Miten te jaksatte pyörittää arkea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieraana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ajat sitten olen vähentänyt vaatimuksia. Vähemmälläkin pärjää. Mieluummin leppoisa ilmapiiri kuin hullun siisti koti. Kiireistä on (tosi!!) eikä aika edes mene siivoamiseen vaan lasten harrastuskuskauksiin. Mutta lapset ovat ihania ja olen hurjan onnellinen, että voimme jakaa heidän innostuksensa omaan juttuun. Koti ehtii olla siisti vielä monta vuotta, lapset ovat tässä nyt. Olen ymmärtänyt, että nämä ovat vuosia, joita myöhemmin kaipaan. Niinpä aijon nauttia nyt.

Alkuperäinen kirjoittaja klökfsd;30431127:
Joo, joka ilta laitetaan kamat paikoilleen. Keittiö siivotaan päivittäin. Vessa ainakin kerran viikolla. Pyykkikone pyörii liki päivittäin. Pyykit viikkaan kyllä vain kaksi kertaa viikossa. Imuroin kerran viikolla, yleensä keskiviikkoisin. Silti minä olen sitä mieltä, että lauantaina koti vaatii imuroinnin, moppauksen ja tasopintojen ja niiden ovien jne pyyhkimisen.

Sinä pyyhit sitten, ap hakee ongelmaan ratkaisua että saisi edes suht siistin näköiseksi. Meillä isompi siivous riittää 3-4 viikon välein, tosin meillä on iso talo että ei ehdi niin sotkeentua pienessä ajassa, jos yleissiisteydestä pidetään kiinni, jolloin missään ei ole ylimääräisiä tavaroita ja pääsee vain imuroimisella (eteinen, keittiö)ja muilla jokapäiväisillä töillä. Keittiössä nyt toki pinnat pyyhkiytyy päivittäin.

Tuosta siistinä pitämisestä... Onko teidän kaikki perheen jäsenet sellaisia jotka heti laittaa tavarat paikoilleen? Meillä kun kukaan ei juurikaan laita mitään paikoilleen jos MINÄ en erikseen siitä huomauta. Kaksi koululaista, taapero ja mies minun lisäkseni. 10 vuotta olen tästä sanonut hyvällä ja pahalla. Miesväkiä ei vaan kiinnosta, siis koululaiset ja ukko. Minä sitten siivoilen pitkin viikkoa heidän jälkiään enemmän tai vähemmän katkerana.

Sekään ei tehoa jos antaisin vaan olla, miestä ja poikia ei haittaisi sotku, ehkä muutaman kuukauden välein voisivat oma-aloitteisesti kerätä tavarat ja siivota.

Ehkä minun on vaan hyväksyttävä tämä asia.

Mä teen noiden syiden taki osa-aikaista. TOIMII ja kaikki on tyytyväisiä.
- musta on ihana tehdä kotona kaikenlaista, antaa lapsille aikaa, hoitaa niiden juttuja, kuskata harrastuksiin, tehdä kotitöitä
-mies on onnellinen kun hänellä on aikaa töiden jälkeen omille harrastuksille, eikä tarvi huolehtia niin paljon kotitöistä tai lasten kuskaamisista
- lapset on onnellisia kun eivät ole hoidossa kun osa-aikaisesti, äidillä on aikaa leikkia ja pelata, teinit saa aikaa ja huomiota
-koti on yleensä melko siisti ja kaikki asiat hoidettu (yllättävän paljon on kaikenlaista hoidettavaa ihan kotitöiden ulkopuolella...)
- taloudellisestikin toimi sillä kela maksaa sitä osittaista tukea, kun lapsi on eka-tai tokaluokkalainen, hoitomaksu on pienempi jne.

Tuosta siistinä pitämisestä... Onko teidän kaikki perheen jäsenet sellaisia jotka heti laittaa tavarat paikoilleen? Meillä kun kukaan ei juurikaan laita mitään paikoilleen jos MINÄ en erikseen siitä huomauta. Kaksi koululaista, taapero ja mies minun lisäkseni. 10 vuotta olen tästä sanonut hyvällä ja pahalla. Miesväkiä ei vaan kiinnosta, siis koululaiset ja ukko. Minä sitten siivoilen pitkin viikkoa heidän jälkiään enemmän tai vähemmän katkerana.

Sekään ei tehoa jos antaisin vaan olla, miestä ja poikia ei haittaisi sotku, ehkä muutaman kuukauden välein voisivat oma-aloitteisesti kerätä tavarat ja siivota.

Ehkä minun on vaan hyväksyttävä tämä asia.

Meillä kyllä jokainen hoitaa oman osansa siistinä pitämisessä, minä ja mies, myös 9-vuotias poikamme osaa jo kantaa tiskinsä tiskialtaaseen, likaiset vaatteet pyykkikoriin jne. Tosin en ole antanut siihen mitään vaihtoehtoakaan, vaan huomautan heti jos jää tekemättä. Nykyään ei tarvitse edes huomauttaa, kun se on kaikille itsestään selvää.

Yhteistyössä