Miten te joiden vauvat/lapset nukkuu huonosti jaksatte??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
mä lopetin yöimetyksen ku vauva oli 8kk. huus 4 yötä tissin perää. mies vaa hyssytti ja hoiti, mä nukuin toisessa huoneessa ja pysyin kovana. sen jälkee on vauva nukkunu ku tukki. illasta aamuun nukkuu ilman herämisiä. joskus harvoin herää kerran yöllä, jos on joku hätä. unikoulu kannattaa. ei pelkästään oman jaksamisen, ihan vauvanki jaksamisen vuoksi. kyllä 9kk vauva tarvii pidemmän pätkän unta ku vaan tunnin kans. unikouluun saa paljo vinkkejä lääkäriltä ja netistäkin. eikä 9kk vauva todellakaan enää ole yöllä nälissään. suosittelen EHDOTTOMASTI!

Huonostihan sitä jaksaa, kun vauva on rintaruokinnalla. Meillä oli viimeisimmät kaksoset ja imetin heitä 1,5 vuotta lastentahtisesti. Käytännössä se tarkoitti normiyönä (23-6) noin kuutta herätystä, huonona yönä kymmentä ja yli. Lisäksi meillä on diabeetikko (sairastui, kun odotin kaksosia) ja häntä piti mittailla myös öisin. Välillä tuntui, että olin ihan koomassa.
Kun tissittely aikanaan lopetettiin ja vauvat alkoivat nukkua yönsä, minulla meni 2kuukautta ennen kuin osasin nukkua yöllä.

En meinannut jaksaakaan ja mm. sen vuoksi olen päättänyt ettei koskaan toista lasta. En jaksa sitä helvettiä enää.

Mä sinuna alkaisin jättää imetystä pois. Mä en imettänyt mutta mulla lapsi söi öisin reilun 1v ikään. Itekseen jätti sitten pois yösyönnin n. 1v 4kk ikäisenä ja nukkunut täydet 12 tuntia siitä lähtien.

Muksu nukkui ekan vuoden oikeastaan vain kantoliinassa, silloinkin piti olla liikkeessä koko ajan. Joskus yöllä, kun muksu oli tosi väsynyt sain sen nukkumaan syliini tai kainaloon.
Mulla meni vauvan iästä kuukaudet 6-13 ihan ohi, olin jatkuvasti ihan horteessa. Neuvolasta sanottiin vain, että no vauvat joskus valvottaa...

Nyt jälkikäteen tiedän, että olis pitänyt pyytää apua. Vaikkei tukiverkostoa sillai olekaan, niin kyllä jostain varmasti olis apua löytänyt. Mutta ei sitä siinä tokkurassa osannut ajatella, kaikki energia meni selviämiseen.

Muksu kun alkoi nukkua öitään enimmäkseen sängyssä ja pääsin itsekin jonkinmooiseen rytmiin, niin meni se 2-3 kk että sain itse nukuttua saman ajan mitä muksu. Ja siitä meni vielä yli kuukausi, että tunsin olevani niin hyvässä kunnossa, että uskalsin ajaa autoa...

Ei me meinattukaan jaksaa. Vauvana ja taaperona nukkui tosi vähän ja heräili aina. Päikkäreitä oppi 5kk nukkumaan sen 60min peräti, siihen asti vain 15min torkkuja ja nekin tuskan takana. Laitoksella jo valvoi. Toista lasta en halua ja uskallla tehdä, sitä helvettiä en halua toiste. Hoitoapua ei ollu täälä, suvut kaukana. Tutut muuttivat pois paikkakunnalta. Meil ton pojan univaikeudet saatiin aisoihin vailla 5v apukeinolla.

[QUOTE="Mä vain";28006882]Siksi vain tuntuu provolta, kun omani, kohta 2v, heräilee vieläkin 1-2 tunnin välein. Ja aloittajalla kyse oli ihan vauvasta... Neuvolassa mulle on vaan sanottu, että täytyy vaan jaksaa. Ja suosittelen tätä jaksamista myös muillekin, että sitten, kun se ihana vauveli on syntynyt, niin ei muuta kuin pitkää pinnaa ja ne omat nukkumiset vauvan kanssa. Jos tätä ei jaksa, niin ei pidä haaveillakaan seuraavista lapsista.[/QUOTE]

Kylläpä on neyvolassa hyvät neuvot ja kannustajat, voi herraisä sentään! Täytyy vaan jaksaa...niinpä! Kun oot lapsen tehnyt niin yksin sen hoidat vaikka mikä olis, ei kannata apua pyytää ikinä eikä missään asiassa. Toivottavasti tästä nopeasti päästään eroon. Jaksamisen kanssa on niin, että jos liikaa väsyy,menee moni asia pilalle...äidin terveys, parisuhde, äidin ja vauvan suhde....Kyllä apua kannattaa hakea ajoissa, vaikka että pääsee vaan joskus nukkumaan kunnon unet.

[QUOTE="Mä vain";28006721]Huono provo taas...[/QUOTE]

En nyt ihan ymmärrä??? Meillä esikoinen ja nyt tämä toinenkin ovat todella huonoja nukkujia. Taitaa tämä viesti itsessään olla provo ;).

[QUOTE="Mä vain";28006993]Itse en usko päiväunien vähentämiseen pari vuotiaalla, enkä kyllä sitä suosittele. Jos lapsi nukkuu huonosti yöt, niin pakkohan sen on sitten edes päivällä nukkua. Pienet lapsethan tarvitsevat unta kasvaakseen.[/QUOTE]

No meidän lapsesta tuli reippaampi ja tummat silmänaluset katosivat. Söikin paremmin, kun ei ollut univelkaa. Pari ekaa yötä nukkui 14 h putkeen, kun oli univelkaa (päiväunet häiritsi yöunta). Sittemmin nukkunut aina öisin 12 h putkeen.

Pienet lapset tarvii unta kasvaakseen, kyllä 12 h yhtenäistä unta vuorokaudessa on lapselle paljon parempi kuin 8 h:n katkonaiset yöunet ja tunti päiväunia. Mutta heräilkää vaan rauhassa öisin, jos et halua kokeilla.

Me ollaan hankittu toinenkin lapsi, mutta tyytykää te vaan yhteen. Keinot heräilyn lopettamiseen ei aina löydy neuvolasta.

Taas näitä järjen jättiläisiä täällä. Itsehän te opetatte sen lapsenne siihen tissi suussa -nukkumiseen. Puolen vuoden iän jälkeen sen voi lopettaa. Jos ei ole vanhemmat ole valmiita unikouluun, niin ihan turha valittaa.

[QUOTE="vieras";28008123]Taas näitä järjen jättiläisiä täällä. Itsehän te opetatte sen lapsenne siihen tissi suussa -nukkumiseen. Puolen vuoden iän jälkeen sen voi lopettaa. Jos ei ole vanhemmat ole valmiita unikouluun, niin ihan turha valittaa.[/QUOTE]

Hohhoijakkaa. Sulla ei selvästikään ole mitään kokemusta uniongelmaisista lapsista, tai sitten oot muuten vaan jäänyt empatiajunasta laiturille. Se ei tuo unikoulukaan ole mikään autuaaksitekevä asia - googleta, jollet usko.

Lopeta imetys.
Se muutama kuukausi imetystä ei ole lapsen kannalta mitenkään ratkaisevaa, kun kuitenkin kiinteitäkin syö jo. Mutta muutama kuukausi lisää on pitkä aika valvoa jos on jo ihan rikkipoikki.

Kannatttaa myös mahdollinen allergia, astma, refluksi (silent esim) tai muu sairaus sulkea pois, ennen kuin alkaa unikouluttaa. Mulla kaksi allergista lasta ja hyvin ovat nukkuneet, kun ei ole ollut kipuja. Ja joo, huonosti nukutaan edelleen, pienin hiukan päälle vuoden, mutta ehkä se, kun tietää heräilylle jonkun syyn (vatsakipu tmv) tekee siitä henkisesti ehkä helpomman kestää. Poikki olen siltikin.

Lopeta imetys.
Se muutama kuukausi imetystä ei ole lapsen kannalta mitenkään ratkaisevaa, kun kuitenkin kiinteitäkin syö jo. Mutta muutama kuukausi lisää on pitkä aika valvoa jos on jo ihan rikkipoikki.

... mutta imetyksen lopettaminen ei välttis ole mikään taikakeino, jolla uniongelmainen lapsi alkaa yhtäkkiä nukkua. Kokemusta on. Kannattaa silti kokeilla tietysti, 9kk:n ikäisen pitäisi jo pärjätä yö ilman sapuskaa.

[QUOTE="Jenis";28008173]Hohhoijakkaa. Sulla ei selvästikään ole mitään kokemusta uniongelmaisista lapsista, tai sitten oot muuten vaan jäänyt empatiajunasta laiturille. Se ei tuo unikoulukaan ole mikään autuaaksitekevä asia - googleta, jollet usko.[/QUOTE]

Itseasiassa on ja sen takia me pidettiinkin unikoulu. Mitä hyötyä on ruikuttaa, kun ei mitään asialle tee?? Unikoulu auttaa lähes kaikkia, hyvin pienellä osalla on taustalla joku sairaus, allergia tms.

Ja mistäpä tuon tietää onko unikoulusta hyötyä, jos ei sen vertaa jaksa panostaa että kokeilee?

[QUOTE="Jenis";28008223]... mutta imetyksen lopettaminen ei välttis ole mikään taikakeino, jolla uniongelmainen lapsi alkaa yhtäkkiä nukkua. Kokemusta on. Kannattaa silti kokeilla tietysti, 9kk:n ikäisen pitäisi jo pärjätä yö ilman sapuskaa.[/QUOTE]

Eiköhän se 9kk-ikäinen pärjää, jos jo 6kk-ikäinen pärjää.

[QUOTE="vieras";28008246]Itseasiassa on ja sen takia me pidettiinkin unikoulu. Mitä hyötyä on ruikuttaa, kun ei mitään asialle tee?? Unikoulu auttaa lähes kaikkia, hyvin pienellä osalla on taustalla joku sairaus, allergia tms.

Ja mistäpä tuon tietää onko unikoulusta hyötyä, jos ei sen vertaa jaksa panostaa että kokeilee?[/QUOTE]

Toki sitä kokeilla kannattaa, mutta maailmassa nyt vaan on niitä ihan oikeasti uniongelmaisia lapsia, joilla ei ole sairautta eikä allergiaa ja jotka viittaavat kintaalla unikouluille, jopa ns. virallisille laitosunikouluille. Se keino, joka juuri teidän perheessä toimi, ei toimi kaikilla. Ja silloin kun ihminen on väsyneimmillään, se ruikutus voi olla ainoa, mihin voimat riittää. Ei vaan kerrassaan näe mitään vaihtoehtoja enää. Siinä ei palstavittuilu ainakaan auta asiaa.

[QUOTE="vieras";28008250]Eiköhän se 9kk-ikäinen pärjää, jos jo 6kk-ikäinen pärjää.[/QUOTE]

Niin, koska lapset eivät ole yksilöitä vaan kaikkiin pätee sama laki? :D

[QUOTE="Jenis";28008263]Toki sitä kokeilla kannattaa, mutta maailmassa nyt vaan on niitä ihan oikeasti uniongelmaisia lapsia, joilla ei ole sairautta eikä allergiaa ja jotka viittaavat kintaalla unikouluille, jopa ns. virallisille laitosunikouluille. Se keino, joka juuri teidän perheessä toimi, ei toimi kaikilla. Ja silloin kun ihminen on väsyneimmillään, se ruikutus voi olla ainoa, mihin voimat riittää. Ei vaan kerrassaan näe mitään vaihtoehtoja enää. Siinä ei palstavittuilu ainakaan auta asiaa.[/QUOTE]

No ruikutusko se sitten auttaa? :laugh:

Juu, ruikuttakaa te vaan ihan rauhassa. Me nukutaan :)

Yhteistyössä