Miten te, jotka asutte vuokralla, olette varautuneet eläkeikään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 32 vuotias ja eläke mielessä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
3

32 vuotias ja eläke mielessä

Vieras
Kun olen saanut lainani maksettua kuuden vuoden päästä, niin mun asumiskulut tässä kämpässä tipahtavat alle 150 ?/kk. Miten te, jotka ette ole omaa asuntoa ostaneet ajattelitte asumisenne kustantaa sitten eläkepäivillä? Koska eihän tämän päivän kolmekymppisille tai alle tulla koskaan eläkettä valtion toimesta maksamaankaan. Jokainen saa pärjätä itse ja on aika paljon helpompi elää pienellä summalla, kun asumiskulut on kohtuulliset.

No, itse oon ajatellu muuttaa palvelutaloon eläkeiässä. Sinähän joudut myymään asuntosi ja omaisuuden mukaan hinnoitellaan palvelutalon maksut. :)

Rahat on sijoitettuna osakkeisiin joiden tuoton arvelisin olevan kovempi kun asunnon. Ja palkkatuloni eivät katkea mihinkään jos en kerran eläkkeellekään jää. Tosin miksen jää, kun on eläkevakuutus?

Mutta kiitos kysymästä?

Ei mitenkään, pakko elää tässä päivässä.

Pääkaupunkiseudulla hinnat niin järjettömät että tämänkin asunnon myyntihinta olisi 300t joten siinä olis jo kaikki korot yms paljon korkeammat kuin meidän vuokra nyt. Tänään just isäntä maksoi laskuja ja niiden jälkeen käteen jäi 115eur joten eipä tästä paljoa asumiskustannuksia uskalla lähteä korottamaan!

Moni ei mitenkään, mä vaikka asuntolainaa maksan niin silti eläkevakuutus karttuu ja
säästöjä on muutenkin. Muutama perintökin tulossa.
On aika kurjaa maksaa isoa vuokraa pienestä eläkkeestä. Näin silti moni tekee, yhtään kun ei huomista ajatella vaan hällä väliä menttaliteetilla mennään.

Alkuperäinen kirjoittaja Jees:
No, itse oon ajatellu muuttaa palvelutaloon eläkeiässä. Sinähän joudut myymään asuntosi ja omaisuuden mukaan hinnoitellaan palvelutalon maksut. :)

Mä kyllä aattelin eläkkeellä elää monta omatoimista vuotta, en todellakaan halua palvelutaloon 60+ vuotiaana! Silloin on kiva, että on oma asunto ja pienet asumiskustannukset. Sitten viimeisinä vuosina onkin ihan sama, mitä palvelutalo maksaa koska käärinliinoissa ei ole taskuja.

No eipä sitä voi tietää miten asiat sitten on. Itse olen sitä mieltä, että lähitulevaisuuteen kannattaa varautua esim. yrittämällä vähän säästää rahaa, mutta sitten taas naurettavaa suunnitella liian kauas tulevaisuuteen. Mitä tahansa kun voi sattua.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mä kyllä aattelin eläkkeellä elää monta omatoimista vuotta, en todellakaan halua palvelutaloon 60+ vuotiaana! Silloin on kiva, että on oma asunto ja pienet asumiskustannukset. Sitten viimeisinä vuosina onkin ihan sama, mitä palvelutalo maksaa koska käärinliinoissa ei ole taskuja.

Kiva että tiedät jo etukäteen missä kunnossa olet yli kuusikymppisenä ja miten pärjäilet itseksesi .)

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Mites se vuokralla asuminen tähän riippuu? Kyllä sinä aika roposet maksat myös omaisuutesi ylläpitämisestä?

Mutta säästää voi aina myös vuokralla.

Ei mun omaisuuden (=asunnon) ylläpito nyt maltaita maksa. Yhtiövastike, vesi ja sähkö maksavat mun osalta tuon alle 150 ?/kk. Vuokralainen maksaa tämän päälle vielä tuoton vuokranantajalle eli huomattavasti enemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja Juu:

Kiva että tiedät jo etukäteen missä kunnossa olet yli kuusikymppisenä ja miten pärjäilet itseksesi .)

No eihän sitä varmaksi kukaan voi tietää (oma isäni ei eläkeikää edes koskaan nähnyt), mutta pelaan varman päälle ja elän sen mukaan että toimintakykyä riittäisi vielä kuuskymmpisenäkin. Jos ei riitä, niin sitten rahahuolet on ne kaikkein pienimmät murheet elämässä ja kämpän voi aina myydä.

Mutta miten sen talon kaikki kustannukset? Pitäähän korjauksia yms tehdä, ja huoltaa. Ja kyllä sitä rahaa voi tosiaan säästää vuokrallakin.

Ja kaikki eivät oikeasti halua ottaa sitä asuntolainaa eikä omaa taloa/asuntoa. Miksi se tuntuu olevan joillekin kauhean iso asia.

Omaan asuntoon ois kova hinku, tässä odotellaan töihin paluuta äippälomalta jotta se laina irtoaisi. Kyllä mä ajattelen niin, että se asunto on sitten meidän eläkeraha. Ja on niitä perintöjäkin tulossa joskus, vaikken niiden varaan kyllä mitään laskekaan.

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:
Mutta miten sen talon kaikki kustannukset? Pitäähän korjauksia yms tehdä, ja huoltaa. Ja kyllä sitä rahaa voi tosiaan säästää vuokrallakin.

Ja kaikki eivät oikeasti halua ottaa sitä asuntolainaa eikä omaa taloa/asuntoa. Miksi se tuntuu olevan joillekin kauhean iso asia.

Tähän kämppään on just tehty putket, katto ja julkkarikin hyvässä kunnossa. Huoltoon ja korjauksiin ei paljoa mene, koska perusteet on kunnossa.

Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät omaa halua ostaa, mutta ymmärrättekö te vuokralaiset että teillä tulee todennäköisesti olemaan paljon kurjempi eläke-elämä, kun joudutte maksamaan asumisesta niin paljon. En itse ainakaan haluaisi sitten omasta "eläkkeestäni" vielä subventoida teille omaisuutenne tuhlanneille asumista.

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Mites se vuokralla asuminen tähän riippuu? Kyllä sinä aika roposet maksat myös omaisuutesi ylläpitämisestä?

Mutta säästää voi aina myös vuokralla.

Ei mun omaisuuden (=asunnon) ylläpito nyt maltaita maksa. Yhtiövastike, vesi ja sähkö maksavat mun osalta tuon alle 150 ?/kk. Vuokralainen maksaa tämän päälle vielä tuoton vuokranantajalle eli huomattavasti enemmän.

Ja ei ikinä tarvitse rempata yhtään mitään, ainoastaan juoksevat kustannukset?

Itselläni on kyllä okt, josta asuntolaina makselen, mutta en sitä mun eläkevakuutuksena nyt kuitenkaan pitä.

Alkuperäinen kirjoittaja emmy83:

Tähän kämppään on just tehty putket, katto ja julkkarikin hyvässä kunnossa. Huoltoon ja korjauksiin ei paljoa mene, koska perusteet on kunnossa.

Ymmärrän kyllä, että kaikki eivät omaa halua ostaa, mutta ymmärrättekö te vuokralaiset että teillä tulee todennäköisesti olemaan paljon kurjempi eläke-elämä, kun joudutte maksamaan asumisesta niin paljon. En itse ainakaan haluaisi sitten omasta "eläkkeestäni" vielä subventoida teille omaisuutenne tuhlanneille asumista.

Vaikka ne putket olisi NYT tehty, niin jäät eläkkeelle reilun 30vuoden päästä. Eli aika juuri sopivasti maksamaan uutta putkiremppaa :D

Ai me vuokralla asujat tuhlataan omaisuuttamme , kun asutaan vuokralla? Ok. ei siinä mitään.

Ja sitten kun ollaan eläkkeellä niin me tuhlataan vielä teidänkin eläke.

No kaikilla ei ole sitä mahdollisuuttakaan asua omassa.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Ja ei ikinä tarvitse rempata yhtään mitään, ainoastaan juoksevat kustannukset?

Itselläni on kyllä okt, josta asuntolaina makselen, mutta en sitä mun eläkevakuutuksena nyt kuitenkaan pitä.

Kerrostaloasunnon remppa ei paljoa maksa, summat on ihan toista luokkaa kuin ok-taloissa. Me esimerkiksi maalattiin koko asunto 300 eurolla ja keittiö parannettiin kahdella tonnilla. Suuret taloyhtiörempat on eri asia ja ne on jus tehty. Jos nämä putket eivät kestä 30 vuotta, niin sitten myyn ennen remppaa ja muutan pienempään remontoituun asuntoon.

Yhteistyössä