänyt.

Kolmeen vuoteen en ajatellutkaan uutta suhdetta, vaikka jotain säätöä siinäkin oli. Tiesin etten ole valmis, enkä halunnut kenellekkään samaa kuin ensimmäisselle miehelleni.

Puoli vuotta sitten tapasin ihanan miehen, jonka kanssa vietämmä paljon aikaa. Menemme hitaasti, puhumme kaikesta. Mutta viimeinkin minullakin on olo, että olen valmis uuteen suhteeseen.

[QUOTE="joy";24858979]joo, toi itsesääli ei auta mitään. ja multa ei ainakaan sääliä heru jos olet ite asias mokannu.[/QUOTE]

Mun mielestä ihan jokaisessa sopassa näissä suhdejutuissa on kaksi!! Miettikääs, mitä mies oikeesti ois voinut tehdä, ettei näin olisi käynyt...

Niin... tämmöstähän tää suruprosessi on, välillä vihastuttaa, välillä itkettää ja välillä kieritään itsesäälissä. Sääliäpä en keneltäkään halunnut vaan neuvoja juurikin siihen miten tästä selviää.

Yritin huomioida miestäni omalla tavallani, pitämällä kodin siistinä, leipomalla, tekemällä ruuan valmiiksi jne, mutta hän olisi tarvinnut läheisyyttä (tietenkin!). Keräsin itseeni tosi paljon vihaa pitkin tätä kolmea vuotta, kun jouduin hoitamaan kaikki yövalvomiset yksin ja olin niiiiiin poikki. Ja siinä kaiken kyllästämässä vihassani tulin ottaneeksi marttyyriasenteen. Esikoisen ollessa pieni en jaksanut mennä minnekään kodin ulkopuolelle, ja nyt kun kuopuksen valvomisista huolimatta olisin halunnut hieman irtautua kodista, ei se enää onnistunutkaan kun mitään omasta elämästä ei ollut enää jäljellä. Suureksi osaksi oma syy, mutta kai näin jälkeenpäin ajatellen mieskin olisi voinut jotenkin helpottaa minun väsymystäni. Hän kuitenkin jalkoi omia menojaan kuten ennenkin. Mutta viha tuli siis siitä kun omaa idioottimaisuuttani panostin 130% perheeseen ja loukkaannuin kun kun toinen ei tehnytkään samalla tavalla. Vaikka eihän tuo "uhrautumiseni" mitään tervettä ole. Nyt eron jälkeen minun on pitänyt ihan pohtia, että mitä tykkään tehdä ja mistä yleensäkin nautin elämässä.

Tuon kolmen viikon "koejakson" aikana olin päässyt vihastani eroon ja itsellänkin oli paljon kevyempi olo, kun ei tarvinnut olla koko ajan vihainen. Ja se myös näkyy/näkyi käytöksessäni. Mutta on siis liian myöhäistä.

Ja ei tietenkään pitäisi mitään uusia suhteita edes miettiä, enkä tiedä miten voin enää parisuhteeseen uskoa, kun edes omat lapset eivät saa miestä jäämään (mikä sitten????). Mutta luonnollisesti haluaisin, että joku kokisi minut tutustumisen arvoiseksi ihmiseksi, kun tällä hetkellä tunnen olevani niin hylätty ja oksettava.

Sitten kun itse pääset yli ja olet armollisempi itsellesi, kun löydät ilon elämään. Sitten on aika miettiä uutta. Itse haluan kultani olevan kanssani vain minun takiani, meidän takiamme. En halua mitään ulkoisia kahleita sitomaan häntä tähän. Olkoon rakkaus vapauttajamme, sanon minä. Minä en uskonut, että näin kävisi ja kun lopulta tapahtui, pistin hieman hanttiinkin. Kuitenkin rakkaus tuli elämäni. :)

Toivotan sinulle ja perheellesi onnea tulevaan!

En osaa vastata muuta kun, että aika parantaa haavat.

Lopeta itsesi syyttäminen. Sanot, että et jaksanut tukea miestäsi ja osoittaa hänelle rakkautta. Tekikö hän sinulle niin?

Kyllä uusperhe elämä voi toimia. Itselläni on 3,5 ja 1,5 vuotiaat lapset. Erosin lasten isästä nuoremman ollessa vielä aivan pieni (mies petti mua kun olin sairaalassa vauvan kanssa). Nyt elämässämme on uusi mies ja isähahmo. Olemme eläneet yhdessä vuoden verran. Asuimme eri paikkakunnilla tavatessamme ja muutimme melkein heti saman katon alle ihan lastenkin takia. Tämä uusi rakkauteni on mulle ja lapsille korvaamaton. Rakastan häntä ja hän rakastaa mua ja lapsiani. Elämme aivan normaalia perhe elämää ja suunnittelemme toiveikkaana tulevaa. Ja otettakoon huomioon että olemme tosi nuoria, vasta 22-vuotiaita kummatkin. Jos tuon ikäinen mies voi käyttäytyä noin kypsästi, että haluaa ottaa perheensä täysivaltaiseksi jäseneksi kaksi toisen miehen lasta, niin aivan varmasti sellaisia miehiä löytyy vanhemmistakin. Rohkeasti naiset! Pää pystyyn ja kohti uusia seikkailuja! Onni ei ole menneessä vaan tulevassa!

[QUOTE="vieras";24859119]En osaa vastata muuta kun, että aika parantaa haavat.

Lopeta itsesi syyttäminen. Sanot, että et jaksanut tukea miestäsi ja osoittaa hänelle rakkautta. Tekikö hän sinulle niin?[/QUOTE]

Kyllä hän teki. Kuopuksen raskaus oli vielä sellainen, että jouduin makaamaan täyslevossa viikosta 21 alkaen, joten hän pyöritti koko kotihärdellin. Eli joutui venymään ihan kohtuuttomiin suorituksiin. Kuopuksen syntyessä hän sai uuden työpaikan, jossa joutui aluksi tekemään 14 tuntisia työpäiviä, ei puhettakaan mistään isyyslomista. Sain puolestani pyörittää kotiarkea yksin, ja siinä en sitten enää jaksanut kuunnella hänen työhuoliaan, vaikka alanvaihto oli hänelle tosi rankaa työn vaativuuden kasvettua paljon. Tässä vaiheessa hän alkoi vieraantua koko perhekuvioista niin, että sitten kun kuopuksen kanssa pikkuisen helpotti ja samoin hänen työnsä suhteen, taisi peli olla jo menetetty. Eli huonoa tuuriakin tässä oli mukana, kun tuo raskaus meni noin ja samaan saumaan sattui työn vaihto.

Mutta näistä syitä ja seurauksia on turha spekuloida kun lopputulos kuitenkin tiedetään. Eihän sille mitään voi, että toisen tunteen kertakaikkiaan loppuu. Nyt vain täytyisi jotenkin jatkaa elämää, mutta se tuntuu ihan ylivoimaiselta.

Yhteistyössä